גודל פונט
עיכול

תרופות סבתא לכאבי בטן – יש דבר כזה?

אי נוחות במערכת העיכול, כאבי בטן, מעי רגיש, נפיחות וגזים הם תסמינים מוכרים אותם חווה כל אדם מדי פעם. חלקם מופיעים גם אם לא אכלנו דבר וחלק מהתופעות העיכוליות האלה נמשכות לתקופות ממושכות, מציקות ומפריעות לתפקודינו היום-יומי. מה שמעניין לדעת זה שבגינה, באדנית ובארון התבלינים מסתתרות “תרופות סבתא” להקלה על כאבי בטן ובעיות עיכול. סקרנים להכיר את הפתרונות הטבעיים? המשיכו לקרוא

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות
תרופות סבתא לכאבי בטן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. תה נענע, תה לואיזה, שומר, אניס וקמומיל (בבונג) המוכרים בכל בית - לתמיכה בעיכול תקין ולהקלה במצבים של נפיחות, גזים ועייפות לאחר ארוחה
  2. שימוש בצמח האלוורה ובמיצוי של שזיפים מסייע במקרים של עצירויות
  3. מיצויים של שורש כורכום ושורש ג'ינג'ר מסייעים לעיכול טוב יותר של המזון, לדלקות ברירית מערכת העיכול ולהקלה על בחילות וצרבות

מדוע נגרמים קשיי עיכול? 

מערכת העיכול היא מערכת מורכבת בה מתנהלים תהליכים רבים הקשורים לעיכול, לפירוק וספיגת המזון ולהפרשת פסולת מהגוף. תהליך העיכול משלב פירוק מזון על ידי חומציות ואנזימי הקיבה, משם המזון עובר למעי, בתוכו ממשיכים אנזימי העיכול לפרק את המזון וחיידקי המעי הטובים מסייעים גם הם לפירוק המזון על ידי ייצור אנזימי עיכול, פירוק סיבים תזונתיים בתהליך של תסיסה. אגב אוכלוסיית החיידקים שבמעי אחראית גם לייצור רכיבים חשובים דוגמת חומצות שומן קצרות שרשרת אשר תורמות להפחתת דלקתיות והן גם אחראיות לייצור ויטמיני B.

מה הן הסיבות העיקריות לבעיות עיכול?

  • ארוחה גדולה ו”כבדה” המקשה על העיכול
  • אכילה מהירה של מזון העלולה לגרום לבליעת אוויר ובנוסף לפגוע בתהליך הפירוק המתחיל כבר בפה
  • אוכל שמן, מטוגן, מתובל וחריף העלול לגרות את מערכת העיכול 
  • צריכה מוגברת של משקאות מוגזים, קפאין ואלכוהול העלולים להחליש את השוער שבין הוושט לקיבה ולהחמיר ריפלוקס 
  • צריכה של תרופות מסוימות דוגמת אנטיביוטיקה אשר פוגעת בפלורת החיידקים שבמעי ותוספי מלחי ברזל העלולים לגרום לעצירות

 

לעיתים תהליכים שונים במערכת העיכול אינם פועלים בצורה מיטבית וזה עלול ליצור תסמינים עיכוליים כמו למשל: נפיחות בבטן, צרבת, בחילה, כיבים (אולקוס), עייפות לאחר ארוחה, גזים, כאבי בטן ועוד. בירור רפואי יכול לסייע לאבחן את מקור הבעיה.

לאורך ההיסטוריה מתועד שימוש בצמחים ומזונות להקלה בתסמינים עיכוליים אשר עברו מדור לדור ומכונים “תרופות סבתא”. לתרופות הסבתא משמשים צמחים שונים ומזונות הגדלים בחצר הבית, בשדה או ביער הסמוך ואותם חלטו לתה, רקחו לסירופים טבעיים והוסיפו לתבשילים ומזונות על מנת להקל על תסמינים עיכוליים. 

מהם הצמחים ואיך משתמשים בהם?

