גודל פונט
Shape

חומץ תפוחים: מהן סגולותיו וכיצד יכול לסייע לירידה במשקל?

חומץ תפוחים (Apple cider vineger) נמצא בשימוש מזה אלפי שנים בכל רחבי העולם ומשמש בין היתר לחיטוי, תיבול, הרחקת מזיקים ורוחות רעות. בעשורים האחרונים חומץ התפוחים חווה הכרה מחודשת כמזון התומך בבריאות, ואף מעודד ירידה במשקל.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
חומץ תפוחים

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. חומץ תפוחים משמש את האנושות מקדמת דנן למטרות רפואיות שונות
  2. חומץ תפוחים הוא חומר ניקוי טבעי ויעיל לחיטוי והסרת אבנית
  3. הסמוראים ביפן השתמשו בחומץ תפוחים לשמירה על בריאות הגוף והאמינו כי זה הופך אותם לחזקים יותר

מהו חומץ תפוחים?

חומץ תפוחים הוא תוצר של התססה של תפוחים, על כל תכולתם. טוחנים או מרסקים את התפוחים, מוסיפים לתערובת פטריות שמר וסוכר. התערובת נסגרת במכלים שבתוכם פטריות השמר מעכלות את הסיבים והסוכרים שבתפוח ומייצרים חומצה אצטית (Acetic acid) וחומצה מאלית, כשכמות החומצה עולה מתקבל חומץ עם ריח ייחודי.

חומץ תפוחים מורכב מכ-95% מים, כאחוז אחד של פחמימות. אין בו חלבון או שומן והערכים התזונתיים שלו נמוכים בכל הקשור לוויטמינים ומינרלים.

חומץ תפוחים משמש בתעשיית המזון בחלק מתערובות של תיבול סלטים, מרינדות, שימור מזון ולהתפחה של עוגות ומאפים בשילוב סודה לשתייה.

בליעה של חומץ תפוחים שאיננו מדולל במים עלול לגרום לגירוי של חלל הפה, בית הבליעה ואף לפגוע בהרכב אמייל השן. אנשים הסובלים מדלקת ברירית הקיבה, דלקת בוושט, כיבים עיכוליים, צרבות ו/או בקע סרעפתי, כדאי ורצוי שימנעו מצריכה של חומץ תפוחים בצורת שתיה או בטבליות לבליעה.

הסגולות של חומץ תפוחים

סגולותיו של חומץ התפוחים הקנו לו מקום של כבוד ברפואה הטבעית המסורתית. עדויות לשימוש בחומץ תפוחים למטרות בריאותיות מתועדות החל משנת 3300 לפני הספירה. היפוקרטס היווני עשה שימוש בחומץ תפוחים בקרב מטופליו כחומר נוגד חיידקים ולשמירה על הבריאות וכינה אותו “התמצית להבראה”. הסמוראים היפנים שתו חומץ תפוחים על מנת לחזק את גופם וכדי לשפר את רמות האנרגיה.
במצרים העתיקה כוהנים ומרפאים היו משלבים חומץ תפוחים במקרים של עודף משקל.
במלחמת האזרחים האמריקאית שימש חומץ תפוחים לבעיות עיכול, טיפול בזיהומים של מערכת הנשימה, מניעת צפדינה (מחלה הנגרמת מחסר ממושך של ויטמין C) ולטיפול מחלות עור והרגעת גרד.
בבתים רבים בעולם משמש חומץ תפוחים כחומר ניקוי מחטא, להסרת אבנית, ניטרול ריח שתן של בעלי חיים ומונע מחתולים להטפס או לחדד את ציפורניהם על רהיטים או משטחים אחרים.

מה הקשר של חומץ תפוחים לירידה במשקל?

בשנת 1970 החלו בארה”ב לפרסם את חומץ התפוחים בשילוב רכיבי מזון נוספים כתרופת פלא לירידה במשקל מתוך טענה כי חומץ תפוחים יכול במרמה לעודד את הגוף לשרוף יותר שומנים.

