גודל פונט
חורף בריא

חיזוק מערכת החיסון

בכל רגע אנחנו שואפים, בולעים, ומארחים על ובתוך גופינו אינספור מיקרואורגניזמים – יצורים קטנטנים שניתן לראותם באמצעות מיקרוסקופ בלבד. לקבוצת המיקרואורגניזמים משתייכים יצורים רבים שהמפורסמים שבהם הם חידקים, פטריות ונגיפים (וירוסים). לא כל המיקרואורגניזמים מזיקים וחלקם אף מועילים, אבל מערכת החיסון שלנו עומדת על המשמר כדי שנהיה תמיד על הצד הבטוח. אז מה היא עושה […]

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
חיזוק מערכת החיסון: ההגנה הטובה ביותר היא מניעה – אלטמן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. בכל רגע נתון אנו חשופים לאינספור גורמים מעוררי מחלות שמנסים לחדור לגופינו יחד עם האוויר שאנו נושמים, במזון שאנחנו אוכלים ושותים או אפילו דרך העור שמכסה את גופנו.
  2. הדרך היעילה ביותר לחיזוק מערכת החיסון והפחתת הסיכון למחלות היא באמצעות אורח חיים בריא הכולל תזונה מתאימה, שינה הולמת ועיסוק קבוע בפעילות גופנית מערכת.
  3. לתפקוד אידיאלי של מערכת החיסון אנו נדרשים לעיתים להשלמת רכיבי תזונה מעבר לכמות המתקבלת במזון ולצורך כך ניתן להיעזר בתוספי ויטמינים ומינרלים או בצמחי מרפא.

בכל רגע אנחנו שואפים, בולעים, ומארחים על ובתוך גופינו אינספור מיקרואורגניזמים – יצורים קטנטנים שניתן לראותם באמצעות מיקרוסקופ בלבד. לקבוצת המיקרואורגניזמים משתייכים יצורים רבים שהמפורסמים שבהם הם חידקים, פטריות ונגיפים (וירוסים). לא כל המיקרואורגניזמים מזיקים וחלקם אף מועילים, אבל מערכת החיסון שלנו עומדת על המשמר כדי שנהיה תמיד על הצד הבטוח. אז מה היא עושה ואיך אנחנו עוזרים לה לעזור לנו? בכתבה הבאה.

אז מה היא מערכת החיסון

מערכת החיסון היא רשת מסועפת של איברים, תאים וחלבונים מיוחדים הפועלים יחד על מנת לשמור ולהגן על תפקוד הגוף התקין. קו ההגנה הראשוני הוא כמובן מניעת חדירתם של גורמים מחוללי מחלות ובמידת הצורך גם תקיפתם, השמדתם וסילוקם של אותם מזיקים. למעשה, הדוגמה הטובה ביותר לצורך הבנת פעילותה הבסיסית של מערכת החיסון וחשיבותה הרבה של תפקודה התקין היא כשמשהו בפעילותה משתבש. תת פעילות של מערכת החיסון עלול לחשוף אותנו לזיהומים קשים, לעומת פעילות יתר העלולה להתבטא באלרגיות קשות או מחלות אוטואימוניות בהן מערכת החיסון תוקפת את הגוף. למעשה, כל חלקיקי החלבון הזרים שיכנסו לגופנו עלולים לגרום להפעלת המערכת, בין אם מדובר בחידק מסוכן או אפילו באבקני פרחים, בוטנים או אגוזים, הידועים כחומרים אלרגנים. כך או כך, מוטב לנו כי מערכת החיסון תעבוד בדיוק במידה המתאימה. בדומה למערכות אחרות בגוף ובכלל, לעיתים קשה לשמור על 100% עבודה לאורך זמן בעוד המשאבים הדרושים לפעילותה הולכים ומתכלים. לצורך כך, מוטב לנקוט באמצעים העשויים לתרום לחיזוק מערכת החיסון באופן כזה שיאפשר לה להמשיך בעבודתה החשובה, במיוחד בתקופות בהן האיומים רבים במיוחד, כמו בתקופת החורף או בימי מגיפת נגיף הקורונה. מערכת חיסון חזקה ומתפקדת יכולה להיות ההבדל בין יום-יומיים של חולשה, לבין שבועיים-שלושה של מחלה קשה ובמקרים קיצוניים גם מסכנת חיים.

