גודל פונט
פרוביוטיקה

למי כדאי לקחת פרוביוטיקה ואיך תדעו איזה פרוביוטיקה לבחור?

אחת ההמלצות המוכרות בעולם הרפואה כיום היא ליטול פרוביוטיקה כשמשתמשים בתרופה אנטיביוטית. אבל לפרוביוטיקה ישנן משמעויות ויתרונות נוספים מעבר לכך. אז מתי כדאי לקחת פרוביוטיקה ואיך בוחרים את התכשיר המתאים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
פרוביוטיקה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אוכלוסיות החיידקים החיים על גופנו ובתוכו משפיעות על הבריאות ועל מצבי חולי, על הרגש ועוד, והן מושפעות ממגוון של גורמים פנימיים וסביבתיים
  2. כדי לחזק את אוכלוסיית החיידקים, ניתן להיעזר בתוספי פרוביוטיקה
  3. חשוב לבחור את התוסף הנכון והמדויק שיסייע לתסמינים ספציפיים, וחשוב לא פחות לבחור תוסף שיוצר בטכנולוגיה מתקדמת ופטנטית כדי שהחיידקים הפרוביוטיים ישמרו על חיותם וישרדו את התנאים הקיימים במערכת העיכול

הקשר ההדוק בין טיפול באנטיביוטיקה לבין היווצרות זני חיידקים העמידים לאנטיביוטיקה – הוכח זה מכבר באינספור מחקרים. ההמלצה ליטול תוסף פרוביוטיקה הופכת בשנים האחרונות מקובלת ברפואה הקונבנציונלית כדי להקל את תסמיני מערכת העיכול שאופייניים בעת נטילת תרופה אנטיביוטית, וכן כדי למנוע את ההרס שאנטיביוטיקה גורמת למושבת החיידקים במעיים, פלורת המעיים.

אם בעבר המליצו לנו לאכול מזון עשיר בפרוביוטיקה, למשל יוגורט, היום ברור כי אין זה מספיק. כדי לשקם ולהעשיר את אוכלוסיית חיידקי המעיים – הפלורה – כדאי מאד להיעזר בתוספי פרוביוטיקה.

מהו המיקרוביום וכיצד הוא קשור לפרוביוטיקה?

כיום ברור, כי העשרת התזונה בחיידקים “טובים” יכולה לתרום לבריאות, ולשפר את תפקוד מערכת העיכול, ולא רק לאחר נטילה של אנטיביוטיקה.

כשוחרי בריאות ותזונה בריאה ודאי כבר יצא לכם להיתקל בביטוי מיקרוביום, שהוא אחד המושגים  המדעיים המדוברים ביותר בעולם. פרויקט המיקרוביום האנושי שווה בגודלו ובחשיבותו לפרויקט הגנום שהסעיר את העולם המדעי בעשורים הקודמים. בזכות המחקר הרב המושקע בפרויקט זה אנחנו יודעים מהו גודלה והרכבה של אוכלוסיית החיידקים ה”טובים” שחיים בגוף שלנו וכיצד היא משפיעה על הבריאות שלנו. יש הגורסים כי אוכלוסיית חיידקי המיקרוביום  היא מעין איבר גדול נוסף בגוף שלנו ושמדובר באיבר בעל תפקידי מפתח בבריאות האדם.

כמו כן, אנחנו מבינים היום כיצד אנחנו פוגעים בעצמנו במיקרוביום על ידי תזונה לקויה, תרופות, סטרס ועוד,ובמקביל אנו יודעים כיצד  להעשיר ולשקם את החיידקים ה”טובים” שחיים בגוף שלנו, ובפרט את מושבת החיידקים שנמצאים במערכת העיכול – פלורת המעיים.

מה הקשר בין פרוביוטיקה לנפיחות בבטן?

נשים רבות (גם גברים) סובלות באופן תדיר מנפיחות ומגזים הגורמים לאי נוחות או כאבים בבטן.

לא תמיד אפשר לדעת מהן הסיבות להפרעות העיכול השכיחות הללו על כן, במקרים רבים שינוי באורח החיים ובתזונה הם הדרך היחידה להקל את הסבל, ובפרט כשמדובר בגזים ובנפיחות בבטן.

כאן נכנסים לתמונה תוספי פרוביוטיקה, אנזימי עיכול וסיבים תזונתיים.

הנה הסבר קצרצר: עיכול וספיגת המזון מתבצעים ברובם בקיבה ובמעי הדק, באמצעות מיצי קיבה, באמצעות אנזימי העיכול, שהגוף מייצר בעצמו או מקבל באמצעות סוגי מזון מסוימים, ובעזרת החיידקים “הטובים”.