שילוב של חומץ תפוחים עם ארוחה מאט את קצב פינוי המזון מהקיבה למעי וכתוצאה מכך מפחית את כמות הגלוקוז הנספגת מהמזון במעי. תהליך זה של עיכוב הגלוקוז על ידי חומץ התפוחים נמצא כמפחית המרה של גלוקוז לשומן על ידי הכבד, הפחתת פירוק הגליקוגן לגלוקוז בכבד, ירידה בכמות האינסולין המופרשת המפחית את אגירת השומן ומעודד ניצול שומן ממאגרי השומן של הגוף. כל אלה תורמים לאיזון הסוכר ותומכים בירידה במשקל.

המחקר שהתפרסם בשנת 2022 בחן את ההשפעה של צריכה יומית של חומץ תפוחים על ערכי סוכר ושומני הדם בקרב גברים ונשים בעלי עודף משקל בהשוואה לגברים ונשים בריאים. הנחקרים חולקו לשתי קבוצות, קבוצת המחקר מנתה 30 משתתפים בעלי עודף משקל וקבוצת הביקורת מנתה 30 משתתפים בריאים ללא עודף משקל. במחקר נבדקו בתחילת המחקר ובסיום המחקר ערכי שומני הדם, מסת הגוף (BMI), גלוקוז בצום והמוגלובין מסוכרר (HBa1c).
לאחר חודשיים נראה כי בקבוצה בעלת עודף המשקל ה- BMI פחת מ 34 בממוצע ל – 33 ואילו בקבוצת הביקורת לא נצפתה ירידה במשקל. רמת הכולסטרול פחתה בקבוצת המחקר מ – 202 בממוצע ל – 175 בממוצע ושוב בקבוצה שבה שומני הדם מאוזנים לא נצפתה ירידה בערכי הכולסטרול.
רמת הגלוקוז בצום ירדה בקבוצת המחקר מ – 189 ל- 165 וערכי ההמוגלובין המסוכרר  (HBa1c) ירדה בממוצע בקבוצת המחקר מ – 9.13 ל – 6.88. בשתי המדדים האחרונים בקבוצת הבריאים עם משקל מאוזן לא נצפו שינויים בערכים.

אז מה השורה התחתונה?

בתזונה כמו בתזונה אין שחור או לבן ונדרשים עוד מחקרים בנושא כדי שההמלצה תהיה נחרצת. אבל מה כן אפשר להגיד? שמסתמן שלחומץ תפוחים יש יתרונות רבים שיכולים לסייע בשיפור הבריאות שלנו יחד עם שינויים נוספים שנעשה באורח החיים. הרי הדרך למשקל היעד ולמדדים בריאותיים טובים לא עוברת רק דרך חומץ תפוחים או זרעי צ’יה אלא לשם כך נדרשת תמיכה של פעילות גופנית, צמצום שעות יושבניות, תזונה נכונה ומאוזנת שמספקת לגוף את מה שהוא צריך לבריאות טובה. את חומץ התפוחים אפשר לצרוך ​כנוזל או כתוספי תזונה שמגיעים בפורמולציות שונות: נוזליות, טבליות, כמוסות, גומי ועוד.

מקורות:

References:

1. "Apple cider vinegar". Drugs.com. 29 May 2018. Retrieved 29 August 2019.
2. Effects of Vinegar/Acetic Acid Intake on Appetite Measures and Energy Consumption: Systematic ReviewTranslational Journal of the ACSM: Summer 2022 - Volume 7 - Issue 3 - e000205
3. Effect of the Apple Cider Vinegar on Weight Management, Blood Glucose Levels and Lipid Profile among Obese/Overweight Adults: A Randomised Control Trial. Vol. 16 No. 07 (2022): Pakistan Journal of Medical & Health Sciences
4. Ulbricht CE, ed. (2010). "Apple Cider Vinegar". Natural Standard Herb & Supplement Guide: An Evidence-Based Reference (1st ed.). Elsevier. p. 59. ISBN 978-0-323-07295-