גודל פונט
Shape

דיאטת 17 הימים

אם חיפשתם דיאטה חדשה, כזו שמבטיחה תוצאות במהירות, כנראה נתקלתם בדיאטת 17 הימים, מדובר בדיאטה פופולרית שהגיעה אלינו מקליפורניה. האם היא בטוחה לביצוע? כמה קילוגרמים ניתן להשיל בעזרתה? והאם היא אורכת רק 17 ימים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
דיאטת 17 הימים

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. דיאטת 17 הימים היא שיטת דיאטה המחולקת לארבעה מחזורים, כאשר אורכם של כל אחד משלושת המחזורים הראשונים הוא 17 ימים.
  2. הרעיון מאחורי הדיאטה הוא "לבלבל" את הגוף על ידי אכילת כמות משתנה של קלוריות בכל מחזור, ובכך למעשה להאיץ את המטבוליזם ואת הירידה במשקל.
  3. בשורה התחתונה – זוהי דיאטה מאוזנת יחסית העשויה להיות מסגרת שתקל את מאמצי הירידה במשקל. עם זאת, חשוב לזכור שלפני שמתחילים תהליך ירידה במשקל כדאי להיוועץ באיש מקצוע כמו רופא/ה או תזונאי/ת קליני/ת.

מהי דיאטת 17 הימים?

דיאטת 17 הימים פותחה ב־2010 ע”י ד”ר מייקל רפאל מורנו, רופא משפחה מקליפורניה, ארה”ב. למרות המשתמע משמה, הדיאטה אינה אורכת רק 17 ימים, אלא מיועדת לטווח זמן ארוך. היא נקראת כך מכיוון שהיא מורכבת משלושה מחזורים בני 17 יום ומסתיימת במחזור “הגעה”, שמטרתו שמירה על תוצאות הירידה במשקל לאורך זמן. בכל מחזור צורכים כמות קלוריות שונה וסוגי מזון שונים כדי “לבלבל” את הגוף ולא לתת לו להסתגל לכמות הקלוריות החדשה הנצרכת. בדרך זו קצב חילוף החומרים אמור לעלות ולייעל את הירידה במשקל. פרט לשינוי התזונתי, יש להוסיף בכל יום גם 17 דקות של פעילות גופנית מתונה, כמו צעידה.

ולמה 17 ימים? לפי ד”ר מורנו, זהו פרק זמן קצר מספיק כדי לאפשר לנו לעמוד בהגבלות התזונתיות החדשות, בעיקר אלה של המחזורים הראשונים, בלי להתייאש או להשתעמם. מצד שני, ב־17 ימים כבר נצפה לראות ירידה במשקל של כמה קילוגרמים שתיתן לנו מוטיבציה להמשיך למחזור הבא.

דיאטת 17 הימים – מחזור 1

המחזור הראשון בדיאטה נקרא “האצה”. מטרתו היא ירידה מהירה במשקל – כחמישה ק”ג ב־17 הימים הללו. זהו גם המחזור המגביל ביותר מבחינה תזונתית. במהלך המחזור הראשון צורכים:

  • מזונות עשירים בחלבון אך דלים בשומן, כמו דגים או עוף והודו ללא עור (ללא הגבלה).
  • שומנים בריאים, כמו שמן זית או שמן פשתן (ללא הגבלה).
  • ירקות מותרים, כמו ברוקולי וירקות ירוקים עשירים בנוגדי חמצון (ללא הגבלה).
  • שתי מנות פרי דל יחסית בסוכר, כמו פירות יער, תפוחי עץ או אגסים. ניתן לאכול פירות רק עד השעה 14:00.
  • שתי מנות ממזון מותסס עשיר בפרוביוטיקה, כמו יוגורט ללא סוכר.
  • שתייה מרובה – מים חמים עם לימון בבוקר, תה ירוק לצד כל ארוחה ומים לאורך כל היום.

נוסף על כך, נמנעים מצריכה של פחמימות וסוכר, מזון מעובד ומזון מטוגן.

