גודל פונט
צמחים

ג’ינסנג – יתרונות הצמח לבעיות בריאותיות ודרכי שימוש

צמח הג’ינסנג נמצא בשימוש מזה אלפי שנים ברפואה הסינית, היפנית, הקוראנית והאיורוודית ההודית המסורתית והוא ידוע כצמח חשוב בעל סגולות בריאותיות רבות. במאמר זה נסקור את דרכי השימוש בצמח הג’ינסנג וכיצד הוא מסייע במגוון רחב של מצבים בריאותיים.

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 4 דקות
ג'ינסנג – יתרונות הצמח לבעיות בריאותיות ודרכי שימוש - אלטמן בריאות

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. השם "ג'אן – סאנג" פרושו בקנטונזית הוא שורש האדם, צורת השורש המזכירה את גוף האדם והאגדה כי הוא בנו של אל ההרים הנשלח לסייע לאדם.
  2. מחקרים מודרניים מעידים על שימוש בג'ינסנג לסוגיו כמשפר את רמת האנרגיה והחיוניות, שיפור התפקוד המיני, ולהתאוששות לאחר מצבי חולי.
  3. הרפואה הסינית נוהגת לשלב ג'ינסנג למטופלים מעל גיל 40 כדי לשפר את רמת האנרגיה, לחיזוק הגוף ושמירה על מצב רוח מרומם.

מהו גינסנג?

ג’ינסנג הוא צמח רב שנתי ממשפחת הקיסוסים הגדל באזורים שונים בעולם. התיעוד הראשון לשימוש בצמח הופיע בספר Shen Nong Pharmacopoeia שנכתב בסין בשנת 196 לספירה.

החלק בו נעשה השימוש המסורתי והרפואי הוא השורש, בשפה הקנטונזית מכונה “ג’אן-סאנג” שפירושו שורש האדם. השם המדעי “Panax” הותווה ע”י הבוטנאי קרולוס ליניאוס לאחר שקרא, למד וחקר כתבים רפואיים ומסורתיים מהמזרח. panax פירושו ביוונית הוא “מרפא כל”.

ג’ינסנג גדל באזורים שונים בעולם, באקלים קר (רוסיה, קנדה, צפון סין) סוגים נוספים גדלים באקלים חמימים יותר (דרום סין, ויאטנם והודו). השימוש בג’ינסנג מתועד בכתבים רפואיים ומסורתיים מהמזרח הרחוק, רוסיה וצפון אמריקה. מיני הג’ינסנג הנפוצים בשימוש הם:

  1. ג’ינסנג קוריאני (Panax Ginseng)
  2. ג’ינסנג סיני (Panax notoginseng)
  3. ג’ינסנג סיבירי (Siberian Ginseng)
  4. ג’ינסנג אמריקאי (Panax quinquefolius)
  5. ג’ינסנג יפני (Nihon Ginseng)
  6. ג’ינסנג הודי (Withania somnifera) המכונה גם בשם וויטניה

מהם סגולותיו של הג’ינסנג?

סגולותיו הרפואיות של הג’ינסנג הפכו אותו לצמח מבוקש ונחשק וכיום מוגדרים זנים רבים של הג’ינסנג כצמח נכחד וגידול הצמח מתקיים בחוות גידול ברחבי העולם.

בכל מיני הג’ינסנג השימוש הוא בשורש הצמח. שורש הג’ינסנג מכיל ויטמינים מקבוצת B,

ויטמין E ויטמין A, מינרלים רבים רכיבים ייחודיים לג’ינסנג הם הג’ינסנוסיידים, פוליסכרידים, סטרולים, ושמנים נדיפים.

לשורש הג’ינסנג מגוון צורות שימוש:

  • שורש טרי – למרתח, הוספה לתבשילים ולהכנת טינקטורות
  • שורש מיובש – לחליטה, מילוי כמוסות או מתן כאבקה מיובשת
  • טינקטורה – מיצוי של רכיבים פעילים מהשורש באלכוהול
  • שימוש חיצוני בקרמים ובמשחות

לשורש הג’ינסנג פעילות אדפטוגנית (סתגלנית) כלומר הוא צמח שמסייע להסתגל, להתאים. תכונה זאת מקנה לג’ינסנג שימוש נרחב במצבים בריאותיים רבים, התכונה האדפטוגנית משפרת את יכולת הגוף להתמודד ולהסתגל פיזית ונפשית למצבי עומס, סטרס ממושך וחיזוק הגוף לאחר מצבי חולי.

למי מומלצת צריכת ה הג’ינסנג?

