גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

כאבים ברגליים: מה עוזר להקל על הבעיה?

כאבי רגליים גורמים לאי נוחות רבה ולתחושה של מוגבלות. מה גורם להופעת כאבים ברגליים וכיצד ניתן להקל עליהם? כל מה שחשוב לדעת על כאבים ברגליים

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
כאבים ברגליים

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. כאבי רגליים נגרמים כתוצאה מסיבות רבות ומגוונות, החל מחבלה או טראומה, דרך עומס יתר, ועד מבנה לא תקין של הרגל.
  2. כאבים ברגליים עלולים להופיע במאמץ או במנוחה, כאשר התדירות ועוצמת הכאב משתנים מאדם לאדם.
  3. ניתן לצמצם ולהקל על מרבית כאבי הרגליים באמצעות התנהלות נכונה וטיפול מתאים.

הרגליים שלנו נושאות את משקל גופנו ומופעלים עליהן לחצים רבים. שחיקה, עומסים או לחצים המופעלים על רגלינו באופן עקבי, כמו גם זעזועים שהרגליים סופגות בכל פעם שאנו בתנועה, עשויים לגרום לנזק מצטבר לרקמות השונות וכתוצאה מכך לכאבי רגליים. מי שסובל מכאבי רגליים מודע לאי הנוחות הרבה שנגרמת כתוצאה מכך: הרי מדובר באיברים חיוניים מאוד שכל הפרעה בתפקודם גורמת למגבלה תנועתית. החדשות הטובות הן שניתן לצמצם ולהקל על מרבית כאבי הרגליים באמצעות התנהלות נכונה וטיפול מתאים.

מהו מבנה הרגל?

הרגליים שלנו בנויות מעצמות, מפרקים, שרירים, רצועות, גידים, עצבים ועוד, כאשר בכל אחד מאיברים אלה עשוי להתפתח כאב מסיבות שונות. מבנה הרגל מורכב משלושה חלקים:

  1. הירך – האזור שבין מפרק הירך למפרק הברך. מורכב מעצם אחת.
  2. השוק – האזור שבין מפרק הברך למפרק הקרסול. מורכב משתי עצמות.
  3. כף הרגל – איבר מורכב ביותר, הכולל 24 עצמות, סחוס, גידים, רצועות, עצבים ועוד.

המפרקים ברגליים אחראים לחבר בין העצמות השונות ואלו אזורים המועדים לפורענות בכל הקשור להתפתחות של דלקות וכאבים. הקרסול הוא אחד מהמפרקים החשובים ביותר בגוף, ותפקידו לחבר בין עצם השוק לכף הרגל. מפרק הקרסול מיוצב באמצעות רצועות רבות, שמטרתן מניעת תנועות חדות, הגנה על המפרק מפני פריקה ויצירת תיאום בין תנועת כף הרגל לתנועת השוק. חשיבות הרצועות הללו היא רבה, ולכן כל פגיעה בהן גורמת לבעיות קשות בתפקודה של כף הרגל ולכאב רב.

השרירים השונים שמרכיבים את הרגל מספקים לנו את היכולת ללכת, לשמור על יציבות ולהסתגל למשטחים השונים. השרירים והעצמות עוטפים את העצמות כדי לסייע להן לעמוד בפני העומסים הרבים, ואת השרירים עוטפת שכבה עבה של שומן שמהווה שכבת הגנה נוספת.

מהם הסימפטומים של כאבים ברגליים?

כאבים ברגליים מתבטאים באופן שונה אצל כל אדם, אך תחושות נפוצות שמבטאים אנשים הסובלים  מהם הן שריפה, צריבה, דקירות, התכווצויות שרירים ונימול (“הירדמות” של הרגל). כמו כן, כאבי רגליים עשויים לגרום לחולשה, לקשיי תנועה ולהקרין אל עבר הגב התחתון. הכאבים יכולים להיות סימטריים (זהים בשתי הרגליים), או להופיע ברגל אחת בלבד, להופיע בעת מאמץ או דווקא בזמן  מנוחה, להיות קצרים וחזקים או ממושכים ועמומים וכן הלאה.

מה גורם לכאבי רגליים?

