גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

עשו ואל תעשו: איך להתמודד עם בחילות?

היריון, הרעלת מזון או מחלת ים – לא משנה מה הסיבה לבחילה שלכם, כל מה שאתם רוצים לדעת כרגע זה מה עוזר לבחילות. לפניכם שלל טיפים ורעיונות לתבלינים, מאכלים והתנהלות נכונה נגד בחילות

זמן קריאה: 5 דקות
מה עוזר לבחילות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בחילות יכולות לנבוע מסיבות שונות, בהן היריון, נגיף, חיידק ותרופות מסוימות.
  2. מה עוזר לבחילות? ישנם צמחים כמו ג'ינג'ר ומנתה שהם יעילים נגד בחילות, וחשוב גם להקפיד על תזונה נכונה ולתרגל נשימות שיכולות להרגיע את הבחילה.
  3. כאשר אתם סובלים מבחילות, מומלץ להימנע ממאכלים שומניים או חריפים ומריחות מעוררי בחילה.

בחילה היא קרוב לוודאי אחת התחושות הכי לא נעימות ומטרידות שקיימות. מי שחווה בחילה מתקשה בביצוע הפעולות הכי פשוטות, החל בהתרוממות משכיבה לישיבה ולעמידה, דרך קריאה וכתיבה – ועל פעולות פיזיות מורכבות יותר כמו מקלחת לרוב אין מה לדבר. אז אם סובלים מבחילה ורוצים לדעת מה עוזר לבחילות ומה אפשר לעשות נגד בחילות, תקראו את זה.

מה זו בחילה?

בחילה היא התחושה של הדחף להקיא, היא יכולה להיות חריפה ולזמן קצר, או שהיא יכולה להיות ממושכת ומתישה. בחילה, וגם הקאה, נובעות מבעיה מסוימת בגוף שמגיעה כתשדורת למוח, שיכולה לנבוע מבעיה באיברים בדרכי העיכול העליונות (ושט, קיבה, מעי דק, כבד, לבלב וכיס המרה), אך גם ממצבים בריאותיים באיברים מחוץ למערכת העיכול.

בחילה יכולה לנבוע ממגוון סיבות. יש אנשים שרגישים מאוד לתנועה או למזונות מסוימים, יש שחווים בחילות כתוצאה מנטילת תרופות מסוימות ויש כאלה שהבחילות שלהם הן תוצאה של מצבים רפואיים מסוימים.

מהן הסיבות המובילות לבחילות?

  • חיידקים או נגיפים יכולים להשפיע על הקיבה ולהוביל לבחילה. חיידקים הנישאים במזון עלולים לגרום להרעלת מזון, וזיהומים נגיפיים יכולים גם לגרום לבחילה.
  • בתקופת ההיריון נשים רבות חוות בחילות, הנקראות גם “בחילות בוקר”, למרות שלמעשה הן יכולות להופיע לאורך רוב שעות היום.
  • צרבת או מחלת ריפלוקס במערכת העיכול עלולות לגרום לתכולת הבטן לנוע בחזרה לוושט בעת האכילה, מצב היוצר תחושת צריבה הגורמת לבחילה.
  • נטילת תרופות מסוימות עלולה לגרום לאי שקט בקיבה ולתרום לבחילה.
  • מחלת ים (או מחלת נסיעה), הנובעת מנסיעה בכלי רכב כלשהו (כלי שיט, מטוס, מכונית), עלולה לגרום להודעות המועברות למוח לא להסתנכרן עם החושים, ולהוביל לבחילות, סחרחורות או הקאות.
  • אכילת יתר או אכילת מזונות חריפים או עתירי שומן עלולה לגרום לבחילה.
  • אכילת מזונות שהאדם אלרגי אליהם עלולה גם היא לגרום לבחילה.
  • גם כאבים עזים יכולים לתרום לתסמיני בחילה. זה נכון לגבי מצבים כמו דלקת לבלב, אבני כיס המרה ואבנים בכליות, המלווים בכאבים.
  • כיבים, או פצעים בקיבה, יכולים לתרום לבחילה. כשאתם אוכלים, כיב יכול לגרום לתחושת צריבה ובחילה פתאומית.
  • בחילה יכולה להתרחש גם במצבים של ורטיגו, דלקת אוזניים, התקף לב, חסימת מעיים, אי ספיקת כבד או סרטן כבד, דלקת קרום המוח, התייבשות ומיגרנה.

מה עוזר לבחילות?

