גודל פונט
מפרקים, תנועה וספורט

סובלים מכאבי גב תחתון? אתם לא לבד

אם גם לכם מוכרת התחושה של כאבי גב תחתון, זה משום שזו אחת הסיבות המובילות בעולם לכאבים, מוגבלויות בתנועה, ירידה בתפקוד ואף אובדן ימי עבודה המהווים נטל כלכלי גדול על אוכלוסיית העולם. שכיחותם של כאבים בגב התחתון הולכת ועולה בשנים האחרונות וכ 62% מהסובלים עלולים לסבול מהכאבים בתקופה העולה על שנה, ועל כן החשיבות הגדולה שבזיהוי המצב, טיפול יעיל ומניעת הישנותו.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
כאבי גב תחתון

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. כאבי גב תחתון – מי בסיכון? אם אתם שוקלים יותר מדי, סוחבים יותר מדי או מתאמנים יותר מדי, אתם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסבול מכאבים בגב התחתון.
  2. תנועה למניעה – שמירה על אורח חיים פעיל, גמישות השרירים וחיזוק שרירי הבטן וזוקפי הגב יפחיתו את הסיכון לפתח כאבי גב תחתון.
  3. עזרה ראשונה לגב תחתון כואב – שימוש בתרופות נוגדות דלקת ובמשחות ייעודיות יכול לסייע בהקלה ראשונית על הכאב עד הפגישה עם איש מקצוע.

כאב גב תחתון מוגדר ככאב מתחת לקו הצלעות ומעל קו העכוז, העשוי להתבטא בתחושת כאב מתמשך, שריפה או דקירה חדה. כאבי גב תחתון מתחלקים לשתי קבוצות:

  1. כאב אקוטי המתפרץ בפתאומיות ועלול להמשך עד כ- 6 שבועות.
  2. כאב כרוני, ארוך טווח, הנמשך לפרק זמן העולה על 3 חודשים, ועלול לגרום לבעיות בריאותיות מתמשכות.

גורמי הסיכון לכאבי גב תחתון הם רבים, וביניהם חוסר או עודף מוגזם של פעילות גופנית, השמנה, עייפות וחוסר שינה. לכן, על מנת להפחית את הסיכון להתפתחותם של כאבי גב תחתון מומלץ לטפל כבר בכל אחד מגורמי הסיכון

כאבי גב תחתון: סיבות

הסיבות לכאבי גב תחתון רבות ועלולות לנבוע בעיקר כתוצאה מעומס חריג על הגב, תנועה או יציבה לא נכונות או פגיעה מבנית באחד מהשרירים, הרצועות, הגידים, הדיסקים או העצמות הנמצאות בגב.

עומס חריג – הסיבה הנפוצה לכאבי גב תחתון היא פגיעה חדה כתוצאה מעומס המוביל לפציעה או מתיחה. תנועת הרמה לא נכונה, הרמת משא כבד מאוד או ביצוע תנועה פתאומית ולא אופיינית עלולים להוביל למתיחת שריר, מתיחה ברצועה, עוויתות שריר, או פגיעה בדיסק, העלולים כולם להוביל לפגיעה ולתחושת כאבים בגב התחתון.

תנועה או יציבה לא נכונות – תנועות חדות כמו סיבוב חד, הרמה, דחיפה או משיכת משא כבד עלולים להוביל לנזק לשרירי הגב, הרצועות או הגידים. לעיתים אצל אנשים הסובלים מכאבים כרוניים בגב תחתון אפילו שיעול או עיטוש עלולים לגרום להחמרה אקוטית. בנוסף, פעולות ממושכות כמו כיפוף לפרק זמן ארוך, עמידה או ישיבה לפרק זמן ארוך ללא הפסקה עלולים להוביל לכאבי גב תחתון גם הם.

פגיעה מבנית – קיימות מספר פגיעות מבניות העלולות להוביל לכאבי גב תחתון וביניהן פריצת דיסק. הדיסקים הם למעשה מבנים סחוסיים הנמצאים בין חוליות עמוד השדרה ובתוכם נוזל צמיגי. כאשר הסחוסים הללו נחשפים לעומסים חוזרים ונשנים או מאמץ חריג, עלול להיווצר לחץ על חוט השדרה ועל שלוחות העצב היוצאות ממנו, מצב המתבטא בכאב בגב התחתון

טיפול בכאבי גב תחתון

בניגוד לדעה רווחת, ההמלצה להפחתת כאבים בגב התחתון היא דווקא הימנעות ממנוחה מוחלטת וחזרה לפעילות מתונה, ככל שהכאב מאפשר. חזרה לפעילות מתונה תאפשר את הפחתת קשיון השרירים ותמנע את היחלשותם. בנוסף ניתן לטפל בכמה כאבי הגב בכמה מישורים:

טיפול ביתי – טיפול ביתי כולל בד”כ את חימום המקום ושילוב של מריחת משחות או כדורים משככי כאבים נוגדי דלקת שאינם סטריאודים, כדוגמת איבופרופן. שימוש ממושך בתרופות מסוג זה אינו מומלץ ולכן כדאי להתייעץ עם הרופא המטפל במידה והכאב אינו חולף.

טיפול רפואי – תרופות הנרשמות ללא מרשם אינן חזקות דיו, ולעיתים כאשר סובלים מכאבי גב חזקים מאוד מומלץ להתייעץ עם הרופא לקבלת משככי כאבים חזקים יותר או תרופות להרפיית השריר שעשויות לעזור גם הן.

טיפול פיזיותרפי הטיפול המומלץ בכאב גב תחתון כמובן ינתן על ידי איש מקצוע, וכולל בתוכו חימום ועיסוי האיזור, שימוש בגלי קול או גירוי חשמלי לאיזור הכואב. כאשר תחושת הכאב תפחת ניתן לשלב תרגילי תנועה וגמישות על מנת לשפר את טווח התנועה, ואף תרגילי חיזוק ספציפיים לזוקפי הגב ושרירי הבטן על מנת להפחית את הסיכון לפגיעה נוספת בעתיד