גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

חוסר בויטמין B12? ככה מטפלים ב-B12 נמוך

עייפות, עצבנות ואפילו בחילות יכולות להעיד על חוסר בויטמין B12. בדיקה פשוטה תגלה לכם מהי רמת ה-B12 שלכם, אבל בינתיים קבלו את הסיבות לויטמין B12 נמוך, את התסמינים וגם את הערכים שאתם רוצים שיהיו לכם

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 6 דקות
חוסר בויטמין b12

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. חוסר בויטמין B12 עלול לגרום לאנמיה ולפגיעה במערכת העצבים, ולתסמינים דוגמת עייפות, עקצוצים בגפיים, בעיות קוגניטיביות ובעיות במערכת העיכול
  2. הגורמים לויטמין B12 נמוך משתנים, והם נעים בין תזונה לקויה, דרך בעיות ספיגה ועד גיל מבוגר ומצבים רפואיים הפוגעים בספיגת ה-B12
  3. הטיפול ב-B12 נמוך תלוי בסיבה לבעיה, והוא כולל תזונה נכונה, עתירת B12, תוספי תזונה ואם יש צורך – גם זריקות B12

אתם עייפים יותר מהרגיל, קצת חיוורים ומיני תסמינים חדשים הגיעו לבקר את גופכם – למשל, עקצוצים בגפיים או סתם בחילה? אחת הסיבות לכל אלה יכולה להיות חוסר בויטמין B12. לשמחתכם, ויטמין B12 נמוך הוא פעמים רבות בעיה שלא קשה לטפל בה, רק צריך לאבחן, ולהתחיל להשלים חוסרים.

 ויטמין B12: מה הוא עושה בגוף ולמה הוא חשוב?

ויטמין B12, הידוע גם בשם קובלאמין, הוא ויטמין מסיס במים חשוב, הממלא תפקיד חיוני בייצור תאי הדם האדומים, בייצור ה-DNA ובתפקוד תקין של מערכת העצבים. רבים מהתסמינים של חוסר בויטמין B12 מתעוררים מכיוון שמחסור כזה גורם למעשה למחסור בתאי דם בריאים. הגוף זקוק לשפע מהתאים הללו כדי להעביר חמצן לכל הגוף ולשמור על האיברים במצב בריאותי טוב. חוסר בויטמין B12 עלול לגרום לתסמינים גופניים ופסיכולוגיים, כולל בעיות עצבים, עייפות וקשיי חשיבה.

בדומה לחומרים מזינים אחרים, הדרך הטובה ביותר עבור רוב האנשים להשיג ויטמין B12 היא בתזונה, ובעיקר במזון מן החי, הכולל בשר אדום, עוף, ביצים, חלב ודגים. אדם המתקשה להשיג מספיק B12 יכול לצרוך גם מאכלים מועשרים בויטמין B12 או תוספי תזונה המכילים את הויטמין.

לרוב אפשר לטפל בחוסר בויטמין B12, עם זאת, אנשים הסובלים ממחסור לטווח הארוך עשויים לסבול מהשפעות החוסר, כמו נזק עצבי. אבחון הסימנים של חוסר בויטמין B12 בשלב מוקדם וקבלת הטיפול הנכון יכולים לשפר את המצב.

חוסר בויטמין B12 – בעיות ספיגה וגיל מבוגר

חוסר בויטמין B12 יכול להיגרם מכמה סיבות, בהן:

