גודל פונט
נשים

נשירה אחרי לידה – זה לגמרי נורמלי

במשך תשעה חודשים אכלת כמו שצריך, נחת, לקחת יפה את תוספי התזונה שלך, ולראיה – השיער נראה מצוין! אבל עם בוא התינוק, לצד הרעב והעייפות, גם השיער החל לנשור! למה סובלות נשים רבות מנשירת שיער אחרי לידה, למה לא צריך להילחץ מזה ומה אפשר לעשות?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
אישה מחזיקה את השיער

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. נשירת שיער אחרי לידה מתרחשת בגלל חסרים תזונתיים ו/או שינויים הורמונליים אופייניים.
  2. נשירת שיער אחרי לידה עלולה להתרחש גם על רקע הפרעה בתפקוד בלוטת התריס.
  3. נטילה של מינרלים וויטמינים המשפיעים על צמיחת השיער ואכילת מזונות שעשירים בהם עשויות להועיל.

במשך תשעה חודשים אכלת כמו שצריך, נחת, לקחת יפה את תוספי התזונה שלך, ולראיה – השיער נראה מצוין! אבל עם בוא התינוק, לצד הרעב והעייפות, גם השיער החל לנשור! למה סובלות נשים רבות מנשירת שיער אחרי לידה, למה לא צריך להילחץ מזה ומה אפשר לעשות?

בוקר אחד, איפשהו אחרי הלידה, התעוררת וגילית על הכרית שלך קבוצת שערות. מאוחר יותר, כשהסתרקת, נפרדת מעוד חבילה נאה מעטרת ראשך, ובערב, אחרי החפיפה, הגיעה ההבנה ואיתה הפאניקה: השיער שלך נושר, והרבה! ועכשיו צפירת הרגעה: נשירת שיער אחרי לידה היא תופעה שכיחה, שברוב המקרים חולפת, והיא הרבה פחות מפחידה מאיך שהיא נראית.

נשירת שיער אחרי לידה מתרחשת לרוב בשל חסרים תזונתיים ו/או שינויים הורמונליים שאופייניים לתקופה הזו, ולמעשה מדובר בכלל ב”יישור קו” של הגוף שלך עם תקופת ההיריון. לעיתים, הנשירה יכולה להיות ביטוי של הפרעה בבלוטת התריס, שגם היא יכולה להתרחש לאחר הלידה.

מהן הסיבות לנשירת שיער אחרי לידה?

שינויים הורמונלים:

 במהלך ההיריון רמת ההורמונים בגופך עולה משמעותית, ומיד לאחר הלידה היא יורדת במהירות.

ואיך זה משפיע על השיער שלך? ההורמונים הם הסיבה המרכזית לשיער ההיריון השופע שהיה לך וגם לנשירה שבאה לאחר הלידה. במהלך ההיריון רמות גבוהות של אסטרוגן מנעו את נשירת השיער בשיעור הרגיל, כך שאם בדרך כלל, בתקופות רגילות, את מאבדת 100-80 שערות ביום, בתקופת ההיריון איבדת הרבה פחות שערות. אבל אחרי שהתינוק הגיע ורמות ההורמונים שלך ירדו, השיער התחיל לפצות על “הזמן האבוד” בנשירה הרבה יותר אינטנסיבית מהנשירה הטבעית. הנפח הכולל של נשירת השיער שלך הוא ככל היותר לא גדול יותר מהנפח שהיית אמורה לאבד במהלך תשעת החודשים האחרונים, זה פשוט נראה כך כי זה קורה בבת אחת.

התרוקנות ממאגרי המינרלים:

התרוקנות הגוף שלך ממאגרי המינרלים שהיו בו היא סיבה נוספת לנשירת שיער אחרי לידה:
“חסרים תזונתיים משפיעים על נשירת השיער. במיוחד כשיש חסר של ויטמינים כמו B12 וויטמיני   B אחרים ומינרלים כמו ברזל ואבץ”, אומרת הדיאטנית הקלינית לימור בן חיים.

