גודל פונט
חורף בריא

סבתא רושמת: תרופות סבתא לכאב גרון

הגרון שלכם כואב, ממש לא טוב לכם, ונאמר לכם שתוך חמישה, מקסימום עשרה ימים זה יעבור. אבל כשכואב הזמן עובר לאט, ואתם מן הסתם סובלים ובינתיים ממש רוצים לדעת מה עוזר לכאבי גרון. תרופות סבתא יכולות להיות בדיוק התרופה לכאבי גרון שאתם מחפשים, ואנחנו אספנו לכם הרבה כאלה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 7 דקות
כאב גרון תרופות סבתא

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. רוב כאבי הגרון נגרמים מוירוסים ולא מחיידקים, לכן אין תרופה לכאבי גרון.
  2. לעומת זאת, לכאב גרון, תרופות סבתא דווקא כן יכולות לעזור – לרוב בהרגעת הכאב, ולעיתים גם בקיצור ימי המחלה.
  3. אז מה עוזר לכאבי גרון? תרופות סבתא כמו דבש, מי מלח, שום ומרק עוף, וגם תוספי תזונה דוגמת אכינצאה ופרופוליס, "האנטיביוטיקה של הטבע", וויטמין C, שמחזק את מערכת החיסון.

האם אי פעם הצלחתם לעבור חורף שלם בלי כאב גרון? אם כן, אתם כנראה שייכים לזן מיוחד, ואם לא, אתם פשוט כמו כולם, וככל הנראה שייכים לזן שמחפש בכל חורף מחדש את התרופה לכאבי גרון שתגאל אותו מכאביו. רוב כאבי הגרון נמשכים חמישה ימים עד עשרה ימים, ורובם נגרמים מנגיפים (וירוסים) ולא מחיידקים, כך שלרוב אין תרופה לכאבי גרון שיכולה לרפא אותם, אבל בהחלט אפשר לעזור לגרון לעבור את תקופת ההמתנה עד חלוף הכאב עם… פחות כאב. אז מה עוזר לכאב גרון? תרופות סבתא שוות ניסיון תמיד. אז הנה, תתחילו להכין.

מה זה בכלל כאב גרון?

כולנו מכירים את תחושת הגירוי המציק, שפתאום מתפתח לצריבה ולכאב גרון בבליעה, שמקשה על האכילה, על השינה, מטריד מסביב לשעון ונוטה להגיע בעיקר בחורף, התקופה שבה רובנו מתכנסים יותר בחדרים סגורים, מה שמאפשר לנגיפים להתפשט בקלות – לעיתים מספיקות כמה התעטשויות וידיים שלא נשטפו והנה הנגיף עבר לאדם הבא.

למעשה, כאב גרון הוא אחד המצבים הבריאותיים הנפוצים ביותר. רוב כאבי הגרון נגרמים כתוצאה מנגיפי הצטננות ושפעת, וחלקם נגרמים מחיידק הסטרפטוקוק, ולא פעם יכולים להיות כואבים למדי. תרופות סבתא יכולות להיות התרופה לכאבי הגרון, ולא פעם אף לקצר את משכם.

אבל לפני שאנו בודקים מה יש לסבתא להציע – שימו לב שיש מצבים שבהם חשוב לפנות לרופא: אם אתם סובלים מקוצר נשימה, ריור וקושי בפתיחת הפה; אם החום שלכם עומד על 38 מעלות צלזיוס ומעלה, ואינו חולף; אם כאב הגרון לא נעלם והוא חזק; אם קשה לכם לשתות ואתם עלולים להתייבש; אם אתם מקיאים; אם הופיעה נפיחות בצוואר או בפנים; אם הופיעו פריחה או גוש בצוואר ואם אתם סובלים מבעיה רפואית שמחלישה את מערכת החיסון שלכם או לוקחים תרופות שעלולות להחליש אותה.

איך להעביר כאב גרון על ידי שימוש בתרופות סבתא?

ועכשיו נצא לטיול קצר בארון התרופות של סבתא, שם נגלה מה עוזר לכאב גרון ואיזו תרופה לכאב גרון יכולה להתאים לכם. החלק הכי טוב בסיפור הזה הוא שסביר להניח שיש לכם כבר את רובן במטבח, ושהן אפילו כיפיות (מישהו אמר מרק עוף וארטיק?). קראו והתחילו לקחת:

  1. קחו אכינצאה – צמח האכינצאה והתכשירים שמכינים ממנו נחשבים לפופולריים שבתכשירי החורף, ובצדק. הצמח משפיע על מערכת החיסון ומגן על הגוף מפני זיהומים – על ידי הגדלת מספר תאי הדם הלבנים, הנלחמים בזיהומים. המחקר הבא, שבדק את השפעת תרסיס אכינצה ומרווה על כאב גרון לעומת השפעת תרסיס תרופות, מצא ששני התרסיסים יעילים בצורה דומה.

