גודל פונט
נשים

מהם התסמינים של דלקת בדרכי בשתן?

סובלת מריח חריף בשתן, צריבה בשתן, ושלפוחית שתן שלא מתרוקנת עד הסוף? נראה שאת צריכה לבדוק אם יש לך דלקת בשלפוחית השתן. מהם התסמינים של דלקת בדרכי השתן, ועל איזו דלקת הם מעידים? לקרוא וללכת לבדוק

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
דלקת בדרכי השתן תסמינים

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ריח חריף בשתן, צריבה בשתן, שלפוחית שתן שלא מתרוקנת עד הסוף ודם בשתן עלולים להצביע על דלקת בשתן. תסמינים אלה מחייבים בדיקה.
  2. דלקת בדרכי השתן יכולה לערב רק את דרכי השתן התחתונות, אך יכולה להגיע גם למערכת השתן העליונה. במקרה כזה התסמינים חריפים יותר והדלקת מסוכנת יותר.
  3. כאשר מופיעים תסמין אחד או כמה מהתסמינים של דלקת בשלפוחית השתן, יש לפנות לרופא לקבלת טיפול רפואי. לצד הטיפול, מומלץ לצרוך חמוציות, די-מאנוז ופרוביוטיקה.

דלקת בדרכי השתן מתאפיינת בתסמינים שנחלקים לשתי קבוצות – המעידות על דלקת שמערבת אזורים שונים במערכת השתן. הדלקת הנפוצה יותר היא זו שמערבת את שלפוחית השתן ודרכי השתן התחתונות (ציסטיטיס), הסוג השני של דלקת בדרכי השתן הוא דלקת שמערבת את הכליות (פיילונפריטיס), וכאן מדובר כבר בתסמינים חמורים יותר. סוג נוסף של דלקת הוא דלקת בשופכה (פרוסטטיטיס), ותיתכן גם דלקת בדרכי השתן שאין לה תסמינים, והיא נקראת בקטריוריה אסימפטומטית.

מהם התסמינים של דלקת בדרכי השתן? 

ריח חריף בשתן:

לשתן שלך יש ריח חריף ורע? זהו אחד מהתסמינים של דלקת בשלפוחית השתן, וייתכן שאת סובלת מחיידק בשתן. שימי לב שהריח לא רק משתנה, אלא הופך להיות חריף ורע.

צריבה בשתן:

חשה כאב, עקצוץ או צריבה בעת מתן שתן? גם אלו יכולים להצביע על דלקת בשתן. צריבה בשתן יכולה להיות תוצאה של גירוי הרירית של שלפוחית השתן או של אברים הסמוכים לה והם יכולים להיות מורגשים בשופכה, באבר המין או בבטן התחתונה.

תכיפות במתן שתן:

מרגישה דחף בלתי פוסק להטיל שתן? במצב של דלקת בדרכי השתן, תסמינים של דחף עז ותכיפות במתן שתן נגרמים בגלל החיידקים שנמצאים בשתן, ומגרים את שלפוחית השתן. התוצאה היא תחושה שהשלפוחית מלאה גם אם יש בה רק כמות קטנה של שתן.

שלפוחית השתן לא מתרוקנת עד הסוף:

רק עכשיו יצאת מהשירותים, ואת כבר צריכה לחזור? לא מצליחה להטיל שתן גם כשאת ממש צריכה או שאת מצליחה להטיל רק קצת – וגם בשביל זה את צריכה להפעיל לחץ? שואלת למה זה קורה? תחושה של שלפוחית שתן שלא מתרוקנת עד הסוף מאפיינת דלקת בשלפוחית השתן, והיא יכולה להיגרם גם כאשר השלפוחית כן התרוקנה.

דלקת בשתן עם דם:

אם השתן שלך נראה לך אדמדם, מומלץ לבדוק את הסיבה. דם בשתן (המטוריה בשפה מקצועית) יכול להופיע כאשר הדלקת פוגעת במערכת הסינון של הכליה או בדרכי השתן, ובשתן מופיעות כדוריות דם אדומות. דם בשתן יכול להיות גם בלתי נראה לעין, אך בבדיקת שתן אפשר לגלותו. חשוב להבין שדם בשתן הוא אומנם אחד התסמינים לדלקת בשלפוחית השתן, אך התופעה יכולה להצביע גם על בעיות אחרות. לכן, בכל מקרה של הופעת דם בשתן, יש להיבדק מיידית.

שתן עכור:

השתן שלך, במצב נורמלי, צריך להיות צלול ובהיר. כל שינוי בצבעו הוא סימפטום – בדרך כלל יצביעו שינויים בצבע השתן על שתייה מועטה. במצב של דלקת בשתן, ייתכן שהשתן ישנה גם את צבעו ואת מידת צלילותו – בעקבות הימצאותו של חיידק בשתן, הגורם לעכירות.

אם הדלקת שממנה את סובלת היא במערכת השתן העליונה, עלולים להופיע גם כאבים במותן או בגב, חום גבוה וכאבי בטן.

* רוב התסמינים הללו יופיעו גם אצל גברים הסובלים מדלקות בדרכי השתן.

כיצד ניתן לטפל בדלקת בדרכי השתן. 

אם את סובלת מאחד או מכמה מהתסמינים הללו, מומלץ מאוד שתיפני לרופא. לצד הטיפול הרפואי, מומלץ ליטול פרוביוטיקה המשיבה את האיזון החיידקי שהופר בשל לקיחת האנטיביוטיקה – שאינה מבחינה בין חיידקים טובים לרעים ומחסלת את כולם.

קיימים גם טיפולים טבעיים לדלקות בדרכי השתן, לצד הפרוביוטיקה, את יכולה לצרוך חמוציות ודי-מאנוז, שהשילוב שלהם מסייע לסלק את חיידקי האי-קולי. איך זה עובד? פשוט מאוד: לחיידק האי-קולי יש שני סוגי “זנבות” (פימבריות) שנצמדים לתאי האפיתל וגורמים לדלקת – זנב אחד רגיש לחמוציות והשני לדי-מאנוז. לכן, נטילה של שני הרכיבים התזונתיים הללו מסייעת להיפטר מהדלקת.