אז מה עושים נגד בחילות, ולא פחות חשוב – מה לא עושים כשיש בחילה? קבלו שלל טיפים ורעיונות:

נגד בחילות – מה עושים: 

  1. אכלו ג’ינג’ר: ג’ינג’ר (זנגביל) הוא תרופה טבעית פופולרית נגד בחילות. אומנם הדרך שבה פועל הג’ינג’ר על בחילות עדיין לא מובנת לחלוטין, אך קיימים מחקרים המראים כי הוא יעיל להפחתת בחילות במצבים שונים, למשל בחילות אחרי טיפול כימותרפי או ניתוח או בחילות בהיריון, ויש מחקרים המראים כי ג’ינג’ר אפקטיבי כמו תרופות מרשם מסוימות, עם פחות תופעות לוואי שליליות. בכל מקרה, יש להתייעץ עם גורם מקצועי לפני השימוש בג’ינג’ר, כיוון שהוא צמח בעל תכונות חזקות.
    את הג’ינג’ר אפשר לאכול טרי או להכין ממנו תה.
  2. כרסמו קרקרים: מזונות מלוחים עשירים בעמילן, כמו קרקרים, לחם וטוסטים, עוזרים לספוג חומצת קיבה ולהרגיע את הקיבה, ונחשבים טובים נגד בחילות.
  3. הריחו ואכלו לימון: ריחות פרי הדר, כמו אלה הנושבים מלימון חתוך, עשויים לסייע בהפחתת בחילות. מציצת הלימון מקלה על תחושת הבחילה.
  4. שתו/לעסו/הריחו מנתה: אתם יכולים לטפטף כמה טיפות שמן מנתה סביבכם – הניחוח המרענן לבדו עשוי להספיק כדי לגרום לכם להרגיש טוב יותר – ואפשר גם ללעוס מנתה (נענע טרייה) או לשתות כוס תה נענע כנגד הבחילה.
  5. שומר, קינמון וכמון הם תבלינים שמתפקדים גם הם על תקן של תרופות ביתיות נגד בחילות. אבקת שומר יכולה להפחית את תסמיני הווסת, למשל, כולל בחילות – אפשר להכין תה מזרעי השומר וללעוס את הזרעים. אם הטעם לא ערב לחככם, אתם יכולים להוסיף מעט לימון ודבש; גם הקינמון יכול להפחית את חומרת הבחילה שנשים חשות במהלך המחזור החודשי. איך צורכים אותו? מכניסים מקל קינמון או מעט אבקה למים רותחים ושותים, אפשר להוסיף דבש ולערבב; ומה לגבי הכמון? תמצית הכמון עשויה לסייע בשיפור תסמינים כמו כאבי בטן, בחילה, עצירות ושלשולים אצל אנשים הסובלים מתסמונת המעי הרגיז.
  6. תרגלו תרגילי נשימה להפחתת הבחילה: מתברר כי נשימות איטיות ועמוקות יכולות גם לעזור להפחית את הבחילה. איך? שאפו דרך האף וספרו עד שלוש, עצרו את הנשימה וספרו עד שלוש, ואז נשפו וספרו עד שלוש.
  7. הוסיפו חלבונים לארוחות שלכם: מחסור בחלבון יכול לגרום להחמרת הבחילה, לכן חפשו מזונות עתירי חלבון, כמו אגוזים, שקל לעכל אותם. הם יחזירו לגוף במהירות את האנרגיה שהתרוקנה ויעזרו להרגיע את הבחילה. בחילות שנובעות מרעב מוגזם, סוכר נמוך בדם או היריון עשויות להגיב היטב לחלבון ולשומן האגוזים. שימו לב שאם מדובר בנגיף, שומן וחלבון בכמות גדולה אינם מומלצים.
  8. הישארו זקופים אחרי האוכל: אצל אנשים מסוימים הסיכוי לחוות ריפלוקס או בחילה גדל כאשר הם נשכבים אחרי הארוחה.
  9. הקפידו על שתייה מרובה בין הארוחות: התייבשות עלולה להחמיר את הבחילה. אם הבחילה שלכם מלווה בהקאות, שתו גם נוזלים עתירי אלקטרוליטים כמו מרק ירקות.
  10. נסו דיקור סיני: דיקור ואקופרסורה הן שתי טכניקות נפוצות ברפואה הסינית המסורתית לטיפול בבחילות והקאות. שתי הטכניקות מעוררות סיבי עצב המעבירים אותות למוח ולחוט השדרה. האותות הללו נחשבים כבעלי יכולת להפחית את הבחילה.
  11. קחו תוסף ויטמין B6: ויטמין B6 מומלץ יותר ויותר כטיפול אלטרנטיבי לנשים בהיריון שמעדיפות להימנע מתרופות נגד בחילות. מספר מחקרים מדווחים כי תוספי ויטמין B6, המכונה גם פירידוקסין, מפחיתים בהצלחה בחילות במהלך ההריון.

 

נגד בחילות – מה לא עושים:

  1. הימנעו ממאכלים חריפים או שומניים: העדיפו תזונה המורכבת ממזונות כמו בננות, אורז, רסק תפוחים, קרקרים או תפוחי אדמה אפויים העשויה להקל על בחילה.
  2. הימנעו מארוחות גדולות: בחירה בארוחות קטנות ותכופות יותר עשויה לעזור להפחית את תסמיני הבחילה.
  3. הימנעו משתייה בארוחות: שתיית נוזלים בזמן הארוחות עלולה להגביר את תחושת המלאות, מה שעלול להחמיר בחילה אצל אנשים מסוימים.
  4. הימנעו מריחות חזקים: אלה עלולים להחמיר בחילה, בייחוד במהלך ההיריון.