גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

ויטמין E: לפנים, לעור ולמערכת החיסונית

הוא נלחם ברדיקלים החופשיים, מחזק את המערכת החיסונית, ועוד לא התחלנו לדבר על מה שיעשה ויטמין E לעור הפנים שלכם, אם רק תדאגו לצרוך אותו בכמויות הנכונות. אז תתחילו לפצח אגוזים ולחתוך עלים ירוקים

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 7 דקות
ויטמין E לפנים

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמין E הוא נוגד חמצון חזק, המגן על תאי הגוף והאברים מפני רדיקלים חופשיים
  2. השימוש בוויטמין E לפנים הוא נפוץ, כיוון שהוא נלחם ברדיקלים החופשיים שעל העור, שהם תוצאה של זיהום סביבתי, שמש וסטרס
  3. רבים משתמשים בוויטמין E לעור ולבעיות בעור, דוגמת אקזמה ונזקי שמש. אפשר לקבל ויטמין E ממגוון מזונות וגם בתוסף תזונה

אם היינו אומרים לכם שיש חומר שיכול גם לחזק את המערכת החיסונית שלכם, גם לשמור על הלב שלכם ועל עור הפנים שלכם וגם להאט את הזדקנות התאים שלכם, לא הייתם רצים להשיג אותו? ההנחה הככל-הנראה-לא-מופרכת שלנו היא שתשובתכם תהיה “ברור שכן”, ובצדק! ולשמחתכם אתם ממש לא צריכים לרוץ רחוק – כי מדובר ברכיב תזונה זמין מאוד, שנמצא בתוספי תזונה ובמזונות רבים, שאפילו טעים וכיף לאכול אותם. ויטמין E: לפנים, לעור, לחיזוק הגוף, ויש עוד… קבלו.

מי אתה ויטמין E?

ויטמין E הוא ויטמין מסיס בשומן, הנמצא במזונות רבים. המונח “ויטמין E” מתאר למעשה שמונה תרכובות שונות, ואלפא טוקופרול היא הפעילה ביותר ביניהן. ויטמין E פועל כנוגד חמצון ועומד בשורה הראשונה של ה”חיילים” הטבעיים של הגוף במלחמה ברדיקלים החופשיים – שהם תרכובות שנוצרות כאשר גופנו ממיר את המזון שאנו אוכלים לאנרגיה. הרדיקלים החופשיים יכולים לפגוע בתאים, ברקמות ובאיברים השונים.

יתרונות ויטמין E

בזכות היכולת שלו להילחם ברדיקלים החופשיים, מגן ויטמין E על התאים ומסייע להאטת תהליך ההזדקנות שלהם. עשן סיגריות, זיהום אוויר וחשיפה לקרינה אולטרה סגולה מהשמש הם בין הגורמים המשמעותיים לחשיפה של העור לרדיקלים חופשיים, ולכן נעשה שימוש נרחב למדי בוויטמין E לפנים, והוא מצוי בתכשירים רבים למריחה על העור, ויש המורחים אותו היישר מקפסולת תוסף התזונה.

ויטמין E ממלא תפקיד חשוב גם בהגנה על המערכת החיסונית ובחיזוקה, ומסייע לגוף להילחם בחיידקים ווירוסים פולשים. ויטמין E עוזר גם להרחבת כלי הדם ולמניעת קרישת הדם בתוכם. בנוסף לכך, התאים משתמשים בוויטמין זה כדי ליצור אינטראקציה זה עם זה ולבצע פעולות חשובות רבות. ויטמין E חשוב גם להיווצרות כדוריות דם אדומות.

ויטמין E עשוי לסייע גם בהפחתת הסיכון למגוון בעיות בריאותיות, דוגמת מחלות לב ודמנציה, והוא משמש גם לטיפול בסוכרת ובסיבוכיה. ויטמין E יכול לסייע במקרים של קטרקט, אסתמה, דלקות בדרכי הנשימה, הפרעות בעור, כוויות שמש, סיסטיק פיברוזיס, עקרות, אימפוטנציה, תסמונת העייפות הכרונית (CFS), כיבים, מחלות תורשתיות מסוימות ובמניעת אלרגיות.

מחסור בוויטמין E הוא נדיר, אך יכול להופיע אצל אנשים עם הפרעות גנטיות מסוימות ובפגים.