    איך לקחת? אפשר לצרוך את האכינצאה בתמצית או בטבליות או לחלוט את הצמח לתה. 
  2. אכלו ושתו דבש – מחקרים מראים כי הדבש, שהוא תרופה לכאבי גרון ידועה ומוכרת, לא רק מעניק לגרון ציפוי מגן, אלא יש לו גם תכונות אנטי בקטריאליות.

    איך לקחת? אפשר להוסיף כפית דבש לכוס מים חמים או לכוס תה עם לימון, או פשוט לאכול בכפית. 
  3. נסו את הפרופוליס – הדבש המיוחד הזה, שהוא בעצם חומר לאיטום הכוורת ומורכב בעיקר מדונג ומשרף עצים, הוא חומר עשיר בפלבנואידים ובויטמינים. הפרופוליס זכה לכינוי “האנטיביוטיקה של הטבע” בזכות התכונות האנטי ויראליות, אנטי דלקתיות ואנטי פטרייתיות שלו, שבזכותן הוא גם משמש תרופה לכאב גרון ומסייע לזירוז ההחלמה.

    איך לקחת? בכמוסות, בספריי לגרון או בנוזל. הפרופוליס לא מומלץ לבעלי רגישויות לדבש ולתינוקות מתחת לגיל שנה. 
  4. הוסיפו גם ויטמין C – אחת הסגולות החשובות של ויטמין C היא שמירתו על מערכת החיסון: הוא מחזק אותה, מסייע לתפקודה התקין ועוזר לגוף לייצר נוגדנים. ויטמין C מסייע לגוף להילחם בזיהומים בדרכי הנשימה ובמצבים של הצטננות ושפעת, שמלווים פעמים רבות בכאבי גרון, הוא גם מקצר את זמן ההחלמה.

    איך לקחת? לאכול מזונות המכילים ויטמין C, דוגמת פירות הדר, פלפלים וקיוי, ו/או ליטול ויטמין C בתוסף תזונה. 
  5. לעסו שום גולמי – כצמח בעל יכולות חיטוי, השום בהחלט יכול להיות מצוין כתרופה לכאב גרון ולזיהום חיידקי. השום מחזק את מערכת החיסון ומקל על כאבי הגרון. כאשר מרסקים אותו, הוא משחרר תרכובת בשם אליצין שיש לה תכונות אנטי בקטריאליות, אנטי פטרייתיות ואנטי ויראליות.

    איך לקחת? מכיוון שללעוס שום יכול להיות מעט מאתגר לרוב האנשים, אפשר לטחון אותו ולהוסיף מעט דבש או שמן זית, לערבב אותו עם ירקות אחרים ולהכין מיץ ירקות, או פשוט להוסיף אותו לרוטב שאתם מכינים. המפתח הוא לאכול אותו גולמי בהקדם האפשרי לאחר ריסוק כדי שהאליצין יהיה יעיל. 
  6. גרגרו מי מלח חמימים – מן הסתם זו לא הפעם הראשונה שאתם נחשפים למרקחת המלוחה הזו. וכן, לכאב גרון, תרופת סבתא מצוינת יכולה להיות גרגור מי מלח. גרגור עם מי מלח הוא תרופה לכאבי גרון קלה להכנה וחסכונית העוזרת לנקות את הגרון, להרחיק את החיידקים ממנו, להקל על כאב הגרון ולשחרר ליחה. 
  7. איך לקחת? שוטפים את הפה בתמיסת מי מלח חמים (כרבע עד חצי כפית מלח לכוס מים חמים) ואז יורקים אותה החוצה. אל תבלעו את המלח ואל תשתמשו ביותר מדי מלח, שכן הוא עלול לייבש עוד יותר את קרומי הגרון הרגישים. 
  8. גרגרו חומץ תפוחים – חומציותו של חומץ התפוחים, מתברר, יכולה לפגוע בחיידקים שבגרון, וגם להרגיע את כאב הגרון. החומץ גם מסייע לשחרר ליחה שמצטברת בגרון. 
  9. איך לקחת? מוסיפים 3-2 כפות של חומץ תפוחים לכוס מים פושרים ומגרגרים. אפשר להוסיף גם כפית דבש – למתיקות ולהגברת היעילות. 
  10. אכלו מרק עוף – הנה משהו שסבתא לגמרי צדקה בו! כשיש כאב גרון, תרופת סבתא מעולה היא מרק עוף – הוא חם, הוא מרטיב את הגרון ומרגיע את כאב הגרון, הוא מסייע לשמור על רמת נוזלים טובה בגוף, והוא גם טעים וכיף לאכול אותו. 
  11. איך לקחת? לאכול בכיף! 
  12. שתו או גרגרו שורש ליקוריץ (שוש) – לא הסוכריות, אלא הצמח. מחקר שנערך ב-2009 מצא כי ליקוריץ עזר להפחית כאבי גרון. בנוסף להרגעת כאב גרון, ככל הנראה שורש הליקוריץ גם מסייע לשחרר את הגודש ולהפחית דלקת.

