גודל פונט
צמחים

לא רק לתימנים: סגולות הריפוי של חילבה

ממצרים העתיקה ועד כרם התימנים, לריפוי העור ולאיזון סוכרת – צמח החילבה הוא אחת התשובות המובילות לבעיות בריאותיות מגוונות. חילבה: סגולות ריפוי ושימושים

ת. פרסום:
ת. עדכון אחרון:
זמן קריאה: 5 דקות
סגולות חילבה

בקיצור, הכי חשוב לדעת ש:

  1. לצמח החילבה סגולות ריפוי רבות, שהיו ידועות כבר בתקופות קדומות.
  2. החילבה הוא פצצת רכיבים מזינים, המונים, בין השאר, ויטמיני, A, B ו-C, סיבים תזונתיים, ברזל, סידן, מגנזיום ומנגן.
  3. איזון רמות הסוכר בדם, איזון רמות כולסטרול, עידוד ייצור חלב אם והפחתת הסיכון למחלות לב הם חלק מסגולות החילבה, סגולות שרובן הוכחו מחקרית.

התימנים אוהבים אותו במרק, הפרסים אוכלים את עליו וההודים משלבים את צמח החילבה באבקת קארי וברטבים שונים. אבל לא חשוב איך תאכלו אותו – עם לחוח, עם נאן או בתה שלכם – העיקר שתאכלו, כי החילבה הוא הרבה יותר מסתם צמח טעים. לחילבה סגולות ריפוי שהוציאו לו שם טוב כבר בימי מצרים העתיקה, וכל זה בזכות היותו “פצצת” רכיבים מזינים וחיוניים, שגם הופכים אותו לנוגד חמצון חזק, ומונים, בין השאר: ביוטין, ויטמין A, ויטמיני B, ויטמין C, סיבים תזונתיים, ברזל, סידן, מגנזיום, מנגן, אלקלואידים, שהבולט שבהם הוא הטריגונלין, שגם אחראי לטעם והריח של הצמח, פלבנואידים וחומצות אמינו.

החילבה – ובשמותיו העבריים גרגרנית יוונית או גרגרנית החילבה – הוא צמח חד שנתי הנפוץ מאוד בהודו, וגדל גם במזרח התיכון ובאפריקה. יש לו עלים ירוקים, פרחים לבנים קטנים ותרמילים המכילים זרעים קטנים בצבע זהוב-חום.

יש לו ריח עז (שרמזים שלו צצים על הגוף אחרי האכילה…), המצרים העתיקים השתמשו בו להורדת חום, לטיפול בבעיות כליה ובמצבים של פגיעה בפוריות הגבר, וישנן עדויות כי מאוחר יותר, אצל היוונים והרומאים, השתמשו בחילבה למטרות רפואיות דומות. אצל הסינים משמש החילבה מאז ומתמיד לטיפול בבעיות עור ומחלות רבות אחרות, וגם כאן, באזור ארץ ישראל, הכירו את החילבה כבר בתקופות קדומות, ובימי הביניים השתמשו בו למצבים של שיעול ומחלות ריאה שונות, להכשות ולריפוי מרעלים.

אז כן, צמח החילבה הוא ממש חגיגה של בריאות, ותכף נספר על סגולותיו, אבל רגע לפני נגיד גם שיש אנשים שעלולים להיות רגישים אליו – תוסף חילבה לא מומלץ לנשים בהריון. בנוגע לחולים במחלות כרוניות,  מומלץ להיוועץ ברופא לפני השימוש. וכן יש להביא בחשבון שצריכת חילבה עלולה לגרום לנפיחות ושלשול.

חילבה – סגולות הריפוי

מתקשים לאזן את רמות הסוכר?

מחקרים רבים מראים כי החילבה יכול לעזור בהורדה של רמות הסוכר ובאיזון רמות הסוכר בדם. ישנה תמיכה מחקרית ליכולת של החילבה לסייע באיזון את רמות הסוכר ובהגברת הפרשת אינסולין. היתרון של צמח זה בהקשר של הסוכר קשורה בין היתר לתכולת הסיבים התזונתיים. כמובן שלצד השימוש היומיומי בחילבה חשוב לשמור על תזונה מאוזנת ולבצע פעילות גופנית.

במחקר שנערך ב -2017 עכברים שקיבלו תזונה עשירה בשומן בתוספת חילבה בתוסף תזונה במשך 16 שבועות היו בעלי סיבולת טובה יותר לגלוקוז בהשוואה לאלה שלא קיבלו את התוסף.

מניקות וחוששות שייצור החלב לא מספיק?