ההגנה הטובה ביותר היא מניעה

מלבד כמובן הדאגה לחיזוק מערכת החיסון ושמירה על תפקודה, מניעת מחלות וקידום הבריאות היא הדרך היעילה ביותר על מנת לשמור על בריאותינו בצורה היעילה ביותר ולהאריך את תוחלת החיים. זוהי למעשה הגדרתה של הרפואה המונעת,שמטרתה למנוע את המחלות עוד לפני הופעתן או הופעת תסמיניהן של המחלות. את הרפואה המונעת ניתן לסווג לשלוש רמות:

  • מניעה ראשונית – עוסקת במניעתן של מחלות על ידי הפחתת גורמי סיכון, כמו חינוך לאורח חיים בריא הכולל למשל שמירה על כושר, משקל תקין, שטיפת ידיים או שימוש בחיסונים למניעת פריצת מחלות.
  • מניעה שניונית – עוסקת בגילוי מוקדם של מחלות עוד בטרם הופעת תסמינים קשים וגרימת נזק, כמו למשל ביצוע בדיקות דם תקופתיות או בדיקות סקר הנעשות החל מגיל מסוים עם ובלי קשר לתלונות המטופל.
  • מניעה שלישונית – עוסקת בהפחתת הסיכון לסיבוכים לאחר הופעת המחלה.

חיזוק מערכת החיסון הוא חלק בלתי נפרד מהמניעה הראשונית ועל כן יש חשיבות רבה לנקיטת צעדים העשויים להגדיל סיכוייה לתפקד כראוי.

טיפים לחיזוק מערכת החיסון

  • תזונה – צריכת מזונות טבעיים ומגוונים הכוללת צריכתם של מקורות פחמימה וחלבון איכותיים בכמות הולמת, קטניות, ירקות בשפע ופירות עשויה לתרום לתפקוד מערכת החיסון בכמה היבטים. ראשית, מניעת מחסורים תזונתיים העלולים להפוך את הגוף לפגיע. שנית, רכיבי תזונה בעלי יכולת להפחית סיכון לנזקים חימצוניים כמו פוליפנולים וויטמינים שונים.
  • שינה – שינה בכמות הולמת היא הכרחית לתפקוד תקין של מערכת החיסון. חסך בשעות שינה עלול לחשוף את הגוף לזיהומים שונים, ואילו שינה מספקת מפחיתה את רמות הסטרס ויכולה לסייע בדרך זו לזרועותיה השונות של מערכת החיסון לפעול במידה המתאימה.
  • פעילות גופנית – מחקרים רבים מראים שלפעילות גופנית יש השפעה חיובית על מערכת החיסון. כך למשל, אנשים השומרים על כושר עמידים יותר לזיהומים ומחלות מאנשים שאינם עוסקים באופן קבוע בפעילות גופנית.
  • ויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא – בדומה לתזונה איכותית, השלמת חוסרים תזונתיים תסייע לתפקודם התקין של שלל מערכות הגוף וביניהן כמובן גם מערכת החיסון. מלבד מניעת החוסרים, גם הימצאותם של רכיבי תזונה ספציפיים הנמצאים בצמחי מרפא כמו אכינצאה או סמבוק שחור למשל, נמצאו כבעלי יכולת לסייע לנו לשמור על מערכת חיסון חזקה ולשמור על יכולתה להילחם בגורמים מעוררי מחלות.
  • חיסונים – על אף הרעש והסערה שלעיתים השימוש בחיסונים עלול לעורר, המצאת החיסונים והשימוש בהם הביא למיגורן של חלק מהמחלות הנוראות שידעה האנושות. ניתן לדמות את החיסון לחזרה גנרלית של מערכת החיסון; הצגת גורם המחלה באופן מומת, מוחלש או רק חלק ממנו, בצורה כזו שיתאפשר למערכת החיסון ללמוד ולהכיר את האויב. ברגע האמת תדע המערכת להגיב בצורה מהירה ומדויקת במינימום נזק, ולמנוע את התפתחות המחלה למצב מסכן חיים.

“גרם של מניעה שווה קילוגרם של טיפול”

כבר ב 1736 תבע בנג’מין פרנקלין את המשפט “גרם של מניעה שווה קילוגרם של טיפול”. שמירה על מערכת חיסון חזקה ומתפקדת באמצעות פעולות יומיומיות פשוטות – תזונה נכונה, שינה הולמת, פעילות גופנית סדירה וטיפים נוספים שהוזכרו בכתבה, הן ככל הנראה הדרכים הטובות והמשתלמות ביותר למניעת מחלות עוד טרם היווצרותן.

מקורות:

References:

Parkin J, Cohen B. An overview of the immune system. Lancet. 2001;357(9270):1777-1789. doi:10.1016/S0140-6736(00)04904-7