במערכת העיכול שלנו אלפי סוגי חיידקים וחלקם מסייעים בפירוק רכיבי התזונה, כמו פחמימות, שומנים וחלבונים ומשפיעים על מערכת העיכול, ומערכות נוספות, כמו מערכת החיסון ועוד. השלב האחרון של העיכול מתבצע במעי הגס, שגם בו חיים החיידקים. כשמזון שלא עוכל או עוכל למחצה מגיע למעי הגס החיידקים ה”טובים” הם אלה שמפרקים אותם בתהליך שנקרא תסיסה, שאחת מתופעות הלוואי שלו היא היווצרות של גזים – מימן ופחמן דו חמצני .

ישנם מזונות רבים שמערכת העיכול מתקשה לעכל ונחשבים כגורמים לגזים, בהם:

  • דגנים מלאים
  • ירקות ממשפחת המצליבים
  • ממתיקים מלאכותיים
  • מוצרי חלב שעשירים בלקטוז, סוכר החלב
  • סוכר פירות (פרוקטוז)

גם אכילת ארוחות גדולות עלולות לגרום לתחושת נפיחות ולגזים.

במהלך החיים הרכב החיידקים במיקרוביום מושפע מגורמים רבים כגון הגנטיקה שלנו, תנאי החיים שלנו, התזונה, נטילת תרופות, סטרס ומצב נפשי ועוד.

סיבים תזונתיים חיוניים לעיכול בפרט ולבריאות בכלל, וכן לשגשוגם של החיידקים ה”טובים”. פעילות תקינה של מערכת העיכול תלויה באיזון נכון של חיידקים. תזונה לא מאוזנת, כלומר מזון מתועש דל בסיבים תזונתיים עלול לדלדל את כמות החיידקים הטובים, כמו גם נטילת תרופות שונות, בעיקר אנטיביוטיות וכן מצבי לחץ וסטרס. התוצאה תתבטא, במקרים רבים, בנפיחות, גזים והפרעות עיכול נוספות.

נוסף על אלה, ישנן בעיות בריאות שונות אשר יכולות לגרום לתחושת נפיחות בבטן, כמו תסמונת המעי הרגיש (IBS) ועוד.

במקרים רבים, נטילת פרוביוטיקה עשויה לסייע בשיפור תפקוד מערכת העיכול.

כיצד בוחרים תוספי פרוביוטיקה?

  • בוחרים פרוביוטיקה ייעודיתמוצרי פרוביוטיקה המכילים חיידקים ידידותיים הם הדרך שלנו להחדיר “שחקני חיזוק” למיקרוביום שלנו. בהתאם להבנה שלנו את השונות באוכלוסיות החיידקים באיברים ומערכות הגוף השונות גם עולם תוספי הפרוביוטיקה הופך ייעודי לאיברי גוף שונים המכילים חיידקים טובים וחיוניים: כך, למשל, פרוביוטיקה המיועדת למערכת העיכול מכילה חיידקים שונים מזו המיועדת לבריאות הנשית האינטימית.
  • בוחרים פרוביוטיקה שיוצרה בטכנולוגיה פטנטית– למרות שיוגורט אכן מכיל כמויות של חיידקים “טובים” מתברר בשנים האחרונות כי כדי שאלה יגיעו למעיים צריך לשמור על חיותם (Viability) בזמן האחסון ולשפר את יכולת הישרדותם בתנאי הקיבה החומציים ובמעי הדק. לכן, כדאי להשתמש בתכשירי פרוביוטיקה, כלומר בחיידקים שמוגנים בכמוסות ושהוכנו בטכנולוגיה מתקדמת ופטנטית.
  • בוחרים פרוביוטיקה שיש בה זנים שנחקרו ותועדו– חשוב לבחור תוסף פרוביוטיקה שמכיל מספרי זנים של חיידקים שנחקרו וידועים כמועילים, למשל לבעיות במערכת העיכול.

כמו כן, ישנם כיום תכשירים שמכילים בנוסף על החיידקים ה”טובים” גם סיבים תזונתיים פרה ביוטיים, שהם למעשה המזון של החיידקים ה”טובים”, כמו כן קיימים תוספים המכילים פרוביוטיקה ואנזימים במוצר אחד והם מסייעים בפירוק פחמימות, חלבונים, שומנים ולקטוז.

רוצים לדעתם עוד על החיידקים במערכת העיכול?