גודל פונט
פרוביוטיקה

הכול אודות מעי רגיז: תסמינים, תזונה וטיפול

כאבי הבטן, הגזים והיציאות הלא סדירות כבר ממש מטרידים? ייתכן שאתם סובלים ממעי רגיז. רוצים לדעת האם יש טיפול למעי רגיז, מה לא לאכול ומה ממש כן, ומהם התסמינים שאתם צריכים לחפש? הישארו איתנו

זמן קריאה: 6 דקות
מעי רגיז – תסמינים וטיפול

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. תסמונת המעי הרגיז היא תסמונת שכיחה, שיכולה להימשך כל החיים. למעי רגיז תסמינים אופייניים, והמרכזיים שבהם הם כאבי בטן, שלשולים, עצירות, נפיחות וגזים.
  2. אין טיפול למעי רגיז, אבל טיפול בתסמינים יכול מאוד להקל על הסובלים ממעי רגיז. תזונה שמותאמת לתסמינים נמצאה מסייעת מאוד.
  3. לצד תזונה מתאימה – שינוי באורח החיים, הקלה על מתח נפשי, תרופות המטפלות בתסמינים ופרוביוטיקה להשבת האיזון החיידקי במעי, יכולים להקל גם הם על התסמינים.

אם אתם סובלים משלשולים ומבלים הרבה בשירותים, או – כמעט ולא מבקרים בחדר החשוב כי אתם סובלים מעצירות קבועה, או פעם משלשלים ופעם כלום… וכל אלה מלווים בכאבי בטן, כדאי שתבדקו את האפשרות שאתם סובלים ממעי רגיז. תסמינים נוספים של מעי רגיז (רגיש), לצד כאבי בטן, שלשולים ועצירות, הם התכווצויות בבטן, נפיחות וגזים.

תסמונת המעי הרגיז (IBS) היא מצב שכיח, שהתסמינים שלו מגיעים וחולפים לאורך זמן והם יכולים

להימשך ימים, שבועות או חודשים בכל פעם. לרוב מדובר בבעיה כרונית, שיכולה להיות מתסכלת מאוד ובעלת השפעה גדולה על חיי היומיום.

אין טיפול לתסמונת המעי הרגיז שמרפא אותה, אולם תזונה מתאימה, פרוביוטיקה מתאימה ותרופות יכולות לעיתים קרובות לסייע לשלוט על התסמינים. הסיבה המדויקת לתסמונת אינה ידועה – אך לרוב יש קשר למהירות מעבר המזון דרך הקיבה, לתזונה, לעצבים רגישים במעיים, למתח שמשפיע על תפקוד המעיים, להיסטוריה משפחתית של תסמונת המעי הרגיז ואף לשינויים בפלורת חיידקי המעיים, שיכולים להיגרם למשל בעקבות לקיחת יתר של אנטיביוטיקה. יותר נשים מגברים נוטות לסבול ממעי רגיז, והתסמינים של הבעיה מופיעים לרוב כבר בתקופת הבגרות המוקדמת. הבשורות הטובות הן שתסמונת המעי הרגיז אינה גורמת לנזק מתמשך, אינה תורמת להתפתחות מחלות מעיים חמורות, רק מספר קטן של אנשים מפתחים תסמינים חמורים, וכן שטיפול במעי רגיז – תזונה נכונה, למשל – יכול לעזור להתנהל עם המצב.

אז איך תדעו אם אתם סובלים מתסמונת המעי הרגיז? אין אבחנה חד משמעית לתסמונת, אבל קיימים קריטריונים שמסייעים לאבחון. אם אתם סובלים מכאבי בטן חוזרים, לפחות שלושה חודשים, בשילוב לפחות שניים מהתסמינים הבאים – נפיחות, שלשולים או עצירות, שינוי במרקם הצואה וצואה המלווה בריר – בהחלט כדאי לבדוק את האפשרות.

