גודל פונט
צמחים

אלוורה: כל היתרונות של הצמח

אם יש צמח שכולם מכירים זה האלוורה! המראה דמוי הקקטוס, צורתו הייחודית של הצמח, העלים הירוקים הבשרניים והיכולת המופלאה שלו לצמוח כמעט בכל מקום בעולם ולעטר את הגינות ואת הבר הפכו אותו לאחד הצמחים המוכרים ביותר בעולם. ועל כל היופי הזה יש לאלוורה גם יתרונות בריאותיים מרשימים.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
אלוורה: כל היתרונות של הצמח

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. אלוורה הוא אחד הצמחים הנחקרים ביותר בעולם המדע
  2. צמח האלוורה נמצא בשימוש אלפי שנים בעשרות רבות של מדינות ותרבויות
  3. במצרים העתיקה הוא זכה לכינוי "צמח חיי הנצח"

אלוורה או אַלוי אמיתי הוא צמח רב שנתי, ירוק ובעל עלים מעובים האוגרים בתוכם כמויות מכובדות של מים המקנים לעלה את המראה הבשרני ומשמשים כמאגר נוזלים באזורים שונים.
אלוורה הוא צמח עמיד מאוד הגדל בכל רחבי העולם, במגוון מצבי אקלים ואפילו בבית בעציצים. במקומות מסוימים מכונה צמח משתלט“.
כיום, מוכרים מאוד מינים השייכים למשפחת האלוי, מתוך משפחה זאת קיים סוג אחד המכונה האלוורה” (VERA = אמיתי בלטינית). ל”אלו-ורה” מייחסים תכונות רפואיות. מקורו בחצי האי ערב (אזור ערב הסעודית). אחד המאפיינים של האלוורה הוא פריחתו הצהובה בעוד שהפריחה של מרבית צמחי האלוי היא כתומה. האלוורה מגודלת באופן מסחרי 

לצמח האלוורה שימוש נרחב בכל רחבי העולם. למשל מיץ מעלי האלוורה משולב במשקאות קלים, קוקטיילים, יוגורטים ובקינוחים. 

בתחום תוספי התזונה קיים שימוש במיץ אלוורה כמשקה וכג’ל לשתייה, מיצוי מיובש מהצמח משמש לאבקה שנארזת בכמוסות או בטבליות לבליעה ואפילו יש שימוש במשחות שיניים. 

אלוורה ושימושים רפואיים 

כבר במאה ה- 18 לספירה תועד שימוש באלוורה להקלה במקרים של עצירויות ורגישויות במערכת העיכול. 

רכיב אלואין (Aloin) שנמצא בקליפה של העלה הוא רכיב משלשל, לכן כיום רכיב זה אינו נמצא במשקאות, ג’לי ובתוספי תזונה מצמח האלוורה עקב מחסור בידע לגבי הבטיחות ושימוש ממושך בו 

גם ללא רכיב זה צמח האלוורה מכיל מגוון רחב של חומרים העשויים לסייע לבריאותנו.

באלו מקרים האלוורה מסייעת בטיפול? 

לא בכדי אותיות ה-“אל” משולבות בשם צמח האלוורה. לאלוורה עשויים להיות יתרונות בטיפול במצבים שונים: 

אלוורה למערכת העיכול 

  • צריכה של משקה אלוורה יכולה לסייע להקלה במגוון מחלות של מערכת העיכול, ביניהן דלקת ברירית המעי, כיבים, תסמונת המעי הרגיז (IBS) ובדלקת אוטואימיוניות מסוג קוליטיס כיבית (UC). אלוורה מכילה רכיבים ייחודיים בעלי פעילות המפחיתה את הדלקת, מזרזת התחדשות של הריריות ומסייעת בהגלדה של אולקוסים (כיבים) 
  • אלוורה עשויה להקל ולהפחית ארעיות של צרבת בקרב אנשים הסובלים מדלקת ברירית הקיבה (גסטריטיס) ובקע סרעפתי.
    מיץ אלוורה מכיל סיבים תזונתיים מוצילגיים המזינים את החיידקים הטובים במעיים ומשפרים את ההרכב הפרוביוטי.

 

אלוורה לבריאות הפה

התכונות האנטי דלקתיות, שיקום ריריות והאפקט המרגיע גירויים שונים תרם לשילוב אלוורה במשחות שיניים ובמי פה למניעה וטיפול בדלקות חניכיים, אפטות וכיבים בחלל הפה. שטיפת חלל הפה עם 5 מ”ל אלוורה מספר פעמים ביום הפחיתה תופעות לוואי בחלל הפה כגון: סטומטיטיס (דלקת בריריות הפה) ואפטות הנגרמות כתוצאה מטיפולים כימותרפיים והקרנות. 

איזון ברמות הסוכר והכולסטרול 

אלוורה עשויה לסייע בטיפול בסינדרום המטאבולי. מחקרים מצאו ששתיית מיץ אלוורה מסייעת באיזון רמות הגלוקוז בדם על ידי הפחתה של ספיגת הגלוקוז במעי ושיפור במדדי ההמוגלובין המסוכרר (HBa1c).  

בנוסף נצפתה ירידה ברמות הכולסטרול הכללי, LDL וטריגליצרידים ועליה ברמות HDL. ממצאים אלה נותנים תקווה לשימוש שאפשר לעשות באלוורה לצורך הטבה בריאותית. חולי סוכרת אשר עושים שימוש ממושך באלוורה ונוטלים טיפול תרופתי צריכים לנטר את רמות הגלוקוז בדמם.

 

אלוורה לבריאות העור

בשימוש חיצוני על העור משולבת האלוורה במגוון תכשירים: מיץ מעלי האלוורה מעורבב עם ג’ל או משולב בקרמים, סבונים, תחליבים ומשחות. מריחה של אלוורה על העור עשויה לסייע במקרים של עור רגיש, יבש ובמצבים של כוויות, עקיצות ופצעים. בנוסף שימוש כזה עשוי להקל במצבים שונים של מחלות עור כגון: סבוריאה, פסוריאזיס ואקנה. 

מקורות:

References:

"Aloe vera". National Center for Complementary and Integrative Health, US National Institutes of Health. 1 October 2020. Retrieved 1 July 2021.
"Aloe (Aloe vera)". Mayo Clinic. 17 September 2017. Retrieved 21 January 2020.
"Aloe". Drugs.com. 30 December 2020. Retrieved 1 July 2021
Reynolds, Tom (Ed.) (2004) Aloes: The genus Aloe (Medicinal and Aromatic Plants - Industrial Profiles. CRC Press.
The Effect of Aloe Vera Solution on Chemotherapy-Induced Stomatitis in Clients with Lymphoma and Leukemia: A Randomized Controlled Clinical Trial. Int J Community Based Nurs Midwifery. 2016 Apr;4(2):119-26.
Randomized, double-blind, placebo-controlled trial of oral aloe vera gel for active ulcerative colitis. Aliment Pharmacol Ther . 2004 Apr 1;19(7):739-47.
Efficacy and safety of Aloe vera syrup for the treatment of gastroesophageal reflux disease: a pilot randomized positive-controlled trial. J Tradit Chin Med. 2015 Dec;35(6):632-6.
Effects of Aloe vera supplementation in subjects with prediabetes/metabolic syndrome. Metab Syndr Relat Disord. 2013 Feb;11(1):35-40.
Reduction of Fasting Blood Glucose and Hemoglobin A1c Using Oral Aloe Vera: A Meta-Analysis. J Altern Complement Med. 2016 Jun;22(6):450-7.