גודל פונט
פרוביוטיקה

עצירות – כך תשחררו אותה מהר

אתם מרגישים שהבטן כבר מאוד כואבת, שלא לומר מתפוצצת, אתם מנסים שוב ושוב את מזלכם בשירותים אך ללא הצלחה, וכל מה שאתם צריכים ברגע זה הוא עצה איך לשחרר עצירות במהירות? קבלו 12 עצות מועילות

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 6 דקות
איך לשחרר עצירות באופן מיידי

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. עצירות היא מצב שבו יש פחות משלוש יציאות משבוע, יציאות קשות או יציאות שדורשות מאמץ.
  2. עצירות יכולה להיגרם מסיבה תפקודית, בשל בעיה במעי הגס או בגלל תרופות או מחלות, אך לרוב היא נובעת מאורח חיים שכולל תזונה דלת סיבים תזונתיים ודלה במים ופעילות גופנית שאינה מספקת.
  3. לסובלים מעצירות, טיפול מיידי יהיה בדרך כלל שימוש ברכיבי תזונה המנפחים את המעי, מאיצים את פעילותו ומרככים את הצואה.

עצירות מוגדרת כאחד מהמצבים הבאים: פחות משלוש יציאות בשבוע, יציאות קשות או יציאות שדורשות מאמץ או שלאחר יציאה עדיין יש תחושה של חוסר התרוקנות. אך גם שינוי בתדירות היציאות, למשל מצב שבו יש ירידה פתאומית ממספר פעמים ביום למצב של יום ללא יציאה כלל יכול להיחשב לעיתים כעצירות..

 

עצירות נחשבת להפרעת העיכול הנפוצה ביותר – כחמישית מהאוכלוסייה סובלת ממנה, נשים יותר מגברים, ואנשים מבוגרים יותר מצעירים.

איך לשחרר עצירות? –  12 עצות לטיפול מיידי

ריכזנו עבורכם מספר תרופות סבתא ודרכי טיפול טבעיים בעצירות, אך לפני הכול, שותים מים, והרבה.

רובם הגדול של מקרי העצירות מקושרים למחסור במים, הגורם להתקשות הצואה במעי. אז לפני שאתם ממשיכים לקריאת העצות הבאות, התחילו לשתות מים, והרבה…

