גודל פונט
נשים

מדריך שבועות הריון: מה קורה בכל שבוע

במשך כ-40 שבועות הופך לו תא בודד לתינוק בשר ודם, איך נראה התהליך הזה? מה קורה בכל שבוע לעובר ולאם שנושאת אותו ברחם? בכתבה זו ניקח אתכם שבוע אחר שבוע מההתעברות ועד הלידה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 14 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ההריון האנושי אורך כ-40 שבועות, את הדופק הראשון תוכלו לשמוע בשבוע 6
  2. זה בן או בת? את זה לרוב תוכלו לגלות בבדיקת סקירת מערכות מוקדמת בשבוע 13 לערך
  3. מזל טוב! החל משבוע 37 תינוק שיוולד כבר לא ייחשב כפג

מההתרגשות שמתחילה עם התוצאה החיובית של בדיקת ההריון ועד להתרגשות הגדולה בלידה – מה קורה שם ברחם במהלך שבועות ההריון? איך הביצית המופרית הופכת לעובר שמתפתח לתינוק שמוכן לצאת החוצה ומה עובר על האם באותו הזמן. בואו נצא יחד למסע משותף בשלושת הטרימסטרים של ההריון.
(לחישוב שבוע ההריון היכנסי למחשבון ההריון של אלטמן) 

שליש ראשון לפי שבועות

השליש הראשון של ההריון (טרימסטר 1) מתחיל כמובן בשבוע 1 ומסתיים בשבוע 13. לרוב, עד מועד איחור הווסת (שבוע 4-5) נשים רבות לא ידוע על קיום ההריון. בשבוע 13 להריון שמהווה את סיום השליש הראשון כבר יש עובר בעל ראש גדול מעט ביחס לשאר הגוף וכל מערכות הגוף כבר קיימות, עכשיו כמובן נותר להן להמשיך לגדול ולהתפתח. ישנם עוברים שאפילו מסוגלים למצוץ אצבע לקראת סוף השליש הראשון.

שבוע 1 עד שבוע 6 

זוהי בדרך כלל התקופה בהריון שבה הדברים עדיין לא מאוד ברורים. בשלב זה מבצעים בדיקת דם שמאשרת את קיום ההריון (בדיקת בטא) וחשוב מכך בדיקת חיות ההריון אצל רופא/ת הנשים בה מתבצע האולטרסאונד הראשון לאיתור דופק. אומנם בשבועות אלה האישה ההרה לרוב לא מודעת עדיין לקיום ההריון אבל בתוך הרחם שלה קורים המון דברים. זרע הפרה ביצית, ומשם נוצר תא בודד שהתחיל להתחלק עד שהפך לעובר. בינתיים ברחם של האם נוצר שק הריון, התפתחה השליה והכל נכנס לפעולה מואצת. 

תחילת הריון –  תסמינים

מלבד התרגשות, יש נשים הרות רבות שחוות תסמינים קשים של תחלית ההריון שאופייניים לשליש הראשון, תסמינים אלה כוללים:

  • בחילות 
  • כאבי ראש
  • עייפות 
  • סחרחורות 
  • רגישות בשדיים
  • השתנה מוגברת
  • תחושת “מלאות” או רעב גדול

תזונה בתחילת הריון

  • לשם ההתפתחות התקינה של העובר (וגם לבריאות הטובה של האם), יש להקפיד על תזונה נכונה ונטילה של תוספי תזונה מסוימים. בין 4 רכיבי התזונה שממליץ משרד הבריאות נמצא גם את הרכיב חומצה פולית ויוד  שמומלץ להתחיל כבר לפני הכניסה להריון (!).
  • בנוסף, ממליץ משרד הבריאות על נטילה של ויטמין D מתחילת ההריון ולמשך כל תקופת ההריון וההנקה ועל תוסף ברזל מתום החודש השליש להריון ועד 6 שבועות לאחר הלידה.  הברזל חשוב למניעת אנמיה אצל האם ולהפחתת סיכון למשקל לידה נמוך וסיבוכי הריון נוספים.
  • איגוד המיילדות והגניקולוגיה ממליץ לארוז את כל 4 הרכיבים האלה לכדי קפליה אחת ביום של מולטי ויטמין לנשים בהריון, תוסף מולטי יכיל גם ויטמינים נוספים דוגמת סידן שיחד עם ויטמין D מסייע רבות להתפתחות השלד או למשל מגנזיום, מינרל נוסף שחשוב להריון תקין.
  • לנשים בהריון מומלץ ליטול גם מולטי ויטמין להריון (פרנטל). האיגוד ממליץ גם על נטילת אומגה 3 עבור מי שלא צורכת 2 מנות דג בשבוע. לחומצת שומן מסוג אומגה 3 תפקיד חשוב שמתשנה לאורך ההריון, בתחילת ההריון יש לה תפקיד חשוב בהפחתת תהליכים דלקתיים ובהשרשת השילייה. 

