גודל פונט
נשים

מהי בריאות אינטימית וכיצד אפשר לשמור עליה?

האם את מכירה את הנרתיק שלך, ערה לשינויים ם שמתרחשים בו ויודעת לזהות כשיש בעיה? הנה כמה עובדות שיעזרו להבין מהי בריאות אינטימית ומה לעשות כדי לשמור עליה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הנרתיק הינו איבר לח וחמים המכיל אוכלוסיית חיידקים (פלורה). פגיעה בבריאות האינטימית, נובעת בדרך כלל משינוי באיזון של הפלורה
  2. שינוי בריח האינטימי, בכמות ההפרשות או כשיש תופעות של גרד וצריבה יכולים להיות סימן לזיהום חיידקי או פטרייתי
  3. שמירה על מספר כללי היגיינה וכן שימוש בפרוביוטיקה עשויים לעזור בשמירה על הבריאות האינטימית

יש אבר אחד בגוף, שלמרות חיוניותו וחשיבותו, אנחנו מנסות לעסוק בו כמה שפחות, נבוכות אפילו לשאול את רופאי הנשים אודותיו. ואולם למרות המבוכה, היכרות טובה עם האזור האינטימי יכולה לסייע לך לשמור על בריאות אינטימית טובה יותר, למנוע ריחות וזיהומים ולהעניק תחושת בטחון.

מהי בריאות אינטימית?

הנרתיק הינו איבר לח וחמים המאופיין באוכלוסיית חיידקים (פלורה) באופן טבעי ותקין, בה חיידקים “טובים” החיוניים לשמירה על בריאותך האינטימית. החיידקים ה”טובים” הם שמקנים לנרתיק דרגת חומציות נכונה, הגנה חיסונית תקינה ומונעים התרבות של חיידקים ופטריות לא רצויים.

כיום ברור, כי ישנם מספר גורמים להפרת האיזון בפלורת הנרתיק, כלומר פגיעה בבריאות האינטימית.

סקר שנערך באתר גינקולוגיה ובריאות האישה והקיף מאות נשים בישראל חשף באופן ברור את מה שכולנו ידענו: 71% מהנשים מעידות שהן חשות שהריח האינטימי שלהן  אינו נעים בתקופות שונות. אלא שרק רק שליש מהנשים שסובלות מריח אינטימי לא נעים חושפות את הבעיה בפני רופא/ת הנשים שלהן. 60% מהן לא מספרות על כך לאף אחד ולא נועצות באף גורם, אפילו לא בחברה הכי טובה.

מה משפיע על הריח האינטימי שלך?

במרבית המקרים, שינוי בריח האינטימי מעיד על הפרה של האיזון הטבעי בנרתיק. הבעיות הנפוצות ביותר בתחום זה הן , ודלקת נרתיק חיידקית ((BV. דלקת נרתיקית עלולה להתבטא בריח לא נעים, במרבית המקרים בעיית הריח נובעת ממיעוט חיידקים ממשפחת הלקטובצילים בנרתיק, המרמז על בעיה. נשים הסובלות מדלקת חיידקית חשופות יותר מנשים אחרות למחלות הנישאות במין או לזיהומים במהלך ההריון. נשים הרות הסובלות מדלקת חיידקית מצויות בסיכון מוגבר ללידה מוקדמת ולכן יש חשיבות מיוחדת לטיפול בדלקת חיידקית במהלך ההריון ולמניעתה.

זיהום פטרייתי בנרתיק נגרם  בדרך כלל משמר שנקרא קנדידה אלביקנס. זו פטרייה שחיה באופן טבעי במעיים ובנרתיק, וכאמור, יכולה להתרבות במצבים של חוסר איזון ושינוי בחומציות הנרתיק. תסמיני הפטרת כוללים גרד ותחושת צריבה, הפרשה לבנה דמוית קוטג’, כאב בקיום יחסי מין, נפיחות ואדמומיות הנרתיק. 3 מתוך 4 נשים עלולות לסבול מפטרת בנרתיק, פעם אחת לפחות במהלך חייהן, יותר ממחצית מהן אינן מצליחות להיפטר מהבעיה כליל וסובלות מפטריות חוזרות ונשנות. מחקר ישראלי הראה שפטרייה בנרתיק היא הזיהום הנרתיקי הנפוץ ביותר בישראל, לעומת מדינות מערביות אחריות, שבהן דלקת חיידקית של הנרתיק נפוצה יותר.

לכן, אם את סובלת מתסמינים אלו ההמלצה היא להיבדק על ידי רופא הנשים כדי שיוכל לטפל בך ויוכל לאשר שלא מדובר בבעיה חמורה יותר. ואולם אם את סומכת על רופא/ת הנשים שלך שיספק לך את המידע הנחוץ להגנה על הנרתיק, הרי שצפויה לך הפתעה. סקר גינקולוגים שנערך בארה”ב הראה שרופאי הנשים מתייחסים לבעיית הריח רק כשהנשים מעלות את הסוגיה בעצמן, ולכן, אין מנוס, את חייבת ללמוד לקחת חלק פעיל בשמירה על בריאותך האינטימית.

מה עוד עלול לגרום לחוסר איזון וכיצד ניתן למנוע זאת?

הנה מספר טיפים שיסייעו לך לשמור על הבריאות האינטימית שלך:

  • כדי למנוע מעבר של חיידקים לאזור הנרתיק, כדאי לנגב בשירותים מלפנים לאחור.
  • בקיץ, אחרי טבילה בים או בברכה, ההמלצה היא שתחליפי לתחתונים יבשים ברגע שתוכלי.
  • המעיטי בשימוש במוצרים דוגמת תחתוניות, טמפונים מבושמים או נייר טואלט מבושם. הללו יכולים להשפיע לרעה על חומציות הנרתיק התקינה ולהגביר סיכוי לדלקת.
  • ההמלצה היא שתעדיפי ללבוש תחתוני כותנה בעלי ריפוד כפול, על פני חוטיני ותחתונים מבד סינטטי.
  • כדאי להמעיט ככל האפשר בניקוי האזור האינטימי בתכשירי סבון ובתכשירים מבושמים ולהעדיף שטיפה במים בלבד או להשתמש בתכשיר אל סבון, כדי למנוע פגיעה באוכלוסיית החיידקים הטבעית.