מעי רגיז: תסמינים מרכזיים

  1. כאב בטן ועוויתות מעיים: כאבים בבטן, בעיקר בבטן התחתונה, והתכווצויות מעיים הם תסמינים מרכזיים של מעי רגיז. הסיבה היא שמעי רגיז משפיע על האופן שבו המוח והמעיים פועלים יחד, והמצב עלול לגרום לשרירים בבטן להתכווץ יותר ממה שהם צריכים בשביל תנועת מעיים רגילה. הכאבים משתפרים לרוב לאחר יציאה.
  2. שלשולים: תסמין המופיע אצל כשליש מהסובלים מהתסמונת. מחקר שנערך בקרב 200 מבוגרים מצא כי בקרב הסובלים ממעי רגיז שהשלשול הוא תסמין מרכזי אצלם, היו בממוצע 12 תנועות מעיים בשבוע – שהן יותר מפי שניים ממספר תנועות המעיים אצל הבוגרים שאינם סובלים ממעי רגיז. השלשולים יכולים להיות מלווים בריר.
  3. עצירות ותחושה של התרוקנות לא מלאה: אנשים עם תסמונת המעי הרגיז יכולים לסבול מתנועת מעיים איטית מדי, שגורמת להתייבשות הצואה ולקושי ביציאות, המלווה בכאבי בטן, ולעצירות – המוגדרת כפחות משלוש יציאות בשבוע. לרוב תהיה הקלה בכאבי הבטן אחרי היציאה.
  4. עצירות ושלשול לסירוגין: תסמין שמופיע אצל כ-20% מהחולים עם מעי רגיז. שלשולים ועצירות במצבים של מעי רגיז כרוכים בכאבי בטן חוזרים ונשנים. סוג זה של התסמונת נוטה להיות חמור יותר מאחרים, יש לו תסמינים תכופים והוא יותר אינטנסיבי. גם במקרה הזה תגיע הקלה בכאבי הבטן אחרי יציאות.
  5. גזים ונפיחות: אלו תסמינים נפוצים ומתסכלים של תסמונת המעי הרגיז, המתרחשים כתוצאה מייצור עודף של גז, שינוי במעבר הגז או כליאה חריגה של גז בתוך מערכת העיכול. אחת ההשערות היא שאצל אנשים עם מעי רגיז הסיבה לגזים היא בעיה בחיידקי המעיים. במחקר שבדק כ-340 איש הסובלים ממעי רגיז דיווחו יותר מ-80% מהנבדקים על נפיחות והתכווצויות במעיים. הסימפטומים היו שכיחים יותר אצל נשים.
  6. רגישות למזוןעד 70% מהסובלים ממעי רגיז מדווחים שמזונות מסוימים גורמים להם לתסמינים. מדובר בעיקר ברגישות למזונות שמעודדים ייצור של גזים כיוון שאינם נספגים טוב במעי ועוברים התססה. אלו מזונות FODMAP, המכילים לקטוז, פרוקטוז, פרוקטנז, גלקטנז וסוכרים אלכוהוליים, וגם מזונות המכילים גלוטן.
  7. עייפות וקשיי שינה: מעל למחצית האנשים הסובלים ממעי רגיז דיווחו על עייפות. מחקר שבדק 85 מבוגרים עם תסמונת המעי הרגיז מצא כי עוצמת הסימפטומים שלהם ניבאה את חומרת העייפות שלהם. תסמונת המעי הרגיז קשורה גם לנדודי שינה, הכוללים קשיי שינה, התעוררויות תכופות והרגשת חוסר מנוחה בבוקר.
  8. חרדה ודיכאון: לא ברור אם הסימפטומים של מעי רגיז הם ביטוי ללחץ נפשי או אם הלחץ של החיים עם מעי רגיז הוא זה שגורם לקשיים פסיכולוגיים, אך במחקר גדול של 94,000 גברים ונשים, אנשים עם מעי רגיז היו בסיכון גבוה ב-50% ללקות בהפרעות חרדה ואצל יותר מ-70% נמצא כי יש הפרעה במצב הרוח, כגון דיכאון. מחקר נוסף מצא כי טיפול בהפחתת חרדה הפחית את הלחץ ואת תסמיני המעי הרגיז.

מעי רגיז: טיפול שמתחיל בתזונה

תסמונת המעי הרגיז, כאמור, אינה מחלה שאפשר לרפא, טיפול במעי רגיז הוא אישי ומטרתו להקל על התסמינים, וללמוד מה עוזר לכם ועל מה אפשר לוותר. אפשר לטפל בתסמיני המעי הרגיז בכמה מישורים.

