גודל פונט
פרוביוטיקה

בעיות במערכת העיכול: תנסי פרוביוטיקה!

נפיחות, גזים, תסמונת המעי הרגיש: לא משנה איך תקראי לכל אלה – הם משבשים לך את החיים. בואי נספר לך מה קורה במערכת העיכול שלך, מדוע זה קורה וכיצד פרוביוטיקה יכולה לעזור לך?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
בעיות במערכת העיכול

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. ישנם סוגים רבים של חיידקים "טובים" במערכת העיכול האנושית שחיוניים לתהליכי הפירוק והספיגה של המזון
  2. חוסר איזון באוכלוסיית החיידקים (פלורה) יכול להיגרם מסיבות שונות וביניהן תזונה לקויה, אכילת מזון מתועש, נטילת אנטיביוטיקה ואפילו בגלל מצבי לחץ וסטרס
  3. נטילה של תוספי פרוביוטיקה, תוספי אנזימי עיכול ותוספי סיבים תזונתיים עשויים לסייע בשילוב עם תזונה נכונה

את מכירה את הדקות הארוכות בבוקר מול הארון כששוב את לא יודעת מה ללבוש. לא בגלל שאין לך מה ללבוש, אלא משום שהבטן שלך לא משתפת פעולה עם המלתחה שלך. היא שוב נפוחה, מלאה בגזים ובחוסר נוחות. המכנסיים לא נסגרים ולבישת שמלה גורמת לך להרגיש כאילו את בהריון. זה הזמן להתחיל לקחת פרוביוטיקה.

את לא לבד: כ-61% מהנשים סובלות בדיוק כמוך. זו אולי נחמה קטנה מאד, אבל חשוב שתדעי שיש לתופעות שלך סיבות ושאת בהחלט יכולה לשפר את המצב בעזרת תזונה נכונה ושינויים באורח החיים שלך. למשל, באמצעות שילוב של תוספי פרוביוטיקה (חיידקים טובים), אנזימי עיכול וסיבים תזונתיים עם אורחות חיים בריאים.

מה גורם לנפיחות ולחוסר נוחות בבטן?

בואי נדבר קצת על מערכת העיכול שלך. כל פירור או לגימה שאת מכניסה לפה מתחיל את תהליך העיכול, זהו תהליך מורכב שנמשך כמה שעות. זה מתחיל בפירוק מכני באמצעות לעיסה, וממשיך בפירוק כימי על ידי הרוק. משם עובר המזון המעוכל בחלקו לקיבה, שם הפירוק ממשיך באמצעות מיצי הקיבה ואנזימי עיכול שונים, שהגוף שלך מייצר את חלקם בעצמו ואת חלקם משיג מתוך מזונות שונים שאת אוכלת.

ספיגת המזון מתבצעת ברובה במעי הדק, ובו הוא פוגש את החיידקים ה”טובים”. אם לא ידעת, נספר לך שבמערכת העיכול שלך חיים מאות סוגים של חיידקים “טובים” (פלורה) וישנם עוד רבים נוספים שחיים על פני העור, בנרתיק שלך ועוד. לכלל אוכלוסיית האורגניזמים (חיידקים, שמרים ועוד) שחיים בגופינו קוראים מיקרוביום.

פעילות תקינה של מערכת העיכול תלויה באיזון נכון של שלושה גורמים– חיידקים, סיבים ואנזימים. ודאי שמעת וקראת לא מעט על חשיבותם של הסיבים התזונתיים לעיכול בפרט ולבריאות בכלל. ובכן, סיבים תזונתיים שונים נחוצים גם לשגשוגם של החיידקים הטובים. תזונה לקויה, מזון מתועש דל בסיבים תזונתיים ובאנזימי עיכול, נטילת תרופות שונות, בעיקר אנטיביוטיות וכן מצבי לחץ וסטרס עלולים לפגוע באוכלוסיית החיידקים שלך, במיקרוביום ובפלורה. התוצאה תתבטא, במקרים רבים, בנפיחות, גזים והפרעות עיכול נוספות.

זוכרת שדיברנו על תוספי אנזימי עיכול, תוספי סיבים תזונתיים ופרוביוטיקה? מיד נסביר כיצד אלה יכולים לעזור להפחית את הנפיחות וכך להקל על לבישת  המכנסיים ההם, שלא עלו עליך בבוקר.

