גודל פונט
צמחים

הסגולות והיתרונות הבריאותיים של שמן אורגנו פראי

בעבר שמענו לא מעט על אורגנו, בעיקר ברוטב לפסטה או כתיבול לפיצה. בעצם מדובר כאן בצמח שאולי נראה “סתמי” אבל האמת היא שהוא טומן בחובו סגולות רבות ועוצמתיות. כנראה שלא בכדי עשו בו שימוש לרפואה בעת העתיקה, למאכל עוד.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
בקבוקון עם שמן אורגנו פראי, לידו יש אורגנו פורח

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אורגנו נפוץ מאוד כתבלין והוא צמח עם חומרים פעילים חזקים
  2. מה שקובע את איכות המיצוי הן בעיקר רמות הפנולים שלו: טימול וקרבקרול
  3. שמן אורגנו עשוי לסייע בעיקר בליקויים במערכת הנשימה והעיכול

בדומה לשאר חבריו ממשפחת השפתניים, גם האורגנו מפיץ את ריחו למרחקים.
צמחים ממשפחה זו עשירים מאוד בשמנים נדיפים (ארומטיים או אתריים) ולכן נהוג להשתמש בהם כצמחי תבלין או לשימוש בחליטות.
שמו הבוטני – Origanum vulgare ובעברית נקרא הצמח “אזובית פשוטה”. פעמים רבות מבלבלים בינו לבין האזוב המצוי, המוכר לנו גם בשמו הערבי “זעתר”, והם אכן דומים מאוד. 

קצת כימיה… 

לחומרים הפעילים של האורגנו מיוחסות השפעות נוגדות זיהום, נוגדות חיידקים, נוגדות וירוסים, נוגדות פטריות, נוגדות טפילים, נוגדות דלקת ועוד. לצמח מיוחסת השפעה מיטיבה בעיקר במערכת הנשימה ובמערכת העיכול. אגב, ניתן להשתמש בשמן אורגנו גם בשימוש חיצוני, להשפעה מתונה יותר אך יעילה לא פחות. 

איכותו של שמן אורגנו נמדדת לפי תכולת החומרים קרבקרול (Carvacrol) וטימול (Thymol). שני אלה משתייכים לקבוצת חומרים הנקראת פנולים, אשר נמצאים בצמחים שונים בכמות כזו או אחרת, אך במקרה של האורגנו – מדובר ברמות גבוהות מאוד של תכולתם. לפנולים האלה מיוחסות השפעות חיטוי גבוהות מאוד, באופן חיצוני או בשימוש פנימי. מלבד זאת נחקרות גם השפעותיו של הקרבקרול בנוגע לפעילותו נוגדת החיידקים, נוגדת החמצון  והשפעות בריאותיות נוספות שונות. חוקרים שונים חקרו גם את השפעותיו נוגדות הדלקת, פעילותו האנטי-פטרייתית ונראתה גם השפעה המגנה על הכבד. 

ניסוי מעניין שנערך בסין בשנת 2019 (Guan X, Li X, Yang X, Yan J, Shi P, Ba L, Cao Y, Wang P.) שבדק את השפעתו של קרבקרול על גרבילים שחוו שבץ איסכמי, הראה כי יכולות הזיכרון והלמידה של הגרבילים שטופלו בקרבקרול, השתפרו באופן משמעותי. מגניב לא? 

לפיכך, לאור השפעתם הנחקרת של החומרים הפעילים והזיקה של האורגנו למערכת העיכול והנשימה, ייתכן כי הוא ישפיע על מגוון רחב של מצבים, למשל: הליקובקטר פילורי, זיהומים ודלקות במערכת הנשימה, טפיליי מעיים, קנדידה, צינון ושיעול, דלקות גרון, אפטות, זיהומים במערכת השתן  וגם כטיפול חיצוני בפטריות, פצעים מזוהמים, הרפס ועוד.  

בכלליות, רבים מהצמחים הארומטיים, עשויים להקל על תסמינים במערכת הנשימה כגון: צינון, שיעול, נזלת וכד’. במקביל, ההשפעה הארומטית מגיעה גם אל מערכת העיכול ותבוא לידי ביטוי בהקלה על כאבי בטן, גזים ועוד. במקרה זה, האורגנו הפראי עשוי להיטיב עם מקרים של עצירות ו/או שלשולים. 

מחקר סיני משנת 2023 (Wu T, Zhang B, Luo X, Li A, Zhang S, An J, Zhang Z, Liu Y) בדק את יעילותם נוגדת הפטריות של 60 שמנים אתריים בהקשר של מחלות צמחים. כן כן, גם צמחים סובלים מפטריות ושאר מחלות. מבין כל השמנים האלה, הגיע השמן האתרי של האורגנו להישג מרשים. הוא גרם להרס קרומיי התא של הפטרייה שתקפה את הצמח ובכך קטל אותה ואת פעילותה. 

סגולותיו ידועות עוד מימים ימימה 

מספרים שאפילו היפוקרטס היווני, “אבי הרפואה”, נהג להשתמש באורגנו לריפוי דלקת גרון, לטיפול בצינון, שיעול, אסטמה וגם כאבי בטן. בנוסף, הוא השתמש גם בשמן האורגנו לריפוי של חתכים וזיהומי עור שנגרמו בעקבות פסוריאזיס.

ועוד האגדה מספרת כי היוונים נהגו לשתול סביב ביתם (וחלקם עדיין עושים זאת) אורגנו כדי להרחיק רוחות רעות. הם האמינו שאלת האהבה והיופי – אפרודיטה, היא זו שיצרה את הצמח הזה והסגולה שלו היא שמחה ואושר. זוגות נהגו לענוד כתרים מצמח האורגנו ביום חתונתם, ואחרים אף ענדו כתרים כאלה במהלך שנתם על מנת להדוף אנרגיות שליליות ולזמן חלומות טובים. 

גם ברפואה הסינית נהגו להשתמש בצמח לרפואה למגוון של תחלואים.  

שמן אורגנו – לא מה שחשבתם 

חשוב לציין שהשמן האתרי של האורגנו הפראי הינו חריף וחזק מאוד, ולכן לא מומלץ כלל להשתמש בו באופן שאינו מהול בשמן נשא. לרוב ניתן לרכוש אותו כבר בעודו מהול בשמן זית או שמן אחר (תלוי במטרת השימוש), במינון הנחשב בטוח לשימוש. מדהים שגם כאשר הוא מהול, עוצמתו חזקה מאוד. 

באופן כללי, ראוי שהשימוש הפנימי בשמן אורגנו יהיה מושכל, היות ומדובר בצמח עם עוצמת פעילות מרשימה. אם מעוניינים ליטול את השמן בשימוש פנימי, ברוב המקרים רצוי למהול את השמן במעט מים ולשתות יחד. לטיפול מקומי בכאבי גרון או דלקת בשקדים וכד’, מומלץ לגרגר את המים עם השמן ורק אז לבלוע. ניתן גם למרוח את השמן ישירות באופן חיצוני על העור, או לחילופין בחלל הפה לטיפול באפטה, הרפס או דלקת חניכיים. 

בכלליות מומלץ ליטול את המיצוי לפני האוכל, כך הוא יוכל להיספג בצורה מיטבית.

 

* השימוש בשמן אורגנו אסור בהיריון
*
בהנקה יש לנהוג במשנה זהירות
* שמן אורגנו אינו מומלץ לסובלים מקיבים בקיבה או בדרכי העיכול

מקורות:

References:

1. Suntres ZE, Coccimiglio J, Alipour M. The bioactivity and toxicological actions of carvacrol. Crit Rev Food Sci Nutr. 2015;55(3):304-18. doi: 10.1080/10408398.2011.653458. PMID: 24915411.
2. O'Mahony R, Al-Khtheeri H, Weerasekera D, Fernando N, Vaira D, Holton J, Basset C. Bactericidal and anti-adhesive properties of culinary and medicinal plants against Helicobacter pylori. World J Gastroenterol. 2005 Dec 21;11(47):7499-507. doi: 10.3748/wjg.v11.i47.7499. PMID: 16437723; PMCID: PMC4725184.
3. Preuss HG, Echard B, Enig M, Brook I, Elliott TB. Minimum inhibitory concentrations of herbal essential oils and monolaurin for gram-positive and gram-negative bacteria. Mol Cell Biochem. 2005 Apr;272(1-2):29-34. doi: 10.1007/s11010-005-6604-1. PMID: 16010969.
4. Sharifi-Rad M, Varoni EM, Iriti M, Martorell M, Setzer WN, Del Mar Contreras M, Salehi B, Soltani-Nejad A, Rajabi S, Tajbakhsh M, Sharifi-Rad J. Carvacrol and human health: A comprehensive review. Phytother Res. 2018 Sep;32(9):1675-1687. doi: 10.1002/ptr.6103. Epub 2018 May 9. PMID: 29744941.
5. Drugs and Lactation Database (LactMed®) [Internet]. Bethesda (MD): National Institute of Child Health and Human Development; 2006–. Oregano. 2021 Jun 21. PMID: 30000904.