גודל פונט
הומאופתיה

נדודי שינה – מדוע אתם לא מצליחים להירדם?

ישנן לא מעט סיבות הגורמות לקשיי שינה, ובמיוחד לקושי להירדם. מהן הסיבות וכיצד ניתן לפתור את הבעיה בשיטה טבעית וללא תופעות לוואי?

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
נרוקסן - מרגיע ביום וגם מרגיע בלילה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. נדודי שינה הם אחת התופעות הנפוצות ביותר בעולם המערבי המוגדרת כשינה לא מספקת או באיכות נמוכה לפחות 3 לילות בשבוע
  2. הסיבה המשמעותית ביותר הגורמת לנדודי שינה היא מצב נפשי זמני, כגון חרדה, סטרס, אבל, עומס
  3. ניתן להשתמש בתרופות שינה אבל עדיף לנסות תכשירים צמחיים או הומיאופתיים, כגון נרוקסן, שהינם נטולי תופעות לוואי

מבוגרים זקוקים בממוצע ל-6-8 שעות שינה בלילה, לדברי הרופאים, ואולם מתברר כי כשליש מאתנו לא מצליחים ליהנות מהזכות הזו. נדודי שינה, אינסומניה בשפה הרפואית, כך קוראים לאחת התופעות המטרידות ביותר בעולם המערבי. על פי ההגדרה הרפואית מדובר בתלונות על שינה לא מספקת או שינה באיכות נמוכה לפחות 3 לילות בשבוע, שמפריעה לשגרת החיים במשך היום. לאינסומניה ישנם 4 ביטויים:

  • קושי להירדם
  • התעוררות מוקדמת מדי
  • התעוררות באמצע הלילה מלווה בקושי לחזור ולישון
  • שינה שטחית ולא מספקת

במרבית המקרים נדודי שינה נגרמים בגלל סיבות חולפות וקצרות מועד. הבשורות הטובות הן, שגם כשמדובר במצב חולף, ישנם לא מעט פתרונות והתנהגויות שאפשר לנסות ולשנות כדי לישון טוב יותר.

מהן הסיבות לנדודי שינה?

בעיות שינה מסיבות נפשיות

הסיבה המשמעותית ביותר הגורמת לנדודי שינה היא מצב נפשי זמני, כגון חרדה, סטרס, אבל, עומס. כמעט שאין אדם לא חווה את אחד המצבים הללו, מצבים נפשיים שלרוב הם זמניים וחולפים. מצבים נפשיים אלה יכולים להיגרם כתוצאה של אירוע משמעותי כלשהו, כמו אובדן של אדם קרוב, מאבק משפטי, פיטורים, עומס בעבודה או בלימודים. לפעמים אלה דווקא אירועים משמחים שיכולים לגרום לכך, כמו תפקיד חדש, מעבר דירה או חתונה.

אילו טיפולים יעילים קיימים?

קל מאד להשיג מרשם רפואי לתרופות שינה, וישנם מספר סוגים של תרופות שיכולות להועיל בטווח המידי. אבל זהירות: חייבים לקחת בחשבון שלתרופות שינה במרשם רופא יש תופעות לוואי שונות ופוטנציאל התמכרותי. חשוב להדגיש כי מומחי שינה מייעצים להשתמש בהן לתקופות קצרות בלבד.

לכן, במקרים רבים עדיף לנסות תכשירים טבעיים המבוססים על צמחים שונים או להשתמש בתכשיר הומיאופתי בשם נרוקסן המיועד לשיפור במצב של חוסר מנוחה, מצבי לחץ והפרעות שינה. נרוקסן מרגיע ביום וגם מרגיע בלילה. תכשירים צמחיים והומאופתיים אלה אינם תרופות, לכן אין כל חשש מפני תופעות לוואי או התמכרות להם.

כשהמצב הנפשי מפריע לשגרת החיים, ההמלצה היא לפנות לייעוץ נפשי ולקבל טיפול שיסייע להתמודד, לשנות הרגלי חיים וכדומה.

הפרעות שינה מסיבות פיזיות וסביבתיות

סיבות אחרות, אולי משמעותיות פחות, יכולות להיות סביבתיות: מזרן לא נוח, טמפרטורה לא מאוזנת בחדר השינה, תאורת הרחוב או רעשים חיצוניים שחודרים לחדר, בן/ת הזוג שנוחר/ת ואפילו תקתוק של שעון מעורר.

מה עושים?

ראשית, כדאי לנסות ולהבין מהו הגורם לחוסר הנוחות ולשנות אותו, כלומר, להחליף מזרן, להאפיל את החלונות, לשנות את טמפרטורת החדר וכדומה. את השעון המעורר מומלץ להוציא מחדר השינה. שיתקתק במסדרון. אל חשש, כשיצלצל בבוקר אין ספק שתתעוררו גם אם הוא לא מונח לכם מתחת לאוזניים.

כמו כן, מומלץ להכיר ולסגל את כללי היגיינת השינה, ולשנות הרגלים שונים שאולי מפריעים לישון מבלי שמודעים לכך, או ללמוד וליישם טכניקות של הרפיה, כמו דמיון מודרך, מדיטציה, נשימות וכדומה.

לגבי נחירות של בן או בת הזוג אין לנו בשורות גדולות, למעט בחינת האפשרות לישון עם אטמי אוזניים או לעבור לישון בחדרים נפרדים. אפשרות נוספת להקלה על מטרדי רעש היא שימוש באפליקציות שונות למיסוך רעשים חיצוניים באמצעות “רעש לבן” שמדמה קולות  מונוטוניים כמו פכפוך מים, אוושת גלי-ים וכדומה.