גודל פונט
חורף בריא

פוסט קורונה: מה הסימפטומים וכיצד נוכל לטפל?

חליתי בקורונה, החלמתי, סיימתי עם זה! כך חשבו רבים בכל רחבי עולם. חלק ניכר מהמחלימים ממשיכים לדווח על מגוון של תסמינים שלא תמו גם לאחר ההחלמה ורבים מדווחים על מגוון של תסמינים חדשים שהופיעו כתוצאה מהמחלה. תופעות אלה מכונות “הקורונה המתמשכת” (Long Covid) או בשמן האחר – “תסמונת פוסט קורונה”.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. תופעות פוסט קורונה או קורונה מתמשכת מתבטאות בכ- 10% מהמחלימים
  2. התסמינים משתפרים בהדרגה עם הזמן
  3. ישנן מספר דרכים לסייע לגוף להתמודד עם התסמינים ולהקל עליהם

מה זה פוסט קורונה  (Long Covid)?

פוסט קורונה מתייחס למגוון של תסמינים המופיעים אצל מחלימי קורונה. קורונה מתמשכת מאובחנת אצל מחלימים מקורונה בדרגות חולי שונות גם אצל אנשים שחוו את הקורונה בצורה קלה וגם בקרב אלו שחלו בצורה קשה. התסמינים כוללים תלונות פיזיות, נפשיות ורגשיות הנמשכות יותר מחודש ימים ובחלק מהמקרים אפילו עד לתקופה של חצי שנה. כיום, עולמות המחקר והרפואה אינם יודעים בדיוק להסביר מדוע נגרמות תופעות הפוסט קורונה.
המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC)  מדווח שפוסט קורונה מתמשכת מופיעה אצל 80% מחולי הקורונה המאושפזים ואצל 5% מהחולים הלא מאושפזים, ושליש מהמחלימים מדווחים על הימשכות תסמין אחד או יותר לפחות חודשיים לאחר שנמצאו חיוביים לנגיף.

מהם התסמינים השכיחים ביותר של קורונה מתמשכת?

תסמינים נוספים בדרגת שכיחות נמוכה יותר:

קשה כיום לקבוע בוודאות האם לקורונה השפעות ארוכות טווח. לאחר שנתיים של מגפת הקורונה נראה כי מרבית המחלימים מקורונה החווית תסמונת פוסט קורונה מחלימים בהדרגה ללא תופעות ארוכות טווח. חשוב גם לציין שכל אחת מהתופעות שצויינו כאן עשויה להופיע אצל אדם שמחלים מקורונה אך בעקבות סיבה אחרת, כלומר אנו לא יכולים לתת “בלעדיות” לתסמונת הפוסט קורונה על התופעות הללו ולכן כל שינוי בהרגשה ובמצב הרפואי מצריך בירור אצל הרופא לאיתור מקור הבעיה וכך טיפול הולם.

האם יש קשר בין חומרת מחלת הקורונה לתופעת “פוסט קורונה”?

נמצא קשר בין חומרת מחלת הקורונה לבין התסמינים שהמחלים יכול לחוות לאחר ההחלמה. חולים בדרגת חולי קשה יותר סבלו מהתסמינים למשך זמן ארוך יותר בהשוואה לחולים קלים. נתון מעניין נוסף הוא שנשים חוות תסמיני פוסט קורונה מתמשכים ומגוונים יותר בהשוואה לגברים.

מה אנחנו יודעים על תסמונת פוסט קורונה אצל ילדים? 

מידע על מצב הפוסט קורונה בילדים נאסף בכל רחבי העולם, משרד הבריאות הישראלי פרסם סקר שנערך בקרב ילדים מחלימים בגילאי 3 עד 18 שנים. בסקר נמצא כי ילדים עד גיל 10 שנים נוטים פחות לפתח מחלה חמורה או לפתח תסמיני קורונה מתמשכת. השכיחות עולה בקרב בני נוער בגילאים 11 עד 18 שנים. בני נוער מתארים תסמינים זהים למתוארים על ידי מבוגרים. בסקר של משרד הבריאות דווח כי 11.2% מהילדים המחלימים מדווחים על תסמינים הנמשכים עד 6 חודשים לאחר המחלה.

מה ניתן לעשות כדי לסייע לגוף להחלים מפוסט קורונה?

עייפות, חולשה בעיות שינה: 

מחלימים מדווחים על עייפות ולאות מתמשכת הפוגעת באיכות החיים ובתפקוד היומיומי.

