גודל פונט
פרוביוטיקה

כשהבטן מתהפכת: מה לאכול כשיש שלשול?

תשכחו מאלכוהול, קפה ומוצרי חלב, ותגידו שלום לבננות, אורז לבן ומחית תפוחים. השלשול תקף, ועכשיו אתם צריכים לעזור לגוף שלכם להתאושש. תזונה מתאימה תהיה התחלה מצוינת. אז מה אוכלים כשיש שלשול?

זמן קריאה: 5 דקות
מה לאכול כשיש עצירות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. לא נעים ככל שיהיה, פעמים רבות השלשול הוא האמצעי של הגוף להתנקות ממחוללי השלשול ולהירפא.
  2. כשמשלשלים, חשוב לדעת מה לאכול. דווקא מזונות שנחשבים בריאים בדרך כלל, כמו פירות וירקות ומוצרי חלב, אינם טובים למעיים במצב של שלשול.
  3. חשוב לא פחות לדעת מה לא לאכול כשיש שלשול. מזונות מטוגנים ושומניים, מזונות חריפים, אלכוהול וקפאין עלולים להחריף את השלשול ולהאריך את משכו.

 הוא בדרך כלל תוקף פתאום, נשאר באזור ליום-יומיים, משבית אתכם מכל מלאכה ומרתק אתכם למיטה, או לפחות לבית. שלשול. אין מי שלא התנסה בתופעה המטרידה הזו, שלרוב חולפת מהר, אך לא לפני שהיא דואגת להשאיר אתכם חלשים ומרירים. כן, מעבר לכאבי הבטן, העוויתות במעיים  והצואה המימית, שלשול חמור יכול להביא גם למצב של חולשה והתייבשות. ועכשיו קבלו גם בשורה טובה – אתם יכולים לעזור לעצמכם, בעזרת תזונה נכונה. ישנם מאכלים שאפשר ואף רצוי לאכול כשיש שלשול וכאלה שממש כדאי להימנע מהם. אם תדעו מה לאכול כשיש שלשול, וכמובן גם תקפידו על המאכלים הללו, תוכלו להקל על המצב, ולמנוע החמרה.

שלשולים נגרמים מכמה סיבות – חיידק או וירוס, טפילים שונים, רגישות למזון, טיפול תרופתי (אנטיביוטיקה, למשל, שמחסלת את כל חיידקי המעי – הרעים והטובים – גם יחד) ומחלות שונות. החדשות הטובות הן שפעמים רבות השלשול הוא בעצם הדרך של הגוף להתנקות ממחוללי השלשול ולהירפא.

אבל, טוב או לא טוב, לכם זה בינתיים כואב, ועד שהגוף יגמור לנקות את עצמו ויחזור לקדמותו, בואו תראו איך אתם יכולים לעזור לו ולהקל עליו ומה אוכלים כשיש שלשול.

מה לאכול כשמשלשלים: פחות סיבים, יותר מלחים

“בזמן שלשול חשוב לאכול מזונות שיעזרו למיצוק הצואה ולהחזרת הנוזלים והמלחים שהגוף מאבד”, מסבירה שרון גבריאל, דיאטנית קלינית,,M.Sc ,RD  יועצת לאלטמן. “חשוב לשתות מים ולהימנע מאכילת סיבים תזונתיים רגילים, המצויים בירקות ופירות, כיוון שהם מגבירים את פעילות המעי. לעומת זאת, אפשר ואף כדאי לצרוך סיבים תזונתיים מסיסים דרך תוספי תזונה”.

בננות –

אם עדיין אין לכם בננות בבית, זה הזמן להשיג כמה, ורצוי שלא יהיו בשלות מדי. הבננות הירוקות מכילות פקטין, שהם סיבים הקולטים עודפי מים מהמעיים ומסייעים להפחתת השלשולים. “הבננה עוזרת להחזרת האשלגן לגוף”, אומרת שרון גבריאל, “שמשיב לו את המלחים שאבדו במהלך השלשול”. הבננות גם עוזרות לגוף לספוג חומרים מזינים כמו סידן, הן מחזירות לו חלק מהאנרגיה שהוא מאבד במהלך השלשולים, והן מתעכלות בקלות.

אורז לבן – 

הבטן כבר מתחילה לקרקר, ואתם ממש רוצים למלא אותה קצת בלי להזיק, ואם אפשר – אז גם קצת להואיל? אורז לבן הוא בדיוק מה שאוכלים כשיש שלשול. הוא נטול סיבים תזונתיים ומתעכל בקלות, ולכן לא מעיק על הבטן, מכיל הרבה פחמימות, משביע והעמילן שבו עוזר למצק את הצואה. רק אל תתבלו אותו, תבלינים למיניהם (חוץ ממעט מלח) אינם ידידותיים כרגע למעיים שלכם. הוספת קצת יותר מים לבישול האורז, ושתיית מי האורז המבושל ידועה כתרופת סבתא לשלשול.