  1. מחסור ב”גורם הפנימי” – חומר המיוצר בקיבה והכרחי לספיגת ויטמין B12 מהמזון. יש אנשים שפשוט לא מייצרים מספיק גורם פנימי בעוד שאחרים סובלים ממצב בריאותי שהורס אותו, למשל הסרה כירורגית של חלקים מהקיבה.
  2. תזונה דלה בויטמין B12. מדובר בעיקר באנשים שלא אוכלים מוצרים מהחי, דוגמת טבעונים, וגם צמחונים, שאוכלים פחות מוצרים שמקורם בחי. גם דיאטות דרסטיות ואנורקסיה יכולות לגרום לחוסר בויטמין B12.
  3. בעיות ספיגה של B12 בקיבה בשל בעיות דוגמת מחלת צליאק (אי סבילות לגלוטן), קוליטיס, קרוהן או בעיות בלבלב.
  4. ישנן תרופות שעלולות להפריע לספיגת ויטמין B12, למשל תרופות נגד צרבת, תרופות אנטיביוטיות ותרופות הורמונליות ותרופות משלשלות.
  5. צריכת אלכוהול כבדה ועישון.
  6. גיל – אצל מבוגרים מגיל 50 ומעלה ספיגת ויטמין B12 מתחילה לרדת.
  7. נשים הרות ומיניקות, שמאגרי הוויטמינים שבגופן מספקים גם את צורכיהן וגם את צורכי העובר והתינוק, יכולות לסבול מויטמין B12 נמוך, אם לא יקבלו את הקצובה היומית המומלצת (המוגברת) שלהן.
  8. אנמיה ממארת היא מחלה שגורמת לבעיה בספיגת ויטמין B12.
  9. חומציות נמוכה מדי של הקיבה גורמת גם היא לבעיה בספיגת ויטמין B12.

 ויטמין B12 נמוך – התסמינים

רבים מהתסמינים הראשוניים של חוסר בויטמין B12 קשורים לאנמיה, אז תאי הגוף אינם מקבלים מספיק חמצן מהדם. התסמינים ל-B12 נמוך כוללים:

  1. עקצוצים בידיים או ברגליים: חוסר בויטמין B12 עלול לגרום לתחושה של “סיכות ומחטים” בידיים או ברגליים. תסמין זה מתרחש מכיוון שהויטמין ממלא תפקיד מכריע במערכת העצבים, והיעדרו יכול לגרום לגוף לפתח בעיות הולכה עצבית או נזק עצבי. הסיבה לכך היא שויטמין B12 מסייע בייצור חומר הנקרא מיאלין, שהוא ציפוי המגן על העצבים ועוזר להם להעביר תחושות. אנשים עם חוסר בויטמין B12 עשויים שלא לייצר מספיק מיאלין.
  2. בעיות בהליכה: עם הזמן, נזק לעצב היקפי הנובע מחוסר בויטמין B12 יכול להוביל לבעיות בתנועה. חוסר תחושה בכפות הרגליים והגפיים עלול להקשות על אדם ללכת ללא תמיכה, ולהשפיע גם על שיווי המשקל. תסמין זה נראה לעיתים קרובות אצל קשישים עם חוסר ויטמין B12 שאינו מאובחן.
  3. עייפות כתוצאה מאנמיה: אנמיה מגלובלסטית, הנגרמת, בין השאר, כתוצאה מחוסר בויטמין B12 וחומצה פולית,עלולה לגרום לעייפות. ללא מספיק כדוריות דם אדומות כדי לשאת חמצן לכל הגוף, אדם יכול להרגיש עייף במיוחד.
  4. עור חיוור או צהוב: צהבת מתפתחת כאשר הגוף אינו מסוגל לייצר מספיק כדוריות דם אדומות. תאי הדם האדומים המסתובבים מתחת לעור מספקים לו את הצבע הרגיל, ולכן, כשמתפתח חוסר בתאים האלה העור עשוי להיראות חיוור. זה קורה כאשר חוסר ב-B12 גורם לאנמיה מגלובלסטית, שבה תאי הדם האדומים המיוצרים במח העצם גדולים ושבריריים. בנוסף לכך, שבריריותם של תאים אלה פירושה גם שרבים מהם מתפרקים, ונוצר עודף של בילירובין, אשר כמויות גדולות שלו מעניקות את הגוון הצהוב לעור ולעיניים.
  5. דופק מהיר: קצב לב מהיר וקוצר נשימה עשויים להיות תסמינים של מחסור בויטמין B12. הסיבה לכך היא שכדי לפצות על המספר המופחת של כדוריות הדם האדומות בגוף, הלב מתחיל לפעום מהר יותר במטרה להבטיח שמספיק חמצן יסתובב בכל מערכות הגוף ויגיע לכל האיברים.
  6. כאבים בפה: מתברר שויטמין B12 משפיע גם על בריאות הפה. חוסר בויטמין B12 עלול לגרום לבעיות בפה דוגמת דלקת הלשון, הגורמת ללשון נפוחה, חלקה ואדומה, כאבים בפה ותחושת צריבה בפה. התסמינים האלה מתרחשים מכיוון שמחסור בויטמין B12 גורם לירידה בייצור תאי הדם האדומים, וכתוצאה מכך פחות חמצן מגיע ללשון.
  7. בעיות קוגניציה – קושי בחשיבה ואובדן זיכרון: ככל הנראה, חוסר בויטמין B12 גורם לפחות חמצן להגיע אל המוח, ולכן עלול לגרום לבעיות בחשיבה ובזיכרון. רמות נמוכות שלB12 נקשרו גם לדמנציה.
  8. עצבנות: חוסר בויטמין B12 יכול להשפיע על מצב רוחו של אדם, ולגרום לעצבנות או לדיכאון.
  9. בחילות, הקאות ושלשולים: מחסור בויטמין B12 יכול להשפיע על דרכי העיכול. היעדר תאי דם אדומים פירושו שלא מספיק חמצן מגיע גם למערכת העיכול, ופעילותה משתבשת.
  10. בעיות בראייה: חוסר בויטמין B12 שאינו מטופל יכול להביא, כאמור, לפגיעה במערכת העצבים, ובכלל זאת בעצב הראייה. הנזק עלול לשבש את האות העצבי היוצא מהעין ומגיע למוח ולגרום לראייה מטושטשת או או לא תקינה.

