גודל פונט
נשים

בהיריון? ברזל כבר לקחת היום?

די בסמוך לרגע הכניסה להיריון תגלי שהברזל הוא אחד הרכיבים החשובים להיריון תקין. למה צריך ברזל בהיריון, למה הוא חשוב להיריון תקין ולהתפתחות תקינה של העובר ואיך אפשר לחמוק מתופעות הלוואי של תוספי הברזל? לקרוא ולקחת ברזל

ברזל בהיריון
בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:
  1. ברזל הוא מינרל חיוני, האחראי לתפקודים מרכזיים בגוף, ובהם הובלת החמצן מהריאות אל כל איברי הגוף.
  2. בהיריון את צריכה תוספת ברזל כיוון שנפח הדם שלך גדל משמעותית. משרד הבריאות מנחה ליטול ברזל בהיריון לצורך מניעת אנמיה.
  3. נשים רבות נרתעות מנטילת תוספי ברזל בשל תופעות הלוואי שלהם, אולם קיימים בשוק גם תוספים שהם מופחתי תופעות לוואי וידידותיים לנטילה.

חיכית וחיכית והנה הם הגיעו, שני הפסים שמאשרים שזהו – את בהיריון! את כבר מכניסה ללו”ז את כל בדיקות ההריון שצריך לעשות, ומתחילה לבדוק מהי התזונה הנכונה בהריון, מהם תוספי התזונה שחשוב לקחת, כמה ק”ג צריך לעלות בכל חודש, ושוב ושוב את מריצה את תאריכי הווסת האחרונה במחשבון ההיריון, רק כדי לגלות שתאריך הלידה אומנם קצת רחוק, אבל הוא עדיין לא השתנה…

די מהר תגלי שאחד הרכיבים החשובים ביותר לגופך בכלל ובזמן היריון בפרט הוא הברזל, מינרל חיוני המשתתף בייצור תאי דם אדומים, האחראים (באמצעות ההמוגלובין שבתוכם) על הובלת חמצן מהריאות אל איברי הגוף והרקמות. “מהשליש השני של ההיריון מתחילה עלייה בנפח הדם”, מסבירה אולגה אליהו, מנהלת מדעית, אחראית תוכן מדעי, אלטמן. “כמות הדם בגוף האישה עולה בכ-50%, והגוף דורש יותר ברזל כדי לייצר המוגלובין עבור הדם הנוסף, ולכן יש הנחיה של משרד הבריאות ליטול ברזל בהיריון לצורך מניעת אנמיה”.

למה הגוף שלנו זקוק לברזל?

  1. הברזל חיוני, כאמור, לייצור ההמוגלובין, שנושא חמצן לתאי בגוף.
  2. הברזל חשוב לייצור מיוגלובין (חלבון המסייע באספקת חמצן לשרירים) והוא רכיב חשוב לתפקוד אנזימים בכל מערכות הגוף.
  3. הברזל מסייע לשמור על מערכת חיסון בריאה.
  4. לברזל יש גם תפקיד חשוב בהפקת אנרגיה בתאי הגוף ותפקוד תקין של מערכת העצבים.

למה גופך זקוק לכמות גדולה יותר של ברזל בהריון?

  1. ראשית, מאחר שתופעה של חוסר בברזל שכיחה יותר בקרב נשים (בישראל כ-30% מהנשים בגיל הפוריות סובלות מאנמיה מחוסר בברזל), ישנן נשים שמתחילות את ההיריון בחוסר מסוים בברזל.
  2. במהלך ההיריון, כאמור, כמות הדם בגופך עולה בכ-50%, מה שגורם לגוף לדרוש יותר ברזל כדי לייצר המוגלובין עבור הדם הנוסף.
  3. גם העובר והשליה צריכים ברזל, בייחוד מהשליש השני.
  4. אנמיה מחוסר ברזל במהלך ההיריון נמצאה קשורה עם לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך.
  5. רמות לא תקינות של ברזל בהריון עלולות לפגוע בגדילה התקינה של העובר ובהתפתחות הקוגניטיבית שלו.
  6. צריך לחשוב גם על הרגע שאחרי. אחרי הלידה את תזדקקי לכל כוחותייך כדי לטפל בתינוקך, ולכן חשוב להגיע אליה ולעבור אותה עם מאגרי ברזל תקינים.

איך תדעי שאת סובלת מחוסר בברזל?

ראשית, חשוב לדעת שלא צריך להגיע למצב של חוסר בברזל בהיריון. למעשה, כשתגיעי אל הרופא שלך, הוא כבר ידאג לבצע את הבדיקות שצריך ולהתאים לך ברזל במינון הנכון לך. אבל – אם את יודעת על בעיה של אנמיה שהייתה קיימת עוד לפני ההיריון, ואם את חשה, עם התפתחות ההיריון, חולשה ועייפות, את חיוורת מהרגיל, מתקשה להתרכז או סובלת מקוצר נשימה, כדאי שתוודאי שמלאי הברזל בגופך תקין.

מהם המקורות התזונתיים לברזל?

הברזל מגיע אל הגוף שלנו בשתי צורות – Hem Iron, שהוא ברזל מהחי, המצוי בבשר אדום, עוף ודגים, ו-Non Hem Iron, שהוא ברזל מהצומח המצוי בעיקר בקטניות, פירות, ירקות ירוקים ודגנים. רוב הנשים מתקשות לצרוך את כמויות הברזל הנדרשות לגופן מהמזון בלבד, ולשם כך קיימים תוספי הברזל, שמטרתם להשלים את כמות הברזל שהגוף זקוק לה. רוצה לדעת כמה ברזל את צריכה לקבל ביום? היכנסי למחשבון הצריכה היומית המומלצת של ויטמינים ומינרלים.

הבעיה: נשים רבות מתקשות לצרוך תוספי ברזל בהיריון

“בתקופת ההיריון סובלות נשים רבות משינויים בפעילות מערכת העיכול, ובהם עצירות, בחילות וכאבי בטן”, אומרת אולגה אליהו, “כאשר לכל אלה מתווספות תופעות הלוואי שגורמים תכשירי ברזל שונים, דוגמת שלשולים, עצירויות, בחילות וטעם מתכתי בפה, הנשים נרתעות ואף נמנעות מלצרוך את התוספים הללו”. בנוסף, ישנן נשים שקשה להן לבלוע כמוסות והן צריכות פתרון אחר לבליעה.

מה הפתרון?

אחד הפתרונות החדשניים הוא ברזל באבקה שמיוצר בטכנולוגיית הסוכרוזום, עם פטנט ייחודי להגברת ספיגת הברזל בגוף, שמפחית משמעותית את תופעות הלוואי. המשמעות היא שאפשר ליטול תוסף ברזל בכמויות קטנות יותר, לסבול מפחות תופעות לוואי ולקבל יותר ברזל. איך זה עובד? “הברזל עטוף במעטפת שומנית ייחודית, שמגבירה את יעילות הספיגה שלו בגוף ומונעת את ריבוי תופעות הלוואי במערכת העיכול”, מסבירה אולגה אליהו, “הטכנולוגיה הזו גם מאפשרת לצרוך את הברזל בכמות קטנה אבל יעילה, ומכיוון שהברזל עטוף ומוגן, אף מוצר מזון לא מפריע לספיגה וליעילות שלו ואפשר ליטול אותו מתי שרוצים ועם איזה מזון שרוצים”. היתרון הזה, יחד עם העובדה שמדובר באבקה בעלת טעם טוב המתמוססת בקלות, הופך את הברזל קל לנטילה.