שבוע 6 עד 10

ההריון כבר כאן והוא לגמרי מרגיש כמו עובדה מוגמרת, בין אם זה בסתמינים אותם ציינו בפסקה הקודמת, העובדה שהרחם שגדל לוחץ מעט על שלפוחית השתן ומגביר את הריצות לשירותים, ובין אם זו העובדה שבתוך הרחם יש עובר בשבוע 6 שדומה יותר לראשן ותוך ארבעה שבועות כבר יגיע לגודל של כמעט 4 סנטימטרים ומשקל מכובד של 5 וחצי גרם. 

בשבועות אלה מתפתחים בעיקר האיברים השונים בראש העובר, אם כי לא תמיד ניתן להבחין בכך. גם הגפיים מתחילות לקבל צורה, והאצבעות בידיים וברגליים שהיו מחוברות בקרומים עד עתה יתחילו להיפרד זו מזו. כך שבשבוע 10 המראה שלו יהיה יותר אנושי מבשבוע 6. 

שבוע 11 להריון

את כל ההתפתחות שהתרחשה עד מועד זה אפשר יהיה לראות בעיניים בבדיקת השקיפות העורפית הודות למכשור הרפואי שיש היום. זהו שבוע בהחלט מרגש שבו העובר מתחיל לנשום (בשלב זה הוא שואף ונושף את מי השפיר) וכך גדלות גם הריאות שלו.

את השבוע הזה כדאי להקדיש יותר לאם ופחות לעובר, ולשים לב טוב לחומרים שנכנסים לפה ולגוף. מצד אחד להתמודדות טובה יותר עם הבחילות ניתן להיעזר  בג’ינג’ר וגם בויטמין B6 ומצד שני חשוב להימנע מתרופות ומזהמים מסוימים (ובכללם כמובן אלכוהול ועישון) שעלולים לגרום נזק לעובר המתפתח..

מהם אותם חומרים “טרטוגניים”, ואיך כדאי לאכול בתקופה הזאת? למדריך המלא על שבוע 11

שבוע 12 להריון – סוף השליש הראשון 

לקראת סוף השליש הראשון להריון יש כבר נשים שחוות הקלה משמעותית בתסמיני השליש הראשון של ההריון, ומנגד לעיתים כבר קצת קשה להסתיר את ההריון (אם בחרו בכך) שכן הרחם עבר מהאגן הקטן לכיוון הבטן ועלול להסגיר את המצב. יחד עם זאת, עדיין ייתכנו דימומים אצל חלק מהנשים ויש לעקוב אחריהם יחד עם הרופא שמלווה את ההריון.

בשבוע 12 מומלץ לעבור בדיקת שקיפות עורפית, אותה עושים באמצעות אולטרסאונד לאיתור מוקדם של סיכון למומים בלב או למומים כרומוזומליים כמו תסמונת דאון. בדיקה זו בשילוב בדיקת סקר ביוכימי של השליש הראשון (בדיקת דם) יכולה לתת מענה ברמה של כ-80% בזיהוי הסיכון. 

בבדיקת האולטרסאונד תוכלו להיחשף למראה האנושי של העובר, ומה יותר מרגש מזה? במצבים מסוימים ייתכן שתוכל להבחין באיבר מין שיענה על השאלה למה אתם מצפים?… 

שבוע 13 להריון

השליש הראשון של ההריון עומד להסתיים השבוע, ואיתו גם רוב הבחילות, העייפות ושאר הסתמינים שמאפיינים את התקופה הזאת. את הבטן של ההריון כבר קצת קשה להסתיר מהסביבה, ועם הירידה בסיכון לקיום ההריון אולי כבר לא צריך… בשבוע ה-13 להריון העובר מגיע למשקל של 25 גרם הנמתחים לגודל של 7.5 סנטימטרים. נשים שעדיין חשות צרבת יוכלו לעשות התאמות תזונה וכמה שינויים קטנים כדי לחוות הקלה משמעותית.

