גודל פונט
פרוביוטיקה

גזים בבטן: טיפול בגזים ונפיחות טבעית

טיפול בנפיחות בטנית ובגזים מצריך שינוים בתזונה ובהרגלי אורחות החיים. גם תוספי תזונה ותרופות סבתא יכולים לסייע בהקלה ובטיפול בתופעה הלא נוחה הזו

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. לטיפול ומניעה של גזים מומלץ לאמץ מספר שיפורים בהרגלי אורחות החיים כמו הפסקת עישון, הקפדה על פעילות גופנית, צמצום שתיית משקאות מוגזים ועוד.
  2. תרופות סבתא כמו תה גינג'ר ותה קמומיל יכולים לסייע במקרים של אי נוחות בטנית.
  3. פרוביוטיקה ואנזימי עיכול מסייעים בהקלה ובמניעה של גזים והנפיחות הבטנית.

טיפול בנפיחות בטנית ובגזים מצריך שינוים בתזונה ובהרגלי אורחות החיים. גם תוספי תזונה ותרופות סבתא יכולים לסייע בהקלה ובטיפול בתופעה הלא נוחה הזו

גזים בבטן – למה זה קורה?

  1. בליעת אויר. למשל עקב לעיסת מסטיק, שתיית משקאות מוגזים ובירה, עישון או מצבים המובילים להיפרוונטילציה כמו למשל התקף חרדה.
  2. תהליך פירוק המזון על ידי הפלורה – החיידקים הטובים במעי הגס. חלק מהמזון שאנו אוכלים אינו עובר תהליכי עיכול ופירוק בקיבה ומגיע בשלמותו למעי הגס. הפלורה מפרקת מזון זה על-ידי תסיסה. תוצרי התסיסה כוללים, בין היתר, גזים.

סיבות נוספות לנפיחות בטנית כוללות מצבים רפואיים שונים, הרגלי אכילה ושימוש בתרופות שונות.

 

איך להקל ולטפל בנפיחות בטנית ובגזים?

1. שימוש בתוספי תזונה

תוספי פרוביוטיקה – הפרוביוטיקה היא שם כולל לתוספי תזונה שמכילים חיידקים טובים. מזון מעובד, תרופות שאנו נוטלים וסיבות נוספות רבות פוגעות בהרכב הפלורה במעי הגס ומובילות לבעיות שונות, ביניהן גזים ונפיחות בטנית. תוספי פרוביוטיקה יכולים לעזור רבות במניעה ובטיפול בגזים ונפיחות בטנית.

כאשר בוחרים תוסף תזונה פרוביוטי, יש לשים דגש על מספר דברים:

  • יש לבחור תכשירים הכוללים זני חיידקים פרוביוטיים מזוהים שתועלתם נבדקה במחקרים. חיידקים אלו מסווגים ומסומנים על-ידי אותיות לועזיות וספרות.
  • יש לבחור תכשירים המותאמים לגילכם ולתסמינים בהם אתם מבקשים לטפל (תסמיני מערכת העיכול, נרתיק וכו’. תוספי פרוביוטיקה המיועדים להפחתה של תסמיני מערכת העיכול יכילו בדרך כלל שילוב של זנים שמשגשגים באזורים שונים של המעיים ובכך יסייעו בהקלה משמעותית של התסמינים, זאת בהשוואה לתכשירי פרוביוטיקה נשית, המותאמת לסביבה של הנרתיק.
  • יש לבחור תוספי פרוביוטיקה המיוצרים באמצעות טכנולוגיה המגינה על החיידקים, כך שהם נשמרים מוגנים ומתחילים “לעבוד” רק כשהם מגיעים לאזור במערכת העיכול בו הם אמורים להשפיע.

2. תוספי אנזימי עיכול

אורח החיים המערבי פוגע באיכות ובכמות אנזימי העיכול המצויים בגוף האדם. המזון המעובד מכיל כמות קטנה יותר של אנזימים והפגיעה בפלורת המעי מקטינה גם היא את כמות האנזימים. עקב כך כמות אנזימי העיכול שגוף האדם מייצר לא מספיקה. לפיכך, מומלץ ורצוי לתסף באנזימים חיצוניים שיסיעו לתהליכי העיכול התקינים וימנעו תסמינים של גזים ונפיחות בטנית.