  1. תזונה למעי רגיז: מה לא לאכול ומה ממש כן
    פעמים רבות התזונה ממלאת תפקיד מרכזי בהחמרת או בהפחתת התסמינים של מעי רגיז. חלק מהסובלים מתסמונת המעי הרגיז יחושו החמרה אחרי צריכת שוקולד, חלב, ממתיקים או אלכוהול, הנחשבים לממריצים של מערכת העיכול, וישנם מזונות שיכולים להקל על התסמינים.
    – אם אתם סובלים מנפיחות, התכווצויות וגזים מומלץ לאכול שיבולת שועל (למשל דייסה) באופן קבוע; כדאי לנסות לאכול עד כף אחת של זרעי פשתן ביום; להימנע ממזונות קשים לעיכול – כמו כרוב, ברוקולי, כרובית, כרוב ניצנים, שעועית, בצל ופירות יבשים; ולהימנע ממוצרים המכילים סורביטול.
    – אם אתם נמנים עם אלה שסובלים משלשולים, כדאי לנסות להוריד מהתפריט מזונות עתירי סיבים תזונתיים דוגמת לחם מלא, אורז מלא, אגוזים וזרעים, וגם לכם מומלץ להימנע ממוצרים המכילים סורביטול. אם השלשולים לא פוסקים, הקפידו לשתות הרבה מים כדי למנוע התייבשות.
    – סובלים מעצירות? קודם כל שתו הרבה מים כדי לעזור לרכך את הצואה שלכם, הגדילו את כמות הסיבים התזונתיים במזון שלכם – מאכלים טובים לכך הם שיבולת שועל, קטניות, גזר, תפוחי אדמה קלופים וזרעי פשתן.
    – נסו דיאטה דלה ב-FODMAPs (סוגים שונים של סוכרים הגורמים לגזים במערכת העיכול). נראה כי היא יכולה להפחית תסמיני מעי רגיז ואף למנוע אותם. את הדיאטה יש לבצע בליווי איש מקצוע.
    – נהלו יומן מזון: שמירה על תיעוד של המזונות שאכלתם והשפעתם תעזור לזהות את המזונות הבעייתיים יותר ואת המתאימים יותר, ולהביא לשינויים בהרגלי האכילה שיסייעו להקלה בתסמינים. אין דיאטת מעי רגיז שמתאימה לכולם, לכן כל אחד צריך לעבור תהליך של ניסוי וטעייה כדי להשיג תזונה אופטימלית.
  2. אמצו שינויים באורח החיים: לצד אימוץ תזונה מתאימה, מומלץ לאכול בזמנים קבועים ולא לדלג על ארוחות, אם אתם סובלים משלשולים – אכלו ארוחות קטנות מספר גדול יותר של פעמים ביום, אם הבעיה שלכם היא עצירות – אכלו ארוחות גדולות עתירות סיבים תזונתיים; אל תאכלו מהר מדי; הפחיתו בכמויות השומן, המזון המתובל והמזון המעובד; ושלבו פעילות גופנית.
  3. הקלו על המתח הנפשי: מאחר שמשערים שמתח נפשי הוא אחד הגורמים לתסמונת המעי הרגיז, כדאי מאוד למצוא דרך או שיטה שמתאימות לכם ויסייעו להקל על הסטרס, דוגמת ביופידבק, טיפול פסיכולוגי, יוגה ומדיטציה.
  4. הטיפול התרופתי: זהו טיפול שניתן על ידי רופא. אם השינויים שעשיתם לא מספיקים, ועדיין התסמינים רבים ומכאיבים, ישנן אופציות שונות לטיפול בתרופות, הניתנות בהתאם לתסמינים שלכם. ישנן תרופות המעודדות פעילות מעי, ישנן כאלה שמקלות על עוויתות במעיים וישנן שנוגדות שלשולים. אם אתם סובלים מחרדה, לחץ או דיכאון, ישנן גם תרופות נוגדות דיכאון שעשויות להקל על התסמינים.
  5. אזנו את חיידקי המעיים עם פרוביוטיקה: נסו ליטול פרוביוטיקה מתאימה במשך חודש לפחות. נראה כי לשינויים שמתרחשים בפלורת המעי יש השפעה לרעה על תסמיני מעי רגיז – הם יכולים להגביר דלקת, להגדיל את הרגישות לגזים במעי, להרע את תפקוד המערכת החיסונית ולגרום לשינוי בתנועתיות מערכת העיכול.
    סקירה שיטתית שבדקה את השפעת הפרוביוטיקה על תסמיני מעי רגיז מצאה שהפרוביוטיקה הפחיתה את הכאב ואת הסימפטומים של התסמונת. על ידי השבת האיזון החיידקי למעיים, מעכבת הפרוביוטיקה צמיחה של חיידקים הגורמים למחלות; משפרת את תפקודי המערכת החיסונית; עוזרת להילחם בדלקת; ומפחיתה את ייצור הגזים.