שליש שני להריון

זהו השליש “השפוי” יותר מבין 3 הטרימסטרים של ההריון, רוב התופעות שאפיינו את השליש הראשון חלפו או שיחלפו בקרוב. מעכשיו ועד לתום השליש השני רוב מערכות הגוף של העובר כבר יהיו פעילות, וגודלו ומשקלו יכפילו את עצמם מספר פעמים – מ-25 גרם ועד לקילוגרם שלם. כך זה קורה שבוע אחר שבוע.

שבוע 14 להריון

אחרי שהבטן ההריונית יצאה לאור, זה הזמן של האם להקפיד על נטילת של תוסף ברזל.העובר שבתוך הבטן הזאת הגיע כבר לגודל של 8.5 סנטימטרים בערך ושוקל כ-50 גרם. בשבוע ה-14 (או איפשהו בין שבועות 13 ל-16) מומלץ לעבור את אחת הבדיקות המרגשת ביותר במהלך ההריון – סקירת מערכות מוקדמת. בדיקת אולטרסאונד לעיתים עם הדמיית תלת-מימד שבה ניתן לראות סופסוף את העובר/ית שברחם בבדיקה זו גם תוכלו לקבל את האישור למין העובר, ולראות יחד עם הרופא/ה הבודק/ת שכל מערכות הגוף של העובר מתפתחות כראוי נכון לשלב זה. 

שבוע 15 להריון

העובר ממשיך בגדילה מואצת ברחם, אורכו כ-10 ס”מ ומשקלו בשבוע זה כ-70 גרם ויותר, הוא זז ומתהפך לו ברחם. אומנם עיניו עצומות אבל הוא יכול להרגיש בשינויים בין אור לחושך. ההתפתחות המואצת שלו מורגשת היטב וזהו זמן חשוב לדאוג גם לעצמך. להקפיד על שתייה הולמת של מים (לפחות 10 כוסות ביום) כדי להימנע מעצירות . חשוב להקפיד גם על תזונה הכוללת חלבון בכל אחת מהארוחות. בכתבת שבוע 15 תמצאו דגשים תזונתיים חשובים.. 

שבוע 16 להריון

השבוע מסתיים החודש הרביעי להריון, בהחלט ציון דרך מרשים. העובר מגיע כבר למשקל של כ- 100 גרם ויותר ומתנשא לאורך של 12 סנטימטרים. שבוע 16 הוא השבוע לקבוע תור לבדיקת “תבחין משולש”, בדיקת דם שיכולה לאתר סיכון למומים בעובר. גם השבוע חשוב להקפיד על שתייה מרובה כדי לסייע בהחלפת מי השפיר ולמנוע התייבשות שעלולה להביא לעצירות בהריון או לצירים מוקדמים. 

שבוע 17 להריון

בעוד העובר ממשיך בגדילה, עם משקל של כ-150 גרם, סימני ההריון מורגשים יותר ויותר אצל האם. בשבוע ה-17 נפח הדם בגוף האם עולה משמעותית (עלייה של 40%-50%), כלי הדם מתרחבים, והתוצאה יכולה להיות דליות ובצקות שמורגשות ברגליים. כדי להימנע ממצב כזה מומלץ להימנע מהליכה ממושכת או עמידה ממושכת ללא מנוחה הולמת. כמו כן כדאי להקפיד בזמן המנוחה להרים את הרגליים. 

שבוע 18 להריון

 בשבוע זה העובר כבר חצה את קו ה-200 גרם, הוא מוצץ אצבע ונוגע בראש. השבוע גם יתפתחו טביעות האצבע הייחודיות לו (או לה) שילוו אותו לכל חייו. בעצה עם הרופא שמלווה את ההריון בשבוע ה-18 יש לשקול האם לעבור דיקור מי שפיר לאבחון בעיות כרומוזומליות. זוהי בדיקה חודרנית עם סיכון גבוה יותר יחסית לבדיקות אחרות אך מומלצת לחלק מהנשים. 

שבוע 19 להריון

אם תעברי השבוע בדיקת אולטרסאונד תוכלי להבחין כי העיניים והאוזניים של העובר התמקמו יפה ונראות כעת פרופורציונליות לשאר הראש. העובר ממשיך לגדול ולעלות במשקל – ושוקל כ-240 גרם, גודלו כ-17 סנטימטרים בשבוע 19. האם כבר עמוק בתוך ההריון, וחשוב להקפיד על שתייה נאותה ועל תזונה המשלבת דגנים מלאים וקטניות אשר עשירים בסיבים תזונתיים.

