גודל פונט
חורף בריא

תרופות סבתא לשפעת – המדריך המלא

חיסוני השפעת נחשבים למניעה היעילה ביותר כנגד המחלה החורפית הזו. אבל מה עושים כשאי אפשר להתחסן, או אם לא רוצים להתחסן? תרופות סבתא לשפעת הן הפתרון. המדריך המלא.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 6 דקות
תרופות סבתא לשפעת

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. למרות הדמיון הרב בתסמינים, שפעת איננה הצטננות, זו מחלה שיכולה להיות קשה ואפילו מסוכנת.
  2. ישנם לא מעט תכשירים, צמחי מרפא, שמנים ארומטיים, ויטמינים ומינרלים שהוכחו במחקרים כיעילים נגד שפעת.
  3. תרופות סבתא נגד שפעת נמצאות בכל בית טבע, בית מרקחת ואפילו במטבח שלנו. אין להן תופעות לוואי והן עשויות לתרום לבריאות שלנו, כדי למנוע מחלות חורף ובפרט שפעת, ולהקל את התסמינים אם חלינו.

שפעת והצפות הן שתי תופעות שפוקדות אותנו בכל חורף, ולמרות שהן צפויות – הן תמיד מפתיעות אותנו מחדש בעוצמתן. בעוד שאת התופעה השנייה אנחנו יכולים לנסות לפתור מבעוד מועד, שפעת היא סוג של חידה, שמיטב המוחות והחוקרים מנסים לפענח מדי שנה.

בכל שנה, עם תחילת הסתיו, מתפרסמות המלצות מטעם קופות החולים ומשרד הבריאות להתחסן כנגד המחלה, אבל האמת היא שלמרות שמדובר בהגנה משמעותית לא תמיד החיסונים יעילים. אז מה עוד אפשר לעשות כנגד שפעת, עד כמה אנחנו יכולים להגן על עצמנו מפני המחלה וכיצד תרופות סבתא לשפעת עשויות לעזור לנו לנצח אותה?

מהי שפעת ומדוע היא נחשבת למחלה מסוכנת?

שפעת היא מחלה שמתבטאת  בחום גבוה, בכאבי שרירים, בחולשה ובהרגשה כללית רעה, והיא מלווה בכאבי ראש, בכאבי גרון, בנזלת ובשיעול.

זו רק שפעת, זה תיכף יעבור, אנחנו אומרים לעצמנו בכל שנה. אלא ששפעת איננה הצטננות, למרות הדמיון הרב בתסמינים. שפעת יכולה להיות מחלה קשה ומסוכנת, להסתבך לדלקת ראות ולמחלות נוספות, להצריך אשפוז ואפילו לגרום למוות. אין תרופה לשפעת, אם כי ישנן תרופות שעשויות לקצר את משך המחלה, וכמובן – יש לא מעט תרופות סבתא לשפעת שעשויות להקל על התסמינים.

למה צריך להתחסן כנגד שפעת מדי שנה?

אנחנו מכירים חיסונים: נגד חצבת, שעלת, פוליו. אנחנו יודעים שחיסונים יעילים, בדרך כלל, לכל החיים. אז למה צריך להתחסן נגד שפעת בכל שנה מחדש?

שפעת היא מחלה שנגרמת על ידי  נגיף (וירוס) בשם .Influenza Virus אנחנו רגילים לשמוע מהרופא שלנו, אפילו לומר בעצמנו, זה רק וירוס, הוא יעבור. בדרך כלל זה נכון, אבל כשמדובר בשפעת – יש לנו עסק עם נגיף ערמומי במיוחד.  נגיף שיודע להתפתח ולהשתנות, לכן מערכת החיסון שלנו מתקשה לזהות אותו, גם אם התחסנו כנגדו בשנה שעברה.

כידוע, חיסונים רבים מכילים חלקים מנגיפים שגורמים למחלות זיהומיות אך שאינם יכולים לגרום למחלה בעצמם, לכן כשהם חודרים לגוף מערכת החיסון מייצרת נגדם חלבונים מיוחדים הקרויים נוגדנים, שלומדים לזהות את הנגיף ולהילחם בו. אבל כשמדובר בנגיף השפעת, הערמומי כזכור, המערכת מתבלבלת מהשינויים ומאבדת יעילות. לכן הנגיף הזה מצליח בכל שנה להתרבות להתפשט בעולם ולגרום לשפעת של השנה הבאה, והחיסון שנטלנו בשנה החולפת מאבד מיעילותו. נוסף על כך, מדי כמה שנים מופיעים זן חדש של נגיף השפעת, שעלול לגרום לתחלואה קשה במיוחד. זה קרה בתחילת המאה הקודמת – נגיף השפעת הספרדית שקטל מיליונים ברחבי העולם, וגם לפני 10 שנים – עם הופעתו של נגיף שפעת החזירים.

כדי לנסות להגן עלינו מפני נגיפי שפעת חדשים, ארגון הבריאות העולמי מנטר את זני השפעת הנפוצים בעולם, מפרסם את המלצותיו להרכב חיסון השפעת הכולל 3-4 זנים של הנגיף שעלולים להיות פעילים, ובכך מאפשר לחברות התרופות להכין מראש חיסונים חדשים. אולם מאחר שהרכב החיסון מבוסס על תחזיות שלא תמיד  קולעות לעתים החיסון מספק הגנה חלקית בלבד.

במקרים כאלה, תרופות סבתא לשפעת נכנסות לפעולה.

מהן תרופות סבתא לשפעת שנמצאו יעילות?