  1. אל תילחמו בזה קבלו את זה כחלק מההחלמה.
  2. אפשרו מנוחה ושינה מספקת. עד כמה שמתאפשר נמנמו במהלך היום והקפידו על שנת לילה מספקת ורציפה של כ – 8 שעות. הימנעו משתיית משקאות מעוררים, ארוחות כבדות ופעילות גופנית לפני השינה.
  3. חשיפה לשמש משפיעה על שיפור תחושת האנרגיה ומצב הרוח, שלבו הליכה או פעילות גופנית אחרת בחוץ כשהשמש נעימה.
  4. תוספי תזונה יכולים לסייע בשיפור תחושת האנרגיה וחיזוק הגוף, למשל השלמה תזונתית ע”י מולטי ויטמין, רכיבים הידועים כקשורים לרמות אנרגיה בגוף כמו קו אנזים 10Q או פורמולת צמחים המכילות רכיבים כמו ג’ינסנג וכדומה..

כאבי שרירים, כאבי מפרקים: 

כאבי גב, כאבי שרירים, כאבי מפרקים הם תופעה שכיחה בקרב מחלימי הקורונה. הכאבים מקשים על התפקוד היומי ומקשים לקיים פעילות גופנית בעצימות או בתדירות כמו לפני המחלה.

  1. פעילות גופנית בעצימות נמוכה כגון: הליכה, שחיה, יוגה או כל פעילות גופנית אחרת המותאמת, מחזקת את השרירים ומניעה את מפרקים.
  2. רכיבים תזונתיים או בשעת הצורך, תוספי תזונה שיכולים לסייע להתמודדות כוללים את רכיב כורכום, צמח הבוסבליה, מינרלים כמו מגנזיום וכדומה.
  3. טיפולי מגע כגון: עיסוי, רפלקסולוגיה, דיקור, שיאצו ועוד… מרגיעים את הגוף ומרפים שרירים כואבים.

 

פגיעה בחוש הריח והטעם, שיעול: 

תסמינים של מערכת הנשימה הם תלונה שכיחה בפוסט קורונה. נזלת מתמשכת, שיעול, פגיעה בחוש הטעם והריח, קוצר נשימה ועוד.

  1. שתית חליטות צמחים המכילות סמבוק שחור, קורנית, קמומיל, ציפורני חתול, מרווה מסייעים לחיזוק מערכת הנשימה ויכולים לסייע ולהקל במקרים של שיעול.
  2. הימנעות מחסרים ע”י צריכת מזון עשיר ברכיבים החשובים לתפקוד מערכת החיסון כמו ויטמין C , ברזל, אבץ עשויים לסייע.
  3. מבער עם שמנים ארומתיים או מכשיר המפיץ אדי מים חמים מקלים על אף גדוש ומרככים את הליחה.

 

תסמינים של מערכת העצבים: 

בנוסף לתסמינים פיזיים אותם ציינו בכתבה, חולי פוסט קורונה חשים עייפות מנטלית, ירידה ביכולת להתרכז, ירידה בריכוז ובזיכרון, קושי להקשיב ולהתרכז לאורך זמן ואף תחושות של אי שקט, חרדה ודיכאון. לפניכם מספר טיפים שיעזרו לכם בהתנהלות היום יומית עם הקשיים הללו:

  1. צורו רשימות בנייד או על נייר של משימות קניות ומטלות לאותו היום.
  2. תרגלו את המוח – קריאת ספרים, משחקי חשיבה, משחקי זיכרון תרגול של מיינדפולנס.
  3. קחו מספר הפסקות יזומות בהמהלך יום העבודה או הלימודים להתרעננות.
  4. צריכת נוגדי חמצון ובמיוחד ממשפחת הפוליפנולים מאוכמניות וענבים סגולים עשויים לסייע.

תזונה: 

  1. הקפידו על תפריט בריא ומאוזן.
  2. שלבו פירות וירקות טריים בתפריט היומי כדי לספק לגוף רכיבי תזונה חשובים, סיבים ונוגדי חמצון.
  3. שקדים, אגוזים, אבוקדו, שמן זית, שמן קוקוס מספקים לגוף שומן איכותי חומצות שומן חיוניות ממשפחת האומגה 3 אומגה 9.
  4. הימנע מממריצים כגון: קפאין, משקאות אנרגיה, משקאות קלים ומשקאות עתירי סוכר.

על פי סקרים, מאמרים ודיווחים מרחבי העולם תסמיני הפוסט קורונה נעלמים עם הזמן.
רוב המחלימים מקורונה כלל לא יסבלו מקורונה מתמשכת, תסמיני פוסט קורונה ישתפרו בהדרגה עם הזמן.

חשוב לדעת שתסמיני פוסט קורונה אינם מדבקים בניגוד למחלת הקורונה ואם בזמן קריאת הכתבה הרגשתם שהיא מדברת בדיוק עלייכם ואתם חווים את התסמינים הללו גשו לרופא/ת המשפחה, דווחו על התופעות החדשות, עליו/ה כבר מוטלת האחריות לוודא שאין מקור אחר לאותה תופעה חדשה שאתם חווים ואם יש סיבה אחרת שאינה “פוסט קורונה” הם כבר ידעו להדריך אתכם לטיפול הנכון והמתאים עבורכם.