גודל פונט
נשים

האם כאבי בטן בהריון מסוכנים?

מהן הסיבות לכאבי בטן בהריון, האם הם בהכרח קשורים להריון, למה חשוב לשים לב ומתי את חייבת לגשת להיבדק על ידי רופא/ת הנשים שלך?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
כאבי בטן בהריון: מתי צריכה להידלק לך נורה אדומה? | אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. כאבי בטן בהריון יכולים להיגרם מסיבות רבות ומגוונות, חלקן טבעיות ואופייניות לשלבי ההריון השונים, וחלקן כלל לא קשורות להריון
  2. חשוב להבחין בין כאבי בטן בהריון שמופיעים בחלק העליון של הבטן ובין כאבים שמקורם בבטן התחתונה
  3. כדאי לגשת לבדיקה רפואית אם הכאבים הם חמורים ובפרט אם הם מלווים בתופעות שונות, כגון חום, הקאות, שלשול, דימום ועוד

מזל טוב! גילית שאת בהריון והבטן שלך התחילה “לעבוד”. נכון, היא עדיין לא תפחה, את יכולה להיכנס לג’ינס האהוב אבל השינויים שילוו אותך בחודשים הבאים, כבר החלו, ואת מתחילה להרגיש אותם. ישנם כאבי בטן בהריון המעידים על תופעות שכיחות. זה עלול להיות מבהיל אבל במקרים רבים כאבי הבטן הללו אינם מעידים על בעיה או על סכנה. כאבי בטן בהריון יכולים להיגרם מסיבות רבות ומגוונות, שחלקן כלל לא קשורות להריון. איך תדעי להבדיל? הנה כמה סימנים והסברים.

כאבי בטן הקשורים להריון 

לפני שנסביר על אלה, עד כמה הם שכיחים ועד כמה טבעי שתחושי בהם, בואי נחלק בגסות את הבטן ל-2 אזורים: בטן עליונה ובטן תחתונה. עכשיו נחלק גם את ההריון לשני שלבים: השלב המוקדם – השליש הראשון להריון, והשלב המתקדם – השליש השני והשלישי ונציין כי כאבי בטן הקשורים להריון משתנים במהלך שבועות ההריון.

השליש הראשון

 בשלבים המוקדמים של ההריון סביר להניח שתרגישי מעין “כאבי מחזור” בבטן התחתונה, כלומר תחושה שאת עומדת לקבל ווסת. הסיבה לתחושות האלה היא שהרחם שלך גדל והאגן מתרחב.

מתי כדאי לראות רופא/ה? 

אם מדובר בכאבים עוצמתיים במיוחד והתכווצויות חזקות המלוות אפילו בדימום חשוב מאוד לגשת לבירור מידי אצל רופא/ת הנשים שלך .

השליש השני והשליש השלישי

 כאבי בטן בהריון ברום הבטן, כלומר בחלקה העליון של הבטן, יכולים להיגרם בגלל גדילת הרחם והלחץ שהוא מפעיל על הצלעות ועל אברי העיכול. ייתכן שתרגישי התכווצויות בחלקה התחתון של הבטן, שנגרמות בגלל צירים מוקדמים (ברקסטון היקס).

 

מתי כדאי לראות רופא/ה?

הרבה תופעות והפרעות עלולות להתרחש בשליש השני ובשליש השלישי, כגון: היפרדות שלייה, קרע של הרחם, רעלת הריון, זיהום ברחם. כמו כן, ייתכן שהכאבים הם סימן לכך שהלידה התחילה מוקדם מן הצפוי. לכן, אם מדובר בכאבים חמורים ובפרט אם הם מלווים בדימום – גשי להיבדק באופן מידי.

 

כאבי בטן שאינם קשורים להריון

הפרעות עיכול

עצירות וגזים הם בין התופעות הנפוצות בקרב נשים באופן כללי. ייתכן שלא סבלת מהם לפני ההריון, אבל חשוב שתדעי כי השינויים ההורמונליים שהגוף שלך עובר ביחד עם שינויים בתפריט שנשים רבות עושות במהלך ההריון, יכולים לגרום לכך. כ

כל שהרחם שלך גדל, הוא עלול להשפיע על פעילות מערכת העיכול שלך. וכמובן, שגם תכשירי ברזל או תוספי תזונה אחרים שהתחלת לקחת יכולים להיות משמעותיים.

לכן מומלץ ליטול תוספי ברזל קלים לעיכול, מופחתי תופעות לוואי כדי להפחית את תחושת אי הנוחות שאת עלולה לחוות.

מחלות של דרכי העיכול

 דלקות באברי הבטן, כמו תוספתן, לבלב, כבד חסימת מעיים ועוד עלולות להתפרץ גם בהריון.

הרעלת מזון

כל הרעלת מזון יכולה להיות מסוכנת, אבל בהריון היא מסוכנת שבעתיים, ועלולה להזיק גם לעובר שבבטנך.

דלקת בדרכי השתן

גם זו תופעה שכיחה בקרב נשים, וייתכן שכבר סבלת ממנה בעבר. דלקת בדרכי השתן בהריון שכיחה מאד, אך לעתים אין לה אותם סימנים אופייניים, שאת כבר מכירה. זו הסיבה שרופא/ת הנשים שלך מפנה אותך לבדיקות שתן שגרתיות במהלך ההריון, כדי לזהות את הדלקת בזמן ולטפל בה. דלקת בשתן בהריון עלולה לגרום לסיבוכים, לצירים מוקדמים וללידה מוקדמת.

כאבים גינקולוגיים

גם כשההריון שלך תקין ובריא, עדיין יכולות להתרחש תופעות גינקולוגיות שונות שעלולות לסכן אותך ואת העובר שלך.

איך תדעי אם כאבי בטן בהריון מסכנים אותך ואת העובר? 

התשובה העגומה היא, שלא תמיד את יכולה לדעת. ולכן אם כאבי הבטן חמורים או קשים ויש לך תסמינים נוספים, כמו חום, הקאות, שלשול, כאבי ראש, טשטוש ראייה או חלילה דימום – את חייבת להיבדק באופן מידי.

סימנים נוספים שצריכים להדליק לך נורה אדומה:

  • כאבים חזקים בבטן התחתונה
  • כאבים מחזוריים, כלומר שמתרחשים ב”גלים”
  • כאבים שאינם עוברים גם כשאת לוקחת תרופה לשיכוך כאבים המותרת לשימוש בהריון
  • שינוי בתנועות העובר