גודל פונט
צמחים

המדריך לשימוש בצמחי מרפא

צמחי מרפא מתועדים בשימוש האדם עוד מהתקופה הפרה-היסטורית. צמחים המוגדרים כצמחי מרפא הם צמחים המייצרים רכיבים צמחיים המכונים פיטוכימיקלים (פיטו – צמח) שונים בעלי השפעה פיזיולוגית על גוף האדם.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
המדריך לשימוש בצמחי מרפא

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. התיעוד העתיק ביותר של צמחי מרפא התגלה בכדי חרס ושימש את התרבות השומרית כבר בשנת 3000 לפני הספירה.
  2. כיום שימוש בצמחי מפא שכיח מאוד בתרבויות בהן המודרניזציה ורפואה מודרנית אינה נגישה לתושבים.
  3. תבלינים משתייכים לצמחי מרפא והשימוש העתיק בהם היה בעיקר לשימור המזון באקלים חמים ולח למניעת קלקול על ידי חיידקים, עובשים ופטריות.

מהם צמחי מרפא? 

צמחי המרפא משולבים בהיסטוריה של האדם באשר הוא על פני כדור הארץ הן למזון והן למניעת חולי וחיזוק הגוף והבריאות. צמחים אלה מכונים “צמחי מרפא”. לצמחים תועלות רבות ונעשה בהם שימוש ותיק ברפואה העממית אך רוב התועלות לא נבדקו במחקרים קליניים בסטנדרטים של הרפואה המודרנית. 

כיום, המדע המודרני ועולם המחקר זיהו את מרבית הפיטוכימיקלים מצמחי המרפא ועמדו על סגולותיהם והשפעתם על גוף האדם. ברפואות המסורתיות ברחבי העולם תפסו צמחי המרפא מקום מרכזי וחשוב כ”תרופות” מהטבע”. השימוש בהם נפוץ במזרח ברפואה הסינית, ההודית, הטיבטית והיפנית, ביבשות אמריקה ברפואה האידיאנית, ברחבי אירופה ובמזרח התיכון ברפואה הערבית המסורתית. צמחי המרפא כוללים גם שימוש בצמחי מים, אצות, פירות, ירקות ופטריות. 

צמחי מרפא למערכת העיכול: 

תה נענע, תה לואיזה, שומר, אניס וקמומיל (בבונג) מוכרים בכל בית לתמיכה בעיכול תקין, הקלה במצבים של נפיחות, גזים ועייפות לאחר ארוחה. שימוש בצמח האלוורה ובמיצוי של שזיפים עשויים לסייע במקרים של עצירויות, מיצוי של שורש הכורכום ושורש הג’ינג’ר עשויים לסייע לעיכול טוב יותר של המזון, דלקות ברירית מערכת העיכול ולהקלה על בחילות וצרבות. 

צמחי מרפא למערכת החיסון:

לקראת עונת החורף בה אנו נוטים לחלות בתדירות גבוה, צמחי מרפא תומכים במערכת החיסון ומסייעים להקלה בתסמינים. 

פירות של צמח הסמבוק השחור מכילים רכיבים בעלי פעילות אנטי ויראלית ויכולים לסייע במניעה של במגוון של מחלות חורף כגון: התקררות, שפעת, כאבי גרון, נזלת, שיעול ואף לקצר את משך ההחלמה. 

אכינציאה: מהצמחים הנחקרים ביותר בהקשר של מחלות חורף, נטילת אכינצאה מסייעת להגנה הטבעית של הגוף על ידי הפעלת תאי הדם הלבנים והגברת התגובה לזיהומים ויראליים. 

שורש האסטרגלוס, צמח מרפא לחורף המוכר ברפואה הסינית נחשב למחזק של אנרגיית הצ’י (אנרגית החיים), מסיע לפעילות תאי הדם הלבנים ומסייע לקצר את משך ההחלמה.

קראו עוד על פתרונות צמחיים שיעזרו לכם לעבור את החורף 

צמחי מרפא למערכת העצבים: 

לחץ, מתח, חוסר שקט ובעיות שינה הם תסמינים שכיחים בעידן המודרני המאופיין בסביבת חיים מהירה והישגית. צמחי מרפא עשויים לסייע לגוף להתמודד עם התופעות האלה. 

