גודל פונט
צמחים

פסיפלורה

“שעונית נאכלת” המוכרת בשמה – פסיפלורה היא צמח מטפס בעל פירות סגולים מרהיבים ופרחים מרהיבים המקשט גינות רבות. פירותיו המתוקים – חמצמצים בעלי ערך תזונתי עשיר ומזין. מעבר לקינוח טעים הוא מרגיע ומחזק את הגוף והנפש.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. קיימים כ- 500 זנים שונים של פסיפלורה הגדלים ברחבי העולם, עץ הפסיפלורה מקשט גינות ואת הצלחת שלנו.
  2. ערכו התזונתי של הפרי עשיר בויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון ומגוון של מעל ל-110 רכיבים שונים וייחודיים התורמים ומחזקים את בריאותינו.
  3. חליטה של עלי הפסיפלורה המכילה את הרכיב ארמנו מרגיעה ומעניקה תחושת שלווה.

צמח הפסיפלורה הוא צמח מטפס הגדל ומתפשט במהירות, הוא ירוק כל השנה ובישראל מגודל למטרות נוי ולמטרות מאכל. פרחיו מזכירים בצורתם שעון קיר והעלי הנמצא במרכז הפרח דומה למחוגים ומכאן שמו העברי “שעונית נאכלת” כינוי נוסף הוא “פרי התשוקה” (Passion Fruit).

השיח גדל במהירות ומניב פירות כבר בשנתו הראשונה. מספיק לשתול שתיל או שניים בצמוד לגדר ולהשקות. נופה של הפסיפלורה ירוק ורענן במשך כל השנה, וכל שהצמח צריך זה אדמה, מים ושמש. צמח הפסיפלורה מניב פירות פעמיים בשנה: בחורף (מפברואר ועד מאי) ובמועד הקיץ (מיולי ועד ספטמבר). פרי הפסיפלורה עלי קליפה חלקה בגוון ירוק ההופך למקומט וסגול אדמדם כשהוא מבשיל. החלק הפנימי האכיל של הפרי במרקם ג’ל בגוון כתום ויש בו גרעינים שחורים קטנים.

מקורו של הצמח באמריקה הלטינית, באזור ברזיל, פרגוואי וצפון ארגנטינה ומשם הגיע לאירופה על ידי הכובשים הספרדים שכבשו את דרום אמריקה. כיום מגודלים זנים מסחריים של הפסיפלורה בארצות הברית, בהודו, באוסטרליה, בסין, בדרום אפריקה ובישראל.

המראה האקזוטי, טעמו המתוק חמצמץ של הפרי וערכיו התזונתיים תרמו לשילובו של הפרי במטבחים ברחבי העולם. את פירות הפסיפלורה אוכלים טריים (פשוט לחצות ולאכול עם כפית), בקינוחים, כריבות, מוסים, קרמים, נעשה בהם שימוש בציפוי לעוגות, לפתנים, כמחית, גלידות, בקוקטיילים וכמיץ.

לפרי הפסיפלורה ערכים תזונתיים מרשימים!  100 גרם פרי מכיל 50-100 קק”ל, 30 מ”ג ויטמיןC, 64 מק”ג ויטמין A, 29 מ”ג מגנזיום, 14 מק”ג פולאט (ויטמין B9), 12 מ”ג סידן, ויטמיני B נוספים, ברזל, אבץ, סיבים תזונתיים ופוליפנולים בעלי פעילות נוגדת חמצון. פירות ועלי הפסיפלורה מכילים רכיב ייחודי בשם ארמנו (armano) בעל השפעה מרגיעה ונוגדת עוויתות.

שימושים מסורתיים בפירות ובעלי צמח הפסיפלורה מתועדים בסין, דרום אמריקה והודו. פירות ומיץ פסיפלורה שימשו כטוניק לחיזוק הגוף והרגעת הנפש, לשיפור השינה ובמצבי מתח, לחץ וחרדה. בנוסף נעשה בהם שימוש לתמיכה במערכת העיכול במצבים של גזים, עצירות, שיעול וכאבי מפרקים.

המחקר המודרני מצא עושר של רכיבים נוגדי חמצון בפירות ובעלי פסיפלורה כגון: קראטונואידים, פנולים, פלבנואידים וויטמין C המסייעים לגוף להתמודד עם רדיקלים חופשיים ותהליכי חמצון.

חליטה ומיצוי של עלי פסיפלורה מכילים פלבנואידים וארמנו המרגיעים את מערכת העצבים ומרפים שרירים, רכיבים אלה מסייעים להרגעה, מסייעים להתמודד במצבי לחץ ומתח, יכולים לשפר את איכות השינה ולהפחית תסמינים של חרדות, דיכאון, עוויתות במערכת העיכול ובמצבים של מעי רגיז. בנוסף, לרכיבים אלה פעילות נוגדת דלקת המסייעת במצבי דלקת שונים ולהפחתת כאבים.
האפקט המרגיע של הפסיפלורה בשילוב נוגדי חמצון ממשפחת הפנולים והרכיבים נוגדי הדלקת מסייעים במצבים של יתר לחץ דם.
צמח הפסיפלורה עשוי לסייע באיזון רמות סוכר הגלוקוז בדם, במחקר בו השתתפו 43 נחקרים עם סוכרת סוג-2, הנחקרים נטלו תוספת תזונתית המופקת מקליפות פרי הפסיפלורה במינון של 30 גרם ליום משך חודשיים. בקבוצת המחקר אשר נטלה תוספת של פסיפלורה נצפתה ירידה של עד 25.7% בממוצע ברמות סוכר הגלוקוז בצום כעבור חודשיים בהשוואה לרמות בתחילת המחקר

מקורות:

References:

1. Passiflora edulis: An Insight Into Current Researches on Phytochemistry and Pharmacology REVIEW article Front. Pharmacol., 20 May 2020
2. MORPHOLOGY AND PHARMACOLOGY OF PASSIFLORA EDULIS: A REVIEW Journal of Herbal Medicine and Toxicology 3 (1) 1-6 (2009)
3. foodsdictionary.co.il/Products/1/פסיפלורה
4. Effect of the yellow passion fruit peel flour (Passiflora edulis f. flavicarpa deg.) in insulin sensitivity in type 2 diabetes mellitus patients, de Queiroz et al. Nutrition Journal 2012