 

  1. חבלה או טראומה

פגיעה באחד מהאיברים שמרכיבים את הרגליים עלולה לגרום לבעיות בתפקוד. כל חבלה, טראומה או נחיתה לא מוצלחת יכולות להוביל לשברים, לנקעים ולכאבים עזים במיוחד. הקרסול במיוחד נוטה לפציעות רבות בשל מיקומו הרגיש והאסטרטגי. מסיבה זו, ספורטאים רבים, חובבנים או מקצוענים, סובלים מפגיעות בקרסול בתדירות גבוהה לאחר ביצוע תנועה לא טובה שגורמת למתיחת אחת הרצועות העוטפות את הקרסול. הבעיה העיקרית בכך היא שלאחר שנוקעים את הקרסול פעם אחת, ישנה נטייה לפתח רגישות באזור, דבר שמוביל להישנות הבעיה.

 

  1. פעילות מאומצת

עומס יתר על רצועה, גיד או מפרק עלולים לגרום לכאבי רגליים חזקים. תופעה נפוצה הגורמת לכאבים ברגליים היא שברי מאמץ, הנובעים מפעילות פיזית ממושכת ומאומצת. מסיבה זו ההמלצה היא לבצע פעילות גופנית באופן הדרגתי בהתאם לסרגל מאמץ. שברי מאמץ הם שברים קטנים, שבין היתר יכולים להופיע על רקע הליכה או ריצה ללא מנוחה מספקת, ולכן נפוצים במיוחד בקרב חיילים. כדי להחלים משברי מאמץ נדרשת מנוחה ממושכת. פציעות נפוצות נוספות הנגרמות כתוצאה ממאמץ הן שין ספלינט, דלקת בגיד האכילס וקרע במניסקוס בברך.

 

  1. מבנה לא תקין

הרגליים של כל אדם בנויות בצורה מעט שונה. אנשים מסויימים סובלים מבעיות אנטומיות שונות במבנה הרגל, כמו קשת עמוקה או שטוחה מדי בכף הרגל, אשר עשויות לגרום לכאבי רגליים ולחוסר יציבות. פלטפוס למשל, זו תופעה שנובעת מהתפתחות לא תקינה של הקשת בשריר האורכי של כף הרגל. בעיות אלה הן מולדות ולא ניתנות לשליטה, אך בהחלט אפשר להקל על התסמינים והכאב באמצעות מדרסים, תוספי תזונה ושיטות לחיזוק השרירים.

 

  1. שחיקה

גלוקוזאמין וכונדרואיטין הן מולקולות המצויות בסחוסים וברקמות החיבור בגוף באופן טבעי, ונחוצות לפעילותם התקינה. עם השנים, היכולת של הגוף לייצר את המולקולות הללו הולכת ופוחתת, וכתוצאה מכך הסחוסים מאבדים מגמישותם ומתחיל תהליך שנקרא שחיקת סחוס. בקרב 80% מהאוכלוסיה מעל גיל 65 מופיעים סימנים לדלקות בסחוסים.

כיצד מטפלים בכאבי רגליים?

ישנן גישות רבות לטיפול בכאבים ברגליים, בתלות בחומרת הכאב, תדירותו, מיקומו, וההיסטוריה הרפואית של כל אדם. במקרים רבים מנוחה היא התרופה הטובה ביותר, ובמקרים אחרים דווקא פיזיותרפיה ואימון גופני הכולל תרגילים מותאמים אישית יכולים להפחית את הכאבים. ישנם מצבים רבים בהם שימוש במדרסים מתאימים יכול לסייע, בשל יכלתם להשיב את היציבות לכף הרגל ולהקל על המאמץ הגופני.

טיפול תרופתי בכאבי רגליים לרוב כולל שימוש במשחות ותרופות נוגדות דלקת, אשר מסייעות להפחית את רמת כאבים הנובעים כתוצאה מדלקת ומאיצות את ההחלמה. שיטות שמתמקדות בכאב ספציפי כוללות טיפול בגלי הלם ורדיו וטיפול באמצעות לייזר.

לסיום, הנה כמה טיפים על איך מתמודדים עם כאבים בזמן אימון: