גודל פונט
פורמולות מיוחדות

דלקת בדרכי השתן בגברים: גם לגברים יכול לצרוב

אומנם דלקת בדרכי השתן נחשבת למחלה “נשית”, אבל היא בהחלט קיימת גם אצל גברים, ולמעשה מדובר בכ-10% מהגברים שיסבלו ממנה. כן, גם לגברים צורב בלילה. למה זה קורה ואיך מטפלים?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
דלקת בדרכי השתן בגברים: גם לגברים יכול לצרוב

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. הגורם המוביל לדלקת בדרכי השתן אצל גברים הוא הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית, הגורמת לחסימה בדרכי השתן ולאצירת שתן כרונית.
  2. התסמינים כוללים דחיפות ותכיפות במתן שתן, צריבה וקושי להתאפק, ובמקרה של דלקת שהגיעה לכליות יכולים להופיע גם חום, צמרמורות, כאבי גב, בחילות והקאות.
  3. במקרה של דלקת בשתן בגברים, חשוב לברר אם קיימת הפרעה כלשהי הגורמת לדלקת, ולטפל בה.

סיפרו לכם, הגברים, שדלקת בשלפוחית השתן היא מחלה של נשים, ובכל זאת – הצריבה, התכיפות בהטלת שתן והכאב בבטן התחתונה מאותתים שאולי מישהו כאן קצת שכח אתכם… אז כן, אתם לא טועים, דלקת בדרכי השתן אצל גברים בהחלט קיימת, ואלה הגורמים והתסמינים.

דלקת בדרכי השתן בגברים מופיעה בקרב כ-10% מהגברים – לעומת כמחצית מהנשים שיסבלו ממנה במהלך חייהן. הסיבה העיקרית להבדל בשכיחות הדלקת בין גברים לנשים היא המבנה האנטומי השונה שלהם. הגורם המרכזי לדלקת בשתן הוא חיידק המעיים האי-קולי (אשריכיה קולי), שנודד מפי הטבעת אל פתח השופכה, ובמעלה השופכה אל שלפוחית השתן, שם הוא גורם לזיהום. מאחר שצינור השופכה של הגברים ארוך משמעותית מזה של הנשים (כ-20 ס”מ בגברים, לעומת 3-2 ס”מ בנשים), דרכם של החיידקים אל מערכת השתן של הגברים ארוכה ומורכבת יותר, גורם שמפחית את הסיכוי לדלקת לעומת נשים.

דלקת בדרכי השתן אצל גברים: אלה הגורמים

  1. הגורם המוביל להתפרצות של דלקת בדרכי השתן אצל גברים הוא הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית, הגורמת לחסימה בדרכי השתן ולאצירת שתן כרונית (למרות שלרוב מדובר בהגדלה שפירה של הערמונית, ישנם מקרים שבהם החסימה בדרכי השתן נגרמת מסיבות אחרות, דוגמת גידולים ממאירים בדרכי השתן או אבנים בכליות).
  2. חדירת חיידקים דרך מחזור הדם. נכון, לרוב מגיעים החיידקים לשתן בדרך חיצונית, אולם במצבים של דלקת בשתן בגברים מבחינים יותר בתופעה של חדירת חיידקים דרך מחזור הדם.
  3. יחסי מין אנאליים מגדילים את הסיכוי למגע בין חיידקי המעיים, האי-קולי, לפתח השופכה.
  4. בקרב ילדים ותינוקות ממין זכר עולה הסיכוי לפתח דלקת בדרכי השתן אצל אלה הסובלים מרפלוקס בדרכי השתן – מום אנטומי שמאפשר לשתן לזרום מהשופכנים בחזרה לכליה.

דלקת בשתן אצל גברים: ואלה התסמינים

התסמינים במקרים אלו דומים למדי לאלה של הנשים.(קישור לכתבה על תסמינים לדלקת בשתן) הזכרנו כבר את הצריבה בעת מתן שתן, את התכיפות והדחיפות להטיל שתן והכאבים בבטן התחתונה, המאפיינים מצבים של דלקת בדרכי השתן התחתונות (ציסטיטיס). תסמינים נוספים שאולי יחוו במצב של דלקת בשתן גברים הם שלפוחית שתן שאינה מתרוקנת עד הסוף וקושי להטיל שתן. סוג נוסף של דלקת הוא דלקת שמערבת את הכליות (פיילונפריטיס), והתסמינים שלה הם לרוב חום גבוה, בחילות והקאות, צמרמורות, כאבי גב וכאבים במותן.

חשוב לציין שקיים מצב של דלקת בדרכי השתן בגברים שאין לה תסמינים, למרות שקיימים חיידקים בשתן. דלקת כזו עונה לשם בקטריוריה אסימפטומטית.

וככה מטפלים

לרוב, הטיפול בדלקת בשתן אצל גברים יהיה, כמו אצל נשים, טיפול באנטיביוטיקה, מאחר שמדובר בזיהום ממקור חיידקי. ההבדל המרכזי הוא משך הטיפול – בגברים הוא ארוך יותר. בנוסף, יבצע הרופא בירור לאבחון מקור הבעיה. אם מדובר בערמונית מוגדלת, גידול סרטני או אבנים בכליות, יינתן טיפול מתאים. לצד הטיפול הרפואי, מומלץ לצרוך מזון עם חומציות גבוהה ופרוביוטיקה.