גודל פונט
נשים

פטריה בנרתיק: כל מה שחשוב לדעת על התופעה

כ-75% מהנשים סובלות מפטריה בנרתיק. מהם התסמינים, ממה היא נגרמת, כיצד מאבחנים ומה צריך לעשות כדי שזה יפסיק?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 2 דקות
פטרייה בנרתיק

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. פטריה בנרתיק היא זיהום הנגרם לרוב כתוצאה מקנדידה, והיא מהווה אחת מהתלונות השכיחות ביותר המופנות לרופאי נשים
  2. התסמינים האופייניים לפטריה בנרתיק הם גרד, אדמומיות, נפיחות והפרשות לבנות מרובות
  3. הדרך המומלצת לטפל בפטריה בנרתיק היא באמצעות שילוב של טיפול תרופתי עם פרוביוטיקה להשבת האיזון בפלורה

פטריה בנרתיק מהווה אחת מהתלונות השכיחות ביותר המופנות לרופאי נשים. לרוב מקורה של הפטריה הואגינלית הוא בקנדידה, סוג של פטריה המצוייה בגוף כחלק מהפלורה הטבעית. כאשר מערכת החיסון נחלשת ומאזן החיידקים העדין של המעיים מופר, למשל עקב שימוש ממושך באנטיביוטיקה, הקנדידה עשויה להתרבות ולעורר תסמינים הכוללים גרד ואדמומיות. מדובר בתופעה שגורמת למבוכה ואי נוחות בקרב נשים רבות, ולכן חשוב שלא להזניח אותה ולטפל בבעיה באופן מקיף כדי למנוע את הישנותה.

מהם התסמינים של פטריה בנרתיק?

הסימפטום הראשוני הוא גירוד קל בפות. עם התפשטות הפטריה בפות, תיתכן צריבה מקומית וגרד בנרתיק. תסמינים אופייניים נוספים הם אודם, נפיחות, אי נוחות בפות, צריבה במתן שתן, כאבים ביחסי המין והפרשות מרובות מהנרתיק בעלות מרקם סמיך ולבן, בדומה לגבינת קוטג’.

מה גורם לפטריה בנרתיק?

הגורמים העיקריים אשר משפיעים על התפרצות פטריה בנרתיק הם שימוש ממושך באנטיביוטיקה, נטילת סטרואידים ונטילת גלולות למניעת הריון. נשים שבגופן מתחוללים שינויים הורמונאליים ניכרים, כמו בזמן הריון, גיל המעבר או לפני קבלת המחזור החודשי, נמצאות אף הן בקבוצת סיכון להתפתחות פטריה בנרתיק, כמו גם נשים הסובלות ממחלות כרוניות כמו סכרת או איידס.

כיצד מאבחנים פטריה בנרתיק?

בשלב ראשון, אבחון פטריה נרתיקית נעשה על בסיס תלונות המטופלת וזיהוי התסמינים המוכרים המחשידים בפטריה. בשלב הבא מתבצעת בדיקה וגינאלית ונלקחת תרבית לבדיקה במעבדה לקביעה חד משמעית שאכן מדובר בפטריה ולא בזיהום ממקור חיידקי, בו יש לטפל באופן אחר.

כיצד מטפלים בפטריה בנרתיק?

לרוב רופאי הנשים ימליצו על טיפולים מקומיים וסיסטמיים, הכוללים תכשירים אנטי פטרייתיים בתצורת נר או טבליות שיש לקחת למשך מספר ימים. במקביל ניתן למרוח משחה אנטי פטרייתית באופן מקומי להפחתת הגירוי. נשים הסובלות מפטריה ואגינלית באופן כרוני ידרשו לטיפול ממושך יותר, דרך הפה או בהחדרת טבליות למשך תקופה של עד שבועיים. לאחר מכן יש לבצע תרבית נוספת כדי לוודא שהפטריה אכן חוסלה.

אולם טיפולים תרופתיים לא תמיד “עוקרים” את שורש הבעיה, קרי חוסר האיזון בפלורה של הנרתיק ולכן מומלץ גם להיעזר בטיפולים טבעיים לפטריה ואגינלית. כדי לטפל בקנדידה באופן מעמיק ולמנוע את התרבותה, מומלץ לנטול פרוביוטיקה, שלמעשה עושה את הפעולה ההפוכה מאנטיביוטיקה. הפרוביוטיקה מסייעת להשבת איזון חיידקי המעיים. הפרוביוטיקה מצויה בתוספי תזונה ייעודיים לנרתיק, ומחדירה אל הגוף “חיידקים טובים” המסייעים להשבת האיזון התקין לנרתיק. באופן זה, היא מתמודדת עם ה”חיידקים הרעים” ולכן נחשבת כחיונית לטיפול בזיהום הקנדידה.

גישה טיפולית נוספת היא טיפול באמצעות תזונה. הפטריה “אוהבת” סוכרים ופחמימות ולפיכך, הקפדה על תזונה מותאמת מסייעת למנוע ואף לטפל בבעיה.