  • אשווגנדה, צמח מרפא מרכזי ברפואה ההודית המסורתית. אשווגנדה מגבירה את יכולת ההתמודדות עם לחץ פיזי, סביבתי ורגשי. השימוש בצמח מסייע להרגעה ונעשה בו שימוש ברפואה המסורתית לטיפול בבעיות זיכרון, שיפור מצב הרוח, הפחתת חרדה, דיכאון ונדודי שינה כתוצאה מלחץ.  
  • ולריאן הוא צמח הגדל ברחבי אירופה, אסיה ובצפון אמריקה. ברפואה המסורתית האירופאית מתועד השימוש בוולריאן כבר לפני 2000 שנה להקלה במצבי נדודי שינה, חרדה, אי שקט ויתר לחץ דם. . הוולריאן עשוי להפחית את הלחץ הנפשיותחושת המתח על ידי הפחתת החרדה ואף שיפור תסמינים של דיכאון. 
  • פסיפלורה, צמח מטפס המקשט גינות רבות ופירותיה ערבים לחך. שימוש בפסיפלורה עשוי לסייע להפחתת החרדה ולהקניית תחושת רוגע. השימוש עשוי לסייע להפחית נדודי שינה והפרעות במערכת העיכול הקשורות לחרדה או לעצבנות, יתר לחץ דם כתוצאה מלחץ. 
  • גינסנג, לשורש הגינסנג פעילות אדפטוגנית שפירושה להסתגל, להתאים. תכונה זאת מקנה לגינסנג שימוש נרחב במצבים בריאותיים רבים, התכונה האדפטוגנית משפרת את יכולת הגוף להתמודד ולהסתגל פיזית ונפשית למצבי עומס, סטרס ממושך וחיזוק הגוף לאחר מצבי חולי. הרכיבים הפעילים בשורש הגינסנג משפרים את רמת האנרגיה והוויטליות. שילוב של גינסנג בצריכה יומית עשוי לשפר את התפקוד היומי, את הערנות בימי עבודה ארוכים וממושכים. עשוי לסייע לסטודנטים הלומדים שעות ארוכות, באוכלוסייה מבוגרת ולמחלימים.   

צמחי מרפא ליתר לחץ דם:

עלי זית משמשים ברפואה המסורתית במצבים של הפרעות מטבוליות שונות הכוללות יתר לחץ דם וסוכרת. שתיה של חליטת עלי זית או שימוש במיצוי עשויים לסייע באיזון יתר לחץ דם גבוה. 

בנוסף, לצמחים בעלי השפעה מרגיעה מיוחסת יכולת בסיוע באיזון לחץ דם הנגרם או מוחמר כתוצאה ממצבי לחץ וסטרס. למשל, שילוב של פסיפלורה עם ולריאן מסייעים לגוף להתמודד עם תסמינים של לחץ המתבטאים בעליה בלחץ הדם.  

לחץ דם גבוה הוא חלק ממגוון מצבים בריאותיים המקושרים לסינדרום המטאבולי או סינדרום X ” הכוללים גם סוכרת, כולסטרול גבוה בדם ושומנים גבוהים בדם.חילבה – לצמח החילבה סגולות ריפוי הידועות כבר בתקופות קדומות ומחוזות על ידי המחקר המודרני.

חילבה נחקר בהקשר של איזון רמות הסוכר (גלוקוז) בדם וכמסייע להפחתה של רמות סוכר גבוהות בדם, הורדת רמות הכולסטרול הכללי, LDL והטריגליצרידים (שומנים בדם). פעילות זאת תורמת להפחתת הסתיידויות בדפנות כלי הדם המצרים את קוטר כלי הדם ופוגעים ביכולת כלי הדם להתרחב ולהפחית את הלחץ בתוכו. 

מורינגהעץ שעליו וזרעיו עשירים במגוון רחב של רכיבי תזונה חשובים כגון: ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, חלבונים ועוד. המורינגה מכילה רכיבים ייחודיים העשויים לסייע לפעילות האינסולין, לאיזון הסוכר, שומני הדם ויתר לחץ דם.  

שילוב צמחי מרפא בחיי היום יום, אם דרך צריכתם בשתיית תה או כתבלינים הם חלק מחיינו, צמחי מרפא אחרים יכולים לסייע במניעה של מחלות ולסייע במצבי חולי שונים. על מנת להתאים בצורה אישית את הצמחים הנכונים לכם כדאי להתייעץ עם נטורופת או הרבליסט. זה המקום גם להדגיש שנוטלי תרופות מרשם צריכים להתייעץ עם הרופא המטפל לפני נטילת צמחי מרפא על מנת לשלול התוויות נגד.  

מקורות:

References:

Advanced research on the antioxidant and health benefit of elderberry (Sambucus nigra) in food – a review Volume 18, Part B, October 2015, Pages 941-958

A Review of the Antiviral Properties of Black Elder (Sambucus nigra L.) Products PHYTOTHERAPY RESEARCH Phytother. Res. 31: 533–554 (2017)

"An Evaluation of Echinacea angustifolia in Experimental Rhinovirus Infections". The New England Journal of Medicine 353 (4) 28 July 2005

"Health benefits of herbs and spices: the past, the present, the future". Med. J. Aust. 185 (4 Suppl): S4–24.

Ginseng, the 'Immunity Boost': The Effects of Panax ginseng on Immune System J Ginseng Res. 2012 Oct; 36(4): 354–368.

Passiflora edulis: An Insight Into Current Researches on Phytochemistry and Pharmacology REVIEW article Front. Pharmacol., 20 May 2020

 "Sedative and sleep-enhancing properties of linarin, a flavonoid-isolated from Valeriana officinalis". Pharmacol Biochem Behav. 77 (2): 399–404.

Olive leaf extract effect on cardiometabolic profile among adults with prehypertension and hypertension: a systematic review and meta-analysis. Ismail et al. (2021), PeerJ, DOI 10.7717/peerj.11173

A Mini-review of Galactomannas and Diosgenin in Fenugreekת Pharmacogn. Commn. 2021;11(1):26-30.