שבוע 20 להריון

מזל טוב! הגעת לאמצע הדרך. זה בוודאי לא היה פשוט, ומעתה כשהעובר שוקל כבר 300 גרם, יחד עם השלייה, רקמת השד הגדלה והעלייה בנפח הדם זה הזמן לבדוק אם העלייה הטבעית במשקל מתאימה לקצב התקדמות ההריון. השבוע ה-20 הוא בעיצומו של השליש השני להריון, בתקופה זו העלייה הממוצעת במשקל צריכה להיות כ-1.5 ק”ג בחודש (עבור נשים שהתחילו את ההריון במשקל תקין).  

שבוע 21 להריון

העובר שברחם לא מפסיק לזוז והאם בהחלט מרגישה בכך. הוא ממשיך להבחין בשינויי האור ורגיש גם לרעש שבא מבחוץ. נצלו את השבוע ה-21 ואלה שאחריו לדבר אליו ולספר לו עד כמה אתם מחכים להיפגש… מבחינת התזונה מומלץ לשלב דגים בתפריט ולהקפיד על תוספי התזונה שמכילים בין היתר גם את ויטמין D.

שבוע 22 להריון

העובר לא מספיק לזוז שם ברחם, גודלו כ-27 סנטימטרים והוא שוקל כבר בערך חצי קילו (!), בהחלט ציון דרך בעבורכם. בשבוע 22 או כשבוע לפני או אחרי מומלץ לעבור את בדיקת האולטרסאונד “סקירת מערכות מאוחרת”, ושם תוכלו להתרשם משלמות מערכות הגוף של העובר ותפקודן. 

שבוע 23 להריון

השינויים ההורמונליים גורמים להימנעות ממזונות מסוימים בגלל הריח או הטעם שמשתנה. חשוב גם כעת להקפיד על תזונה מאוזנת ולהשלים את הערכים התזונתיים הדרושים באמצעות מולטי ויטמין להריון (פרנטל). בשבוע 23 משקלו של העובר  בערך 600 גרם, כאשר עובר זכר שוקל לרוב יותר מעוברית נקבה.

קראי עוד על כל מה שעובר עלייך ועל העובר בשבוע ה-23 להריון 

שבוע 24 להריון

הגענו לציון דרך נוסף – ההריון סוגר שישה חודשים ומתקרב לשליש האחרון והמכריע. לגדל עובר במשקל של כ-700 גרם ובאורך 30 ס”מ זה לא דבר קל, וההמלצה היא לנסות ולהפחית לחצים ומתחים כמה שניתן. בשבוע 24 חשוב להמשיך ולהקפיד בתזונה, וכדי לוודא שאין מצב של היפוגליקמיה או חשד לסוכרת הריון זה הזמן לבצע בדיקת העמסת סוכר במרפאה. 

שבוע 25 להריון

העובר כמעט יכול לשחק כדורסל ממרום גובהו – כ-34 סנטימטרים. הוא שוקל בערך 800 גרם, והרחם שבו הוא נמצא גדל וגדל ומתחיל להפעיל לחץ על הגב ועל האגן. לעיתים הלחץ יגרום לכאבים ברגליים או בגב התחתון. בשבוע 25 מומלץ למי שלא ביצעה עדיין, לעבור בדיקת העמסת סוכר לאיתור מצב של סוכרת הריון. 

שבוע 26 להריון

זהו שבוע הפרידה מהשליש (טרימסטר) השני של ההריון, עוד סיבה לתפוח על השכם ההריונית. עד לסוף השבוע העובר יתקרב כבר למשקל של קילוגרם שלם, בהחלט התקדמות מרשימה. בשבוע 26, בזמן שהוא בולע את מי השפיר שמקיפים אותו על האם ההריונית להקפיד על צריכת תוסף ברזל ועל תזונה עשירה בברזל בכדי להפחית את הסיכון להתפתחות אנמיה שיכולה להוביל לעילפון.

