גודל פונט
צמחים

סנטלה

באזורים רבים בעולם, ליד מקורות מים צומחים מרבדים של צמח בעל עלים קטנים, זה צמח הסנטלה. בשנים האחרונות זוכה הסנטלה להתעניינות רבה הודות לתרומתו לחוסנו של הגוף והשפעתו המרגיעה על הנפש.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
סנטלה | Centella asiatica - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הנזירים הברהמיים בהודו השתמשו בסנטלה לחיזוק הזיכרון, להרגעת הנפש ושיפור היכולת המדיטטייבית.
  2. ספורטאים בעידן העתיק צרכו את הסנטלה כדי לשפר את הביצועיים הספורטיבים ולחזק את הגוף לאחר תחרויות ואימונים.
  3. נטילה של תוסף סנטלה עשויה לתרום להתמודדות עם רדיקלים חופשיים.

סנטלה הוא צמח עשבוני רב שנתי השייך למשפחת הסוככים. הוא  גדל בסין, דרום אסיה, הודו, סרי לנקה, אוקיאניה ודרום אפריקה ובמדינות אלה משמש כירק מאכל. צמח הסנטלה מתועד בכתבים עתיקים מיבשות ברחבי העולם בשימושו למטרות בריאותיות ולשימוש חיצוני. ברפואה הסינית הסנטלה (Luei Gong Gen) מופיע  בספר “Chinese Shennong Herbal” שנכתב כ- 2000 שנים לפני הספירה. ברפואה ההודית האיורוודית (Brahmi) סנטלה נצרך על ידי הברהמינים –  כהנים הודיים, אשר השתמשו בצמח כאמצעי להגברת יכולת הריכוז, הזיכרון, מדיטציות  ושיפור הרוחניות כבר בשנת 3000 לפני הספירה. לצמח שמות נוספים: Hydrocotyle Asiatique, Indian Pennywort, Asiatic pennywort, Gotu Kola.

צמח הסנטלה צומח באזורים טרופיים ליד מקורות מים, ביצות ובהרים גבוהים שם הסביבה לחה. לצמח גבעולים דקים בצבע ירוק-ירוק אדמדם הנכרכים אחד סביב השני, לסנטלה עלים עגולים בגודל של כשני סנטימטר ופרחים זעירים בצבע לבן או ארגמן הצומחים במקבצים ומתפתחים לפירות קטנים. הסנטלה צומח במהרה, מגיע לשיא פריחתו תוך 3 חודשים ונחשב כ”צמח משתלט”.

ברפואה המסורתית שמקורה בדרום מזרח אסיה משמש הסנטלה לטיפול במחלות עור, מחלות ראומטיות, דלקות, מחלות של מערכת העצבים ובמצבים של שלשולים. ברפואה האיורוודית משמש הסנטלה לחיזוק הזיכרון, ונעשה בו שימוש במצבים של חרדות, דיכאון, חוסר שקט, עצבנות וכאבים כרוניים. למעשה כאדפטוגן הוא מסייע לגוף בהתמודדות עם סטרס ממושך, כאבי ראש, בתסמינים ונגעים  עוריים כגון אקזמות, דלקות עוריות ונעשה בו שימוש לזירוז הגלדה של פצעים.

שימוש  בתמצית סנטלה  כפי שיש בתוספי תזונה עשוי להעלות רמות של אנזימים נוגדי חמצון מסוג גלוטטיון, SOD וקאטאלאז. נוגדי חמצון אלה מסייעם להתמודדות עם רדיקלים חופשיים המקושרים להיווצרות של תהליכים דלקתיים, חמצון של שומנים, פגיעה בתאים וברקמות ומאיצים תהליכי הזדקנות. לסנטלה פעילות התומכת ביכולת הגוף להתמודד עם רדיקלים חופשיים.

החלק של הצמח שבשימוש הם העלים המכילים טריטרפנואידים (centellin, asiaticin centellicin) וגליקונים (asiatic acid, madecassic acid). מעלי הסנטלה מכינים מרתח (חליטה), עלים מיובשים כאבקה או בתוסף תזונה, טינקטוקה ובשימוש חיצוני במשחות ומוצרי קוסמטיקה.

ע”פ מחקרים שנעשו בשימוש הצמח, לסנטלה השפעה מחזקת על כלי הדם, הרכיבים הפעילים מחזקים את דופן כלי הדם ובכך מפחיתים דליפה של חומרים מדפנות כלי הדם התורמים לנפיחות, בצקות ודלקות. סנטלה עשויה לעודד חלוקה מהירה של תאי העור, ייצור קולגן ואלסטין ורכיבים נוספים החיוניים לבריאות ושיקום העור. סנטלה מעלה רמות של נוגדי חמצון עוריים ומחזק את עמידות העור בפני נזקי הסביבה. נטילה של סנטלה כתוסף תזונה ומריחה של קרם המכיל סנטלה עשויות לשפר את זרימת הדם התת עורית, לחזק את כלי הדם ולהפחית אדמומיות, נפיחות, דלקות וכך לסייע להגלדה של פצעים וכיבים עוריים ומניעה של היווצרות צלקות, זירוז החלמת העור כתוצאה מכוויות.

מקורות:

References:

1. A review of the microcirculation in skin in patients with chronic venous insufficiency: the problem and the evidence available for therapeutic options. Angiology. 1990 Jul;41(7):533-40
2. A review of the microcirculation in skin in patients with chronic venous insufficiency: the problem and the evidence available for therapeutic options. Int J Low Extrem Wounds. 2006 Sep;5(3):169-80
3. Assessment report on Centella asiatica (L.) Urban, herba, 25 November 2010, © European Medicines Agency, 2012
4. Asiaticoside induction for cell-cycle progression, proliferation and collagen synthesis in human dermal fibroblasts. Int J Dermatol. 2004 Nov;43(11):801-7.
5. Therapeutic Potential of Centella asiatica and Its Triterpenes: A Review, Front. Pharmacol., 04 September 2020
6. A REVIEW ON MEDICINAL PROPERTIES OF CENTELLA ASIATICA, Asian J Pharm Clin Res, Vol 10, Issue 10, 2017, 69-74