ויטמין E לפנים ולעור

אם הייתם יכולים לשכור צבא שיגן על עורכם מפני כל התקיפות שהוא צריך להתמודד איתן יומיום, כמו זיהום, לחץ, עשן, קרני השמש ומזונות לא הכי בריאים, ייתכן מאוד שהייתם חושבים על נוגדי החמצון של ויטמין E כאופציה ממש טובה.

ויטמין E נלחם ברדיקלים חופשיים על העור, והוא מסייע בהגנה על העור מפני נזק. הוא גם מסייע לשמור על לחות העור ולחזק את תפקוד מחסום העור, ובזכות היותו אנטי דלקתי טבעי, הוא עוזר גם להרגעת העור.

ויטמין E יכול להועיל מאוד למגוון של הפרעות בעור, וגם לתיקונו. הוא מסייע בשחזור תאים שנפגעו מנזקי השמש, ותומך בריפוי צלקות וכוויות. ויטמין E עשוי להקל גם על היובש, הגירוד וההתקלפות הקשורים לאקזמה או לדלקת עור אטופית, והוא יכול להועיל גם במקרים של פסוריאזיס קל, ולהפחית את התסמינים.

ויטמין E לעור הפנים: איך הוא עוזר?

  1. מסייע במניעת סימני הזדקנות. כאשר העור נחשף לאור מקרינה אולטרה סגולה (UV), לעשן ולזיהום אוויר, הוא מייצר רדיקלים חופשיים ומולקולות סוררות אחרות הפוגעות בקולגן ובתאי העור, אשר בסופו של דבר תורמים לקמטים וכתמים חומים. ויטמין E נלחם בתופעות אלה על ידי נטרול הרדיקלים החופשיים.
  2. משלים את הגנה של העור מפני השמש (SPF). מלבד הרדיקלים החופשיים, ויטמין E סופג גם קרני UVB, שהן קרניים קצרות של אור השמש שגורמות לכוויות ולהזדקנות העור. מחקרים מראים כי ויטמין E, יחד עם ויטמין C, עשוי להגדיל את משך הזמן של ההגנה על עור הפנים (מה שלא אומר שאתם יכולים לוותר עכשיו על קרם הגנה מפני השמש!).
  3. שומר על עור לח וגמיש. מכיוון שוויטמין E מגן על קרומי התא – המהווים מחסום סביב התאים ששומר עליהם מנזקים שונים – הוא גם עוזר לעור להישאר לח וגמיש. כחומר שמלחח את העור, הוא יכול לעזור גם במקרים של עור יבש ומגורה.
  4. נלחם בדלקת. מחקר שנערך בקרב אנשים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס, שהיא מחלה הגורמת לעור להיות אדום, מגרד ומגורה, מצא כי אלה שצרכו ויטמין E נהנו מהקלה משמעותית במצבם.
  5. מגן מפני היפר פיגמנטציה. כתמים כהים על העור יכולים יכולים להיגרם כתוצאה מעודף פיגמנט (מלנין), המופעל על ידי הורמונים, או סיבות אחרות, מצב זה נקרא מלסמה. נראה שאפשר לטפל בו באמצעות ויטמין E במריחה מקומית. הדרך היעילה ביותר להשתמש בוויטמין E לטיפול בהיפר פיגמנטציה היא יחד עם ויטמין C.
  6. מגן על השפתיים מפני יובש. שמן ויטמין E מתאים להקלה במקרים של שפתיים סדוקות ויבשות. מכיוון שוויטמין E מקדם את תחלופת התאים והתחדשותם, השימוש בו על שפתיים יבשות מביא תאים חדשים לשטח מהר יותר.

*אפשר להשתמש בוויטמין E גם בנטילה כתוסף תזונה וגם במריחה על העור.

מקורות לוויטמין E | ויטמין E במזון

אז אחרי ששמעתם על כל הטוב שעושה הוויטמין הזה לעור ולגוף, אתם בטח שואלים איפה אפשר להשיג אותו. התשובה היא ממש פשוטה – בתזונה, ואפילו בלא מעט מוצרי מזון, כך שלא תתקשו להוסיף אותו לתזונתכם. קבלו:

  • שמנים צמחיים (נבט חיטה, חמניות, חריע, תירס וסויה)
  • אגוזים (שקדים, בוטנים, פיסטוק חלבי, פקאנים ואגוזי לוז)
  • זרעים (זרעי חמניות וצנוברים)
  • ירקות עליים ירוקים (תרד, עלי סלק וברוקולי)
  • קטניות (שעועית וסויה)
  • פירות (קיווי, מנגו ותות שדה)
  • דגנים מלאים (אורז, חיטה, שעורה, שיפון ותירס)
  • דגני בוקר, מיצי פרי וממרחים מועשרים בוויטמין E.
  • מהחי – ביצים, כבד ובשר שומני.