זה יכול לקרות בגלל מספר סיבות:

  • התזונה שלך פחות טובה, וסדר החיים שלך משתבש: את לא מספיקה לאכול, לא ישנה מספיק.
  • אם את מיניקה – חלק מהרכיבים התזונתיים ששיש לך בגוף נספגים בחלב ומדלדלים את המאגרים שלך.
  • הפסקת לקחת את תוספי התזונה שנטלת במהלך ההריון.

שינויים בפעילות בלוטת התריס:

כ־5% מהנשים עלולות לפתח תת פעילות של בלוטת התריס בחודשים שלאחר הלידה.

כמה זמן יכולה להימשך נשירת שיער אחרי הלידה?

הנשירה יכולה להתחיל בכל יום לאחר הגעת התינוק, ולהימשך לאורך כל שנת חייו הראשונה. לרוב שיאה של הנשירה הוא סביב ארבעה חודשים לאחר הלידה, כך שאם התינוק שלך הוא כבר בן כמה חודשים ואת עדיין מאבדת גושים של שיער, זה ממש לא אומר שצריך להיכנס לפאניקה!

איך תדעי שמדובר בנשירת שיער מוגברת?

  1. נסי את מבחן המשיכה: אחזי בארבע אצבעות קבוצת שיער ומשכי בעדינות. אם נשארו בידך יותר מ-5 שערות, ייתכן שמדובר בנשירה מוגברת.
  2. נסי את מבחן הכרית: בדקי האם יש יותר מ-10 שערות על הכרית לאחר שאת קמה בבוקר. גם במקרה הזה ייתכן שזו עדות לנשירה מוגברת.

בצעי בדיקות דם: בקשי מהרופא או מהדיאטנית הפניה לבדיקת חסרים תזונתיים ולתפקוד בלוטת התריס.

מה כדאי לעשות?

  • “הקפידי על כל כללי התזונה הטובה שסיגלת במהלך ההיריון, כדי לספק לגוף מזון עשיר בוויטמינים לשיער”, ממליצה לימור בן חיים, “והשתדלי לאכול בצורה מסודרת”. שלבי בתזונה פירות, ירקות, אגוזים, קטניות, זרעים, חיטה מלאה, ירקות ירוקים, בשר בקר, ביצים ודגים, המכילים רכיבים שמסייעים לבריאות השיער, בהם חומצה פנטותנית, ביוטין, ברזל ואבץ.
  • המשיכי לקחת את תוסף התזונה שנטלת בהריון (פרנטל) כשלושה חודשים נוספים לאחר הלידה.
  • התייעצי עם הרופא שלך ושאלי אותו על תוספי התזונה שמומלץ לקחת במצב של נשירת שיער, לרוב ויטמין B קומפלקס ו/או ביוטין, ויטמין C,  ויטמין E ואבץ הם המינרלים והוויטמינים המומלצים במקרה זה. ואם את לא מעוניינת לקחת את כל התוספים הללו בנפרד – ישנם תוספי תזונה שמכילים את כל הוויטמינים והמינרלים שהשיער שלך זקוק להם כדי להתחזק ולהבריא. “נטילה של תוסף תזונה המכיל השלמה של הוויטמינים והמינרלים החסרים לשיער, עשויה לסייע”, מוסיפה בן חיים.
  • בדקי אם את סובלת מחוסר בברזל, כיוון שנשירת שיער יכולה לעיתים להצביע על חוסר כזה.
  • טפחי את השיער שלך וטפלי בו בעדינות – השתדלי לא לקשור אותו בזנב סוס הדוק מדי, אל תסרקי אותו בחוזקה, השתמשי במסרק רחב שיניים וותרי על הפן.
  • נסי עיסוי שמנים לשיער עם שמנים טבעיים, כמו רוזמרין, לבנדר ושמן זית.
  • השתדלי להימנע ממתח, כיוון שמתח עלול לגרום לזקיקי השיער שלך להיכנס לשלב מנוחה ולהגביר את נשירת השיער. אם את מוצאת מעט זמן לעצמך – נסי אפילו לתרגל טכניקות הרפיה, כמו מדיטציה ותרגילי נשימה.
  • זה בטח זה יישמע לך הזוי בשלב זה בחייך – אבל שינה חשובה גם היא לשמירה על בריאות השיער. נסי לישון טוב ככל שתוכלי, הכלים והכביסה יחכו…