גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

סטרס ובעיות בעור? נסו ויטמין B5

הוא נקרא גם חומצה פנטותנית, חוסר שלו בגוף הוא נדיר ויש לו תפקידים חשובים. איפה נמצא ויטמין B5, מהם יתרונותיו, מתי, בכל זאת, יכול להיווצר מחסור ממנו, ואיך מטפלים בחוסר כזה?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
ויטמין B5

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ויטמין B5 – חומצה פנטותנית – נמצא כמעט בכל מקום, ולכן נדירים המצבים שבהם קיים מחסור ממנו בגופנו.
  2. מקרים של תת תזונה, סטרס, דיכאון, עייפות, בעיות עיכול, חולשה של מערכת החיסון, בעיות בעור ובשיער, בעירה בגפיים, יכולים להעיד שהגענו למצב של חוסר בויטמין B5.
  3. ויטמין B5 נמצא במגוון רחב של סוגי מזון מן הצומח וגם מן החי וגם כתוסף תזונה בקומפלקס ויטמין B.

מכנים אותו “ויטמין המורל”, מכיוון שהוא ידוע ביכולת שלו לסייע במצבים של מתח, אי שקט, לחץ, חרדה ודיכאון, ואת השם חומצה פנטותנית הוא קיבל מיוונית – שבה “פנטוס” הוא “בכל מקום”, כלומר, הוא נמצא בכל מקום, ולכן גם חוסר שלו בגוף הוא נדיר. אבל אם במקרה אתם חשים לחץ או עייפות או שאתם סובלים מאנמיה או מבעיות בעור או בשיער, יכול להיות שלגוף שלכם חסר ויטמין B5.

על ויטמין B5 ועל חשיבותו

לויטמין  ,B5שמסיס במים, יש תפקידים חשובים בגופנו. הוא אחראי על הפיכת הפחמימות לאנרגיה, לייצור תקין של הורמוני מין ולחץ, לשמירה על תפקוד תקין של מערכת העצבים ולפירוק שומנים. הויטמין חיוני לייצור כדוריות דם אדומות ונוגדנים של מערכת החיסון, עוזר לתנועתיות המעי ולהורדת רמות הכולסטרול בדם, מסייע לבריאות השיער והעור ומזרז את תהליך ההחלמה של פצעים בגוף. כמו כן הוא עוזר לגוף להשתמש בויטמין B2.

בחלקו נוצר ויטמין B5 במעיים על ידי חיידקי המעי, ומכיוון שהוא מצוי בכל כך הרבה סוגים של מזון כמעט שלא נוצר מצב של חוסר שלו בגוף, ולמרות שהגוף זקוק לכמויות לא גדולות ממנו – הוא זקוק לו לתהליכים רבים, ולכן חשיבותו של B5 לגוף היא גדולה.

חוסר בויטמין B5  – התסמינים

מחסור בויטמין B5 אינו שכיח, אך הוא יכול להיווצר במצב של תת תזונה, לחץ חריג שעלול לפגוע בתפקוד המעיים, צריכה מוגברת של אלכוהול ובזמן נטילת תרופות מסוימות, שעלולות לפגוע בפעילות הויטמין. במצב זה יכולות להופיע התופעות הבאות:

  • סטרס, חרדה ודיכאון הם תסמינים שמצביעים על תפקוד לקוי של מערכת העצבים. הם מקושרים לחוסר בויטמין B5 שכאמור גם זכה לכינוי “ויטמין המורל”, בזכות היכולת שלו לרומם את מצב הרוח.
  • תסמונת כף הרגל הבוערת, שכוללת צריבות וכאבים בגפיים, מעידה גם היא על חוסר איזון במערכת העצבים, ונטילת ויטמיןB5 , מסייעת לטיפול בתופעה.
  • עצירות, חוסר תיאבון, בחילות וכאבי בטן מעידים על בעיות במערכת העיכול שיכולות לנבוע מחוסר בויטמין זה.
  • בעיות שונות בשיער, כמו קצוות מפוצלים ונשירה, בעיות שונות בעור כמו אקנה, פצעים בעור ופסוריאזיס נקשרות למחסור בויטמין B5. כיוםאפשר למצוא חומצה פנטותנית בשמפו, בתכשירי סבון, ובדטרגנטים שמטרתה לשמור על בריאות השיער והעור. מחקר שנעשה הדגים שיפור בבעיית אקנה לאחר שימוש בויטמין.
  • דופק מהיר וירידה בלחץ דם יכולים להעיד על הפרעות בלב ובכלי הדם שיכולות לנבוע ממחסור בויטמין B5.
  • חולשה של מערכת החיסון בגוף, שמקשה על הגוף להתמודד עם מזהמים, יכולה להצביע על חוסר בויטמין B5, שמשתתף בייצור נוגדנים של מערכת החיסון.

בעיות פוריות – ויטמין B5 מסייע למערכת הרבייה בייצור הורמוני מין, ולכן חסרונו עלול לפגוע בתחום זה.

חומצה פנטותנית – המקורות התזונתיים

כאמור, ויטמין B5 נמצא כמעט בכל מקום ותוכלו למצוא אותו במזונות מן הצומח ומן החי:

במזונות מן הצומח קיים ויטמין B5 בשמרי בירה, בקטניות (שעועית, אפונה, פולי סויה) בדגנים מלאים, באגוזים, בבוטנים, בזרעים של חמנייה, בירקות דוגמת אבוקדו, ברוקולי, כרובית, בטטה ועגבנייה, ובפירות כמו גויאבה, אפרסק, ענבים ואגס.

בעולם המזונות מן חי נמצא ויטמין B5 במוצרי חלב ובדבש מלכות, בבשר (כבד ואיברים פנימיים), בחלמון ביצה ובדגים (סלמון, בקלה, טונה).

שימו לב: ויטמין B5 עמיד בחימום רגיל אך נהרס בחימום בטמפרטורה גבוהה. כמו כן תהליכים של הקפאת מזון ועיבודו עלולים להרוס 80% מויטמין, וכאשר טוחנים חיטה נהרסים כ-30% מהויטמין, מכיוון שחלק ממנו נמצא בקליפה.

מרגישים שאולי חסר לכם ויטמין B5? מומלץ שתצרכו אותו כתוסף תזונה שנמצא בקומפלקס ויטמין ,B שמכיל 8 ויטמינים מסוג B ולכל אחד מהם יש תפקידים חיוניים בשמירה על גופנו. תוכלו למצוא גם פורמולות ייעודיות לשיער המכילות מגוון רחב של ויטמינים, מינרלים ורכיבים נוספים החשובים לבריאות השיער.