גודל פונט
פרוביוטיקה

כאב בטן זה ממש כאב ראש: הגורמים לאי-נוחות בטנית וכיצד ניתן להקל

כאבים בבטן, אי נוחות בטנית – כולל התכווצויות בבטן – לרוב לא נמשכים זמן רב או נגרמים מגורמים מדאיגים. יחד עם זאת יש סיבות שמחייבות התייחסות רפואית.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. לכאבי בטן סיבות רבות ושונות.
  2. בד"כ הסיבה אינה מדאיגה ואינה מצריכה התייחסות רפואית מיוחדת.
  3. ישנם מקרים מסוימים שצריך לפנות לרופא לצורך בירור מעמיק.

אזור הבטן הוא מרחב אנטומי המתחיל מתחת לצלעות וממשיך עד עצמות אגן הירכיים. המונח כאבי בטן מתייחס לאי נוחות השייכת לאיברים באזור זה, כלומר: קיבה, מעי דק, מעי גס, כבד, כיס מרה, לבלב וטחול. מכיוון שהחלק התחתון של אזור הבטן מסתיים בעצמות האגן, שכולל את שלפוחית השתן, פי הטבעת, וכן את הפרוסטטה בגברים ושחלות ורחם בנשים, לעיתים קיים קושי להבחין מה מקור הכאב.

ישנן סיבות רבות הגורמות לכאבים בבטן

בעיות בעיכול מזון

מזון שלא עבר עיכול מלא על ידי אנזימי העיכול בקיבה מגיע למעי הגס ועובר פירוק בקטריאלי (פירוק תסיסה) על ידי חיידקי הפלורה – החיידקים הטובים במערכת העיכול – תוצרי הפירוק של חיידקי הפלורה הם גזים. כתוצאה מכך יכולות להיווצר תחושת אי נוחות בטנית, נפיחות בבטן וכאבי בטן.

עצירות

קושי במעבר צואה, גורם לאי נוחות בטנית הכוללת כאבי בטן, גזים או הופעת ריר בצואה.

תסמונת המעי הרגיש

תסמונת זו מאופיינת בתחושת אי נוחות בבטן וגזים, כמו גם עצירות ושלשולים לסירוגין. הסיבות לכך אינן ברורות ולפיכך הטיפול ממוקד סימפטומים בלבד.

דלקת התוספתן – אפנדיציט

כאב הנובע מדלקת בתוספתן. התסמינים הם חוסר תאבון, כאבי בטן שמופיעים בד”כ  בחלק הימיני התחתון של הבטן, בחילות והקאות. הכאבים מופיעים בהדרגה עד למצב שהם מחייבים לגשת למיון.

וירוסים/ חיידקים או פרזיטים

אלה עלולים לגרום לדלקת של מערכת העיכול. בד”כ מלווים בבחילות, הקאות וכאבי בטן חדים. הטיפול בחיידקים ופרזיטים הוא באמצעות אנטיביוטיקה. למזהמים ויראליים, לעומת זאת, אין טיפול תרופתי. בכל מקרה יש להקפיד במצבים אלה על שתיה מרובה, שכן החשש הוא מהתייבשות עקב הקאות.

בעיות גינקולוגיות וכאבי מחזור

כאבים ואי-נוחות באזור הבטן הנגרמים מסיבות גניקולוגיות בד”כ נובעים מגירוי של השחלות, לכן הכאב מתמקד בבטן התחתונה. לעיתים במהלך מחזור או ביוץ יופיעו כאבים שיכולים גם להקרין לגב.

הרעלת מזון

בד”כ מדובר בכאב הנובע מרעלן שמפריש חיידק אל המזון. הרעלת מזון עוברת על פי רוב תוך פרק זמן קצר. התסמינים של הרעלת מזון הם שלשול, כאבי בטן והתכווצויות בבטן. גם במקרה זה חשוב להקפיד על שתיה מרובה למניעת התייבשות.

אי סבילות ללקטוז

לקטוז הוא סוכר החלב שמתפרק במעי על ידי אנזים שנקרא לקטאז. לעיתים קיים מחסור, מולד או נרכש, של האנזים ועקב כך הלקטוז מגיע בשלמותו למעי הגס, שם הוא עובר תסיסה על ידי חיידקי המעי, המפרקת אותו. אי-פירוק הלקטוז גורם לכאבי בטן, התכווצויות בבטן, גזים נפיחות ולשלשול.

כיב בקיבה או בתריסריון

פצע בדופן הקיבה או בתחילת המעי הדק (תריסריון) . על פי רוב נגרם בעקבות זיהום של הליקובקטר פילורי. לרוב מורגשת הקלה בכאבים לאחר ארוחה והכאבים מתגברים בין הארוחות עקב חומציות גבוהה של הקיבה. הטיפול מתמקד בהכחדת המזהם באמצעות שני סוגי אנטיביוטיקה ובאמצעים להפחתת החומציות של הקיבה.