שליש 3 להריון

אחרי יותר משישה חודשים, הגעתן לשליש האחרון והמאתגר של ההריון, לאט לאט מתחילה תחושת “רואים את הסוף”, אך הדרך לשם, גם מבחינת האם וגם מבחינת העובר עוד ארוכה. לידה טבעית או “בזמן” נחשבת משבוע 37 והלאה, אך פגים יכולים להיוולד ולשרוד באחוזים גבוהים כבר לקראת תחילת השליש השלישי. זהו הזמן לקחת אוויר, להתחיל “לקנן” בבית ולהיערך ללידה בצורה מושכלת.

שבוע 27 להריון

המעבר לשליש האחרון עלול להביא איתו תחושה של צירי “ברקסטון היקס”, מעין התכווציות באזור הרחם, שמזכירות אולי כאבי מחזור ומעידות שוב על התקדמות ההריון. בשבוע ה-27 אפשר לשקול אולי לפנק את הגוף בעיסוי בהריון, כמובן בהתייעצות עם הרופא שמלווה את ההריון ועל ידי איש מקצוע מוסמך לעיסוי הריון.

שבוע 28 להריון

הגענו לשבוע 28,  7 חודשי הריון כבר מאחוריכן והעובר כבר שוקל קילו ורבע לערך. הפעילות שלו בתוך הרחם יחד עם השינויים הפיזיים בגוף האישה יכולים להביא לתחשות צרבת. צרבת הריון היא תופעה נפוצה מאוד, שמצריכה שינויים בהרגלי האכילה – מנות קטנות יותר, הפרדה של שתייה מאכילה ועוד. הנה רשימת עצות להמודדות עם צרבת הריון.

שבוע 29 להריון

בעוד כעשרה שבועות פחות או יותר נגמרים אתגרי ההריון ומתחיל האתגר האמיתי – גידול היילוד. הידיעה הזאת נמצאת כנראה בתת-מודע של כל הריונית שמתחילה בשבוע 29 לחוש את דחף “הקינון” – קנייה וארגון של חדר התינוק, ניקיון וסידור של הבית. זוהי תחושה טבעית אך חשוב לא להעמיס על הגוף מעבר ליכולתו. בשלב זה כדאי גם להתחיל להתעניין בקורס הכנה ללידה ובסיור בחדרי הלידה בבית החולים שבו תרצו ללדת.

שבוע 30 להריון

במקרים רבים, באזור השבוע ה-30 הגוף “מפנק” את האם ברגליים נפוחות או בבצקות, חסרות מזל אחרות עלולות לסבול מכאבי גב כתוצאה מהתרחבות הרחם. העובר מצידו ממשיך כל הזמן לגדול ומגיע כעת למשקל של קילו וחצי לערך. חשוב להקפיד על מנוחה, תפריט מאוזן ונטילת תוספים בהתאם להתייעצות עם תזונאית. 

שבוע 31 להריון

להקלה בכאבי הגב למי שמתמודדת איתם, ולחיזוק שרירי רצפת האגן לקראת הלידה, מומלץ לעשות תרגילים מותאמים או אפילו לפנות לקורס התעמלות לקראת הלידה. בשבוע 31 ההקפדה על תזונה ושתייה יחד עם פעילות גופנית יוכלו לעזור במניעת או בטיפול בתופעות כמו עצירות בהריון שעלולה להידרדר גם להופעת טחורים בהריון. 

שבוע 32 להריון

בעוד העובר ממשיך לגדול ומתקרב כבר למשקל של כ-1,750 גרם, נשים הריוניות רבות זוכות לעונג המפוקפק של תופעות כמו שיעור יתר או פיגמנטציה בשל השינויים ההורמונליים שאופייניים לשבוע ה-32.

שבוע 33 להריון

בשבוע ה-33 העובר מגיע לציון דרך נוסף עם משקל של כ-2 קילוגרם. הוא מפעיל את עיניו בצורה טובה, פוקח אותן בזמן הערות ועוצם אותן בשינה. בזמן שהוא ערני ופעיל הוא לא רק בועט, אלא יודע גם להקשיב ולהתעניין ברעשים סביבו. כדאי להקפיד על שתייה מרובה, על אכילה של מזונות כמו יוגורט וחמוציות כדי להימנע מדלקות בדרכי השתן.

שבוע 34 להריון

העובר בתוך הרחם חצה כבר את המשקל של 2 קילוגרם, ושקול בערך 2,200 ק”ג. הגודל שלו יחד עם הרחם שמקיף אותו עלולים להקשות על השינה של האם. שינה עם כרית נוספת בין הרגליים ושכיבה על צד שמאל יוכלו לסייע. בשבוע 34 עלולות להופיע תופעות כמו ורידים ברגליים (דליות) או בצקות, דימום וגינלי שמצריך מעקב.

