גודל פונט
ויטמינים, מינרלים וצמחים

חוסר ברזל: הסיבות והדרכים להתמודדות

אילו מזונות עשירים בברזל ? איך מוודאים שהספיגה יעילה ואיך מתמודדים עם תופעות הלוואי? המהפכה בתחום תוספי הברזל - כל מה שצריך לדעת

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:
  1. חוסר בברזל הוא המחסור התזונתי הנפוץ ביותר בעולם
  2. תוספי ברזל רגילים עלולים לגרום לעצירות, שלשול וצואה שחורה ויש ליטול אותם בהתחשב בארוחות ובתפריט
  3. תוסף ברזל SiderAL® מיוצר בטכנולוגיה שמונעת את אי-הנוחות וניתן ליטול אותו בסמוך לכל סוגי המזון
מאת: אולגה אליהו, דיאטנית קלינית, מנהלת תוכן מדעי אלטמן

חוסר בברזל הינו החסר התזונתי הנפוץ ביותר באוכלוסיית העולם. כשליש מהנשים בגיל הפוריות בישראל סובלות מאנמיה מחוסר בברזל.

עייפות, חולשה, נשירת שיער, היחלשות ההגנה החיסונית של הגוף, קוצר נשימה, חוסר תיאבון וחיוורון הינם מבין התסמינים לאנמיה מחוסר ברזל. מדובר בתופעות שכיחות שעלולות להתרחש בקרב ילדים ומבוגרים כאחד.

כ-2/3 מהברזל בגוף נמצא בהמוגלובין, החלבון שמצוי בכדוריות הדם האדומות הנושאות חמצן לרקמות. על מנת להימנע מכך, יש להקפיד על צריכה מספקת של ברזל.

אילו מזונות עשירים בברזל?

הברזל בתזונתנו נחלק ל-2 סוגים:

ברזל heme: מקורו מהחי בלבד- מהווה רק 40% מהברזל. זמינותו הביולוגית גבוהה. בשר, הודו אדום וחלקי פנים הנם מקורות העשירים בברזל מסוג זה.

ברזל non-heme: מצוי במזונות מהצומח, זמינותו הביולוגית נמוכה יותר. קטניות, טחינה וירקות עלים ירוקים הנם מזונות מהצומח העשירים בברזל מסוג זה.

הקצובה היומית המומלצת לצריכת ברזל מהתזונה תלויה בסוגו ובכמותו הממוצעת המצויים במזון מסוים. בממוצע רק 10% מהברזל בתזונה המערבית זמין מהחי. עם זאת, מי שנמנעים ממזון מן החי, יכולים בהחלט להגיע לצריכה מספקת של ברזל בתזונה צמחונית ואף טבעונית מגוונת ומאוזנת.

יש מצבים שמחייבים תוסף

נטילה של תוספי תזונה המכילים ברזל, היא בדרך כלל הפתרון המוצע במקרים בהם אובחן (לאחר ביצוע בדיקות והתייעצות עם רופא) חוסר בברזל, או כשמאגרי הברזל בגוף הינם דלים וקשה לשקם אותם ולהעלות את רמתם לרמות תקינות בזמן סביר. למשל, בקרב נשים בהריון או כאשר מתגלים סימנים של אנמיה.  ניתן לאמוד את רמות הברזל בבדיקות דם הכוללות בדיקת המוגלובין ובדיקת מאגרי ברזל ונשאי ברזל. לעיתים תוספי הברזל שנוטלים בבליעה עלולים לגרום לתופעות לוואי לא נעימות, שלעתים קשה להתגבר עליהן.

תוספים שונים מכילים תרכובות שונות של ברזל, הנפוצות הן ברזל סולפאט או פומראט בעלות שיעור ספיגה נמוך ביותר ולכן, נדרשת כמות גדולה של ברזל.

ואולם כאמור, אחת הבעיות המרכזיות של נטילת תוספי ברזל מקובלים היא תופעות הלוואי, שמתגברות ככל שכמות הברזל בתוסף גבוהה יותר, המתבטאות בעיקר במערכת העיכול, בהן: עצירות או אי נוחות בבטן, שלשול וצואה שחורה.

סיבה ראשונה לכך היא שברזל חופשי במערכת העיכול יוצר גירוי של הרקמות הריריות, גירוי זה מתבטא בתופעות לוואי. סיבה נוספת היא שלתוספים רבים יעילות ספיגה נמוכה, מה שמאלץ ליטול מינונים גבוהים המגבירים את גירוי מערכת העיכול ואת תופעות הלוואי.

החדשנות – ברזל בטכנולוגיה פטנטית SiderAL®

ברזל SiderAL©, המצוי לדוגמא במוצר ברזל Comfort (אלטמן), מכיל ברזל סוכרוזומאלי המיוצר בטכנולוגייה פטנטית. בטכנולוגיה זו מתבצע ציפוי של הברזל בשכבות של מולקולות שומניות היוצרות מבנים דמויי כדוריות קטנות, המזוהות בקלות על ידי קרומי התאים במערכת העיכול. זיהוי זה מקל על ספיגתו של הברזל ומייעל אותה, כך שאין צורך בנטילת מינונים גבוהים של ברזל.

יתרון בולט נוסף הוא שהברזל נתון ושמור בתוך מבנה המונע גירוי של מערכת העיכול ומפחית את רעילותו לתאים ואת תופעות הלוואי.

בבוקר? בערב? עם חלב או על בטן ריקה?

במרבית תוספי הברזל המקובלים אנו מקבלים רשימת הנחיות ברורה: יש להקפיד ליטול על בטן ריקה, להפריד מצריכת חלב, ביצים, דגנים, סיבים תזונתיים, תה, קפה ועוד.

לא כך הדבר עם ברזל SiderAL©. מכיוון שיעילות ספיגתו גבוהה, והיא איננה נפגעת ממזונות שונים, רשימת ההנחיות הקבועה נעלמת, וכלל לא רלוונטית כשנוטלים תכשיר זה. ובמילים אחרות: אפשר ליטול מתי שרוצים, ואפילו עם ארוחה המכילה מוצרי חלב או אחרי ששתית קפה.

ברזל Comfort – הוכחה לכך שתוסף ברזל יכול להיות גם טעים

אחד היתרונות של ברזל Comfort, ואולי החשוב במיוחד לנשים הרות, הוא יתרון הטעם. נשים רבות מתלוננות על טעם לוואי שמלווה נטילת תוספי ברזל, הן בכדורים בבליעה והן בצורות נוזליות של תוספים גורמות לא אחת לטעם מתכתי לא נעים בפה. חסרון זה הופך למגרעה בולטת בנשים הרות שממילא סובלות מצרבות ומבחילות בתדירות גבוהה. החדשנות בברזל Comfort הצליחה להעלים לחלוטין טעם לוואי מתכתי מהתוסף ואפילו לייצר ברזל בצורת אבקה המתמוססת בפה, חידוש שלא נראה עדיין בתכשירים בארץ.

איך להתמודד עם תופעות הלוואי של נטילת ברזל

לסיכום, מי שנתקל בחייו בצורך ליטול תוסף ברזל, ועבר התנסות לא נעימה המלווה בתופעות לוואי ישמח לקבל את הבשורה שקיימת דרך יעילה, מופחתת תופעות לוואי ואפילו טעימה במיוחד לצרוך ברזל.

חשוב לציין לטובת הסוכרתיים, שהמוצר מכיל פחמימות וסוכר ועל כן יש להיוועץ ברופא לפני תחילת השימוש.