  1. הרכיבים הפעילים בשורש הג’ינסנג משפרים את רמת האנרגייה והויטליות (חיוניות). שילוב של ג’ינסנג בצריכה יומית משפר את התפקוד היומי, שיפור הערנות בימי עבודה ארוכים וממושכים. לכן עשוי להתאים לסטודנטים הלומדים שעות ארוכות לאוכלוסייה מבוגרת ולמחלימים.
  2. ג’ינסנג נמצא בשימוש נרחב בקרב העסקים בפעילות גופנית מקצועית וחובבנית, ג’ינסנג משפר את זרימת הדם אל הלב, ממריץ את מערכות הגוף ומשפר את קליטת החמצן בשרירים והגברת הפקת אנרגייה בתאים התורמת לשיפור הביצועים ולהתאוששות מהירה יותר לאחר אימון. הסגולה האדפטוגנית מסייעת למערכות הגוף להתמודד עם הדחק המאפיין פעילות גופנית עצימה וממושכת.
  3. אחד השימושים העיקריים בכתבים רפואיים מסורתיים מרחבי עולם הוא לשיפור התפקוד המיני בגברים ובנשים.
    ג’ינסנג מגביר את רמת האנרגייה, מחזק את הליבידו והביצועים המיניים. הרכיבים הפעילים בשורש הג’ינסנג מסייעם בהרחבת כלי הדם בפין ועל ידי כך חיזוק הזיקפה במצבים של אין אונות (אימפוטנציה), בגברים ובנשים נמצא כי לג’ינסנג השפעה על מערכת העצבים התורמת להפרשה של מוליכים עיצביים והורמונים המשתתפים בהגברת החשק המיני. בגברים נמצא כי שימוש בשורש הג’ינסנג עשוי לשפר את ספירת הזרע ואת תנועתיות הזרעונים.
    ההשפעה האדפטוגנית אינה פוסחת גם על מערכת העצבים, שילוב של ג’ינסנג בשגרה היומית עשוי לסייע להגברת הזיכרון והערנות, להתמודדות עם מצבי דכאון, חרדות, ואף לשיפור התפקוד הקוגניטיבי וחיזוק הזיכרון.
  4. שורש הג’ינסנג מסייע לחיזוק ושיפור בתפקודי מערכת החיסון על ידי הגברת ייצור תאי דם לבנים ושיפור תפקודם במצבים של זיהומים ויראלים הגורמים למחלות חורף, התקררות, צינון ושפעת. השורש מסייע לחיזוק באנרגייה במצבים של תסמונת התשישות הכרונית.
  5. ג’ינסנג מסייע לאיזון רמות גלוקוז בדם במצבים בהם קיימת רמה גבוהה של גלוקוז בדם (היפר גליקמיה). איך הוא עושה את זה? הודות להגברת ייצור האנרגייה בתאים ובשרירים יש הגברה של דרישת התאים לגלוקוז לשם הפקת האנרגייה ובכך הוא עשוי לסייע להפחתת רמות הגלוקוז בדם.

כיצד ניתן לצרוך ג’ינסנג?

כיום ניתן למצוא את סוגי הג’ינסנג השונים במגוון רחב של תוספי תזונה המאפשר לכל אדם לבחור את צורת המתן הנוחה לו.
תוספי תזונה של ג’ינסנג ניתן למצוא בצורה של כמוסות המכילות אבקה שמופקת מהשורש ובצורת טיפות (טינקטורה) של ג’ינסנג.
ג’ינסנג משולב גם בפורמולות של מולטי ויטמין המיועד לעוסקים בפעילות גופנית, מולטי ויטמין לגברים ובמולטי ויטמין לאוכלוסייה מבוגרת.
ג’ינסנג רכיב חשוב בפורמולות המערבות צמחים נוספים המיועדות לשיפור רמת האנרגייה הנצרכות על ידי ספורטאים ולהגברת רמת האנרגייה במהלך היום לכל אדם.

מקורות:

References:

1. Effects of tissue-cultured mountain ginseng (Panax ginseng CA Meyer) extract on male patients with erectile dysfunction. Asian J Androl . 2009 May;11(3):356-61.
2. Ginseng and male reproductive function. Spermatogenesis. 2013 Jul 1; 3(3): e26391.
3. Ginseng, sex behavior, and nitric oxide. Ann N Y Acad Sci, . 2002 May;962:372-7.
4. Ginseng, the 'Immunity Boost': The Effects of Panax ginseng on Immune System J Ginseng Res. 2012 Oct; 36(4): 354–368.
5. Effect of Korean Red Ginseng on Cognitive Function and Quantitative EEG in Patients with Alzheimer's Disease: A Preliminary Study The Journal of Alternative and Complementary MedicineVol. 22, No. 4
6. Antifatigue effects of Panax ginseng C.A. Meyer: a randomised, double-blind, placebo-controlled trial PLoS One . 2013 Apr 17;8(4):e61271.
7. PURLs: Finally, a way to relieve cancer-related fatigue J Fam Pract. 2014 May; 63(5): 270–272.
8. Active ginseng components in cognitive impairment: Therapeutic potential and prospects for delivery and clinical study Oncotarget. 2018 Sep 11; 9(71): 33601–33620.
9. Pro-Resolving Effect of Ginsenosides as an Anti-Inflammatory Mechanism of Panax ginseng Biomolecules. 2020 Mar; 10(3): 444.
10. Red ginseng for treating erectile dysfunction: a systematic review Br J Clin Pharmacol. 2008 Oct; 66(4): 444–450.