גודל פונט
פורמולות מיוחדות

מהם התסמינים של כולסטרול גבוה?

מה המשמעות של כולסטרול גבוה, מהם הערכים שלו כולסטרול גבוה, והאם אפשר לזהות תסמינים של כולסטרול גבוה לפני שהוא גורם לנזק? התשובות לפניכם

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 3 דקות
כולסטרול גבוה תסמינים

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. רמה גבוהה של כולסטרול מהווה סיכון בריאותי והיא הגורם לשורה של מחלות מסכנות חיים, בהן: טרשת העורקים, התקף לב, אירוע מוחי (שבץ) ועוד
  2. צריך להבחין בין רמה גבוהה של כולסטרול "רע" לעומת רמה גבוהה של כולסטרול "טוב"
  3. קשה לזהות תסמינים של כולסטרול גבוה ללא בדיקות דם תקופתיות, שיש לבצע לפי גיל, מין והמלצה של הרופא

בדיקות הדם שלכם חזרו והן לא מה שציפיתם: מתברר שרמת הכולסטרול שלכם גבוהה. בין ששמרתם על תזונה נכונה לאורך שנים ובין שהתפרעתם על חביתות מ-3 ביצים כל בוקר, זו יכולה להיות הפתעה מוחלטת, במיוחד אם המשקל שלכם יציב ולא חוויתם שום תסמינים שהדליקו אצלכם נורה אדומה.

מה המשמעות של כולסטרול גבוה?

כולסטרול הוא חומר שומני בעל תפקידים חשובים בגוף, שמיוצר ברובו בכבד. הכולסטרול נישא בזרם הדם על גבי חלבונים שנקראים ליפו-פרוטאינים (ליפו = שומן, פרוטאין = חלבון), שאף הם מיוצרים בכבד.

באופן כללי, רמה גבוהה של כולסטרול מהווה סיכון בריאותי ועלולה לגרום למספר מחלות מסכנות חיים, בהן: טרשת העורקים, התקף לב, שנקרא גם אוטם שריר הלב, אירוע מוחי (שבץ) ועוד.

אולם חשוב להבין, כי ישנם שני סוגים של ליפו-פרוטאינים, שמגדירים את סוג הכולסטרול ומהם נגזרים ערכי הכולסטרול שיש לשאוף אליהם, ומהי מידת הסיכון ברמה גבוהה של כולסטרול.

כולסטרול “טוב” לעומת כולסטרול “רע”

הכולסטרול שנישא בזרם הדם על גבי ליפו-פרוטאין בצפיפות נמוכה  – Low-density lipoprotein LDL זכה לכינוי כולסטרול רע, לעומתו הכולסטרול “הטוב” הוא זה שנישא בזרם הדם על ידי ליפו-פרוטאין בצפיפות גבוהה HDL high-density lipoprotein.

כולסטרול LDL נחשב לרע משום שהוא מייצר משקעים טרשתיים (פלאק) בדופנות כלי הדם. כולסטרול HDL, לעומת זאת, תפקידו לספוג את שאריות הכולסטרול הרע ולהרחיק אותו מדופנות כלי הדם.

לכן, השאיפה היא להפחית עד כמה שניתן את רמת הכולסטרול “הרע” שעלול לגרום לחסימת כלי הדם, למחלות לב והתקפי לב ולשבץ מוחי, כאמור. אך בד בבד ההמלצה היא לשאוף לרמה נאותה של הכולסטרול “הטוב” שמסייע ומפחית את הסיכון למחלות לב ולשבץ מוחי.

איך מזהים תסמינים של כולסטרול גבוה?

הבעיה העיקרית היא, שלכולסטרול גבוה אין תסמינים מיוחדים. מאחר שערכים גבוהים פירושם טרשת עורקים – כלומר מחלה שסותמת בהדרגה את העורקים, מי שסובלים מבעיות לב, כמו תעוקת לב (אנגינה פקטוריס) או מחלת לב כלילית או לקו בהתקף לב בעבר, ומי שעברו אירוע מוחי, נמצאים בוודאות בקבוצת סיכון. לכן, חייבים לקבל ייעוץ רפואי, לבצע בדיקות דם ובמידת הצורך לעשות שינוי תזונתי, ליטול תוספי תזונה ולהשתמש בתרופות להורדת רמת הכולסטרול. פעולות אלה חיוניות גם לחולי סוכרת ולמי שאובחנו עם יתר לחץ דם.

כיום, ההמלצה היא לעבור בדיקת דם של ערכי כולסטרול וטריגליצרידים, כלומר של פרופיל שומני הדם, אחת ל-5 שנים לגברים מעל גיל 35 ולנשים מעל גיל 45. ואולם למי שנוטלים תרופות להורדת כולסטרול, יומלץ לעשות את הבדיקה בתדירות גבוהה יותר, על פי הנחיות הרופא.

הבדיקה מומלצת גם לכל מי שיש להם גורמי סיכון להתפתחותה של מחלות לב וכלי דם, וכן אם במשפחה ישנה נטייה לסוכרת או לשיעור גבוה של כולסטרול (היפרכולסטרולמיה).

מהם הערכים של כולסטרול גבוה?

בבדיקות הדם יופיעו 3 סעיפים: כולסטרול כללי, כולסטרול LDL וכולסטרול HDL.

המצב הרצוי הוא שערכי הכולסטרול הכללי לא יעלו על  200 מיליגרם לד”ל, שערכי כולסטרול LDL יהיו נמוכים מ-100 מיליגרם לד”ל, ובמידת האפשר, נמוכים מ- 70 מיליגרם לד”ל, ואילו שערכי כולסטרול HDL יהיו גבוהים מ-40 מיליגרם לד”ל בקרב גברים, ואילו אצל נשים רצוי שהכמות תהיה  גבוהה יותר, מ-50 מיליגרם לד”ל.