גודל פונט
פרוביוטיקה

איך מטפלים בעצירות?

חושבים שאתם סובלים מעצירות? אתם לא לבד. כמעט כל אחד עלול לסבול ממנה לפחות פעם אחת בחיים. קבלו סקירה קצרה שתעזור לכם להבין מדוע אתם סובלים מעצירות ואיך לטפל בה

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
איך מטפלים בעצירות?

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. עצירות היא בעיה שכיחה מאוד, בדרגות שונות ובכל הגילאים, אבל אנשים מבוגרים נוטים לסבול ממנה יותר מצעירים, ונשים נוטות לסבול ממנה יותר מאשר גברים
  2. תזונה דלה בסיבים תזונתיים היא הסיבה השכיחה ביותר לעצירות, לכן תזונה עשירה בסיבים תזונתיים (35-20 גרם ליום) יכולה לעזור
  3. עצירות היא סימפטום ולא מחלה. הבנה של הגורמים לה יחד עם שינוי הרגלי תזונה ותוספי תזונה מתאימים עשויים להוות פתרון לעצירות במרבית המקרים

גברים, נשים, ילדים ואפילו תינוקות: כמעט כל אחד עלול לסבול מעצירות לפחות פעם אחת בחייו. עם זאת, מבוגרים בדרך כלל יסבלו ממנה יותר מאשר צעירים, ונשים יותר מגברים. עצירות נפוצה יותר בהיריון, למשל, וגם אחרי לידה או ניתוח כלשהו.

אנשים רבים טועים לחשוב שהם סובלים מעצירות כי הם אינם מפרישים צואה מדי יום, אבל פינוי צואה נורמלי הוא כל מה שבין שלוש פעמים ביום לשלוש פעמים בשבוע. מבחינה רפואית עצירות מוגדרת כמצב שבו מספר היציאות קטן משלוש פעמים בשבוע, הצואה קשה, יבשה וקטנה או שיש קושי בפינויה. היא מלווה לעתים קרובות בכאבים ותחושה שאתם נפוחים ומלאים. עם זאת, אולי ירגיע אתכם לדעת שעצירות היא בדרך-כלל לא מצב בעייתי במיוחד. זהו בעצם תסמין ולא מחלה, לכן הבנה של הסיבות להתרחשותה (בדרך כלל תזונה דלה בסיבים תזונתיים), ושינוי הרגלי תזונה (לעתים בתוספת תוספי תזונה מתאימים) יכולים לעזור בטיפול בעצירות.

מה גורם לעצירות?

רגע לפני שנמנה את הסיבות לעצירות, חשוב להבין כיצד המעי פועל: כאשר מזון מגיע למעי הגס, תכולת המים שבו נספגת ומה שנשאר הם חומרי פסולת, כלומר צואה מוצקה. שרירי המעי הגס מתכווצים ודוחפים את הצואה לעבר החלחולת (הידועה גם כרקטום). כאשר המעי הגס סופג יותר מדי מים, או אם שרירי המעי נעים בצורה איטית יחסית, מתרחשת עצירות. כתוצאה מכך, הצואה הופכת להיות קשה ויבשה.

1. למה זה קורה?

הסיבה השכיחה ביותר לעצירות היא תזונה דלה בסיבים תזונתיים. אנשים שצורכים תזונה עשירה בסיבים תזונתיים נוטים לסבול פחות מעצירות כי הם משמעותיים לייצור צואה רכה וגדולה בנפחה. מבוגרים אמורים לצרוך 20-35 גרם סיבים תזונתיים ביום והם נמצאים בפירות, ירקות, קטניות ודגנים מלאים, כך שהם זמינים וקל לשלב אותם ביומיום.

גם חוסר בפעילות גופנית יכול לגרום לעצירות, אבל הסיבה והקשר עדיין אינם ברורים. מה שאנחנו יודעים בכל זאת הוא כי עצירות יכולה להתרחש כתוצאה של היעדר פעילות גופנית מסודרת בזמן החלמה ממחלה, פציעה או ניתוח.

