גודל פונט
בריאות העור

גירודים בגוף? כל הסיבות ואיך מטפלים

גירודים בגוף הם חלק מהחיים, אבל לעתים הם עלולים להיות ביטוי למחלה או לאלרגיה. מהן הסיבת השכיחות לגרד, כיצד ניתן לטפל לבד ואיך הקרם החדש מסדרת פלקסיטול יעזור לכם?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. גירודים בגוף הם תגובה של מערכת העצבים לגירוי פנימי או חיצוני על העור
  2. ישנן לא מעט סיבות שכיחות לכך שמתגרדים. זו תחושה אופיינית בגיל מבוגר בגלל יובש, שכיח בקרב נשים בהריון, ויכולה להתרחש על רקע של אלרגיה או של דלקת
  3. כדאי להקפיד על כמה כללי התנהגות שנוגעים למקלחת, לבגדים ולמצעים, חומרי ניקוי ואחרים, ולהשתמש בקרם חדש שמפחית את הגרד תוך 15 דקות

גירודים בגוף או  גירוי בעור (נקרא בשפה הרפואית pruritus) זהו מנגנון שמופעל על ידי מערכת העצבים כתגובה לגירוי חיצוני על העור, או פנימי, שגורם לשחרור של מתווכים עצביים (נוירוטרנסמיטרים) כמו היסטמין (שמשתחרר במצבי אלרגיה) וברדיקינין (שמגיב לתהליכי דלקת) בין שכבות העור – דרמיס ואפידרמיס.

כאמור, כולנו חווינו, חווים ברגעים אלה או נחווה בעתיד צורך להתגרד ולגרד את העור, באופן טבעי. אבל יש שאצלם גירודים בגוף מעידים על סיבה מסוימת.

הנה כמה מן הסיבות הנפוצות והשכיחות ביותר לגירודים בגוף:

  • נשים בהריון: נוטות יותר להתגרד, בעיקר בבטן. למעשה, מדובר בסוג של מחלת עור, שחולפת מעצמה בדרך כלל לאחר הלידה.
  • מבוגרים:  גירודים בגוף נפוצים בגיל השלישי ובמיוחד אצל נשים לאחר גיל המעבר, בגלל הנטייה ליובש בעור שנגרמת בשל הזדקנות העור.
  • עקיצות של חרקים:  יתושים, למשל, הם ה-מכה של הקיץ. העקיצה שלהם משחררת היסטמין הגורם לתופעה אלרגנית מקומית וזמנית. אבל ישנם חרקים נוספים שיכולים לגרום למטרד, בעיקר כשנמצאים בחוץ.
  • מחלות עור:  כגון פסוריאזיס, סבוריאה ובמיוחד אטופיק דרמטיטיס, שאופייני אצל ילדים דווקא.
  • מחלות מערכתיות:  גירודים יכולים במקרים מסוימים להיות תסמין של מחלה כלשהי, כגון סוכרת, כשל כלייתי, חסר של ברזל, בעיות בבלוטת התריס ומחלות סרטניות. שלא נדע.
  • אלרגיה:  יש אלרגיות שמתבטאות בהתעטשות ובנזלת, ויש שבאות לידי ביטוי בגרד בעור, לעתים בתוספת כתמים אדומים ונפיחות. גם המקרה הזה – היסטמין הוא שאשם. הגורמים לאלרגיה יכולים להיות מזון, תרופות מסוימות או מגע בחומר כלשהו – בד של בגד, סבון או תכשיר קוסמטי, חומר ניקוי, צמח (סרפד למשל) ועוד.

מתי כדאי לפנות לרופא?

אם אין לכם מושג מדוע אתם מתגרדים, כשהגרד מפריע לשגרת היום או מעיר אתכם בלילה, כשהמצב נמשך זמן רב ובמיוחד אם הוא מלווה בתסמינים נוספים, כמו ירידה במשקל, עייפות קיצונית, חום, כתמים וכדומה, כדאי מאד לגשת לרופא.

כמו כן, גשו לראות רופא אם בהיסח הדעת גירדתם חזק מדי וגרמתם נזק לעור: שפשוף, שריטה, דימום. החשש הוא מפני התהוות של צלקת או חלילה מזיהום.

מה ניתן לעשות כדי להקל על הגירודים בגוף?

אם יתברר שמדובר באלרגיה, הרופא ירשום לכם תרופות אנטי היסטמיניות, בהתאם. אם תמצא מחלה אחרת, הטיפול יעשה במחלה עצמה. בכל שאר תופעות הגרד וכתוספת לטיפול הרפואי, אפשר לנסות להקל על הגירודים בגוף באמצעים פשוטים:

  • להבין מה מעורר את הגירודים ולטפל בבעיה. למשל, להימנע מלבישת בגדים סינטטיים או משינה במצעים שאינם 100% כותנה, להתקין על החלונות רשתות למניעת כניסה של חרקים, להפסיק להשתמש בסבונים ובחומרי ניקוי שמגרים את העור.
  • להתקלח במים פושרים, לא חמים, ולקצר את זמן הרחצה.
  • למרוח על המקומות הרגישים ולטפח את העור באופן קבוע בעזרת קרם לחות שגם מונע תחושת גרד, כמו “פלקסיטול קרם מרגיע לעור מגורה”, שמועשר בתערובת מאוזנת של 3 צמחים: שיח ערבה קנדי, שיבול שועל ומנטול. אלה צמחים שמכילים חומרים בעלי תכונות מרגיעות, על כן, “פלקסיטול קרם מרגיע לעור מגורה” מפחית את הגרד תוך 15 דקות.