אבני כיס מרה ואבני כליה

אבנים בכיס המרה יכולות להיות ללא סימפטומים אך יכולות גם לגרום לכאבים חזקים, בעיקר בבטן העליונה. הכאבים מופיעים לרוב לאחר ארוחות, בעיקר ארוחות שומניות. הטיפול באבני כיס מרה הוא באמצעות ניתוח להוצאת כיס המרה. ישנם סוגים שונים של אבני כליה

מחלות מעי דלקתיות

המונח מתייחס לשתי מחלות – מחלת קרון (chron’s disease) ומחלה כיבית של המעי הגס (ulcerative colitis). שתי המחלות מתאפיינות בדלקת המעי, כאשר מחלת הקרון יכולה לפגוע בכל מערכת העיכול מהפה ועד האנוס ואילו מחלה כיבית של המעי הגס פוגעת במעי הגס בלבד. מחלות מעי דלקתיות מתאפיינות בשלשולים ממושכים, חוסר תיאבון, תת־תזונה וירידה במשקל.

דלקת בשלפוחית השתן

עבור מי שסובלים מדלת בשלפוחית השתן הכאבים מתמקדים בבטן התחתונה, נובעים מזיהום בדרכי השתן ומלווים בצריבה בעת הטלת שתן.

מחלת ההחזר הוושטי (GERD)

נובעת ממעבר של חומצות הקיבה בחזרה אל הוושט. הסימפטומים הם צרבת, ליחה, אי נוחות בטנית גזים, שיעול יבש. הטיפול הוא בסותרי חומצה והימנעות ממזונות שיכולים לעודד רפלוקס (קפאין, מנטה).

גורמים נוספים לכאבי בטן כוללים

דלקת בלבלב, בקע סרעפתי, מחלת הסעיפים של המעי הגס, חסימת מעי.

 

מיקום וסוג הכאב יכולים לסייע באיתור הסיבה לכאב

כאב בבטן שמאל עליונה בדרך כלל מעיד על טחול מוגדל; כאב בבטן ימין עליונה יכול לנבוע מבעיות כיס מרה או צהבת; כאב בבטן שמאל תחתונה עלול להצביע על ציסטות או בעיה בשחלה; כאב בבטן ימין תחתונה יכול להיגרם מדלקת בתוספתן או בעיות בשחלה ימנית; כאב בבטן עליונה משמעותו לרוב כיבים בקיבה, דלקת בקיבה או דלקת בלבלב; כאבים בבטן תחתונה עלולים להצביע על דלקת בשלפוחית השתן, או בעיות במערכת הרבייה הנשית.

אם מופיעים אחד או יותר מהסימפטומים הבאים, או אם כאבי הבטן חריפים, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי:

חום, עצירות הנמשכת מספר ימים, הקאות או הקאות דמיות, דם בצואה, קשיי נשימה, כאבים במהלך הריון, בטן רגישה למגע, כאב הנמשך מספר ימים, כאב הנובע מפגיעה באזור הבטן, חוסר מתן שתן.

רוב כאבי הבטן לא מצריכים התערבות רפואית וחולפים מעצמם תוך מספר שעות או ימים. אך אל לנו להיות שאננים: במקרה והכאב חריף במיוחד או שמצטרפים אליו אי-אילו מהסימפטומים החריגים שצוינו מעלה – יש להיוועץ עם רופא בהקדם.

מה כדאי לאכול כשכואבת הבטן?

כדי לענות על השאלה הזאת חשוב להבין את מקור הבעיה.

  • כשכאב הבטן נובע מעצירות מומלץ להרבות בשתיית מים שמסייעים ליציאות תקינות, במזונות עשירים בסיבים תזונתיים דוגמת ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים. הסיבים התזונתיים תורמים לנפח הצואה, לריכוך שלה ולתנועתיות המעי וכך יעזרו לשיפור היציאות ויקלו על הכאב.
  • כשכאב הבטן נובע מאי סבילות ללקטוז– מומלץ להימנע מצריכת חלב ניגר, להעדיף מוצרי מזון כמו יוגורט או גבינות קשות שם כמות סוכר הלקטוז נמוכה יחסית או להיעזר בתוספי לקטאז.
  • כשכאב הבטן נובע ממחלת שלשולים – כדאי לבחור במזונות שלא מכילים כמות גדולה של שומן כדי שלא יגרו את מערכת העיכול, אפשר למשל לאכול אורז לבן עם מעט מלח כדי להחזיר מלחים, צנים עם מעט גבינה או לשתות מרק צח.
  • כשכאב הבטן נובע ממעי רגיש – מומלץ ללכת לאבחון אצל דיאטן/ית שיעזרו לזהות את המזונות שמעוררים את כאב הבטן ולהתאים את התזונה הנכונה.