 

זנגביל (GINGER)

שורש צמח הג’ינג’ר משמש מזה מאות שנים כתרופת סבתא למגוון בעיות עיכוליות ומוכר במטבחים שונים בעיקר במטבח ההודי. שורש הג’ינג’ר עשיר במגוון רכיבים שונים כשהפעיל והדומיננטי ביותר הוא הג’ינג’רול (Gingerol) הנמצא בריכוז גבוה יותר בג’ינג’ר טרי בהשוואה לשורש המיובש. לרכיבי הג’ינג’ר פעילות נוגדת דלקת ונוגדת חמצון. ג’ינג’ר מקל על בחילות, צרבות, נפיחות, וכאבי בטן.

כיצד להשתמש?

חליטת ג’ינג’ר: חותכים 3-2 פרוסות דקות בעובי של כסנטימטר משורש הג’ינג’ר אל תוך כוס מים רותחים, חולטים כמה דקות, מוסיפים מעט לימון או דבש ושותים בסיום הארוחה.
שורש ג’ינג’ר טרי: את השורש הטרי מגרדים על פומפייה עדינה ומוסיפים לסלטים ותבשילים.

בחנויות טבע ניתן למצוא קוביות של שורש ג’ינג’ר אותן אפשר לאכול או למצוץ כמו סוכריה.

זרעי שומר

שומר הוא ירק תבלין המוכר בכל מטבח, טעמו הייחודי מעשיר תבשילים וסלטים רבים. אכילת שומר מקלה על עיכול המזון לאחר ארוחה. זרעי השומר משמשים ברפואה המסורתית במזרח ובאזור הים התיכון כתרופת סבתא.  לזרעי שומר ישנה השפעה של קרמינטיבית (סופחת גזים) והם מסייעים לאי נוחות במערכת העיכול, ספיחת גזים, הקלה על צרבות ונפיחות בטנית, כאבים הרגעת מערכת העיכול. מיצוי וחליטה של זרעי שומר משמשים כתרופת סבתא עתיקה להקלה במצבי קוליק בתינוקות.

כיצד להשתמש?

חולטים כפית זרעי שומר בכוס מים רותחים במשך 10 דקות ושותים לאחר ארוחה או לפי הצורך. ניתן גם לטחון את זרעי השומר במטחנת תבלינים ולפזר על המזון.

קמומיל

הקמומיל או הבבונג, הוא צמח חד שנתי הפורח באביב. זהו צמח ריחני, המשמש בין השאר לחליטה כמשקה וברפואה העממית כצמח מרפא, מרגיע ומשרה שינה טובה. נחשב לאחד הצמחים הוותיקים והמרכזיים ביותר להקלה בבעיות עיכול שונות. הקמומיל מכיל שמנים נדיפים, רכיבים נוגדי דלקת ונוגדי חמצון. קמומיל מסייע להקלה במצבים של צרבת, כאבים בקיבה, ספיחת גזים בבטן והקלה על נפיחות, כאבי בטן, מעי רגיש, עוויתות וכאבי בטן הנגרמים מגזים.

כיצד להשתמש?

מכניסים שקיק תה עם פרחי קמומיל לכוס מים רותחים, חולטים במשך 10 דקות ושותים בין ארוחות.

ליקוריץ

שוש קרח או ליקוריץ הוא צמח עשבוני רב שנתי. החלק שממנו נעשה השימוש הוא שורש הליקוריץ, שפירוש שמו ביוונית הוא שורש מתוק. שורש הליקוריץ מתועד בתלמוד הבבלי וברפואה העממית באזורים רבים בעולם להקלה בבעיות של מערכת העיכול. באזור הים התיכון מכינים משורש הלקוריץ משקה בשם שראב ערק סוס אותו נהגו לשתות במהלך צום הרמדאן להקלה על תהליכי העיכול לאחר הארוחות הגדולות של סיום הצום. שורש הליקוריץ מכיל מגוון של רכיבים, חלקם נדיפים ומקלים על עוויתות, כאבי בטן, צרבת, כאבים בקיבה, נפיחות ודלקות במערכת העיכול.

