גודל פונט
חורף בריא

טיפול בצינון: כל מה שעשוי לעזור

הסתיו בפתח ואנחנו כבר יודעים מה זה אומר: נזלת, גרון כואב, קושי לנשום, לשתות, לאכול ולישון. האם וכיצד אפשר לטפל בצינון? כל השיטות בכתבה שלפניכם

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
טיפול בצינון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הצטננות היא זיהום בדרכי הנשימה העליונות. זו מחלה שנחשבת "קלה", אבל יכולה להיות מטרידה מאד
  2. ישנן תרופות שמיועדות לטיפול בצינון, אבל הן לא מרפאות את המחלה ויכולות להיות להן תופעות לוואי
  3. טיפול בצינון באמצעים טבעיים הוא נטול תופעות לוואי, עשוי לסייע בשינוי בהרגלי החיים ולמנוע הידבקות נוספת, וישנן לא מעט שיטות ודרכים ששווה לנסות

נזלת ואף סתום, עיניים דומעות, גרון צרוד וכואב, קצת חום. הצטננות נחשבת מחלה “קלה”, אבל היא יכולה להיות מטרידה מאד, להפריע ללימודים, לשינה ולבטל ימי עבודה ופגישות. כשמצוננים קשה לנשום, האוכל תפל והראש כבד, בקיצור, לא נעים גם אם לא נורא.

הצטננות או התקררות נקראת בשפה הרפואית “זיהום בדרכי הנשימה העליונות”. מדובר בזיהום נגיפי, כזה שאנטיביוטיקה איננה יעילה נגדו, ומשום שקיימים מעל ל-200 סוגים של נגיפי הצטננות, רובנו “חוטפים נזלת” מדי שנה ולעתים עד 4 פעמים בשנה. סטטיסטית, ילדים נוטים להידבק בהצטננות הרבה יותר. על פי המידע הרפואי, תינוקות וילדים עלולים להידבק פעמים רבות במהלך השנה, ולא רק בחורף.

מהם התסמינים של התקררות?

התסמין העיקרי בדרך כלל הוא אף סתום וגודש באף, ריבוי של נזלת, וכן התעטשויות. לעתים מלווים בחום נמוך, שיעול קל והרגשה כללית רעה. כשהחום עולה מעל 38 מעלות, או כשמתפתח שיעול תכוף וקשה, ייתכן שההצטננות התפתחה למחלה חמורה יותר. במקרים כאלה, כדאי לגשת לרופא ולקבל אבחנה, ותרופות.

בעניין התרופות: אמנם בבתי המרקחת נרשמים סוגים שונים של תכשירים, סירופ, טיפות אף וכדומה לטיפול בצינון ללא מרשם רופא, חשוב לציין כי אלה אינם מרפאים הצטננות. הם רק יכולים להקל על התסמינים.

האם כדאי להשתמש באלה? תלוי את מי שואלים. יש שירגישו הקלה מסוימת, אבל כדאי לדעת שההצטננות תחלוף מעצמה גם ללא תרופות. יש מי שממליצים להימנע מתרופות, בגלל תופעות הלוואי. בעיקר אלה שנגרמות  כתוצאה משימוש תכוף בטיפות אף, שמיועדות להקלה על הגודש והנזלת. ההמלצה היא לא  להשתמש בטיפות אף יותר משלושה ימים רצופים, כי שימוש ממושך עלול דווקא להחמיר את הנזלת.

מה עוזר לצינון? כל השיטות הטבעיות

כדי להימנע מתופעות לוואי, אספנו עבורכם המלצות לטיפול בצינון ללא תרופות:

אבץ, בטא קרוטן וויטמין C: כדאי לאכול מזון שעשיר באלה, או להגביר את צריכת הוויטמינים והמינרלים באמצעות תוספי תזונה.

צמחי מרפא ותבלינים: אכינצאה, ג’ינג’ר, קינמון וציפורן הם צמחי מרפא ותבלינים שמסייעים לפעילות המערכת החיסונית.

פרוביוטיקה: מזון שעשיר בחיידקים “טובים” ונטילה של תכשירים פרוביוטיים שונים עשויים לסייע בהתמודדות עם הצטננות ואפילו למנוע הדבקות נוספות. כמו כן, פרוביוטיקה שומרת על  בריאות מערכת העיכול ויכולה להועיל כשלוקחים תרופות, בעיקר אם יש צורך באנטיביוטיקה בגלל הצטננות שהסתבכה.

פרופוליס: נחשב ל”אנטיביוטיקה של הטבע” היות שפרופוליס מסייע למערכת החיסונית להילחם בחיידקים ובנגיפים בהיותו עשיר בויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון שונים.

משקאות ומרקים חמים: תה ירוק או שחור, חליטות צמחים, מרק עוף “אמיתי”, מקלים על כאבי גרון, האדים העולים מהם מסייעים בפתיחת אף סתום, והם מספקים לגוף שפע של נוזלים וחומרים מזינים, במיוחד במרק עוף.

פירות וירקות: כידוע, באלה יש מגוון של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון. משום שחומרי הצבע שיש בהם נחשבים גם הם כנוגדי חמצון, כדאי לאכול פירות וירקות מכל הגוונים והצבעים. שום ובצל הם שני ירקות שנחשבים חיוניים במיוחד בזמן הצטננות.

תוספי תזונה: אם התזונה איננה מאוזנת או שאין חשק לאכול בגלל הצינון, אפשר להיעזר בתוספי תזונה המכילים ויטמינים ומינרלים, או במולטי-ויטמין.

חומץ תפוחים: נחשב יעיל להקלה על כאבי גרון. עדיף לערבב שתי כפות ממנו בכוס מים או בכוס מיץ, לגרגר ולשתות.

מה כדאי להוציא מהתפריט?

יש שסבורים שהצטננות יכולה להיות הזדמנות מצוינת לשינוי הרגלים, להגביר את צריכת הפירות והירקות, קטניות ודגנים מלאים, להפחית צריכה של ממתקים חטיפים ומזון מעובד. הסברה היא גם שהוצאת סוכר, קמח לבן ומוצרי חלב יכולה להקל על ההצטננות ולזרז את ההחלמה ממנה.