גודל פונט
לנוחיותך:
הקלקה על מונחים מודגשים תחשוף הסבר נוסף.
אלספה - אומגה 3

מה הקשר בין אומגה 3 ודיכאון?

על פי הנתונים מרבית הסובלים מדיכאון מטופלים בתרופות, בשיחות (פסיכותרפיה) או בשילוב שלהם. אולם בשנים האחרונות התפתחה הבנה כי הטיפול בדיכאון בעזרת תוספי תזונה עשוי להיות יעיל

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
Close up of young couple fighting

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. מרבית הסובלים מדיכאון מטופלים בתרופות, בשיחות (פסיכותרפיה) או בשילוב שלהם. אולם מתברר כי רבים מעדיפים לנסות פתרונות טבעיים ובטוחים שיוכלו לשפר את הטיפול
  2. על פי מספר מחקרים, אצל אנשים הסובלים מדיכאון קיימות רמות נמוכות של אומגה 3 (EPA ו- DHA)
  3. מחקרים מדגימים כי טיפול בדיכאון המשלב נטילה של אומגה 3 יעיל יותר מטיפול תרופתי בלבד.

דכדוך, עצבות, מועקה – כמעט שאין אדם, גברים, נשים, ילדים, מתבגרים שלא חוו תחושות אלה במהלך החיים. ואולם לא כל מי שמרגיש “דיכאון” לפרק זמן קצר או בגלל נסיבות מסוימות,  אכן לוקה בהפרעת מצב רוח – זה שמה הרפואי של התופעה, שנחשבת נפוצה יחסית. דיכאון כאבחנה רפואית הוא מצב רוח המתבטא לאורך תקופה של שבועיים רצופים לפחות, והינו בעל ביטויים רבים ומגוונים.

על פי הנתונים מרבית הסובלים מדיכאון מטופלים בתרופות, בשיחות (פסיכותרפיה) או בשילוב שלהם.  ואולם בשנים האחרונות התפתחה הבנה כי הטיפול בדיכאון בעזרת תוספי תזונה עשוי להיות יעיל וגם הפסיכיאטרים פותחים את הדלת לשימוש בתוספי תזונה המכילים חומצות שומן מסוג אומגה 3.  במקביל, מתברר כי רבים מעדיפים לנסות פתרונות טבעיים ובטוחים שיוכלו לשפר את הטיפול.

“אומגה 3 יעיל לטיפול בדיכאון”

במחקר מסוג מטא אנליזה שפרסם, טוען  ד”ר ג’והן  מן, מהפסיכיאטרים המובילים בעולם בתחום הדיכאון, כי נטילת אומגה 3 יעיל במצבים של דיכאון. במחקר שערך ד”ר מן נמצא’ כי נטילה של תוספי התזונה הפחיתה בשיעור ניכר תסמיני דיכאון בקרב מטופלים שאובחנו כלוקים בדיכאון קליני (מג’ורי). המאמר פורסם בכתב העת המוביל בפסיכיאטריה Journal of Clinical Psychiatry.

החלטה לערוך את המחקר התקבלה משום שבמחקרים קודמים שנערכו בתחום זוהו רמות נמוכות של אומגה 3 (EPA ו- DHA) אצל אנשים הסובלים מדיכאון. במסגרת המחקר הבינו ד”ר מן וצוותו כי השפעת חומצות שומן מסוג אומגה 3 על דיכאון תלויה בעיקר בנוכחותה של EPA  ושכאשר שיעור חומצות השומן EPA מקבוצת אומגה 3 היה גבוה מאוד, ניכרה הפחתה ברורה בתסמיני הדיכאון.

במספר מחקרים נוספים, נמצא ששילוב של אומגה 3  ותרופות נוגדות דיכאון יעיל יותר מטיפול נפרד בכל אחד מהמרכיבים.  במחקר שפורסם ב-2012 בכתב עט רפואי נחשב, נמצא כי רק כ כ50-70% הלוקים בדיכאון שמקבלים  טיפול תרופתי מסוג SSRI (שעמו נמנות תרופות רבות)  מגיבים לטיפול. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את יעילות הטיפול התרופתי משולב בתוספי תזונה המכילים חומצות שומן אומגה 3 בהשוואה לטיפול בתרופות שניטלו יחד עם תכשיר דמה (פלצבו). החוקרים הסיקו כי הטיפול המשולב עם אומגה 3 היה יעיל יותר מהטיפול תרופתי בלבד.

המלצות להתמודדות עם דיכאון

פסיכיאטרים ישראלים ממליצים על מספר פעולות שעשויות לשפר מדדי דיכאון ואולי אף למנוע אותו בקרב בעלי נטייה לכך. ואלו המלצותיהם:

  • נטילה של אומגה 3 –פסיכיאטריים ממליצים על שילוב אומגה 3 במערך הטיפול בדיכאון. נראה שחומצות שומן אלה עשויות להשפיע על התסמינים.
  • פעילות גופנית –מחקרים קליניים זיהו פעילות גופנית כטיפול אפקטיבי בדיכאון.
  • חשיפה לאור – מחסור באור שמש, במיוחד בחורף, ידוע כתורם לעלייה בתסמיני דיכאון, וחשיפה לאור חזק מוכרת כחלק מהטיפול בדיכאון.
  • שינה –חוסר שינה הינו גורם סיכון להגברת דיכאון, ולכן מקובל להמליץ על שמונה שעות שינה בלילה.
  • קשרים חברתיים – תמיכה חברתית מגנה מפני דיכאון ולכן חשוב לעודד קשרים משפחתיים וחברתיים. כמו כן, הוכח כי מחשבות שליליות טורדניות מתרחשות לעתים במצבים של בדידות וחוסר פעילות.