מדוע גזים מצטברים במערכת העיכול שלך?

התחנה האחרונה של רכבת העיכול היא במעי הגס, שתפקידו ללכוד את שאריות המזון המעוכל ולהפוך אותן לפסולת שהגוף יכול להפריש – לצואה. גם במעי הגס ישנה פלורה, כלומר מושבת חיידקים “טובים”. כשלמעי הגס מגיעים מזונות שהגוף שלך התקשה לעכל, בגלל חוסר באנזימי עיכול, למשל, החיידקים ה”טובים” הם אלה שמפרקים אותם בתהליך שנקרא תסיסה, שאחת מתופעות הלוואי שלו היא היווצרות של גזים – מימן ופחמן דו חמצני .

ישנם מזונות רבים שמערכת העיכול שלך מתקשה לעכל: דגנים מלאים, ירקות ממשפחת המצליבים, ממתיקים מלאכותיים, סוכר פירות (פרוקטוז) וסוכר החלב (לקטוז). גם אכילת ארוחות גדולות עלולות לגרום לתחושת נפיחות ולגזים.

נוסף על אלה, ישנן בעיות בריאות שונות אשר יכולות לגרום לתחושת נפיחות בבטן, כמו תסמונת המעי הרגיש (IBS) שמיד נסביר עליה.

איך את יכולה למנוע גזים, נפיחות בבטן והפרעות עיכול נוספות?

נתחיל בחדשות הטובות: במקרים של תסמינים במערכת העיכול נטילת פרוביוטיקה עשויה לסייע בשיפור תפקוד מערכת העיכול ולמנוע שורה ארוכה של מצבי חולי ובעיות בריאותיות. כמו, למשל, תסמונת המעי הרגיש(IBS) .

הנה ההסבר: תסמונת המעי הרגיש, שנקראה פעם תסמונת המעי הרגיז, היא בעיה כרונית שכוללת מכלול של תסמינים במערכת העיכול: נפיחות, גזים, עצירות ושלשול לסירוגין, המלווים בכאבי בטן.

לא ברור מה גורם לתסמונת המעי הרגיש ולכן גם אין בנמצא תרופות טיפול בבעיה המטרידה, אבל ישנם כמה שינויים באורח החיים ובתזונה שעשויים להפחית את הסבל מהתסמינים.

מאחר שמדובר בתסמונת, כלומר בצבר של תסמינים, ולא במחלה שאפשר לאבחן באמצעות בדיקות, יכול להיות שזה מה שגורם גם לך לנפיחות בבטן ומשבש לך את החיים.

נטילה של תוסף פרוביוטיקה עשויה לסייע בהפחתת התסמינים מהם את סובלת, על ידי איזון הפלורה הטבעית של המעיים. לעתים כדאי להוסיף לפרוביוטיקה גם  תוספי אנזימי עיכול מסוימים העשויים לסייע בפירוק יעיל של המזון ולכן בהקלה על התסמינים מהם את סובלת כמו כן תוספת סיבים תזונתיים עשויה לתרום לפעילות מעיים תקינה וכך להפחית את תחושת הנפיחות וגם לסייע בשגשוג אוכלוסיית חיידקים טובה במעי.

מומלץ לבחור בתוסף פרוביוטיקה שמכיל זנים רשומים אשר נחקרו  ונמצאו כתורמים לבריאות מערכת העיכול.

פרוביוטיקה שיוצרה בטכנולוגיה פטנטית– מתברר בשנים האחרונות כי כדי שהחיידקים  יגיעו למעיים צריך לשמור על חיותם (Viability) בזמן האחסון ולשפר את יכולת הישרדותם בתנאי הקיבה החומציים ובמעי הדק. לכן, כדאי להשתמש בתכשירי פרוביוטיקה, כלומר בחיידקים שמוגנים בכמוסות ושהוכנו בטכנולוגיה מתקדמת ופטנטית.

תוספי פרוביוטיקה עשויים לסייע במצבים נוספים, כמו צרבת, רפלוקסו עצירות.

רוצה לדעת איך בוחרים תוסף פרוביוטיקה מתאים?