    איך לקחת? אפשר לגרגר מים עם ליקוריץ, ללעוס חתיכת שורש ליקוריץ או לשתות תה ליקוריץ. 
  13. שורש מרשמלו – צמח המרשמלו שימש תרופה לכאבי גרון ולמצבים רפואיים אחרים מאז ימי הביניים. השורש שלו מכיל חומר דמוי ג’לטין, המצפה את הגרון ומסייע לשיכוך הכאב.

    איך לקחת? לכוס מים רותחים מוסיפים שורש מרשמלו (כשתי כפיות), מחכים שיתקררו ושותים כוס כזו כמה פעמים ביום. 
  14. מצצו טבליות אבץ – מחקרים הראו כי מציצת טבליות אבץ, המסייע לכיווץ אזורים נפוחים בגרון, עשויה לקצר את משך ההצטננות ולהפחית את חומרת כאב הגרון המתלווה לה. האבץ הוא נוגד חמצון המחזק את מערכת החיסון ומסייע להחלמה.

    איך לקחת? למצוץ טבליות אבץ. 
  15. שתו הרבה נוזלים  – אל תתייבשו ושמרו על רמת נוזלים טובה. כשהגרון כואב, הלחות יכולה לעזור להקל על הגודש. יתר על כן, אם כאב הגרון מלווה בחום, אתם עלולים להתייבש ולכן עליכם לחדש נוזלים שאבדו.

    איך לקחת? לשתות מים, מרק ותה. 
  16. שתו תה  – ישנם סוגים שונים של חליטות תה שיכולים להיות תרופה לכאב גרון, למשל תה מנתה, המכיל תרכובות אנטי דלקתיות ומרגיע מאוד את הגרון. המנתה עשויה גם להרדים את הגרון מעט, ובכך להקל על הכאב; תה קמומיל, המעודד שינה, עוזר להילחם בזיהום ומרגיע כאבי גרון; או תה משורש הג’ינג’ר, שלו השפעות אנטי בקטריאליות ואנטי דלקתיות שעשויות לסייע בהקלה על כאבי גרון.

    איך לקחת? להכין חליטת מנתה או קמומיל, או מים חמים עם תה וג’ינג’ר – מומלץ להוסיף לו גם לימון ודבש. 
  17. שאפו אדים – כאלה שיוצאים ממכשיר, כאלה שאתם יכולים לייצר במקלחת חמה או אלה שיוצאים מסיר חם. לא משנה איך תשאפו אותם, העיקר שיעשו את העבודה, ירטיבו את האוויר ויכניסו לחות לגרון. אדים מסייעים גם לפתוח את האף כאשר הוא “סתום” בנזלת. 
  18. איך עושים את זה? אם אין לכם מכשיר אדים, ואתם לא בעניין של מקלחת כרגע, אתם יכולים להרתיח מים בסיר, לשים אותו בזהירות על משטח ישר, לשים מגבת על הראש ולהרכין את הראש לעבר הסיר, כך שהמגבת תכסה את הראש ואת הסיר והאדים יגיעו ישירות לאף ולגרון. 
  19. אכלו ארטיק – כי הקרח מסייע להרגעת הגרון.

    איך לקחת? ישר מהמקרר? 
  20. לכו לישון – שינה חשובה לתהליך ההחלמה. שינה טובה עוזרת למערכת החיסון להילחם בנגיפים ובחיידקים מחוללי כאב הגרון. אז שיהיו לכם שינה נעימה והבראה מהירה.