גודל פונט
עיכול

אנזימי עיכול: כיצד שומרים על איזון נכון של אנזימי עיכול?

מהם אנזימי עיכול, מדוע הם מתדלדלים ולמה זה גורם, וכיצד אפשר להחזיר למערכת העיכול?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. תזונה לא מאוזנת וגורמים נוספים עלולים לדלדל את כמות האנזימים בגוף ולגרום להפרעות עיכול
  2. תוספי אנזימים לעיכול מפחיתים תסמינים ואף כאבים שנגרמים בגלל הפרעות עיכול שכיחות כמו עצירות, שלשול, גזים וכדומה
  3. תזונה נכונה ותוספי תזונה שמכילים אנזימים עשויים לשפר את הרכב ואת תכולת האנזימים בגוף

הנה מושג חדש שכדאי להכניס ללקסיקון התזונתי: אנזימי עיכול. אנזימים מהווים גורם מרכזי בעיכול מזון במערכת העיכול והם בעלי תפקיד חשוב בעיכול פחמימות, חלבונים ושומנים. חלק מאנזימי העיכול מיוצרים במערכת העיכול באופן טבעי, אחרים נוספים באמצעות סוגים שונים של מזון שעשיר בהם.

פעילות תקינה של מערכת העיכול תלויה באיזון נכון בין אנזימי העיכול, מחקרים הראו כי הוספת והגברת כמותם של אנזימים בתזונה עשויה להפחית תסמינים ואף כאבים שנגרמים בגלל הפרעות עיכול שכיחות כמו עצירות, שלשול, גזים וכדומה.

תזונה לא מאוזנת, אורח חיים לא בריא וזיהום סביבתי עלולים לגרום לדלדול האנזימים בגוף, וכן להפרעות עיכול ולמחלות במערכת העיכול, הנפוצות מאוד על רקע אורח החיים המערבי. ואולם גם אכילת מזון בריא ושמירה על תזונה נכונה יכולה להשתבש אם במערכת העיכול חסרים אנזימי עיכול שיפרקו את המזון ויעבדו אותו.

מהם אנזימי עיכול?

מערכת העיכול האנושית זקוקה ל-3 סוגים של אנזימי עיכול:

אנזימים מהחי – חלק מהאנזימים הנוצרים במערכת העיכול האנושית נוצרים גם על-ידי בעלי חיים. הידועים שבהם הם טריפסין, כימוטריפסין, פפסין, רנין ותערובת פנקראטין.

אנזימים מהצומח – תוספי אנזימים רבים מתקבלים מהצומח. אמנם בכל צמח יש פעילות אנזימטית, אך יש צמחים העשירים יותר באנזימים. הידועים שבהם: אננס (ברומלאין), פפאיה (פפאין), תאנה (פיצין) ושעורה (דיאסטז הלתת). קיווי, גויאבה ושורש ג’ינג’ר מכילים סוגים של אנזימי עיכול (פרוטאזות) ברמה גבוהה.

אנזימים מיקרוביאליים – אלו הם אנזימים שמקורם בחיידקים ובפטריות. בשנים האחרונות מיקרואורגניזמים משמשים יותר ויותר כמקור לתוספי תזונה המכילים אנזימים.

כיצד ניתן לשפר את כמות האנזימים בגוף?

תזונה נכונה הכוללת מזונות המכילים אנזימים ושילוב של תוספי אנזימי עיכול עשויים לשפר את הרכב ואת תכולת האנזימים בגוף. תוספי תזונה המכילים אנזימים מופקים ממקורות מגוונים: מהחי (לרוב אנזימי לבלב של עגל), מהצומח (דוגמת אננס ופפאיה) ומתסיסה מיקרוביאלית (חיידקים ופטריות).

ישנם תוספי תזונה המכילים תערובות של אנזימים מהחי, הצומח ו/או אנזימים מיקרוביאליים.

יעילותם של  האנזימים בגוף מושפעת ממספר גורמים: רמת PH (חומציות) באתרים שונים בגוף, כגון בפה (ניטרלית), בקיבה (חומצית) ובמעי הדק (בסיסית). לכל אנזים ישנה רמת  PH שבה פעילותו אופטימלית, וטווח PH (צר/רחב) שבו הוא יכול לפעול. השפעה נוספת תלויה ביכולת הספיגה ובטמפרטורת הגוף – טמפרטורה קרה או חמה באופן יחסי עלולה לפגוע בפעילות האנזימטית. אנזימים מיקרוביאליים וצמחיים פעילים גם בטמפרטורה גבוהה יחסית (כמו במצבי חום ודלקת) ובסביבה חומצית, ואילו רוב האנזימים מהחי מתפקדים טוב רק בטמפרטורת הגוף ובסביבה ניטרלית-בסיסית.

כמו כן, ישנה חשיבות הנוגעת לחומרים שונים, כגון  קו-אנזימים ומעכבי אנזימים הנמצאים במזון. קו-אנזימים הם פקטורים העוזרים לתפקוד האנזימים וכוללים ויטמינים ומינרלים המתקבלים בתזונה. מעכבי אנזימים הם רכיבים כמו אלכוהול, מלח, סוכר, חומרי שימור ומעכבים המצויים גם במזונות כמו קטניות ובוטנים.

כיצד משתמשים בתוספי אנזימים לעיכול?

יש ליטול תוסף אנזימים לשיפור העיכול לפני, במהלך או לאחר הארוחה. כלומר, אם אוכלים שלוש ארוחות ביום, מומלץ ליטול את תוסף האנזימים שלוש פעמים ביום.

תוסף אנזימים לעיכול מצופה יש לבלוע בשלמותו מבלי ללעוס. ניתן ללעוס תוסף אנזימים לעיכול ללא ציפוי. ניתן גם לפתוח את תוסף האנזימים (כמוסה ולשפוך את תכולתו על המזון (אם אינו חם).

אפשר לשפוך את תכולת תוספי אנזימים בכוס מים. בכל מקרה מומלץ ליטול עם האנזימים עם כמות מספיקה של מים, שמסייעים בשפעול  האנזימים. לא מומלץ לשפוך את תכולת הכמוסה למשקה קל.

על מנת להגיע לרמות האנזימים האופטימליות בגוף, מומלץ לחלק את נטילת תוספי האנזימים לכמה מנות ביום.

תוספי אנזימים מכילים רכיבים פעילים, לכן, ההמלצה היא לשמור אותם במקום יבש, אטום וקריר ולהימנע מלחות, חום ואור.