גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

לעור, לעיניים ובהיריון: למה צריך ויטמין A?

הוא חשוב להתפתחות תקינה, שומר על המערכת החיסונית והוא ממש חיוני לעיניים, אבל ויטמין A יכול גם להזיק במקרה של עודף. מהם המינונים המומלצים של ויטמין A, איך צורכים ויטמין A בהיריון, ואיפה תמצאו ויטמין A במזון?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 6 דקות
ויטמין A

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמין A ממלא תפקידים חשובים בגוף – בין השאר הוא מסייע לשמור על תקינות הרקמות הריריות, על בריאות העיניים, על המערכת החיסונית ועל בריאות העור.
  2. ויטמין A במזון נמצא במזונות מהחי דוגמת כבד, מוצרי חלב וביצים, ובמזונות מהצומח המכילים קרטנואידים שהופכים בגוף לצורה של ויטמין A, דוגמת ירקות ופירות כתומים.
  3. צריכת ויטמין A בהיריון צריכה להיות מוקפדת, כיוון שחוסר עלול לפגוע בבריאות העובר ועודף עלול לגרום למומים בעובר.

אם חשבתם ש”גזר טוב לעיניים” זו סתם קלישאה, תחשבו שוב. כי אולי גזר לא יציל אתכם מבעיות עיניים קשות, אבל הבטא קרוטן שבו, שמומר לויטמין A בגוף, בהחלט יעיל לשמירה על בריאות העיניים, ועל בריאותם של לא מעט איברים נוספים. אז קלפו לעצמכם גזר, ותתיישבו לקרוא את זה.

מהו ויטמין A?

ויטמין A הוא ויטמין חיוני שהגוף אינו מייצר, אלא מקבל אותו מהמזון ואוגר אותו. זהו ויטמין מסיס שומן ונוגד חמצון חזק הנלחם ברדיקלים חופשיים בגוף. ויטמין A דרוש לצמיחה והתפתחות תקינות, לחיזוק המערכת החיסונית, לראיית לילה תקינה ולבריאות העור והוא ממלא תפקיד חיוני בשמירה על הרקמות הריריות בגוף באיברים שונים, בהם העיניים, הריאות, הקיבה ואיברי המין. ויטמין A ממלא תפקיד גם במעבר הברזל אל תאי הדם האדומים, וייצור מולקולות המוגלובין. מאחר שהגוף אוגר ויטמין A חשוב לצרוך אותו בצורה מאוזנת – חוסר ממנו יכול לגרום לנזקים, אך גם עודף של ויטמין A בגוף יכול להזיק.

לא על הגזר לבדו: ויטמין A במזון

אז איך תקבלו את הויטמין A שלכם מהמזון? ויטמין A, כאמור, מגיע לגוף רק מהמזון וממקורות חיצוניים, הוא נמצא במזונות שונים ודי מגוונים וישנם הבדלים בין ויטמין A שמגיע מהחי לבין זה שמגיע מהצומח: ויטמין A שמגיע ממזונות מהחי הוא הרטינול, ואילו ויטמין A שמגיע ממקורות צמחיים הוא קרטנואיד (כמו בטא קרוטן), שבתוך הגוף מומר לרטינול, הצורה הפעילה של ויטמין A, וספיגתו יעילה פחות מזו של ויטמין A מהחי.

ואילו מזונות מכילים ויטמין A? מקורות טובים מן החי לויטמין A הם כבד, דגים שומניים, דוגמת הרינג וסלמון, חמאה, חלב, גבינה וביצים. מי שמעדיפים להימנע ממזון מן החי, ימצאו את הויטמין A שלהם בירקות כתומים כמו דלעת, גזר ובטטות ובפירות כתומים דוגמת פפאיה, שסק ומנגו. גם קישואים ופלפלים וירקות עליים כהים כמו ברוקולי, תרד ולפת מכילים קרטנואידים שמומרים לויטמין A בגוף.

ויטמין A בהיריון, זה אסור?

נשים רבות שחוו היריון מודעות ל”אזהרת ויטמין A בהיריון”, שבאופן כללי אומרת שעדיף להימנע מצריכת ויטמין A בתקופה הזו. אבל האם באמת נכון להימנע לחלוטין מצריכת ויטמין A בהיריון? הרי מצד אחד, ויטמין A חשוב מאוד להתפתחות העובר – הוא חשוב להתפתחות העיניים, תאי העור וחיזוק המערכת החיסונית – אך מצד שני צריכה לא מבוקרת של ויטמין A בהיריון עלולה לגרום למומים במערכת העצבים של העובר ובדרכי השתן שלו.

הפתרון הוא לצרוך ויטמין A בהיריון בצורה בטוחה, קרי, בעיקר דרך התזונה, ועדיף לצרוך את הויטמין מהצומח. למעשה, צריכה של ויטמין A בהיריון מפירות וירקות אינה מזיקה ואף יכולה לספק את כל כמות הויטמין שהאם והעובר זקוקים לה. לעומת זאת, צריכת ויטמין A בתוסף בחודשים שקודמים להתעברות ובתקופת ההיריון וכן צריכת ויטמין A ממזונות מהחי עלולה להיות בעייתית ולכן לא מומלץ לצרוך תוסף ויטמין A בתקופה הזו, וכדאי להמעיט בצריכת מזונות מהחי המכילים כמויות גדולות של ויטמין A (כבד, בעיקר). כמו כן, חשוב להימנע גם מנטילת תרופות המכילות ויטמין A, דוגמת תרופות או משחות שמיועדות למחלות עור.