B12 – הערכים התקינים

חושדים שאתם סובלים מ-B12 נמוך? בדיקת דם רגילה תגלה מהי רמת הויטמין בדמכם, והאם היא תקינה.

ערכים תקינים של ויטמין B12 נחשבים ערכים הנעים בין 200 ל-800 פיקוגרם למיליליטר. אם בבדיקת הדם שלכם נמצא שערכי הויטמין B12 שלכם נמוכים מ-200 פיקוגרם למיליליטר, כדאי להתייעץ עם הרופא. מאחר שרמות ה-B12 יורדות לאט ולאורך שנים, לעיתים ייתכן מצב שבו תתחילו לפתח חוסר בויטמין שיבוא לידי ביטוי בערכים נמוכים רק כעבור זמן.

ויטמין B12 נמוך מדי? ככה תעלו אותו

אז עברתם את בדיקת הדם, ואופס, נראה שאתם סובלים מויטמין B12 נמוך, ועכשיו צריך לטפל. ראשית, חשוב להגיע לרופא ויחד איתו להבין מה גורם לרמה הנמוכה של ויטמין B12 בדמכם.

אם מדובר בחוסר שמקורו בבעיות ספיגה, ייתכן שהרופא ימליץ על זריקות ויטמין B12, שיינתנו בשלב הראשון בתכיפות גבוהה, במטרה לעזור לגוף לחדש את מחסני ה-B12 שלו. בהמשך, תדירות קבלת הזריקות תרד בהתאם למצב. חשוב גם לנסות לברר מהו מקור בעיית הספיגה של הויטמין – לעיתים אפשר לטפל בבעיה עצמה ולפתור אותה.

דרך נוספת לעזור לגוף שלכם להחזיר את מלאי הויטמין B12 שלו היא בתוסף תזונה, שלרוב ניטל במציצה. ישנם תוספים שנלקחים גם כספריי.

והדרך השלישית, שצריכה להיות עבור כולם גם דרך חיים היא… תזונה. פשוט לצרוך B12 דרך התזונה – ובעיקר במוצרים מן החי, ובהם כבד, עוף, בקר וביצים. אם אתם צמחונים או טבעונים, חשוב שתתייעצו עם איש מקצוע שיעזור לכם לשלב B12 בתזונה ולהימנע מחוסר.