גודל פונט
פורמולות מיוחדות

מהם פיטוסטרולים וכיצד הם עשויים להפחית כולסטרול

מחקרים שנערכו בעשור האחרון מוכיחים כי צריכה קבועה של פיטוסטרולים, שהם חומרים טבעיים עשויה להשפיע בצורה דרמטית על רמות הכולסטרול בדם

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
עולם הויטמינים והמינרלים של אלטמן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. גורמים שונים, חיצוניים וגנטיים, עלולים לגרום ליצירת רמות גבוהות של כולסטרול בגוף, ולעורר מצב של מצבים רפואיים ומחלות
  2. על פי מחקרים, צריכת פיטוסטרולים עשויה לסייע בהפחתה של הכולסטרול הרע. המקורות הטובים ביותר של פיטוסטרולים הם ירקות, זרעים, אגוזים ותוספי תזונה
  3. ואולם חשוב לזכור כי לצד צריכת הפיטוסטרולים, חשוב לשמור עם על תזונה מאוזנת ועל פעילות גופנית.

“ללא כולסטרול” – הכיתוב הזה מופיע על מוצרי מזון רבים, ורובנו מודעים לכך רמות גבוהות של כולסטרול הן סיכון בריאותי. ואולם חשוב לזכור כי לכולסטרול יש תפקיד חשוב ביצירת חומרים חיוניים למערכות שונות. הבעיה העיקרית היא, שישנם גורמים שונים, חיצוניים וגנטיים, עלולים לגרום ליצירת רמות גבוהות של הכולסטרול בגוף, ולעורר מצבים רפואיים ומחלות.

מהו ההבדל בין כולסטרול “טוב” ובין כולסטרול “רע”

כאמור, לכולסטרול ישנם תפקידים חשובים בגוף, כמו בניית המעטפת (ממברנה) של כל תאי הגוף, ייצור הורמוני מין, מלחי מרה וויטמין . הכולסטרול הינו חומר שומני, הנישא בזרם הדם על גבי חלבונים מיוחדים שהכבד מייצר, ושמם: ליפו-פרוטאינים (ליפו = שומן, פרוטאין = חלבון). נהוג לחלק את הכולסטרול בגוף לשני סוגים עיקריים, על פי הליפו-פרוטאינים הנושאים אותם: הכולסטרול “הרע”, LDL, שנקרא כך מכיוון שיש לו נטייה ליצור משקעים טרשתיים (פלאק) בדופנות כלי הדם, והכולסטרול “הטוב”, HDL, שנקרא כך משום שהוא מרחיק את הכולסטרול “הרע” מדופנות כלי הדם.

רמות גבוהות של כולסטרול “רע” בדם ורמות נמוכות של כולסטרול “טוב” הן בין הגורמים העיקריים לחסימה של העורקים, הנקראת בשפה הרפואית טרשת העורקים, שעלולה לגרום להתקף לב  ולשבץ מוחי. אך מלבד שתי מחלות מסכנות חיים אלה למשקעי הפלאק ישנן השפעות נוספות על הבריאות. על כן, בדיקות תקופתיות ושמירה על רמות תקינות של כולסטרול הינן חשובות וחיוניות, בכל גיל.

למרבה הצער, רבים מאתנו נושאים תכונה גנטית הגורמת לייצור מוגבר של כולסטרול, ואם לא די בזה, אנו בעצמנו תורמים לכך על ידי צריכת מזון עתיר כולסטרול.

כיצד אם כן ניתן להפחית את רמות הכולסטרול הגבוהות בדם? יש שיזדקקו לתרופות, יש שיוכלו להסתפק בתזונה דלת שומן.  לאלה מצטרף רכיבים תזונתיים טבעיים – פיטוסטרולים – שניתן להשיג הן באמצעות תזונה והן באמצעות נטילה של תוספי תזונה.

מהם פיטוסטרולים?

פיטוסטרולים (phytosterols) הינם חומרים טבעיים הדומים במבנה שלהם למולקולות הכולסטרול. תכונה זו מאפשרת להם לעכב את ספיחת הכולסטרול במעיים, ולהקטין את רמות בדם.

פיטוסטרולים נמצאים בכל הצמחים, לכן המקורות התזונתיים הטובים ביותר להם הם ירקות, זרעים ואגוזים. ואולם, למרות שכל הצמחים מכילים פיטוסטרולים, כמותם בתזונה המערבית הטיפוסית אינה מספיקה כדי שתהיה להם השפעה משמעותית על רמות הכולסטרול בגוף.  כדי להשיג כמות נאותה של פיטוסטרולים שתשפיע על הפחתת רמות הכולסטרול יש צורך לאכול כ-20 ק”ג של ירקות ליום. לכן, עבור רבים צריכה של תוספי תזונה המכילים פיטוסטרולים עשויה לסייע בהשגת הכמויות הדרושות לשיפור הבריאות.

לפי מחקרים, צריכה ממוצעת של 3-2 גרם פיטוסטרולים בתוסף תזונה ליום מביאה להפחתה ברמות הכולסטרול (ב-15%-10%) וברמות כולסטרול ה”רע” – LDL (ב-14%-10%).

על כן, מנהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) אישר לחברות המזון לטעון כי פיטוסטרולים עשויים להפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם על ידי הפחתת רמות הכולסטרול, כחלק חלק מדיאטה שבה השומן הרווי והכולסטרול הינם נמוכים. המשמעות היא שה-FDA אישר למעשה כי הפיטוסטרולים הינם בטוחים לשימוש במזון ובתוספי תזונה.

ואולם חשוב לזכור כי לצד צריכת הפיטוסטרולים, חשוב לשמור עם על תזונה מאוזנת ועל פעילות גופנית.