איך נוצר חוסר בויטמין A?

חוסר בויטמין A בשל תזונה לקויה שכיח יותר במדינות מתפתחות, בעיקר בילדים, שאינם מקבלים מספיק ויטמין A במזון והתפתחותם נפגעת. מכיוון שויטמין A מסיס בשומן, תזונה דלה מדי בשומן עלולה לפגוע בספיגתו. גורמים אחרים לחוסר בויטמין A יכולים להיות מחסור בברזל, שעלול להשפיע על ספיגת ויטמין A; מחלות כמו סיסטיק פיברוזיס, אי ספיקת לבלב, מחלות מעי דלקתיות  וסוכרת; וגם צריכת אלכוהול עודפת עלולה לרוקן את מאגרי הויטמין A בגוף.

התסמינים לחוסר בויטמין

  • עיניים יבשות – עיניים יבשות, או חוסר יכולת לייצר דמעות, הם אחד הסימנים הראשונים למחסור בויטמין A, שיכול להוביל גם לפגיעה בקרניות ולהיווצרות של כתמים לבנים עליהן ואף לעיוורון. מחקר אחד מצא כי מינונים גבוהים של ויטמין A הפחיתו את שכיחות העיניים היבשות בשיעור של 63% בקרב תינוקות וילדים שלקחו תוספי מזון במשך 16 חודשים.
  • עיוורון לילה – גם הוא נמנה עם הסימנים הראשונים למחסור בויטמין A. מחסור חמור בויטמין A חמור עלול להוביל לעיוורון לילה, כיוון שויטמין A מסייע לשמור על תקינות רשתית העין.
  • עור יבש ודלקות בעור – כיוון שויטמין A ממלא תפקיד חשוב בתיקון העור ומסייע להילחם בדלקת, מחסור בויטמין A יכול להוביל למצבי עור דלקתיים, דוגמת אקזמות ובעיות עור אחרות.
  • קושי להרות – אם אתם מתקשים להרות, מחסור בויטמין A עשוי להיות אחת הסיבות לכך, כיוון שהוא עלול להוביל לבעיות פוריות בקרב גברים ונשים כאחד. מחסור בויטמין A קשור גם להפלות. מחקר שניתח את רמותיהם של חומרים מזינים שונים בדמן של נשים שעברו הפלות חוזרות, גילה שיש בהן רמות נמוכות של ויטמין A.
  • צמיחה מאוחרת – ילדים שאינם מקבלים מספיק ויטמין A עשויים לחוות עיכוב בגדילה. הסיבה לכך היא שויטמין A נחוץ להתפתחות תקינה של גוף האדם. מספר מחקרים שנערכו בילדים במדינות מתפתחות הראו שתוספי ויטמין A, לבדם או עם חומרים מזינים אחרים, יכולים לשפר את הצמיחה.
  • היחלשות המערכת החיסונית – מחסור בויטמין A יכול להגביר את הרגישות של הגוף לזיהומים ולעכב את ההחלמה במקרה של מחלה, בייחוד במקרים של מחלות בדרכי השתן, הסינוסים ודרכי הנשימה, ולהביא לסיבוכים במקרים של מחלות כמו חצבת.
  • אקנה – הופעת אקנה נקשרת גם היא למחסור בויטמין A, הקשר לא חד משמעי וההשערה היא שויטמין A פועל ישירות על בלוטות החלב בעור, שכאשר הן נסתמות מתפתחת אקנה. העובדות הן שתרופות רבות לטיפול בתופעה, הן לבליעה והן למריחה, מתבססות על ויטמין A.

עודף ויטמין A: למה הוא מסוכן?

אז נכון, ויטמין A חשוב מאוד לבריאות הכללית ומומלץ לא לפתח חוסר, אך מתברר שגם עודף של ויטמין A אינו בריא, ואף עלול להיות מסוכן. בדרך כלל רעילות מויטמין A נגרמת מנטילת תוספי מזון או תרופות שמכילות ויטמין A במינון גבוה לאורך תקופות ארוכות. לעתים נדירות אנשים מקבלים יותר מדי ויטמין A מהתזונה בלבד.

עודף ויטמין A עלול להוביל לרעילות ולגרום לתסמינים דוגמת שינויים בראייה, נפיחות בעצמות, עור יבש ומחוספס, כיבים בפה, בחילה, סחרחורות, כאבי ראש ובלבול.

כמה ויטמין A אתם צריכים? הצריכה היומית המומלצת*

גיל הכמות היומית
המומלצת במק”ג
כמות המקסימום
המותרת במק”ג
6-0 חודשים 400 600
12-7 חודשים 500 600
3-1 שנים 300 600
8-4 שנים 400 900
13-9 בנים ובנות 600 1,700
18-14 בנות 700 2,800
18-14 בנים 900 2,800
נשים מגיל 19 ומעלה 700 3,000
גברים מגיל 19 ומעלה 900 3,000
נשים הרות מגיל 19 ומעלה 770 3,000
נשים מיניקות מגיל 19 ומעלה 1,300 3,000

 

*הנתונים נלקחו מוויקירפואה

כדי לעמוד בצריכה המומלצת ולצרוך את כמות ויטמין A המתאימה לכם, וכדי לוודא שאתם אכן זקוקים לתוסף ויטמין A, יש להתייעץ עם הרופא המטפל לפני תחילת השימוש בויטמין, ולהיצמד להוראות הצריכה.