ברפואה האסייתית עלו על זה כבר מזמן – החילבה עשוי לסייע להגברת ייצור חלב אם, וגם כיום, במאה ה-21, נשים רבות שנתקלת בקשיי הנקה בגלל מיעוט בייצור חלב מקבלת המלצות חמות על חילבה. תשאלו איך מסייע החילבה להגברת ייצור חלב אם – הוא עושה זאת בזכות הדיוסגנין, תרכובת המזכירה בחלק מהאיכויות שלה את הורמון האסטרוגן, שרמות גבוהות שלו עוזרות לגוף לייצר יותר חלב אם.

קשה לכם עם הדיאטה?

אם גם הבוקר קמתם בהחלטה שהיום זה היום (שבו תתחילו, שוב, את הדיאטה), אבל הרעב שוב שיבש לכם את התוכניות, אולי זה בדיוק הזמן שלכם לנסות את החילבה. מחקרים מראים כי בזכות התכולה הגבוהה של סיבים תזונתיים, החילבה יכול להגביר את תחושת המלאות, מה שעוזר להפחית אכילת יתר ולהפחית צריכת שומן ומוביל לירידה במשקל.

רוצים לשלוט ברמות הכולסטרול?

גם באגף הכולסטרול נרשמה לחילבה תרומה, ונראה כי צריכה של חילבה מסייעת להוריד את רמות הכולסטרול הכללי, הטריגליצרידים ואת רמות הכולסטרול הרע (LDL). לכל זה תרומה להפחתת הסיכון לטרשת עורקים, התקפי לב ושבץ. החילבה הוא מקור עשיר לסיבים תזונתיים, שהם ככל הנראה האחראים למניעת ההצטברות של הכולסטרול בעורקים.

רוצים להזין את השיער שלכם ברכיבים טובים?

זרעי חילבה והעלים של הצמח משמשים לעתים קרובות לטיפוח השיער, בעיקר בהודו, שם משתמשים בקרם חילבה כמתכון לצמיחת השיער, לשימור צבעו, למרקם משיי ולמניעת קשקשים. ישנם כמה מחקרים שמצביעים על כך שתוספי חילבה מסייעים לצמיחת שיער עבה, אולי הסיבה לכך היא שחילבה מכיל ברזל וחלבון שחשובים לבריאות השיער.

מחפשים צמח עם יכולות נוגדות דלקתי

גם בזה צמח החילבה עשוי לעזור. זרעי חילבה מכילים תרכובות נוגדות חמצון ונוגדות דלקת ממשפחת הפוליפנולים. פוליפנולים ידועים ביכולת שלהם להילחם ברדיקלים החופשיים וכך להפחית את הסיכון לנזק חמצוני שמעודד התפתחותן של מחלות כרוניות רבות. לכן צריכת חילבה עשויה לתרום למאבק ברדיקלים חופשיים.

נשים וחילבה:

אם אתן בגיל הפריון ותסמיני הווסת שלכן קשים, שלא לומר מכאיבים, יכול צמח החילבה להקל עליהם – בזכות האיזופלבון והדיוסגנין שהוא מכיל, הדומים לאסטרוגן. במחקר קליני, שבו נבדקה השפעת צריכת זרעי חילבה על רמת הכאב בזמן הווסת, נמצא כי בסוף הטיפול בחילבה דיווחו הנשים על ירידה בכאב. החילבה מסייע גם לנשים הסובלות מתסמיני גיל המעבר – בזכות אותם רכיבים הדומים לאסטרוגן שעוזרים להפחית את התסמינים.

גברים וחילבה:

 סגולות החילבה כמסייע להגדלת רמות הטסטוסטרון בגוף, הגברת הליבידו והגברת הפריון אצל גברים ידועות עוד מתקופת מצרים העתיקה, וגם היום עדיין עושים בחילבה שימוש למטרות אלה.

רוצים להכין חילבה בעצמכם? זה קל, קבלו מתכון:

החומרים:

  • 1 כף אבקת זרעי חילבה טחונים
  • 2 כוסות מים
  • מלח לפי הטעם
  • לימון לפי הטעם
  • 1 עגבנייה
  • אפשר להוסיף קצת סחוג, אם רוצים


מה עושים?

  • משרים את אבקת החילבה במים לכמה שעות (לפחות שלוש).
  • מסננים את הנוזל מהחילבה, ואת העיסה שנותרה מעבירים למעבד מזון.
  • טוחנים את עיסת החילבה תוך הוספת מעט מים בהדרגה, עד שמקבלים תערובת אחידה ומוקצפת.
  • מגרדים את העגבנייה אל תוך הקציפה, מוסיפים מלח, לימון וסחוג ומערבבים.
  • בתיאבון!

רוצים מאוד לנסות את החילבה, אבל יש לכם בעיה עם הריח? נסו לצרוך אותו בתוסף תזונה. ישנם תוספי חילבה שלא מפרישים ריח בעת השימוש בהם.