גודל פונט
עיכול

נפיחות בבטן – מהי?

נפיחות בבטן היא תחושה נפוצה ולא נעימה שכולנו מרגישים מידי פעם אך יש דרכים להקל ולהפחית את התדירות שלה. מהי נפיחות? מהם התסמינים שלה? ולמה היא מתרחשת?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
נפיחות בבטן

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. נפיחות בבטן היא שם כולל למעבר גזים במערכת העיכול
  2. מקור הגזים במערכת העיכול הוא מבליעת אויר או מיצור פנימי כתוצר לוואי שמיוצר על ידי החיידקים במעי
  3. תוספי תזונה כדוגמת פרוביוטיקה ואנזימי עיכול יכולים לסייע במצבים של נפיחות בבטן

מהי נפיחות בבטן?

נפיחות בבטן, היא שם כולל למעבר של גזים במערכת העיכול. בטן נפוחה מתייחסת לשני מצבים: הראשון- פליטת גזים דרך הפה המכונים שיהוקים, גיהוקים, והשני- פליטת גזים דרך המעי הגס, שיכולים להיות מלווים באי נעימות בטנית ובכאבים.

באופן נורמלי וטבעי, מערכת העיכול מכילה גזים שעוברים מהמעי הדק למעי הגס. כמות הגז העוברת במעי ביום, תלויה  במהירות שבה הגזים נעים לאורך המעי כולו, וכן ביכולת היצור של פלורת המעי (“החיידקים הטובים”) ממזון לא מעוכל שהמגיע למעי הגס, הפלורה מתסיסה מזון זה ותוצרי התהליך הם בין היתר גזים.

מהם התסמינים לבטן נפוחה?

ההגדרה של נפיחות בטנית מאוד אישית ומשתנה מאדם לאדם. היא תלויה בכמות הגזים התקינה/נורמאלית שעוברת במערכת העיכול של אותו אדם בדר”כ.
פליטת גזים דרך הפה – בד”כ גורמת לתחושת מלאות בבטן העליונה. תחושה זו יכולה להיגרם מהצטברות של גזים או הצטברות מזון בקיבה.
פליטת גזים דרך המעי הגס – התסמינים תלויים באזור המעי שבו מצטברים הגזים: התסמינים כוללים כאבי בטן ולעיתים גם כאבים שיכולים “להקרין” לכיוון החזה ולעיתים מזכירים כאבים לבביים.

מהם הגורמים לנפיחות בבטן?

מזון:

גזים במעי הגס נוצרים, כאמור על ידי חיידקי המעי (פלורת המעי) כאשר הם מפרקים שאריות של פחמימות וסיבים תזונתיים שלא עברו עיכול על ידי אנזימי מערכת העיכול של האדם. הפחמימות הללו, מגיעות בשלמותן למעי הגס, שם עוברות פירוק (המוכר כמונח תסיסה) באמצעות חיידקי המעי לגז מימן ולפחמן דו חמצני .

דוגמאות למזונות שמכילים כמות גדולה של סיבים תזונתיים ולכן עלולים לגרום לייצור מוגבר של גזים ע”י חיידקי המעי שלנו:

דגנים מלאים (אורז מלא, לחם מלא וכו’), ירקות מצליבים כמו כרוב, כרובית וברוקולי, בצל, קטניות (שעועית, גרגרי חומוס, פול ….), סוכרים אלכוהוליים בכמויות גדולות מאוד המשמשים כממתיקים בתעשייה (כגון סורביטול, מנטיטול, קסיליטול) ומצויים בעיקר בסוכריות ללא סוכר, מסטיקים ללא סוכר ומוצרים דומים ופרוקטוז (המצוי לדוגמה פירות)

בליעת אוויר:

הסיבה השכיחה שגורמת לגיהוקים/שיהוקים נובעת על פי רוב מבליעת אויר.
כולם בולעים אויר במהלך האכילה ולעיסת המזון. ישנם אנשים שבולעים אויר בכמות גדולה יותר מאחרים. הסיבות לכך הן רבות:
לעיסת מסטיק, עישון, שתיה באמצעות קשית, שתיית משקאות מוגזים כגון סודה או בירה, בנוסף, בעת חרדה אנשים יכולים לבלוע אויר בכמות גדולה.