  1. להחלקה מהירה – שמן זית. השומן הבריא והטעים הזה יכול להיות המפתח שלכם לעצירות לטיפול מיידי. הוא מגרה את מערכת העיכול, ובכך מסייע להניע את המעיים ואת מעבר הצואה החוצה. נטילה קבועה של שמן זית יכולה גם למנוע עצירות. איך לוקחים? כף אחת של שמן זית בבוקר על בטן ריקה. אפשר גם להוסיף לשמן מיץ לימון, שגם הוא טוב לשחרור עצירות.
  2. לשחרור התקיעה – זרעי פשתן טחונים. הם מכילים סיבים, שמעודדים את המעי לעבוד, ואומגה 3, שניחנה בתכונות אנטי דלקתיות המרגיעות את מערכת העיכול. אז איך לשחרר עצירות במהירות עם זרעי פשתן טחונים? מכינים כוס מיץ תפוזים, ומשאירים את כל הסיבים של התפוזים, שגם הם מצוינים לתקיעות המעי. מוסיפים כף זרעי פשתן, מערבבים ושותים פעמיים ביום. אפשר גם להוסיף את זרעי הפשתן הטחונים ליוגורט ולאכול.
  3. לריכוך הצואה והרפיית השרירים הטבעתיים – מגנזיום.  מגנזיום הוא מינרל חשוב מאוד בגוף, והוא אחראי ליותר מ-300 תהליכים שונים בגוף. המגנזיום יכול להיות יעיל מאוד בשחרור עצירות – הוא מסייע לספיגת מים אל תוך המעי, המרככים את הצואה. בנוסף, במקרה של עצירות שהסיבה לה היא קושי בהרפיית השרירים הטבעתיים, מסייע המגנזיום להרפייתם. איך צורכים מגנזיום? אפשר להוסיף כפית מלח אנגלי (מלח אפסום), שהוא למעשה מגנזיום גופרתי, לכוס מים, לערבב היטב ולשתות; אופציה אחרת היא לצרוך מגנזיום ציטראט בטבליות; ואפשר גם לקחת מגנזיום הידרוקסיד (חלב של מגנזיום).
    אם החלטתם להיעזר במגנזיום ואתם צורכים תרופות כלשהן, התייעצו עם הרופא.
  4. המושיעה המתוקה – מולסה, המגנזיום כבר בפנים. המולסה היא דרך נוספת לצרוך מגנזיום. במצב של עצירות, טיפול מיידי יכול להיות כפית אחת של מולסה נטולת גופרית (Blackstrap molasses) עם מים חמים על בטן ריקה. המולסה היא סוכר טהור שבישלו אותו והרתיחו אותו. תוצאת הרתיחה של הסוכר היא מיץ סוכר טהור שמתגבש ומכיל כמויות משמעותיות של ויטמינים ומינרלים, בייחוד מגנזיום, שכאמור, עוזר לעצירות.
  5. לשחרור גזים – סודה לשתייה. תשאלו, איך אפשר לשחרר עצירות עם סודה לשתייה? מתברר שהאבקה הלבנה הזו יכולה לחולל פלאים לבטן בזכות הביקרבונט שמצוי בה שמסייע לשחרור גזים ומספק הקלה מיידית בכאב הבטן ובעצירות. כל שעליכם לעשות הוא לשים כפית אחת של סודה לשתייה בתוך רבע כוס מים חמים ולשתות.
  6. המשלשל מן הטבע – אלוורה.  ג’ל אלוורה או מיץ אלוורה מצוינים לעצירות. טיפול מיידי טוב ניתן לביצוע עם ג’ל אלוורה ישר מהצמח. אם לא, גם מיץ אלוורה יעשה את העבודה. איך? עלי האלוורה מכילים שרף יבש שבו חומר פעיל הגורם לזירוז הפרשת מיצי המרה, הפועלים כחומר משלשל. האלוורה נחשבת למשלשל חזק שאין לצרוך אותו בכמויות גדולות ולאורך זמן. מה צריך? שתי כפות של ג’ל אלוורה טהור בתוך כוס מיץ פירות – מערבבים ושותים בבוקר. לחלופין, אפשר לשתות כוס אחת של מיץ אלוורה.
  7. בשביל הסורביטול – מיץ שזיפים מיובשים. אחת מתרופות הסבתא הקלאסיות לעצירות, העובדת כמשלשל טבעי. איך? בזכות הכמות הגבוהה של הסיבים והסורביטול – פחמימה טבעית המרככת את הצואה על ידי החזרת מים אל המעי הגס. מה עושים? מבשלים את השזיפים במים, ובבוקר, על קיבה ריקה, שותים את המים ואפשר גם לאכול את השזיפים. חשוב לצרוך אותם באופן מבוקר.
  8. משלשלים מן הטבע – שורש חומעה ושן הארי.  שורש חומעה צהובה פועל כמשלשל עדין. הוא משחרר מיצי מרה, מנקה רעלים ומסייע לקידום פעילות המעיים. שורש שן הארי מגביר את ההפרשה הרירית במערכת העיכול ומקדם את פעילותה. אפשר לצרוך אותם כתוספי תזונה.
  9. משלשלים אוסמוטיים, משלשלי נפח ומשלשלים מגרים. ישנם סוגים שונים של משלשלים שעובדים בדרכים שונות על המעי. משלשלים אוסמוטיים גורמים למעי הגס לספוח מים ולהתנפח. חומרי סיכה, כמו פראפין, הם שמנים שמסככים את המעי ומסייעים לצואה להחליק החוצה. וישנם גם המשלשלים המגרים, הגורמים לגירוי בדופנות המעי ולהתכווצותו, דוגמת צמח הסנה ושמן קיק.
  10. שנו תנוחה. מאחר שתנוחת הישיבה הרגילה על האסלה ככל הנראה לא ממש עובדת, נסו את התנוחה שמדמה כריעה. איך? הניחו את הרגליים על שרפרף בזמן הישיבה על האסלה, וקרבו אותן אל החזה שלכן ככל האפשר. זה בהחלט יכול לעזור להקל על מעבר הצואה החוצה.
  11. נצלו את ההתמכרות האהובה עליכם – קפה. איך לשחרר עצירות במהירות עם קפה? מתברר שקפה הבוקר האהוב עלינו הוא הרבה יותר מסתם הרגל. הקפאין הוא חומר ממריץ טבעי למערכת העיכול, ועכשיו זה הזמן לנצל את ההתמכרות הזו לטובתנו. 2-1 כוסות ביום ימריצו את פעולת מערכת העיכול. אבל אל תגזימו! הקפה גם משתן ושתייה מרובה יכולה לגרום להשתנה מרובה והקשיית הצואה.
  12. החזירו את החיידקים הטובים – פרוביוטיקה.  החיידקים הטובים חשובים מאוד לפעילות תקינה של המעי, הם מנקים אותו ומסייעים לפעילותו התקינה. אפשר לצרוך אותם באכילת יוגורט או בנטילת פרוביוטיקה בתוסף.

