גודל פונט
עיכול

ריפלוקס: מהו ואיך מתמודדים איתו?

מהו ריפלוקס ועל מה הוא עלול להעיד? מדוע הוא שכיח בקרב נשים בהיריון? איך אפשר להקל על ריפלוקס ומדוע מומלץ לשנות את התזונה ולהיעזר באנזימי עיכול ובתכשירי פרוביוטיקה? כל התשובות בכתבה שלפניכן.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
ריפלוקס

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ריפלוקס וצרבת הן תופעות שכיחות, אבל הן עלולות להעיד על בעיות בריאות לכן כדאי להיבדק ולהתייעץ
  2. לאורך זמן, ריפלוקס עלול לגרום לנזקים בוושט, בגלל השפעת החומציות של תוכן הקיבה
  3. שינוי באורח החיים, כמו ירידה במשקל, שימוש בתוספי תזונה ואכילה נכונה עשויים להקל ואף למנוע התקפי ריפלוקס

אנחנו קוראים לה בשם הציורי “צרבת” ואין גבר או אישה, נער או תינוקת שלא חוו אותם לפחות פעם אחת במהלך חייהם: תחושה של בעירה פנימית באזור החזה והרגשה שהאוכל או השתייה “עולים” למעלה בחזרה. לא רק שמדובר בהרגשה לא נעימה, בלשון המעטה אלא לעתים היא עלולה להעיד על בעיה רפואית הדורשת טיפול מידי או ארוך טווח. 

צרבת היא תחושה שנגרמת בגלל בעיה מטרידה בשם ריפלוקס – חזרה של תוכן הקיבה במעלה הוושט, כלומר של מיצי הקיבה, לעתים בתוספת מזון מעוכל למחצה. ריפלוקס הוא אחד התסמינים של תסמונת ההחזר הווישטי (GERD) ממנה סובלים בממוצע כ-20% מהאוכלוסייה בכל גיל, כ-40% סובלים מריפלוקס וצרבת לפחות פעם בחודש וכ-13% נוטלים תרופות ותכשירים נוגדי צרבת באופן קבוע.

ריפלוקס – תסמינים

התסמין השכיח ביותר של ריפלוקס הוא צרבת, התחושה היא תחושת בערה/צריבה שמכאיבה בחזה ובגרון.
עם זאת, צרבת היא לא התסמין היחיד, ישנם תסמינים נוספים שעלולים להעיד על ריפלוקס, ביניהם: אי נוחות בחזה ובגרון, בחילות, צרידות ושיעול, כאב ברום הבטן, כאבי גרון ואפילו מעין טעם חמצמץ בפה.

מה גורם לריפלוקס?

שוער הקיבה הוא שמו של שריר טבעתי שנמצא בין הוושט לקיבה, ושדרכו נכנסים מזון ושתייה לקיבה. באופן טבעי, השריר נעשה רפוי מספר פעמים ביום על מנת לשחרר אוויר שנבלע ביחד עם המזון, כלומר “לשחרר גיהוק”. אולם לעתים, מסיבות שונות, שוער הקיבה נחלש ונפער מספר רב של פעמים במהלך היום כשהתוצאה היא צרבת וריפלוקס, כלומר חזרה של תוכן הקיבה כלפי מעלה.

בדרך כלל, ריפלוקס וצרבת נגרמים לאחר אכילה של מזון שמן מאד, מתובל, חריף ו/או חמוץ ובפרט אחרי ארוחה גדולה וכבדה. אבל לא רק: לעתים ריפלוקס וצרבת עלולים להעלות חשד לבעיות בריאות מורכבות כמו בקע סרעפתי ואפילו התקף לב. ריפלוקס מתרחש גם על רקע של השמנה בטנית, וכמובן – במהלך ההריון, בגלל הלחץ שהרחם הגדל מפעיל על שוער הקיבה.

ישנם מספר גורמים שעלולים להחמיר ריפלוקס, בהם עישון, צריכת כמויות גדולות של אלכוהול ושל מזון ושתייה שמכילים קפאין, ושימוש בתרופות מסוימות.

האם ריפלוקס הוא בעיה הדורשת טיפול רפואי?

כאמור, מאחר שלעתים ריפלוקס עלול להעיד על בעיה רפואית, מומלץ להיבדק, ובעיקר אם התקפים של ריפלוקס הופיעו באופן פתאומי, ממושך, קיצוני, ולאו דווקא לאחר האכילה.

כמו כן, חשוב לזכור, כי למרות שמדובר בתופעה שכיחה ומוכרת, אם סובלים מריפלוקס מספר פעמים ביום, לאורך שבועות וחודשים, עלולים להיגרם נזקים בריאותיים, בהם צרידות, קושי וכאב בזמן הבליעה, כאבים בחזה, חדירה של רסיסי נוזלי קיבה חומציים לראות, שעלולים לעורר שיעול, התקפי אסתמה ומחלות נוספות וכן נזקים לרירית הוושט.

מה אפשר לעשות כדי להקל על ריפלוקס ועל צרבת?

קבלו את הטיפים וההמלצות שיסייעו להתמודד עם חוסר הנוחות שריפלוקס גורם:

כדאי לבצע שינויים באורח החיים: להפסיק לעשן, להפחית את צריכת אלכוהול וקפאין, לרדת במשקל ולעסוק בפעילות גופנית. כל אלה עשויים להקל על התופעה ולהפחית אותה. כמו כן, כדאי להקפיד על ארוחות קטנות, להמעיט במזון חמוץ ומתובל, שמן ומטוגן, לא לאכול לפני ששוכבים לישון, ובזמן השינה להגביה את הראש עם כרית או שתיים.

להתייעץ עם הרוקח ועם הרופא המטפל: לגבי תרופות שנוטלים באופן קבוע. ייתכן שיומלץ לכם לשנות את סוג התרופה. כדאי גם לבדוק אילו תכשירים ותרופות יכולים לסייע בהפחתת ריפלוקס.

רצוי ליטול אנזימי עיכול: הוספת אנזימי עיכול לתזונה עשויה לסייע בספיגת רכיבי המזון ובהפחתת הפרעות העיכול כגון גזים וריפלוקס.

מומלץ להשתמש בפרוביוטיקה: הוספת פרוביוטיקה לתזונה עשויה לשפר את תפקוד מערכת העיכול ולסייע במניעה של ריפלוקס וצרבת.

מה כדאי לאכול ולשתות: חופן שקדים, מעט חלב, יוגורט, חליטות צמחים כגון לואיזה ונענע, כל אלה יכולים להקטין את תחושת הצרבת ולמנוע ריפלוקס.

מה לא כדאי לאכול ולשתות: כאמור, אלכוהול וקפאין מחמירים את המצב, כמו גם מזון חמוץ – פירות הדר, עגבניות וכדומה.