מצבים בריאותיים:

קיימים מצבים בריאותיים אשר יכולים לגרום לתסמינים של נפיחות בבטן. לדוגמה:

  • תסמונת המעי הרגיש (IBS) – תסמונת המאופיינת באי נוחות במערכת העיכול שיכולה להתבטא בגזים, בטן נפוחה, עצירות ושלשולים לסרוגין. הטיפול בתסמונת הוא ממוקד סימפטומים ואין טיפול מונע.
  • עצירות – גורמת לתחושת מלאות ונפיחות. התחושה נובעת בין היתר מתוכן הנמצא במערכת העיכול שלא התפנה.
  • מחלת הצליאק –  מחלה הנובעת מרגישות אימונולגית לחלבון הגלוטן המצוי בדגנים מסויימים. הטיפול היחיד במחלה זו היא הימנעות לחלוטין ממזונות המכילים גלוטן. חשיפה לגלוטן בקרב חולים אלו יכולה להתבטא במספר תסמינים ביניהם שלשול, גזים, נפיחות בבטן, קומה נמוכה, אנמיה ועוד.
  • אי סבילות ללקטוז –  רגישות לסוכר החלב (לקטוז), נובעת מחסר של האנזים לקטאז המפרק את הלקטוז. בקרב אנשים הרגישים ללקטוז, הלקטוז הלא מפורק מגיע למעי הגס ושם עובר פירוק (תסיסה) על ידי חיידקי המעי הגס. התוצאה היא יצירת גזים, נפיחות בטנית ולעיתים אף שלשול.

הרגלי אכילה:

אנשים שנוהגים לאכול ארוחות גדולות במהלך היום נוטים לסבול מנפיחות בבטן וגזים. ארוחות גדולות מכבידות על מערכת העיכול ועל תהליך העיכול.

פגיעה בפלורת המעי ומחסור באנזימי עיכול:

האנזימים הם רכיבים חלבוניים המצויים בכל תא בצמח ובחי. הם מאפשרים תהליכי חיים כגון נשימה, עיכול וגדילה. לאנזימי העיכול תפקיד מרכזי בעיכול התקין, הם למעשה מפרקים את המזון שצרכנו ליחידות קטנות יותר שנוכל לספוג במערכת העיכול פנימה אל זרם הדם וכך לספק לגוף את רכיבי התזונה להם הוא זקוק.

המקורות לאנזימי עיכול הם:
ייצור עצמי על ידי מערכת העיכול של האדם – תאים ובלוטות לאורך מערכת העיכול מייצרים אנזימי עיכול. הרבה פעמים במחלות שונות או אחרי שלשולים מצטמצמת הפרשת האנזימים באופן קבוע או חולף. כמו כן עם הגיל חלה ירידה ביצור ובהפרשת אנזימים בגוף.
פלורת המעי –פלורת המעי מפרישה אנזימים המסייעים בעיכול המזון, בכמות הגדולה בהרבה מהאנזימי העיכול האנושיים. פגיעה בפלורת המעי בגלל מחלות שונות, תזונה לקויה או שימוש בתרופות כגון אנטיביוטיקה פוגעת בפלורה ולפיכך גם בתהליך עיכול תקין.
המזון שאנחנו אוכלים- במזונות רבים קיימים אנזימים רבים. במזון מבושל או מעובד חלק מהאנזימים בו נהרסים.

תרופות:

מספר תרופות עלולות לגרום לגזים ולנפיחות בבטן כחלק מתופעות הלוואי שלהן. בין התרופות:
תרופות נוגדות דלקת לא סטרואידליות מסוג NASID’s – למשל. בשימוש כרוני ובמינון גבוה בתרופות אלו עלול  להיגרם כיב קיבה, שגם הוא עלול לגרום לכאבים בבטן ולנפיחות בבטן.
סטטינים– תרופות להורדת רמות הכולסטרול בדם לדוגמה סימבסטטין.
משלשלים– עלולים להוביל לאי נוחות בבטן ולבטן נפוחה עקב הגברת התנועתיות של המעי.
אנטיביוטיקה– אנטיביוטיקה משמידה את החיידק המזהם, אולם פוגעת בפלורה הטבעית (בעיקר אנטיביוטיקות רחבות טווח). עקב כך, עלול להיווצר חוסר איזון בפלורה הטבעית, מה שעלול  להוביל לבטן נפוחה ולאי נוחות בטנית.

מה עושים?

נטילה קבועה של תוסף פרוביוטיקה יכול לסייע בהפחתת התסמינים, על ידי איזון הפלורה הטבעית של המעי. מומלץ לבחור בתוסף עם זנים שנחקרו כתורמים לבריאות מערכת העיכול.