מתי תדעו שמדובר בעצירות?

כמות היציאות שלכם בירידה, וכשכבר יש יציאה היא דורשת מאמץ גדול, מכאיבה ולא תמיד מספקת? אתם יכולים לסמן “וי” על התסמינים לעצירות.

תסמיני העצירות – נפיחות בבטן, כאבים, כאב או דימום בזמן יציאה, גזים ועייפות – גורמים לאי נוחות ואי נעימות, ולכן מחפשים רבים מהסובלים מעצירות טיפול מיידי.

הרפואה מבחינה בשני סוגי עצירות

  • האחת שהסיבה לה היא תפקודית או בעיה כלשהי במעי הגס.
  • עצירות שהסיבות לה הן אורח חיים, תרופות מסוימות או מחלה כלשהי. 

עצירות חמורה או כרונית מול עצירות חדשה

הבחנה נוספת בין סוגי עצירות היא ההבחנה בין עצירות כרונית, הנמשכת בשנים, לבין עצירות חדשה, שמופיעה פתאום. עצירות שאינה מטופלת עלולה לגרום לדלקות במעי, טחורים, פיסורה, גזים, ריח רע מהפה ואף דלקת מפרקים.

איך מונעים עצירות?

הפתרון הראשוני לעצירות הוא לאמץ אורח חיים בריא, הכולל תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, פעילות גופנית ושתייה מרובה. הסיבים התזונתיים מרככים את הצואה ומגדילים את נפחה, המים מרככים את הצואה, ובנוסף מסייעים להגביר את תנועתיות המעי, ואילו הפעילות הגופנית מאיצה את חילוף החומרים

טיפים לטיפול מיידי בעצירות

להחלקה מהירה – שמן זית.

השומן הבריא והטעים הזה יכול להיות המפתח שלכם לעצירות לטיפול מיידי. הוא מגרה את מערכת העיכול, ובכך מסייע להניע את המעיים ואת מעבר הצואה החוצה. נטילה קבועה של שמן זית יכולה גם למנוע עצירות. איך לוקחים? כף אחת של שמן זית בבוקר על בטן ריקה. אפשר גם להוסיף לשמן מיץ לימון, שגם הוא עשוי לסייע לשחרור עצירות.

לשחרור התקיעה – זרעי פשתן טחונים.

הם מכילים סיבים, שמעודדים את המעי לעבוד, ואומגה 3, שניחנה בתכונות אנטי דלקתיות המרגיעות את מערכת העיכול. אז איך לשחרר עצירות במהירות עם זרעי פשתן טחונים? מכינים כוס מיץ תפוזים, ומשאירים את כל הסיבים של התפוזים, שגם הם מצוינים לתקיעות המעי. מוסיפים כף זרעי פשתן, מערבבים ושותים פעמיים ביום. אפשר גם להוסיף את זרעי הפשתן הטחונים ליוגורט ולאכול.

שאלות נפוצות

איך לשחרר עצירות?

להחלקה מהירה – כף אחת של שמן זית בבוקר על בטן ריקה, לשחרור התקיעה – זרעי פשתן טחונים, לריכוך הצואה והרפיית השרירים הטבעתיים – מגנזיום, המושיעה המתוקה – מולסה, המגנזיום כבר בפנים, לשחרור גזים – סודה לשתייה, המשלשל מן הטבע – אלוורה, בשביל הסורביטול – מיץ שזיפים מיובשים, משלשלים מן הטבע – שורש חומעה ושן הארי, משלשלים אוסמוטיים, משלשלי נפח ומשלשלים מגרים, שינוי תנוחת הישיבה על האסלה, נצלו את ההתמכרות האהובה עליכם – קפה והחזירו את החיידקים הטובים – פרוביוטיקה.

מתי תדעו שמדובר בעצירות?

תסמיני העצירות – נפיחות בבטן, כאבים, כאב או דימום בזמן יציאה, גזים ועייפות – גורמים לאי נוחות ואי נעימות, ולכן מחפשים רבים מהסובלים מעצירות טיפול מיידי.

איך מונעים עצירות?

הפתרון הראשוני לעצירות הוא לאמץ אורח חיים בריא, הכולל תזונה עשירה בסיבים תזונתיים, פעילות גופנית ושתייה מרובה. הסיבים התזונתיים מרככים את הצואה ומגדילים את נפחה, המים מרככים את הצואה, ובנוסף מסייעים להגביר את תנועתיות המעי, ואילו הפעילות הגופנית מאיצה את חילוף החומרים.