כאשר בוחרים תוסף של אנזימי עיכול חשוב לשים לב למספר דברים:

  • יש לוודא שהתוסף עמיד בטווח גדול של טמפרטורה ושל חומציות (PH).
  • יש לבחור תוסף המכיל את כל משפחות האנזימים הנחוצים לעיכול פחמימות (עמילאז) לעיכול חלבונים (פרוטאז) ולעיכול שומנים (ליפאז).

במידה ואתם סובלים מאי סבילות ללקטוז – מומלץ  ליטול אנזימי עיכול המכילים את האנזים לקטאז לפני כל ארוחה המכילה מוצרי חלב.

מה מומלץ לאכול במצב של גזים בבטן ונפיחות?

מומלץ להימנע מאכילת ארוחות גדלות וכבדות ולהעדיף ארוחות קטנות ותכופות, המפוזרות על פני כל היום. כמו כן רצוי להימנע ממזונות או הרגלי אכילה שגורמים לבליעת אויר גדולה, כמו לעיסת מסטיק, שתייה של משקאות מוגזים ובירה. מומלץ לשתות מכוס ולא באמצעות קשית, להפסיק לעשן, לצמצם עד כמה שניתן צריכת מזון עשיר בסירופ פרוקטוז, מזון הממותק בסורביטול מנטיטול וכ’ו – בעיקר מסטיקים ללא סוכר, סוכריות ללא סוכר גלידות ללא סוכר וכיוצא בזה.

מזונות שגורמים לנפיחות

ישנם מספר מזונות שידוע כי אכילתם גורמת לייצור מוגבר של גזים, עקב רכיבי תזונה המצויים בהם שאינם עוברים עיכול על ידי אנזימי מערכת העיכול של האדם, או שאינם נספגים כראוי. בניהם למשל קטניות, ירקות ממשפחת המצליבים.

 

אז מה עושים עם גזים בבטן ואי נעימות בטנית?

השריית קטניות

לפני בישול קטניות כדאי להשרות אותן במים למשך לילה. בצורה הזו חלק מהרכיבים שאינם עוברים עיכול מתמוססים במים, יש הממליצים לבשל קטניות עם קימל.

לא להפריז גם במזונות הנחשבים בריאים

מומלץ להוסיף במתינות לתפריט סיבים תזונתיים, ירקות ופירות בקליפתם או דגנים מלאים. למרות היותם מזונות בריאים וחשובים, צריכה  גדולה של סיבים תגרום לגזים ולאי נוחות.

ספורט, ספורט, ספורט

פעילות גופנית על בסיס יום יומי יכולה לשפר זרימת דם למערכת העיכול ובכך לסייע לפעילות תקינה של המערכת, ולמעבר תקין של גזים בה.

גזים בבטן תרופות סבתא

ישנם מספר צמחים או תרופות סבתא שיכולים לעזור בהקלה על גזים ונפיחות בבטן: תה גינג’ר טרי; תה מנטה; תה קימל ותה שומר יכולים להקל על גזים נפיחות וכאבי בטן.

בדיקת רגישויות חריגות

ישנם מצבי בריאות שונים היכולים לגרום לגזים. ולכן כדאי לבדוק רגישות ללקטוז, צליאק, תסמונת המעי הרגיש או מחלות מעי דלקתיות. במידה והתוצאות חיוביות, יש לטפל בתסמונות או במחלות הללו.

תרופות ללא מרשם

ישנן מספר תרופות שניתן לרכוש גם ללא מרשם רופא שיכולות להקל על תופעת הגזים והנפיחות הבטנית, חלקן מבוססות על פחם פעיל שסופח גזים.

תרופות במרשם

במקרים של אי נוחות בטנית הנגרמת עקב מצבי בריאותיים מומלץ לפנות לרופא לקבלת טיפול תרופתי הניתן באמצעות מרשם בלבד.

לנפיחות בטנית וגזים סיבות שונות וטיפולים שונים – החל מפרוביוטיקה וכלה בג’ינג’ר. הקפידו להיות קשובים לגוף שלכם ולתמורות בו. נסו לבודד את הגורמים הגורמים לכם לחוש נפוחים ובמידת הצורך היוועצו עם איש מקצוע, או עם סבתא. אם התחושה לא נעימה ברמה שהיא מונעת מכם לחיות את חייכם בצורה מסודרת, גשו לרופא ובדקו את המקרה לעומק. במצבים שאינם מחלות בדרכי העיכול, ישנם פתרונות רבים הניתן לשלב במתינות באורח חיינו למען שיפור התחושה בקלות.