בנוסף, קיימים מספר סוגי תרופות העלולים לגרום לעצירות, בהם:

  • תרופות לשיכוך כאבים
  • תרופות נוגדות חומצה
  • תרופות להורדת לחץ דם (מסוג חוסמי תעלות סידן)
  • תרופות לטיפול בפרקינסון
  • תרופות נוגדות דיכאון
  • תרופות משתנות
  • נטילת אנטיביוטיקה שפוגעת באוכלוסיית החיידקים במעי
  • נטילת תוסף ברזל (מומלץ לבחור בתוסף בעל ספיגה טובה ונוח לעיכול)

שינוי באורח החיים, כמו טיול או נסיעה ארוכה, יכול לגרום לעצירות בגלל השינוי בשגרה בכלל ובתזונה בפרט.

עצירות אופיינית גם בקרב נשים בהיריון בגלל שינויים הורמונליים, לחץ על האיברים הפנימיים, צריכת נוזלים לא מספקת ונטילת תוספי ברזל מסוימים.

שימוש במשלשלים לאורך זמן גם הוא עלול להחמיר עצירות. השימוש במשלשלים אמנם יוצר תחושת הקלה, אולם הגוף מתרגל אליהם כך שעלול להיווצר צורך להגדיל את הכמות עד כדי התמכרות.

באופן כללי, הפרעות בתפקוד המעי הגס והחלחולת וכן תסמונת המעי הרגיש מתבטאים לעתים בעצירות.

לבסוף, חוסר בנוזלים והתייבשות מעודדים עצירות. אנשים רבים שסובלים מעצירות מדווחים על הקלה מסוימת אחרי שהחלו לשתות יותר. שתייה מוסיפה נוזלים למעי הגס ומגדילה את נפח הצואה כך שהיא מאפשרת תנועתיות רכה יותר. עם זאת, חשוב לדעת כי משקאות המכילים קפאין (כן, גם קולה) עלולים להחמיר את המצב, מפני שהם גורמים להתייבשות. משקה נוסף שגורם להתייבשות הוא אלכוהול.

 

טיפול בעצירות

ברוב המקרים הפתרון לעצירות טמון בשינוי בתזונה כאשר תוספי תזונה מתאימים יקלו מאוד על התסמינים ויסייעו במניעה של חזרתם.

1. תזונה

חשוב להוסיף מזונות עתירי סיבים תזונתיים לתזונה היומיומית. הנה למשל רשימה של מאכלים שתוכלו להוסיף לתפריט שלכם בקלות:

מזון כמות סיבים
פרוסת לחם מחיטה מלאה 2 גרם
ירק טרי עם קליפה 2 גרם
פרי גדול עם קליפה (למשל תפוח עץ) 4 גרם
כוס קטניות מבושלות (גרגרי חומוס, אפונה) 15 גרם
כוס אורז מלא מבושל 5 גרם

2. פרוביוטיקה

המושג פרוביוטיקה מתייחס למזון כמו יוגורט ומשקאות פרוביוטיים או לתוספי תזונה המכילים חיידקים “טובים”, שהם זהים לחיידקים הנמצאים במערכת העיכול. מחקרים מצאו שצריכה של פרוביוטיקה מסייעת לטיפול בעצירות, כי הם מגבירים את התנועתיות של המעי.

תוכלו לאכול יוגורט או לצרוך משקאות פרוביוטיים שישיבו את האיזון למערכת העיכול שלכם באמצעות תוספת של חיידקים פרוביוטיים (חיידקים “טובים”) לסיסטם שלכם.

3. שינויים באורח החיים

פעילות גופנית ושתיית כמות מספקת של נוזלים, יסייעו גם הם למניעת עצירות.

4. שימוש בתוספי תזונה המכילים צמחי מרפא

חלק מתוספי התזונה מכילים צמחים שמסייעים לפעילות תקינה של מערכת העיכול ומעודדים את תנועתיות המעי. כשבוחרים תוסף כזה, חשוב לשים לב שהוא אינו מכיל צמחים שמייצרים תלות.