גודל פונט
צמחים

אנג’ליקה סינית

אולי לא מדברים על כך הרבה, אך נשים רבות חוות תסמינים שונים של חוסר איזון הורמונלי החל מכאבים בזמן הווסת ועד חוסר הופעתה. אנג’ליקה סינית היא צמח הנמצא בשימוש עתיק יומין, לסיוע בבעיות אלה ועוד.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
אנג'ליקה סינית | Angelica sinensis – אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אנג'ליקה סינית היא צמח שעוצמתו עדינה אך פעילותו רחבה מאוד, בעיקר בקרב נשים בגיל הפוריות.
  2. השפעתו של הצמח על מנגנון ייצור האסטרוגן בגוף, הופכת אותו לצמח פוטנטי למגוון מצבי חוסר איזון הורמונלי.
  3. העובדה שהצמח מוכר כתוסף תזונה בישראל, מאפשרת לנשים רבות להנות מסגולותיו הרפואיות.

סין, האמנם? 

שמה של האנג’ליקה הסינית בהחלט מרמז על מקור הצמח אך הוא אינו היחידי. הצמח הגיע במקור מרחבי צפון אסיה – סין, קוריאה ויפן. זהו שיח ממשפחת הסוככיים, כאשר החלק בו משתמשים לרפואה הוא השורש. שורשי האנג’ליקה הם ארוכים ובשרניים. טעמם מתקתק ויש להם ארומה חזקה.

ברפואה הסינית הצמח מקובל בשימוש כבר אלפי שנים, כאשר הוא מיועד בעיקר, אך לא רק, לחיזוק ותמיכה בנשים.

בסינית הצמח נקרא Dong quai או Dang gui ועל פי המסורת משתמשים בו למטרות הזנה, חיזוק והנעה של הדם והוא עובד על המרידיאנים של הלב, הכבד והטחול. בשפת הרפואה המערבית הכוונה היא למצבים של אנמיה, שלל הפרעות הורמונליות אצל נשים, עצירות ועוד. לשמחתנו, גם בארץ הוא מקובל בשימוש וכיום ניתן להשיג אותו בבתי הטבע ורשתות הפארם.

אז מה הקשר לנשים? 

אחד מכינוייה של האנג’ליקה הסינית הוא “הג’ינסנג הנשי”. גי’נסנג – צמח המגיע גם הוא מסין וידוע מאוד בתכונותיו המחזקות, ומכאן מגיע הכינוי המושאל לאנג’ליקה הסינית. ישנם כמה מינים של אנג’ליקה, אך רק זו הסינית, ידועה בהשתייכותה הספציפית למערכת ההורמונלית הנשית ולטיפול בנשים בכלל.

השימוש באנג’ליקה סינית עשוי לסייע במצבים שונים של חוסר איזון הורמונלי, כגון: אי-סדירות ווסתית או אל-ווסת, כאבי ווסת, תסמונת קדם ווסתית, כאבי ביוץ, שחלות פוליציסטיות, ליקויים בפוריות. ההשפעה ההורמונלית של הצמח נעשית על ידי עידוד ייצור אסטרוגן – הורמון מין עיקרי בגוף האישה הנדרש לפעילות תקינה של מערכות שונות, בדגש על המערכת ההורמונלית. מלבד זאת הוא אחד הצמחים הבולטים היכולים להתאים למצבי אנמיה ונשירת שיער – זאת בעיקר על ידי השפעה על שיפור זרימת הדם הפריפריאלית בגוף. כמו כן, ישנם מחקרים המצביעים על השפעה מיטיבה של אנג’ליקה סינית במצבים של אוסטיאופורוזיס משום שהצמח עשוי לתורם לתהליך בניית העצם.

נעשו מחקרים גם על תרומתה של אנג’ליקה סינית במצבים הדורשים שיכוך כאב, בהקשר של כאבי ווסת ו/או מיגרנות המופיעות בסמוך לביוץ החודשי. ייתכן ובמקרים מסויימים יהיה מומלץ לשלב יחד עם צמחים נוספים על מנת לתת מענה שלם ורחב.

בשל השפעתו ההורמונלית של הצמח, השימוש בהריון (או לפחות בתחילתו) אינו מומלץ כלל. מנגד, בהנקה הוא דווקא עשוי להתאים לאור השפעתו המיטיבה על ייצור חלב אם, אך עם זאת יש להתייעץ עם רופא לפני השימוש.

עוד עולה ממחקרים כי לצמח ישנה השפעה נוגדת קרישה ולכן מומלץ להיזהר בשימוש אצל אנשים בעלי הפרעה בקרישיות הדם או לנוטלים תרופות לשם כך.

הצמח מכיל חומרים מרירים וארומטיים ולכן יכול לסייע גם במצבים של עצירות. כמו כן, בדומה לצמחים רבים ממשפחת הסוככיים, אנג’ליקה סינית מכילה חומרים הנקראים “פוראנוקומרינים”. קבוצת חומרים אלה עשויה לגרום להגברת הרגישות לקרינת UV ולכן נקראים “פוטו-טוקסיים”. השפעה זו משתנה בהתאם לאחוזי הפוראנוקומרינים מסך כלל החומרים בצמח ובנוסף, תלויה גם ברגישות הספציפית של האדם הנוטל את הצמח. לאנשים בעלי צבע עור בהיר ישנו סיכון גבוה יותר לרגישות זו, מה גם שנטילת הצמח בשילוב עם צמחים נוספים – ככל הנראה מפחיתה גם היא את הסיכון לכך.

אנג’ליקה סינית נחשבת לצמח עדין בהשפעתו, מוגדרת כתוסף תזונה בישראל ומותרת לשיווק.