צמחי מרפא, תזונה נכונה ותכשירים שונים בהחלט עשויים להיות מועילים כתרופות סבתא לשפעת, וחלקן אפילו הוכחו במחקרים. הנה כמה המלצות שכדאי לסגל:

צמחי מרפא

אכינצאה: צמח מרפא המשמש למניעה ולטיפול בזיהומים על ידי חיזוק מערכת החיסון. במחקרים נמצא כי נטילת אכינצאה מסייעת בהגברת ייצור ופעילות של תאי הדם הלבנים. אכינצאה ניטלת בכמוסות לבליעה, ככדורים למציצה או בסירופ לשתייה.

סמבוק שחור: צמח מרפא שממריץ את פעילות מערכת החיסון ונמצא יעיל נגד כאבי גרון וחום. משתמשים בפרחי סמבוק שחור כחליטות וככמוסות לבליעה.

אסטרגלוס: צמח מרפא שמממריץ את פעילות מערכת החיסון ומסייע בהתנגדותה לנגיפים שונים. מחקרים מוכיחים כי שימוש באסטרגלוס עשוי לקצר את מהלך המחלה. התכשירים מופקים כתמצית משורש הצמח, וניתן ליטול אותם בכמוסות לבליעה או בטיפות.

חשוב לציין, כי ישנם תכשירים רבים המשלבים בין צמחי המרפא השונים, להגברת יעילותם.

שמנים ארומטיים

ניתן לזלף את השמנים למכשיר אדים או למבער שמנים או להשתמש בהם לעיסוי.

שמן אקליפטוס: משכך כאבים ומחטא. אפשר לזלף אותו למכשיר אדים ולהשתמש לעיסוי.

שמן מנטה: משכך כאבים, נוגד דלקות, מחטא, מכייח ומעורר הזעה.

שמן לבנדר: אנטי דלקתי, נוגד פטריות ונגיפים.

שמן רוזמרין: משכך כאבים, יעיל להפחתת גודש באף.

חשוב לציין, כי ישנן תערובות שונות שמשלבות סוגים שונים של שמנים, כדאי להתייעץ עם מטפלים ועם רוקחים בבתי הטבע ובבתי המרקחת.

 

 תזונה נגד שפעת:

ישנם לא מעט ויטמינים ומינרלים שיכולים להקל על תסמינים ולסייע בהחלמה מהמחלה. אפשר לצרוך אותם במזון ואפשר כמובן להיעזר בתוספי תזונה:

ברזל: מינרל הנחוץ לתפקוד מערכת החיסון. חוסר של ברזל עלול  לפגום בהתנגדות הגוף למחלות.

אבץ: מינרל חיוני לתפקוד מערכת החיסון. חוסר של אבץ עלול להחליש את תפקוד מערכת החיסון ובכך לחשוף את הגוף למחלות זיהומיות.

סלניום: נוגד חמצון המסייע לחיזוק מערכת החיסון ותפקודי הלב.

נחושת: מינרל שמסייע במניעת תהליכים דלקתיים בגוף ולכן חיוני לתפקוד תקין של מערכת החיסון ומערכת העצבים.

ויטמין C: אחד הוויטמינים החיוניים ביותר למערכת החיסון בזכות היותו נוגד חמצון חזק. כמו כן, ויטמין C  מסייע בספיגת ברזל. יש הגורסים כי נטילה של כמויות גדולות של ויטמין C (מגה-דוזות) בתחילת החורף מונעת הידבקות בשפעת, ואף עשויה לסייע בהחלמה ובקיצור המחלה.

ויטמין E: נחשב לנוגד חמצון יעיל וחזק שחיוני לתפקוד תקין של מערכת העצבים ומערכת החיסון.

ויטמינים מקבוצת B: חוסר בוויטמינים מקבוצת B יכול לגרום לירידה בפעילות הלימפוציטים, להפרעה בייצור נוגדנים בדם ולהפחית את פעילות מערכת החיסון.

ויטמין A (בטא קרוטן): מגביר את פעילות מערכת החיסון ותורם לריפוי רקמות שונות בגוף.

פרופוליס: מזון מלכות, זהו שמו השני של החומר המיוצר על ידי דבורים. פרופוליס מכיל חומצות שונות, נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים. בזכותם, פרופוליס נחשב כתרופת סבתא לשפעת ולזיהומים נוספים, חיידקיים, נגיפיים ופטרייתיים. אפשר ליטול תכשירי פרופוליס כתרסיסים, ככדורים לבליעה, כגלולות למציצה וכנוזל.

חליטות ומשקאות שמכילים תבלינים: קינמון, ציפורן, הל, ג’ינג’ר וכורכום ידועים ברפואה העממית כמועילים למניעת ולהקלה על מחלות חורף ובמיוחד על מחלות בדרכי הנשימה, הצטננות, שפעת ונזלת.

מרק עוף: לא ברור מדוע, אבל מרק עוף נחשב כתרופת סבתא לשפעת ולהצטננות לכן נקרא “פניצילין יהודי”. מחקרים גילו כי אכילה ושתייה של מרק עוף חם יכול להקל על גודש באף ובדרכי הנשימה, ולהוות תזונה קלה לעיכול שעשירה בוויטמינים ובמינרלים בזמן מחלה. הסינים ממליצים להוסיף מעט ג’ינג’ר מגורר למרק.

ג’ינג’ר: אנחנו משתמשים בו כתבלין, אבל ג’ינג’ר הוא צמח מרפא ידוע ומוערך ברפואה הסינית, בעל תכונות נוגדות דלקת המסייע להילחם בזיהומים.

תה ירוק: במחקרים נמצא כי צריכת 5 כוסות תה ירוק ביום עשויה להגן מפני הידבקות, להקל על תסמיני הצטננות ושפעת ולהפחית את משך המחלה.

בצל ודבש: סירופ שאפשר להכין בבית, נחשב למכייח יעיל והמסייע להקלת שיעול.