דיאטת 17 הימים – מחזור 2

המחזור השני לדיאטה נקרא “הפעלה”. במהלך 17 הימים הללו אוכלים לסירוגין יום אחד לפי תוכנית האכילה מהמחזור הראשון ולמוחרת לפי תכנית אכילה מגבילה פחות מהמחזור השני. כך למעשה מעלים ומורידים לסירוגין את כמות הקלוריות הנצרכת בכל יום. המטרות בשלב זה הן עידוד שריפת שומנים ומניעת הירידה במשקל להיעצר.

בימים שבהם אוכלים לפי תוכנית האכילה המגבילה פחות ניתן להוסיף את המזונות הבאים:

  • בשר בקר רזה.
  • שתי מנות ביום של מזונות עמילניים יותר – קטניות (כמו עדשים ואפונה), ירקות עמילניים (כמו דלעת ובטטה) ודגנים מלאים (כמו שיבולת שועל). מזונות אלה, בדומה לפירות, ניתן לאכול עד השעה 14:00.

למחזור זה מוסיפים 17 דקות נוספות של פעילות גופנית בעצימות גבוהה יותר, כמו רכיבה על אופניים.

דיאטת 17 הימים – מחזור 3

מחזור זה נקרא “השגה”, ומטרתו היא לגרום לפיתוח הרגלי אכילה בריאים יותר והמשך ירידה במשקל, אם כי איטית יותר.

בשלב זה כבר אין צורך בשינוי כמות הקלוריות הנצרכת בכל יום, אין הגבלה של ירקות או פירות וניתן להוסיף מזונות כמו פסטה ודגנים מלאים ואף מנת אלכוהול אחת לשבוע. עם זאת, עדיין קיימת הגבלה של צריכת הפחמימות – עד השעה 14:00.

פרט לתוספות בתפריט, מומלץ בשלב זה להעלות את משך זמן העיסוק בפעילות הגופנית ל־45–60 דקות בשבוע, בדגש על פעילות אירובית.

דיאטת 17 הימים – מחזור 4

זהו שלב ההגעה אל היעד. הוא לא מוגבל בזמן, בניגוד למחזורים הקודמים, ומטרתו היא שימור הירידה במשקל. בשלב זה אוכלים במהלך השבוע כמו במחזורים הקודמים, אך בסוף השבוע ניתן ליהנות משלוש ארוחות שאינן נכללות ברשימות המזונות המותרים. הרעיון בשלב זה הוא להשאיר את הגוף “מבולבל” מחוסר האחידות בצריכה הקלורית לאורך השבוע.

מהם היתרונות והחסרונות של דיאטת 17 הימים?

היתרון העיקרי של דיאטת 17 הימים הוא שהיא בהחלט עשויה לסייע בירידה במשקל. היא מאפשרת מסגרת מובנית להפחתה של פחמימות וקלוריות, מה שמוביל לירידה במשקל. השיטה כוללת שתייה מספקת של נוזלים ובמחזורים האחרונים נותנת הנחיה לתזונה נכונה ומאוזנת. נוסף על כך, השיטה מעודדת ביצוע פעילות גופנית הדרגתית לפי מחזורי השיטה בצורה שאינה מאיימת על מי שלא רגיל לבצע פעילות גופנית.

עם זאת, המדע מאחורי הדיאטה מוטל בספק. אין הוכחות חד־משמעיות לגבי היכולת “לבלבל” את חילוף החומרים של הגוף, כפי שטוען ד”ר מורנו, או לגבי היכולת לשמור על המשקל לאורך זמן בשיטה זו.

נוסף על כך, דיאטת 17 הימים אינה מתאימה לכל אחד. אומנם אין הגבלה ספציפית על צריכת קלוריות, אך בגלל ההגבלות במחזור הראשון לדיאטה צורכים מעט מאוד קלוריות ליום. עבור חלק מהאנשים מדובר במעט מדי קלוריות, כמו למי שמתאמן באופן תדיר. לכן, מומלץ למי שרוצה להתחיל בדיאטה להתייעץ עם איש מקצוע, כמו רופא/ה או תזונאי/ת קליני/ת.

מקורות:

References:

1. מורנו, מ' (2012). דיאטת 17 הימים (ירקוני נ', מתרגמת). מטר.