האם ייתכן חוסר בוויטמין E?

מחסור בוויטמין זה הוא נדיר מאוד, אך יש אנשים שמועדים יותר למחסור בוויטמין E מאשר אחרים, למשל: פגים; אנשים שתזונתם לקויה ובאופן קבוע לא מקבלים ויטמין E מהמזון; אנשים עם מחלות שיוצרות בעיות ספיגה, כגון סיסטיק פיברוזיס ומחלות שמונעות ספיגת שומן וויטמינים מסיסים בשומן; אנשים שחשופים מאוד לזיהום סביבתי וסטרס, שגורמים לשימוש מוגבר בוויטמין; וגם אנשים שנוטלים תרופות שיכולות להפחית את רמת הוויטמין בדם, דוגמת סטטינים.

אילו תסמינים עלולים להצביע על מחסור בוויטמין זה?

 

  1. חולשת שרירים: ויטמין E חיוני למערכת העצבים המרכזית. הוא אחד מנוגדי החמצון העיקריים בגוף, ומחסור בו מביא ללחץ חמצוני, שעלול להוביל לחולשת שרירים.
  2. קשיי קואורדינציה והליכה: מחסור בוויטמין E יכול לגרום לנוירונים מסוימים להתפרק ולפגוע ביכולתם להעביר אותות.
  3. חוסר תחושה ועקצוץ: פגיעה בסיבי העצבים יכולה למנוע מהעצבים להעביר אותות בצורה נכונה, וכתוצאה מכך נוצרות התחושות הללו, המכונות גם נוירופתיה היקפית.
  4. בעיות עוריות שונות: דוגמת אקזמה, יובש, עיכוב בריפוי פצעים, פסוריאזיס.
  5. הידרדרות בראייה: מחסור בוויטמין E יכול להחליש את קולטני האור ברשתית העין ובתאים אחרים בעין, ויכול להוביל אף לאובדן ראייה.
  6. בעיות במערכת החיסון: מחקרים מסוימים מראים כי מחסור בוויטמין E יכול לעכב את פעילותם של תאי החיסון. אנשים מבוגרים נמצאים בסיכון גדול יותר לפגיעה במערכת החיסון כתוצאה מחוסר בוויטמין E.

כיצד עודף בוויטמין E בא לידי ביטוי?

במינונים מתאימים, השימוש בוויטמין E נחשב בדרך כלל לבטוח. לעיתים נדירות, בעיקר כאשר הוא  נלקח במינונים גבוהים מדי, צריכת ויטמין E יכולה לגרום לתופעות לוואי שונות, בהן בחילה, שלשולים, התכווצויות מעיים, עייפות, חולשה, כאבי ראש, ראייה מטושטשת, דימומים פנימיים, פריחה וריכוז מוגבר של קריאטין בשתן. צריכה גדולה מדי של הוויטמין יכולה גם לפגוע בספיגת ויטמינים אחרים, דוגמת A, D ו-K.

יש לשים לב לנטילת ויטמין E במקביל לנטילת תרופות מסוימות כמו תרופות נוגדות קרישה, דוגמת קומדין, תרופות לדיכאון, תרופות ללחץ דם גבוה וסטטינים, לכן חשוב להתייעץ עם הרופא לפני תחילת השימוש בוויטמין.

כמה ויטמין E הגוף צריך?

המכסה היומית המומלצת לגברים ולנשים היא 15 מ”ג, מכסה שדי קל לעמוד בה דרך התזונה ותוסף תזונה. קבלו את הטבלה המלאה לקצובה היומית המומלצת של משרד הבריאות:

גיל קצובה יומית מומלצת
6-0 חודשים 4 מ”ג
12-7 חודשים 5 מ”ג
3-1 שנים 6 מ”ג
8-4 שנים 7 מ”ג
13-9 שנים 11 מ”ג
14 שנים ואילך (נשים, נשים הרות וגברים) 15 מ”ג
נשים מיניקות 19 מ”ג

 

חושבים שאתם זקוקים לתוסף ויטמין E? התייעצו עם הרופא שלכם לפני תחילת השימוש, והיצמדו להוראות הצריכה.