גודל פונט
צמחים

שמנים אתריים

שמנים אתריים עוטפים את חיינו במגוון של ריחות נעימים, כשאנו מריחים פרחים, בבשמים, בתערובות המפיצות ריחות נעימים בחדר, לשיפור ריח של מזונות שונים ובחליטות שאנו שותים. בעבר שמנים אתריים היו מנחות למלכים ואצילים, היו חלק מפולחנים דתיים ונעשה בהם שימוש על ידי מטפלים ומרפאים. כיום, שמנים אתריים נגישים וכדאי שיימצאו בכל בית. על שמנים אתריים, סגולותיהם ודרכי השימוש בכתבה שלפנינו.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
שמנים אתריים: מתי כדי להשתמש בהם וכיצד? – אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. שמנים אתריים הם תמציות מרוכזות של חומרים נדיפים (אתריים) המצויים בעולם הצומח
  2. הפרעונים השתמשו בשמנים אתריים לחניטה וטיהור המקדשים, בספרו של ה"קיסר הצהוב" תועד שימוש כבר בשנת 2000 לפני הספירה של שימוש בשמנים אתריים לטיפול בכולרה
  3. שימוש בשמנים אתריים למטרות טיפוליות מכונה "ארומתרפיה".

השימוש בשמנים אתרים מתועד בכתבים עתיקים משנת 3500 לפני הספירה כחלק מפולחנים דתיים, בישום ומטרות ריפוי.

בעידן המודרני שימוש בשמנים אתריים למטרות טיפוליות מכונה “ארומתרפיה”. התיעוד הראשון של המונח ארומתרפיה הופיע בשנת 1935 על ידי בכימאי הצרפתי Rene-Maurice Gattefosse לאחר שמרח שמן אתרי של לבנדר על כוויה וראה כיצד הכאב והאדמומיות הוטבו במהרה. שימוש בצמחים ומיצויים של צמחים מתועד בכל רחבי העולם, בשנת 1830 הוקם בעיר Grass בצרפת המפעל המודרני הראשון של מיצוי שמנים אתריים.

שמנים אתריים הם מיצוי מרוכז של מבנים ארומתיים הנמצאים בצמחים שונים. שמנים אתריים מופקים מחלקים שונים של הצמח כגון: פרחים, שורשים, פירות וקליפות של פירות, זרעים, קליפות הגזע, שרפים.

שמנים אתריים בעלי מולקולות קטנות הנדיפות אל אויר החדר ומפיצות ריחות נעימים המרגיעים את הגוף והנפש, במריחה על העור חודרות המולקולות הארומתיות את העור ומסייעות לתהליכי הריפוי הטבעיים של הגוף. שמנים אתריים מופקים באמצעות אידוי על ידי הרתחה של חלקי הצמח במים או בנוזל אחר או על ידי שימוש בקיטור. המולקולות האתריות מופרדות מהנוזל ומרוכזות לנוזל שומני המכונה שמן ארומתי.

שיטת מיצוי נוספת היא באמצעות כבישה קרה. שמנים צמחיים שאינם ארומתיים מכונים שמני נושא. שמנים אלה מופקים באמצעות כבישה קרה של פירות, אגוזים וזרעים שונים כגון: שקדים, שומשום, זרעי חמנייה, זרעי ענבים, קוקוס, אגוזים, חוחובה, זית ועוד. שמנים אלה שונים בהרכבם משמנים אתריים, הם אינם נדיפים ולתוכם מוהלים שמנים אתריים.

 

קיימות מגוון שיטות בהן משתמשים בשמנים אתריים:

  • מריחה על העור – תערובת של שמנים אתריים מהולים בשמן נושא לעיסוי העור, למטרות קוסמטיות ולטיפול במצבים עוריים שונים.
  • אמבט – מהילה של שמנים אתריים עם מים, טובלים את הגוף במי האמבט או אמבט לרגליים להרגעה, זה עשוי לתרום להקלה על שרירים כואבים ועוד.
  • אידוי/אינהלציה – טיפטוף של שמנים אתריים אל תוך מים חמים המנדפים את המבנים הארומתיים אל חלל החדר או באמצעות מכשיר ייעודי המנדף את השמנים.

 

שמנים אתריים מצבים בהם נהוג להשתמש בהם:

שמן לבנדר – להקלה על גרד, עקיצות חרקים, אדמומיות וכוויות

שמן מנטה – הקלה על שרירים כואבים, כאבי רגליים ולתמיכה במערכת העיכול

שמן ציטרונלה – לדחיית יתושים וחרקים מעופפים

שמן אקליפטוס – להקלה על שיעול, נזלת וגודש במערכת הנשימה

שמן ארניקה – להקלה על שרירים כואבים

שמן ורדים – להרגעה ושיפור מראה העור

שמן פטצולי – שימש במקדשים הודים למדיטציות וטיהור של ההילה

שמן ג’ינג’ר – בהרחה להקלה על בחילות בנסיעה, הקלה על שרירים כואבים ולתמיכה במערכת העיכול

שמן מנטה – מרענן את הנפש והגוף, מסייע למערכת העיכול, להקלה על שרירים כואבים

חשוב להתייעץ עם איש מקצוע לגבי אופן השימוש ובחירת השמן המתאים ביותר.