כיצד להשתמש?

חולטים שורש ליקוריץ במים רותחים ושותים לפני או לאחר ארוחה.

נענע

נענע היא משפחה של צמחי תבלין בעלי עלים רחבים וריחניים הנפוצים כמעט בכל מקום בעולם. שמה הלועזי של הנענע הוא מנטה (Mentha). עלי הנענע עשירים בשמן ארומתי המכיל את החומר מנתול המקנה תחושה של קרירות ורעננות. צמח הנענע מסייע במקרים של כאבי בטן, מעי רגיש והקלה על בחילות, ריענון הנשימה והקלה במקרים של ריח לא נעים מחלל הפה. כמוסות המכילות שמן מנטה מסייעות בהקלה במקרים של כיווצים ועוויתות כתוצאה ממעי רגיש.

כיצד להשתמש?

הדרך הפשוטה והטעימה היא ללעוס עלי נענע בסיום הארוחה או לפי הצורך.
הכנה של מרתח: משרים כמה עלי נענע במים רותחים לכמה דקות ושותים בין ארוחות ולפי הצורך.

צמחי תבלין

צמחי תבלין רבים הגדלים באדניות, בגינות ובשדות הם חלק מהשימוש המסורתי בארון התרופות של סבתא לבעיות עיכול.
חלק מהצמחים סיקרנו לעיל ובנוסף כדאי להכיר ולהתנסות גם בצמחי תבלין נוספים כגון: לואיזה, מליסה, אניס, לימונית, רוזמרין, זוטה ועוד. כדאי לשלב כמה צמחים ולחלוט, ניתן לשתות חם או קר.

אלוורה

אלוורההיא צמח רב שנתי, עמיד הגדל בכל רחבי העולם. כיום, מוכרים מאוד מינים השייכים למשפחת האלוי. מתוך משפחה זאת קיים סוג אחד המכונה ה”אלו-ורה” (VERA = אמיתי בלטינית) היא בעלת התכונות הרפואיות המיוחסות לצמח.
צריכה של משקה אלוורה יכולה לסייע בהקלה במגוון מחלות של מערכת העיכול בהן קיימת דלקת ברירית המעי, כיבים, תסמונת המעי הרגיז (IBS). אלוורה מכילה רכיבים ייחודיים בעלי פעילות המפחיתה את הדלקת, מזרזת התחדשות של הריריות והגלדה של אולקוסים.
אלוורה מקלה ומפחיתה ארעיות של צרבת בקרב אנשים הסובלים מדלקת ברירית הקיבה (גסטריטיס) ובקע סרעפתי.
מיץ אלוורה מכיל סיבים תזונתיים מוצילגיים המזינים את החיידקים הטובים במעיים ומשפרים את ההרכב הפרוביוטי.

כיצד להשתמש?

כפית של מיץ אלוורה מהול במים בסיום ארוחה או לפי הצורך.
במקרים בהם אין הקלה בתופעות העיכוליות והן מתמשכות או אם התסמינים מחמירים מומלץ לפנות לבירור רפואי.

מקורות:

References:

1. The Amazing and Mighty Ginger, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92775
2. rigoleit H.G., Grigoleit P. Gastrointestinal clinical pharmacology of peppermint oil. Phytomedicine. 2005;12:607–611. doi: 10.1016/j.phymed.2004.10.006.
3. Is ginger effective for the treatment of irritable bowel syndrome? A double blind randomized controlled pilot trial. Complement. Ther. Med. 2014;22:17–20.
4. Efficacy and safety of Aloe vera syrup for the treatment of gastroesophageal reflux disease: a pilot randomized positive-controlled trial J Tradit Chin Med. 2015 Dec;35(6):632-6.
5. Phytochemical Constituents and Pharmacological Effects of Licorice: A Review Plant and Human Health, Volume 3. 2019 Feb 12 : 1–21.
6. Chamomile: A herbal medicine of the past with a bright future. Molecular Medicine REPORTS 3: 895-901, 2010