שבוע 35 להריון

ההריון מתקרב בצעדי ענק לקו הסיום, וזה הזמן להכין תוכנית לידה ולהתכונן ללידה. עובר בשבוע ה-35 להריון יכול לשקול כבר 2.5 קילוגרם, מה שאומר שהוא כבר כמעט גדול מספיק כדי לצאת לאוויר העולם. תופעות שיכולות לקרות לקראת הלידה המתקרבת הן: ירידת הפקק הרירי, ירידת מים או צירים.

שבוע 36 להריון

זהו, החודש התשיעי כבר כאן, ומעכשיו מתרכזים בהכנות ללידה, במעקב אחר הגדילה וההתפתחות של העובר, שאמור להגיע למשקל של כ-2,700 ק”ג. בשבוע 36 רוב העוברים יהיו כבר ב”מצג ראש”, כלומר עם הראש כלפי מטה וצפויים להישאר כך עד ללידה.

שבוע 37 להריון

החל משבוע 37 להריון, כל תינוק שיוולד מעכשיו לא ייחשב לפג. עובר ממוצע בשבוע זה שוקל סביב 2,800 או 2,900 ק”ג. מכאן נכנסים למעקב של תנועות העובר כדי לבדוק שהכל תקין. אצל הרופא שמלווה את ההריון, במרפאת הנשים או בבית החולים כבר צריך לעבור בדיקת מוניטור כדי לעקוב אחר המדדים של העובר.

שבוע 38 להריון

הגוף ממשיך להיערך ללידה, העובר שברחם יכול לשקול כבר יותר מ-3 קילוגרם, והאם יכולה לחוש בצירים, בין אם אלה צירים מדומים (ברקסטון היקס) או אמיתיים. בשבוע 38 שוב מומלץ לוודא שיש לכם תוכנית לידה מוכנה, שהכנתם תיק לחדר הלידה, וכן להקפיד גם עכשיו על תזונה מיטיבה ועל תוספים חשובים כמו אומגה 3 וברזל וגם מולטי ויטמין להריון. 

שבוע 39 להריון

הלידה כבר מעבר לפינה, מה שלא יהיה, בעוד 3 שבועות גג היא כבר תהיה נחלת העבר. אך כעת ההכנות ללידה תופסות את כל הפוקוס ובצדק. סימנים כמו: דימום, ירידה בתנועות העובר, ירידת מים וכמובן צירים יצדיקו פנייה למיון יולדות. השבוע ה-39 להריון הוא זמן טוב ללמוד גם על האפשרות של ניתוח קיסרי.

שבוע 40 להריון

מזל טוב, גם אם הלידה עו לפנייך, אפשר לברך על סיום של תשעה חודשי הריון, בהם העובר הפך מתא בודד לתינוק שבשל לצאת לאוויר העולם עם כל המערכות. בשבוע ה-40 מתמקדים במעקב כל יומיים אחרי העובר באצמעות מוניטור (יש כאלה שבכל יום), מבצעים בדיקות, הערכת משקל וממתינים שהגוף יאותת שהגיע הזמן ללדת. במקביל מתחילים לחשוב על הנקה. 

שבוע 41 להריון ושבוע 42 להריון

ההריון לא תמיד נגמר בול בזמן ויכול להמשיך לעוד שבועיים אחר שבוע 40. כל עובר והקצב שלו. בתום 42 שבועות הריון או לפני מבצעים זירוז לידה, שכן מעבר למועד הזה השלייה עלולה להפסיק לתפקד כמו שצריך, מי השפיר מתמעטים והסכנה לשלום העובר גדלה. בשבועות אלה עוקבים בתדירות גבוהה אחרי המדיים והתנועות של העובר ומקווים שהלידה הטבעית תגיע מעצמה, כאמור אם זה לא קורה מבצעים זירוז לידה. 

בכל אופן הגיע זמן לאות הסיום של ההריון, אפשר להגיד כבר מזל טוב! מעתה עומדים בפניכם אתגרים מורכבים בהרבה – גידול ילד בריא ושמח. אנחנו נהיה פה בשביל לתמוך גם בתהליכים האלה עם סיוע בהנקה, התאמות תזונה ועצות להפתחות תקינה.