תפוחים מבושלים, או מחית תפוחים – 

 כמו הבננות, גם התפוחים מכילים פקטין, העוזר להפחית את הסימפטומים של השלשול. בנוסף, הם מכילים סוכר, שעוזר לחדש את האנרגיה שאתם מאבדים. שימו לב, עדיף לאכול את התפוח מבושל או במחית, כיוון שבתפוח ישנם גם סיבים תזונתיים שפחות מומלצים לכם כרגע.

צנימים (לחם קלוי) מלחם לבן – 

הנה קיבלתם אפשרות לנשנש צנימים ולהרגיש עם זה נפלא. למה צנים? כי הוא יבש, כי בלחם לבן יש מעט מאוד סיבים תזונתיים, והוא קל יותר לעיכול. רק אל תוסיפו ממרח ש”ירגיז” את הקיבה שלכם. איכלו את הצנים כמו שהוא.

מרק עוף – 

יש האומרים שמרק עוף הוא התרופה הטובה ביותר כמעט לכל דבר. וכך גם במצב של שלשולים. למה לאכול אותו כשיש שלשול? כי הוא מכיל רכיבים מזינים, ובהם מלחים, שהגוף שלכם, כאמור, מאבד עם השלשול. אז קחו כמה לגימות מהמרק, ותנו קצת מזור לבטן שלכם.

ירקות מבושלים – 

ואם אתם כבר מכינים מרק עוף, אז זרקו פנימה קצת ירקות שאפשר לאכול כשיש שלשול, כמו גזר, דלעת וסלק, רק הקפידו לקלף אותם. ירקות מבושלים מחזקים את הגוף עם ויטמינים ומינרלים. אל תאכלו בזמן שלשול ירקות שעשויים לגרום לנפיחות בבטן כמו ירקות מצליבים (כמו ברוקולי, כרובית, וכרוב) פלפלים, אפונה, ירקות עליים ירוקים ותירס.

מקלות מלוחים (בייגלך) – 

קבלו צ’ופר נוסף למשלשלים. המקלות המלוחים (השמיניות או כל צורה שתרצו), אלה הקטנים, האפויים, מהקמח הלבן והמלח מעל, הם בחירה לא רעה כשמשלשלים וגם מחפשים משהו קטן לנשמה…

מים – 

כאשר אתם משלשלים, אתם מאבדים נוזלים, לכן חשוב לשתות מים, כמה שיותר וכמה שאתם יכולים. הכמות המומלצת היא 10-8 כוסות מים ביום, וכדאי לשתות כוס אחרי כל התקף של שלשול.

יוגורט – בשביל הפרוביוטיקה.

נכון, מאכלי חלב הם לא מה שמומלץ לאכול כשיש שלשול, אולם היוגורט הוא היוצא מן הכלל. איזה יוגורט? כזה המכיל חיידקים ממשפחת הלקטובצילוסים והפיבידובקטריות, שרמת הסוכר בו נמוכה והוא אינו מכיל ממתיקים מלאכותיים – שני רכיבים שעלולים לגרום לגזים במעיים. אם הבטן מדי כואבת ואתם מעדיפים את הפרוביוטיקה שלכם בתוסף, לכו על תוסף שמכיל את החיידקים הנ”ל, שיעזרו לאזן את פלורת המעי.

אם השלשול הגיע לאחר צריכת אנטיביוטיקה, על אחת כמה וכמה כדאי לצרוך פרוביוטיקה ולהחזיר את האיזון החיידקי למעיים שהופר על ידי האנטיביוטיקה.

ואחרי שהבהרנו מה לאכול כשיש שלשול, חשוב לא פחות להזכיר גם את המזונות שממש כדאי להימנע מהם, מדובר על מזונות שמפעילים את מערכת העיכול ויכולים להחריף את השלשול או להאריך את משכו.

מה לא לאכול כשיש שלשול

  • מזון חריף.
  • חלב ומוצרי חלב, למעט יוגורט.
  • מזון מטוגן ושומני.
  • פירות הדר ופירות וירקות באופן כללי, לפחות עד שהמצב מתחיל להשתפר.
  • אלכוהול וקפאין, התורמים לאיבוד נוזלים.

ובכל מקרה, חשוב לעקוב אחר מצב השלשול: אם השלשולים נמשכים יותר מיומיים, הם מלווים בחום, יש דם או מוגלה בצואה או כאב חמור, יש לפנות מיידית לרופא.