גודל פונט
ויטמינים ומינרלים

חציתם את גיל 50? בדקו את רמת ויטמין B12 בגופכם

ירידה טבעית בספיגת ויטמין B12 עלולה לפגוע בתפקודים שונים בגוף. בארה”ב כבר המליצו לבני 50 ומעלה לצרוך אותו בקביעות

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
זוג בגילאי 50

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. החל מגיל 50 מתרחשת ירידה טבעית בספיגת ויטמין B12 מהמזון בקרב כ-30-10% מהאוכלוסייה בקבוצת גיל זו
  2. מחסור של ויטמין B12 עלול לגרום לעייפות קשה, להפרעות זיכרון, למחלות מעיים וגם למחלות לב וכלי דם
  3. נטילת תוסף תזונה של ויטמין B12 ביחד עם בתוסף תזונה של חומצה פולית עשויים לסייע להתגבר על חוסר של ויטמין זה

הידעתם? החל מגיל 50 מתרחשת ירידה טבעית בספיגת ויטמין  B12 מהמזון בקרב כ30-10% מהאוכלוסייה בקבוצת גיל זו. לכן, החשש הוא כי בני 55 ומעלה עלולים למצוא עצמם בקבוצת סיכון של מחסור של וויטמין חשוב זה.
נתונים מחקריים חושפים כי כשליש מהישראלים סובלים מחסר של ויטמין זה. על פי הערכות נוספות, קרוב ל- 90% מאוכלוסיית העולם המערבי סובלת בשלב כזה או אחר ממחסור בוויטמין B12. בארה”ב המליץ ארגון הבריאות האמריקני לבני 50 ומעלה לצרוך אותו בקביעות.

מי אתה B12?

ויטמין B12 אחראי לכמה מהתפקודים הקריטיים והחשובים בגוף, ובמיוחד על תפקוד תקין של המוח ושל מערכת העצבים. מחסור זה עלול לגרום לעייפות קשה, להפרעות זיכרון, למחלות מעיים וגם למחלות לב וכלי דם.

ויטמין B12 מעורב בייצור תאים חדשים בגוף, בתפקוד כדוריות הדם האדומות ובבניית החלבונים. הוא תומך בחומר הנקרא מיאלין, שתפקידו לספק מעין ריפוד מגן לעצבים והעברת מסרים באמצעות דחף עצבי העובר בו. מחסור ב”ריפוד” זה יכול לגרום נזק לעצבים וכתוצאה מכך לבעיות נוירולוגיות כמו טרשת נפוצה, אלצהיימר ומחלות נוספות. לוויטמין B12 יש תפקידים נוספים: הוא עוזר לגוף להמיר מזון (פחמימות) לדלק (גלוקוז) המשמש לייצור אנרגיה ואף אחראי לייצור החומר הגנטי של תאי הגוף ולשמירה על תקינותן של מערכת הלב וכלי הדם.

כיוון ש-B12 אינו נמצא במזון מהצומח, הראשונים להיכנס לקבוצת הסיכון לחסר של הוויטמין הם צמחונים וטבעונים. עוד בקבוצת הסיכון של מחסור ב-B12:

  • נשים הנוטלות גלולות למניעת הריון
  • מי שסובלים ממחלות מעי דלקתיות (קרוהן, קוליטיס) וממעי רגיז, הפרעות במערכת העיכול והנוטלים תרופות סותרות חומצה
  • הלוקים בבעיה גנטית של ספיגת הוויטמין
  • חולי צליאק
  • בעלי לחץ דם גבוה
  • חולות בסרטן השד
  • מי שנדרשים לטיפול הורמונלי
  • נשים הרות ומניקות
  • חולי סוכרת
  • בעלי רמות כולסטרול גבוהות
  • מעשנים, צרכני קפה ואלכוהול, שכן אלה גורמים לתת-ספיגה של B12.

איך מתבטא מחסור ב-B12?

מחסור של ויטמין B12 מתבטא במצבי מתח, חרדה, עייפות, תחושת קור, שינוי בלחץ הדם, בעיות קשב וריכוז, שיבושים הורמונליים, מצבי רוח משתנים, איבוד זיכרון, חוסר התמצאות במרחב, בלבול, ראייה חלשה, חילוף חומרים איטי, אנמיה, חיוורון, דימום מהחניכיים, תחושת צריבה בלשון, נימלול בידיים וברגליים. גם דופק מהיר ודפיקות לב לא סדירות עלולים להעיד על כך.

אחת הדרכים להתגבר על בעיית החוסר היא השלמה תזונתית של ויטמין B12 משולב בחומצה פולית. מתברר כי ל-B12 ולחומצה פולית תפקיד חשוב בשכפול DNA. שניהם חיוניים לתפקוד תקין של מערכת העצבים וכלי הדם, וכמובן לייצור כדוריות דם אדומות. בנוסף, על מנת שהגוף יוכל לנצל B12 בגוף הוא צריך כמויות מספיקות של חומצה פולית. מחקרים עדכניים הוכיחו כי לשילוב של שני הוויטמינים הללו פעילות משלימה, ושתפקודיהם ומסלוליהם הביולוגיים שלובים זה בזה.