גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

איך תתמודדי עם חוסר ברזל?

אילו מזונות עשירים בברזל, איך תוודאי שהגוף שלך סופג את הברזל בצורה מלאה ואיך תתמודדי עם תופעות הלוואי לתוספי ברזל? המהפכה בתחום תוספי הברזל – כל מה שצריך לדעת

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. חוסר בברזל הוא תופעה נפוצה בעולם ובפרט בקרב נשים בהריון
  2. תוספי ברזל רגילים עלולים לגרום לעצירות, לשלשול ולצואה שחורה ויש ליטול אותם בהתחשב בארוחות ובתפריט
  3. תוסף ברזל בעל פטנט SIDERAL המיוצר בטכנולוגיית הסוכרוזום מונע את אי הנוחות ואת תופעות הלוואי במערכת העיכול וניתן ליטול אותו בשילוב של כל סוגי המזון

עייפות, חולשה, נשירת שיער, קוצר נשימה וחיוורון –  אם זהו ההריון הראשון שלך אולי עדיין אינך מודעת לכך שאלו סימנים העלולים להעיד על אנמיה מחוסר ברזל. אם את הריונית מנוסה, סביר להניח שהבנת מה קורה עוד בטרם חזרו תוצאות בדיקות הדם שלך.

עוד לפני שרופא הנשים שלך אמר לך את כבר יודעת, שזה הזמן להתחיל ליטול תוסף ברזל, ועדיף ברזל בעל פטנט SIDERAL המיוצר בטכנולוגיית הסוכרוזום המונע את אי הנוחות ואת תופעות הלוואי במערכת העיכול ושניתן ליטול אותו בשילוב של כל סוגי המזון.

מחסור בברזל: מדוע זה קורה?

אנמיה מחוסר ברזל היא אחת התופעות הנפוצות ביותר בעולם, שיכולה להתרחש בקרב ילדים ומבוגרים כאחד, ואופיינית במיוחד בקרב נשים בכלל, ונשים בהריון בפרט.

כרבע מהנשים בגיל הפוריות בישראל סובלות מאנמיה מחוסר בברזל בגלל אבדן של ברזל במהלך דימום הווסת החודשי. נשים גם סובלות מרמת ברזל נמוכה במהלך ההריון.  ברזל, כידוע, חיוני לייצור כדוריות הדם האדומות הנושאות חמצן לתאי הגוף, הן של האם והן של העובר. מאחר שבהריון עולה נפח הדם שלך כדי לספק את צרכי העובר, את עלולה לסבול מחוסר בברזל.

תינוקות נולדים עם מאגר ברזל שסופק להם ברחם, אבל מחסני הברזל מתרוקנים במהלך ארבעת החודשים הראשונים לחייהם. אמנם חלב אם ותרכובות מזון לתינוקות (תמ”ל) מכילים ברזל, אבל בכמות שלא תמיד מספיקה, לכן המלצת משרד הבריאות היא נטילת תוסף ברזל לכל התינוקות למניעת אנמיה החל מגיל 4 חודשים ועד גיל 18 חודשים. הסיכון להתפתחות אנמיה על רקע של מחסור בברזל הוא גדול יותר בתינוקות שנולדים במשקל נמוך ובקרב פגים בגלל שכמות הברזל שנאגרה בגופם נמוכה יותר.

פעוטות, ילדים ובני נוער עלולים לפתח רמת ברזל נמוכה בגלל תזונה לקויה, וכך גם קשישים, בעיקר הסובלים ממחלות כרוניות או מריבוי של מחלות. קבוצה נוספת שחשופה לאנמיה מחוסר ברזל, היא של צמחונים ובמיוחד של טבעונים.

מהם התסמינים לרמת ברזל נמוכה בגוף?

מחסור בברזל עלול לגרום לירידה בייצור האנרגיה בתאים בגלל ירידה בכמות החמצן שמגיעה אליהם, וזו הסיבה לתסמינים הנפוצים כמו עייפות, חולשה, קוצר נשימה בפעילות גופנית, דפיקות לב, כאבי ראש, סחרחורת, עצבנות, קשיי ריכוז ועוד.

ברזל ברמה נמוכה יכול לגרום גם לחיוורון בפנים ובמיוחד בעפעפיים, ללשון לבנבנה או לחניכיים בהירות. סימנים ותסמינים נוספים למחסור בברזל הם התגברות של נשירת שיער, עור יבש וציפורניים שבירות.

אילו מזונות עשירים בברזל?

ישנם שני סוגים של הברזל בתזונה שלך:

ברזל heme שנמצא במזון מן החי בלבד, כגון בבשר בקר והודו ובמיוחד בחלקים פנימיים.

ברזל non-heme שנמצא במזונות מהצומח, כגון קטניות, טחינה, ירקות עלים ירוקים ועוד.

חשוב לציין, כי ברזל שמקורו במזון מן החי נספג בצורה יעילה יותר לעומת ברזל מן הצומח.

מתי כדאי לקחת תוסף ברזל ואיזה סוג מומלץ?

אם בדיקות הדם שלך מעידות על חוסר ברזל, ההמלצה בדרך כלל היא ליטול תוספי תזונה המכילים ברזל. זוהי הדרך המהירה והיעילה ביותר להעלות את רמת הברזל שלך ולמלא את המאגרים שהתרוקנו. כמו כן, בהריון מומלץ ליטול תוסף ברזל עוד לפני שמתפתח חוסר, בשל הדרישה המוגברת של הגוף.

לנטילת תוספי ברזל עלולות להיות תופעות לוואי שונות, שמתבטאות בעיקר במערכת העיכול. בהן: עצירות או אי נוחות בבטן, שלשול וצואה שחורה. בעיקר משום שברזל יוצר גירוי בריריות במערכת העיכול.  סיבה נוספת היא יעילות ספיגה נמוכה, שמחייב נטילה של מינונים גבוהים המגבירים את גירוי מערכת העיכול ואת תופעות הלוואי.

בשנים האחרונות התחדשנו בתוסף ברזל בעל פטנט SIDERAL המיוצר בטכנולוגיית הסוכרוזום. הטכנולוגיה הייחודית הזו מאפשר ציפוי של הברזל בשכבות של מולקולות שומניות שמסייעות בספיגת הברזל ומייעלות אותה, כך שאין צורך בנטילת מינונים גבוהים. יתרון בולט נוסף לפטנט SIDERAL הוא שהברזל עטוף במעטפת של 4 שכבות המסייעת למניעת גירוי של מערכת העיכול ומפחיתה את תופעות הלוואי.

בזכות יעילות הספיגה הגבוהה ומשום שברזל זה אינו עובר אינטראקציה עם רכיבי מזון ניתן ליטול את תוסף הברזל בכל הזדמנות, אפילו עם ארוחה המכילה מוצרי חלב – מצבים בהם יש להימנע מנטילה של תוספי תזונה אחרים המכילים ברזל.

איך להתמודד עם תופעות הלוואי של נטילת ברזל